Hajataitto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "silmät"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"silmät"

Vieras
Kävin optikolla kun ajoittain tunne likinäköisyydestä vaivaa. Opitkko sanoi minulla olevan hajataittoa, mitä se on? Lisäksi hän sanoi minun näköni olevan noin 8 arvosana asteikolla 1-10. Suositteli hankkimaan lasit mikäli silmät väsyy, kärsin päänsärystä, käytän autoa, teen tarkkaa näköä vaativaa työtä, luen tai käytän tietokonetta paljon. Oikeastaan en tee paljon mitään noista kovin usein. Päänsärky on kyllä ollut pidemmän aikaa aika paljon. On tullu ravattua paljon lääkärissä ja eri tutkimuksissa mm aivojen magneettikuvissa. Mitään vikoja ei ole löytynyt. Joten diagnoosi on ollut jännityspäänsärky/jännitysniska ja niska todellakin on pahasti jumissa. Kannattaako niitä laseja hankkia jo nyt vai onko se tässä vaiheessa pelkkää rahantuhlausta??

Minullakin hajataittoa mutta se ei ole aiheuttanut päänsärkyjä (käytän piilolinssejä ja niillä ei voi sitä korjata). Vasta vähän aika sitten kävin optikolla ja se on vielä kuulemma pahentunutkin. Minulla on likinäköisyyttä ja se aikanaan ennen laseja/piilolinssejä päähän särki vähän väliä.
Niin kyllä nyttenkin välillä särkee päähän mutta oletan sen johtuvan jäykistä niskoista. Joka aamu on niskat jumissa ja hyvä että pystyn päätä kääntämään ja pahimpina aamuina päähän särkee.

Monilla on hajataittoa, mutta niin vähän, että laseja ei tarvitse. Itselläni on likinäköä ja sen lisäksi hajataitto on lisääntynyt siinä määrin, että olen joutunut ottamaan uudet linssit, vaikka likinäköisyys ei ole pahentunut.

Ei lasit ole rahantuhlausta jos ne auttaa sua näkemään paremmin ja auttavat päänsärkyyn. Kenenkään toisen on vähän paha mennä sanomaan, että onko just sun kohdalla muutos niin iso että sen kunnolla huomaa :) Mun maailma kirkastui ja näkö tarkentui huomattavasti jo silloin kun ekaa kertaa pienehköä hajataittoa korjattiin, vaikka optikko ensin tarjosi piilareita jotka eivät olisi hajataittoon auttaneet, kun sitä oli hänen mielestään niin vähän.

http://www.optometria.fi/?act=8

[QUOTE="Anne";22422395]Minullakin hajataittoa mutta se ei ole aiheuttanut päänsärkyjä (käytän piilolinssejä ja niillä ei voi sitä korjata).[/QUOTE]

Nykyään hajataittoon on olemassa toorisia piilolinssejä, joilla siis korjataan hajataittoa. Ilmeisesti ne eivät ole olleet kovin kauan markkinoilla, koska optikko puhui niistä uutena juttuna kun 3 vuotta sitten hankin piilarit. Ihan kaikista piilareista ei välttämättä ole olemassa toorisia versioita, mutta niin monelta merkiltä jo löytyy, että varmasti jokaiselle löytyy sopivat. Mä en ole yli vuoteen käyttänyt pillareita, mutta viimeksi kun niitä ostin, tooriset linssit olivat vielä törkeän kalliita verrattuna tavallisiin :(

[QUOTE="vieras";22422471]Karsastus ja hajataitto, välillä olen piilareilla, mutta lasit ovat kyllä ihan ehdottomat. Pääkipua löytyy jos joutuu pitemmän aikaa oleen piilareilla.[/QUOTE]

onkohan mulla tuota karsastusta kun välillä tuntuu että vasen silmä haluaa kattella ihan minne sattuu....

[QUOTE="vieras";22422452]Nykyään hajataittoon on olemassa toorisia piilolinssejä, joilla siis korjataan hajataittoa. Ilmeisesti ne eivät ole olleet kovin kauan markkinoilla, koska optikko puhui niistä uutena juttuna kun 3 vuotta sitten hankin piilarit. Ihan kaikista piilareista ei välttämättä ole olemassa toorisia versioita, mutta niin monelta merkiltä jo löytyy, että varmasti jokaiselle löytyy sopivat. Mä en ole yli vuoteen käyttänyt pillareita, mutta viimeksi kun niitä ostin, tooriset linssit olivat vielä törkeän kalliita verrattuna tavallisiin :([/QUOTE]

Mun piilolinssit maksavat tällä hetkellä 10€/kpl eli 20€/kk. Ovat jotkut silikonihydrogeelilinssit joita vielä joudun joka yö pitämään sellaisessa ihme härveli purkissa missä neste "kiehuu", en voi oikein muita käyttää kun silmät ovat niin kuivat. En tiedä löytyisikö tuollaisia toorisina.

Mulla hajataittoa ja ennen laseja niskat ja hartiat täysin juntturassa -> melkeinpä jatkuva migreeni sekä aurallisen migreenin esi-oireita ilman päänsärkyä. Laseissa ei ole suuriakaan voimakkuuksia, mutta eron huomaa heti. Näkö paranee kummasti.

Mulla hajataittoa ja ennen laseja niskat ja hartiat täysin juntturassa -> melkeinpä jatkuva migreeni sekä aurallisen migreenin esi-oireita ilman päänsärkyä. Laseissa ei ole suuriakaan voimakkuuksia, mutta eron huomaa heti. Näkö paranee kummasti.

hmm... mullakin on viimeaikoina ollut tosi paljon migreeniä varsinkin auroja. ja minäkin aivan totaalisen jumissa. taidan kyllä hankkia ne lasit.

Olen optisella alalla töissä ja karkea oma arvioni on, että 9 10:stä asiakkaasta käyttää laseja joissa hajataittokorjaus. Minulla itsellänikin perusvahvuudet lähinnä ikkunalasin tasoa, mutta lievä hajataitto. Kyllä ne tarkentaa varsinkin luettaessa ja pikkutarkkaa työtä tehdessä.
Jos ei ennen ole ollut laseja, voi muutaman päivän tuntua oudolta ja päätä voi särkeä. Suosittelen hankkimaan ne lasit. Jos hajataittoa ei korjaa, jatkuvat päänsäryt ja silmät väsyvät helposti.

Ja niitä piilareita toorisena on nykyään todella suuri valikoima. :)

[QUOTE="Anne";22422500]Mun piilolinssit maksavat tällä hetkellä 10€/kpl eli 20€/kk. Ovat jotkut silikonihydrogeelilinssit joita vielä joudun joka yö pitämään sellaisessa ihme härveli purkissa missä neste "kiehuu", en voi oikein muita käyttää kun silmät ovat niin kuivat. En tiedä löytyisikö tuollaisia toorisina.[/QUOTE]

Enpä ole kuullutkaan tuollaisista, mielenkiintoista :) Mä nimittäin lopetin piilareitten käytön kuivien silmien takia, mulla oli pehmeät kuukausilinssit. Nopean googlaamisen perusteella noita silikonihydrogeelilinssejä saa toorisinakin. Mä tarvitsen toorisen linssin vain toiseen silmään, ja myös mun käyttämille linsseille tuli yhteensä hintaa n. 20e kuukaudessa + puhdistusneste. Nykyään varmaan irtoavat jo vähän halvemmalla. Pitäisi käydä uudestaan piilolinssitarkastuksessa ja kysellä noista silikonihydrojutuista, jos niitä voisinkin pitää.

Yhteistyössä