Häkki rotille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Råtta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Råtta

Vieras
Mä olen kerran nähnyt kanin asustavan vanhassa kirjahyllyssä, johon oli tehty luiskat kerrosten väliin ja etuseinäksi pariovet tiheäsilmäisestä verkosta. Mitenkäs se soveltuisi rotille? Jyrsivätkö ne tiensä ulos sellaisesta?

Kaappityylinen ratkaisu tarjoaisi kuitenkin reilusti tilaa viemättä hirveästi lattiapinta-alaa ja sinne saisi kaikkea kivaa virikettä runsaasti. Mutta onko se rotanpitävä?

En suosittele, painava ja hankala siivottava. On hieman kinkkistä saada päällystettyä puu niin, ettei se ime pissaa (jota tulee rotista paljon ja joka paikkaan, ja joka haisee voimakkaalta) ja ala haista kamalalta. Lisäksi mulla on vähän huonoja kokemuksia häkin nikkaroinnista muutenkin, ainakaan kovin siistiä hökötystä en muinoin onnistunut saamaan aikaiseksi. Lopulta kypsyin ja ostin ihan suosiolla ison (ja kalliin) häkin huutiksesta. Se on kuitenkin kertainvestointi ja helpottaa huomattavasti siivoamista. Ja sitä saa rottien kanssa tehdä sen verran paljon, että alkaa lopulta tympiä, jos se vaatii kamalaa kikkailua.

Isoja häkkejä on kyllä myynnissä, esim Furet Towerit ja Critter Nationit. Toki myös monia muita. Meidän häkit on 120x120x60cm. Niitä löytyy kohtuuhintaan mm. huutonetistä ja kesyrottayhdistyksen foorumin kirppisosiosta. Kannattaa tsekata myös lintu-, chinchilla- ja frettiharrastajien foorumeita.

[QUOTE="vieras";23907222]En suosittele, painava ja hankala siivottava. On hieman kinkkistä saada päällystettyä puu niin, ettei se ime pissaa (jota tulee rotista paljon ja joka paikkaan, ja joka haisee voimakkaalta) ja ala haista kamalalta. Lisäksi mulla on vähän huonoja kokemuksia häkin nikkaroinnista muutenkin, ainakaan kovin siistiä hökötystä en muinoin onnistunut saamaan aikaiseksi. Lopulta kypsyin ja ostin ihan suosiolla ison (ja kalliin) häkin huutiksesta. Se on kuitenkin kertainvestointi ja helpottaa huomattavasti siivoamista. Ja sitä saa rottien kanssa tehdä sen verran paljon, että alkaa lopulta tympiä, jos se vaatii kamalaa kikkailua.

Isoja häkkejä on kyllä myynnissä, esim Furet Towerit ja Critter Nationit. Toki myös monia muita. Meidän häkit on 120x120x60cm. Niitä löytyy kohtuuhintaan mm. huutonetistä ja kesyrottayhdistyksen foorumin kirppisosiosta. Kannattaa tsekata myös lintu-, chinchilla- ja frettiharrastajien foorumeita.[/QUOTE]
Lisään vielä, että mulle on tärkeää, että häkin saa kannettua vessaan suihkutettavaksi, olen todennut sen ihan välttämättömäksi.

Itse mietin et jos kirjahyllyyn tekis häkin.. päällystäisin sen lattiamatolla kauttaaltaan, koska puu imee virtsan ja alkaa haista. Se on sitten helppo pyyhkiä luutulla ja pesuaineella.. Kirjahyllyn päälle irrotettava verkko ja avaamisluukut joka kerrokseen ni helppo saada viliperit kiinni :)