Hajumuisti. Mitä teillä tulee mieleen erilaisista tuoksuista?

"näin meillä"
Nyt kesällä kun on ikkunat auki niin tupakan haju tulee sisälle. Tänään tuli vahvasti oli niinkuin oisin ollut mummilassa: tupakka ja jauhelihakastike.

Kaverin lapsuuden kodissa tuoksui siltä, mitlä saarioisen tonnikalapitsa maistuu :D

Sahanpurusta tulee mieleen isä ja lapsuus

Ken guru
Yhdestä muotovaahdosta tulee mieleen aina nuoruuden ihanat vuodet, en kyllä tiedä onko sitä enää olemassa, samoin apilankukan tuoksusta kun olin 13-15 kesänen, vanhojen sarjakuvalehtien tuoksusta tulee mieleen lapsuuden mökkeilyt ja pihatelttailut kun luettiin kivisiä ja sorasia, jetsoneita sun muuta.
Saimaalla tuoksuu aina lapsuudelle, samoin sellaiset tervatut vanhat veneet...

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24078014:
Saan matkapahoinvointia vaniljateestä, johtuen siitä että sen tuoksu tuo voimakkaasti mieleen kuuman henkilöauton, vaniljalta haisevan wunderbaumin ja mutkaisen tien - pahoinvointeineen. Matka isoisän kanssa venerantaan ja sieltä mökille saareen.
Hauska tarina, "pakko" kertoa näin kommentoinnin kautta, kun tuo "tykkää" kuulostaisi vähän oudolta tässä suhteessa.

Ken guru
Mies pisti eilen pistosahan akun lataukseen, ja se haju mikä siitä tuli, toi elävästi mieleeni sen, kun meinasi teininä oma mp3-soitin räjähtää käsille. Tuli kun apteekin hyllyltä et 'onkohan toi laturi kunnossa, kun tulee tuommoinen haju?' :D
Hassun kuulosta tuo "teininä mp3 soitin", kun omassa teiniajassa käveltiin mankka korvan juuressa :D.

"minäminä"
Mulle tulee tästä piemydestä mieleen menneet talvet ja se haju ja fiilikset. Yks päivä poltin sisällä röökin ja tiputin sitten (käyttämätön tuhkis) röökin päälle vähän kahvia, hoksasin jonkun ajan kuluttua että täällä tuoksuu pappa :D no ei ihme ettei oo muuten röökin hajusta sitten pappa tullu mieleen. Myös talkista tulee pappa mieleen.

Minni-hiiri harmaana
Omenasta tulee mieleen nuoruus ja lavatanssit. Se fiilis, kun kesäiltana uintireissun jälkeen meikkailee oikeen huolella ja valitsee vaatteita.

Nuoruuden tanssilava on nykyään rapistunut ja unohdettu. Silloin se kuitenkin oli supersuosittu, jonne toi linja-autot väkeä ympäri maakuntia ja sen ajan starat esiintyi siellä.

Mulla oli siis omenan tuoksuista deodoranttia ja siitä tuo hajumuisto :)

Jähmettyneen tai pohjaanpalaneen puuron hajusta tulee lapsuus ja vanha keittiö mieleen, ne oli nimittäin mun herkkua ;D

Ratakiskojen hajusta tulee Linnanmäki mieleen

Sireenin tuoksusta tulee aina mieleen koulun viimenen päivä ja kesäloman alku :)

Porottavasta auringosta kuumentuneiden huonekalujen hajusta tulee mieleen kaverini lapsuudenkoti ja lisäksi myös kevät

Moottoriöljystä tulee mieleen kesälomat ja enojeni autohalli

Märän kuusen tuoksusta tulee mieleen se kun lapsena raahattiin joulukuusta mummin kylpyhuoneesta sulamasta

Mummi ja sen talo tulee mieleen tärpätistä ja juuri pakastimesta otettujen jäisten pullien tuoksusta

Nachoista ja tacoista tulee mieleen appeni koira, sen korvat tuoksuu ihan nachoilta! (ja muuten näyttää myös! Kolmion muotoiset ja oranssit :D)

"Oodekolonista" eli siitä vanhanaikaisessa isossa pullossa olevasta ranskalaisesta jokapaikan Eau de Colognesta (enpä muista, josko edes tiedän, valmistajayhtiötä) tulee äitini ja lapsuuden alakerran vessa mieleen.

Vauvantalkista tulee mieleen enoni koti 90-luvulla ja serkkuni pieninä

Leikatun ruohon hajusta tulee mieleen kesäloma

Spriin hajusta tulee mieleen olisko ollu vuosi -87, kun löydettiin veljeni kanssa maasta tosi iso tussi (semmonen jolla esim jotain kaupan mainoskylttejä kirjotetaan), ja se oli meillä salaa piilossa varmaan vaikka kuinka kauan. Oletettiin että se otettaisiin meiltä pois jos vanhemmat tietäisi, kai sen voimakkaan spriin hajun takia. Siis ei me sitä koskaan edes käytetty mihinkään, säilytettiin vaan :D Kun oli niin hieno ja jännä :D

{vieras}
Alkuperäinen kirjoittaja Sirius-eläin;30198515:
"Oodekolonista" eli siitä vanhanaikaisessa isossa pullossa olevasta ranskalaisesta jokapaikan Eau de Colognesta (enpä muista, josko edes tiedän, valmistajayhtiötä) tulee äitini ja lapsuuden alakerran vessa mieleen.
Mullakin on tätä. Transmeri taitaa olla valmistaja nykyään. Minun pullossa kyllä lukee Henkel Norden Oy.
Näitä oli kauan sitten hienompien tavaratalojen sovituskopeissa - ties vaikka olis jossain vieläkin.

"Vanha"
Hassun kuulosta tuo "teininä mp3 soitin", kun omassa teiniajassa käveltiin mankka korvan juuressa :D.
Samoin :), kun mä olin teini, Sony walkman korvalappustereot oli teknologian huipentuma :D olin ehkä 16-17v, kun sellaiset sain ja olin ylpeä....

Mut aiheesta: mulla on tosi vahva hajumuisti, en osaa eritellä tässä mitä mistäkin tulee mieleen, mut selkeästi jotkut tuoksut tuo mieleen mummon, kaverin, toisen mummolan ja osaan jotenkin ajatella ja "haistaa" ne tuoksut nenässäni...nytkin on sellainen mummon turkki-joulu-pakkanen-tuoksu nenässä :)
Ja paljon muita...yritin selittää tuota siskolleni ja kysyä onko sillä sama ja se kyllä katto mua vähä niinku "ootko ihan terve" ilmeellä, ajattelin, että ei sit oo varmaan mitenkään yleistä, mut onhan täällä muitakin!

Yhteistyössä