Hakunilan surmien taustalla on vaikeat arjen ongelmat perheessä ja kehitysvammaisuus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin maksan minäkin veroja, mutta ei se näköjään tunnu auttavan kun koko ajan ollaan karsimassa menoja ihmisten hyvinvoinnin puolelta. Poliisejakin vain koko ajan vähennetään, mikä tuntuu niin väärältä. Pakkohan tuollaisia on sitten auttaa vaikka vapaaehtoisten voimin, kun ei muu näköjään auta. Itse teen vapaaehtoistyötä lasten- ja nuorten parissa ja uskon että silläkin on merkityksensä.

Ihan varmasti sillä on merkitystä! Ja mäkin teen (jos urheiluseurassa valmennus ja aktiivinen toiminta sellaiseksi lasketaan). Olen vain sitä mieltä, että emme voi puhua hyvinvointiyhteiskunnasta jos ihmisten hätään ei pystytä vastaamaan verorahoilla. Vaikka olisi miten paljon rahaa niin vapaaehtoisia tullaan tarvitsemaan aina.

En tiedä miten laki näissä toimii, mutta kun on sanottu ettei noissa perheensisäisissä rikosepäilyissä ole kysymys väkivallasta mutta kuitenkin äiti joutui lasten kanssa lähtemään turvakotiin eikä lapsia päästetty isän luo kuin valvottuina niin voiko silti olla kysymys jostain seksuaalirikoksesta? Jotainhan se isä oli lapsille tehnyt ja noiden insestijuttujen selvittäminenhän on aina vaikeaa ja kun on kysymys kehitysvsmmaisista lapsista se menee vielä hankalammaksi.

Jos tuosta oli siis tutkimukset kesken eikä lapsia oltu kuultu riittävästi niin ehkä juttu tuossa raukeaa jo todisteiden puutteeseen. Toisaalta kun on kolme henkirikosta mistä joutuu vastaamaan (mikäli kaikki siis todetaan isän tekemiksi) niin tuskin mikään enää rangaistusta tuossa koventaisi.

[QUOTE="Minä";25280135]Lapset eivät voineet kovin vaikeasti olla vammaisia, koska kuulemma menivät ja harrastivat paljon. Mä ymmärsin, että mitään vaikeaa kehitysvammautta ei perheessä ollut, mutta jonkin asteista..[/QUOTE]

Onko missään sanottu, että nimenomaan lapset olivat kehitysvammaisia?

Nyt kuin luin kaikken, niin kuulostaa siltä, että on tehty päätös kiireellisestä huostaanotosta ja isä/äiti on päättänyt että kuollaan mielummin.
Kyllä minä pahassa riitatilassa luovun oikeudestani lapsiini, kuin alkasin tollasiin toimiin, vaikka menettäisin lapseni jonkun muun hoiviin.

Tapaus on taas top 5 raakuudessaan ja sairaudessaan. Mutta mitä me teemme, emme mitään.
Emme ainakaan vaadi lastensuojeluun, avohuoltoon, perheneuvottelukeskuksiin jne. lisää rahaa vaan hoidamme jonkun kaukaisen saaren ihmisten asioita, kun niillä nyt siellä on tiukkaa tai nostetaan muiden maiden veloista huolehtimisen taakkaa tai pidetään yllä sitä että telkkaria voi katsella jne.

Meillä on lauma apinoita päättämässä varoista millä yhteiskunta pyörii. Ja se homma ei toimi.

[QUOTE="Minä";25280179]Eikö sen pidäkin olla niin, että noista perheensisäisistä rikoksista epäilty on täytynyt olla äiti, jos kerran asia nyt on surmien myötä rauennut?[/QUOTE]

Näin mä sen näkisin.

[QUOTE="vieras";25280204]Onko missään sanottu, että nimenomaan lapset olivat kehitysvammaisia?[/QUOTE]

Ei ole sanottu, ketkä perheestä olivat. Mutta MTV3:n uutisessa sanottiin, että perheen vanhemmat eivät käyneet töissä, joten ehkä he sitten olivat.

Jos tappaa perheensä, niin on taatusti ollu perheväkivaltaa tuota ennen. Perheväkivalta etenee tietyllä kaavalla. Kukaan täysin väkivallaton ei todellakaan pimahda naps vain vaan merkit on ollu ilmassa vuosikausia. Eli olen satavarma, että isä on harrastanu perheväkivaltaa ennen noita tekoja. Aivan varmasti.

En tiedä miten laki näissä toimii, mutta kun on sanottu ettei noissa perheensisäisissä rikosepäilyissä ole kysymys väkivallasta mutta kuitenkin äiti joutui lasten kanssa lähtemään turvakotiin eikä lapsia päästetty isän luo kuin valvottuina niin voiko silti olla kysymys jostain seksuaalirikoksesta? Jotainhan se isä oli lapsille tehnyt ja noiden insestijuttujen selvittäminenhän on aina vaikeaa ja kun on kysymys kehitysvsmmaisista lapsista se menee vielä hankalammaksi.

Jos tuosta oli siis tutkimukset kesken eikä lapsia oltu kuultu riittävästi niin ehkä juttu tuossa raukeaa jo todisteiden puutteeseen. Toisaalta kun on kolme henkirikosta mistä joutuu vastaamaan (mikäli kaikki siis todetaan isän tekemiksi) niin tuskin mikään enää rangaistusta tuossa koventaisi.

Mutta jos rikosilmoitus olisi tehty hyväksikäyttöepäilyksestä, niin ei se surmien myötä ainakaan raukeaisi siltikään.

[QUOTE="jaiks";25280223]Isää epäillään kolmesta murhasta, joten äiti ei ilmeisesti ole tappanut toista lapsista.[/QUOTE]

Nin, tällä hetkellä epäillään, mutta äidin osuutta myös tutkitaan. Eli varmuutta ei silloin ole.

[QUOTE="vieras";25280228]Jos tappaa perheensä, niin on taatusti ollu perheväkivaltaa tuota ennen. Perheväkivalta etenee tietyllä kaavalla. Kukaan täysin väkivallaton ei todellakaan pimahda naps vain vaan merkit on ollu ilmassa vuosikausia. Eli olen satavarma, että isä on harrastanu perheväkivaltaa ennen noita tekoja. Aivan varmasti.[/QUOTE]

Poliisin mukaan rikosilmoitukset ja turvakotiin lähtö ei ole johtunut väkivallasta.

Onhan se mahdollista, että perheväkivaltaa on ollut, mutta poliisin tiedossa ei ole.

[QUOTE="eee";25280090]Mun huomion kiinnitti muuten tämä:
"Rappukäytävään jääneet sosiaaliviranomaiset soittivat poliisille virka-apupyynnön kello 15.09. He eivät voineet aavistaa, mitä sisällä asunnossa tapahtuu.

- Rappuun ei kuulunut mitään epäilyttäviä ääniä. He eivät epäilleet mitään, kun soittivat poliisille. Surmat tulivat kaikille täytenä yllätyksenä.

Poliisit menivät asuntoon kello 15.33, ja löysivät sisältä kolme vainajaa ja pahoin loukkaantuneen miehen."

Aika kauan on poliiseilta kestänyt tulla! Toisaalta jos ei kuulunut mitään ääniä, eivätkä tajunneet, mitä sisällä tapahtuu... (Miten on mahdollista, että ovat kaikki olleet hiljaa, kun perheenisä on heitä puukolla tappanut...?)[/QUOTE]

Ajatellaan, että poliisi lähtee tikkurilasta ajamaan.
Päiväsaikaan on partioita liikkeellä, mutta sijainti voi olla vaikea.
Hälyytyskeskus ottaa puhelin vastaan ja siitä parin minuutin sisällä on selvinny mitä tarvitaan, mutta kiireellisyys ei ehkä ole selvinnyt.

Tikkurilassa tuntui että ikuisuus meni siihen, että poliisi saatiin paikalle hätätilanteessa, eli vaikka oletus että jokin partio on siinä hollilla vie kuitenkin ihan läheltäkin aikaa päästä paikalle. Nuo ajat näyttää näin rajuilta, mutta aika nopeaan ne on kuitenkin tullut + on ollut selvittettävä missä rapussa jne. mennään.

[QUOTE="vieras";25280204]Onko missään sanottu, että nimenomaan lapset olivat kehitysvammaisia?[/QUOTE]

Poliisin mukaan "usealla perheenjäsenistä oli jonkin asteinen kehitysvamma".

Meillä on lauma apinoita päättämässä varoista millä yhteiskunta pyörii. Ja se homma ei toimi.

Meillä on yli 4 miljoonaa äänioikeutettua apinaa, jotka ovat viimeisten parinkymmenen vuoden ajan halunneet äänestää oikeistovirtausta. Ja sehän tarkoittaa yksinkertaistetusti sitä, että jokainen huolehtikoon omista asioistaan ja yhetiskunnalla ei saa olla mitään oikeuksia eikä mielellään hyvinvointirakenteitakaan.

[QUOTE="vieras";25280228]Jos tappaa perheensä, niin on taatusti ollu perheväkivaltaa tuota ennen. Perheväkivalta etenee tietyllä kaavalla. Kukaan täysin väkivallaton ei todellakaan pimahda naps vain vaan merkit on ollu ilmassa vuosikausia. Eli olen satavarma, että isä on harrastanu perheväkivaltaa ennen noita tekoja. Aivan varmasti.[/QUOTE]

Ei noin voi sanoa. Ei vaan voi.. Kukaan täällä ei VARMASTI voi tietää AIVAN VARMASTI tuon perheen elämästä jos ei tunne henkilökohtaisesti.

[QUOTE="Minä";25280218]Ei ole sanottu, ketkä perheestä olivat. Mutta MTV3:n uutisessa sanottiin, että perheen vanhemmat eivät käyneet töissä, joten ehkä he sitten olivat.[/QUOTE]

Toisaalta kahdesta kehitysvammaisesta lapsesta huolehtiminenkin on jo rankkaa ja joissain perheissä päädytään siihen että toinen vanhemmista jää kotiin lapsia hoitamaan. Siihen lisäksi toiselle vanhemmalle masennusta tai muuta sairautta niin siinä olisi jo selitys mikseivät olleet työelämässä.

Vanhemmat oli kehitysvammaisia.

Jos lasten hygieniasta ja ravitsemuksesta ei huolehdita eikä lapsen iänmukaista kehitystä tueta, on se lastensuojelurikos. Aika monilta kehitysvammaisilta huostaanotetaan lapsia.

Eilen taksikuski oli sanonut kaverilleni, että hän kyllä ymmärtää että joku tekee noin :O Mihin tämä yhteiskunta on menossa, jos ei edes heikoimmista huolehdita? Ja samaa mieltä olen, jatkakaa vain kokoomuksen äänestämistä niin saadaan vielä tiukemmat budjetit ja enemmän kilpailua sosiaalipuolen toimijoiden välille.

Toisaalta kahdesta kehitysvammaisesta lapsesta huolehtiminenkin on jo rankkaa ja joissain perheissä päädytään siihen että toinen vanhemmista jää kotiin lapsia hoitamaan. Siihen lisäksi toiselle vanhemmalle masennusta tai muuta sairautta niin siinä olisi jo selitys mikseivät olleet työelämässä.

Totta, näin voi olla. Naapurien mukaan kaikki touhusivat paljon ja olivat paljon menossa, joten tosiaan mitään vaikeaa fyysistä vammaa ei kellään ole. Olisikohan sitten enemmän henkisellä puolella..

[QUOTE="vieras";25280300]Vanhemmat oli kehitysvammaisia.

Jos lasten hygieniasta ja ravitsemuksesta ei huolehdita eikä lapsen iänmukaista kehitystä tueta, on se lastensuojelurikos. Aika monilta kehitysvammaisilta huostaanotetaan lapsia.[/QUOTE]

Perheen kerrottiin olevan moniongelmainen. Mitä se sitten tarkoittaakaan..

[QUOTE="eee";25280090]Mun huomion kiinnitti muuten tämä:
"Rappukäytävään jääneet sosiaaliviranomaiset soittivat poliisille virka-apupyynnön kello 15.09. He eivät voineet aavistaa, mitä sisällä asunnossa tapahtuu.

- Rappuun ei kuulunut mitään epäilyttäviä ääniä. He eivät epäilleet mitään, kun soittivat poliisille. Surmat tulivat kaikille täytenä yllätyksenä.

Poliisit menivät asuntoon kello 15.33, ja löysivät sisältä kolme vainajaa ja pahoin loukkaantuneen miehen."

Aika kauan on poliiseilta kestänyt tulla! Toisaalta jos ei kuulunut mitään ääniä, eivätkä tajunneet, mitä sisällä tapahtuu... (Miten on mahdollista, että ovat kaikki olleet hiljaa, kun perheenisä on heitä puukolla tappanut...?)[/QUOTE]

Nopeastihan ne tuli!

Poliisin mukaa rikosepäilyt "ovat salassa pidettäviä asioita, mutta kyse ei ollut väkivaltarikoksista. Rikosilmoitukset tehtiin syksyllä, ja ne liittyvät äidin ja tytärten lähtemiseen turvakotiin."

Jos on kyse siitä, että lasten kanssa ei pärjätä, niin silloin joku voi tehdä lastensuojeluilmoituksen. Mutta millaisesta asiasta tehdään rikosilmoitus? Sellainen, jonka johdosta äiti ja lapset lähtevät turvakotiin. En oikein käsitä..

Turvakotiin mennään jossain paikoissa myös opettelemaan perusarkea kun muita paikkoja ei ole. Siis ihan sitä, että lasten pissaiset alushousut pestään. Tai, että pienelle pilkotaan ruoka.

Yhteistyössä