Haittaako Enkeli taivaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ope"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ope"

Vieras
Nyt on kovasti taas elämöity, kuinka itse kunkin lapselle ei käy tämä eikä tuo. Pitää olla kaikille sopivaa ohjelmaa.

Se "kaikille sopiva" ei niin yksinkertaista, että otetaan vain kaikki pois, mikä liittyy Jeesuksen syntymään tai uskontoon. On olemassa muslimivanhempia, joiden lapsi ei saa osallistua mihinkään, missä lauletaan. Sekin on kiellettyä, oli se laulu mikä hyvänsä.

Sitten joitakin haittaa koko joulun juhlinta, mitään jouluun liittyvää ei saisi olla ohjelmassa tai tunneilla (ei siis tonttujakaan tai muuta ei-uskonnollista ainesta)... Tässä ryhmässä on niin muslimeita kuin jehovia.

Joten jos riisutaan kaikki, mikä ei sovi joillekin vanhemmille, jäljelle ei jää koko juhlaa...

Itse olen sitä mieltä, että joulua voi juhlia sen syyn takia, miksi se on olemassa täällä nykyään. Tässä yhteiskunnassa ei voi kuitenkaan lastaan estää näkemästä mitään joulun kristilliseen puoleen liittyvää. Sitä paitsi ei ne joulujuhlat mitään hartaustilaisuuksia ole, vaikka siellä laulettaisiinkin pari laulua, joissa vilahtaa enkeli tai jumala...

Mutta kaikille pitäisi kyllä opettaa et:n kaltaista uskontotiedettä tai mikä sen aineen nimi olisikaan sitten... Mutta voin kertoa, että silti iso osa muslimilapsista ei tule siihenkään osallistumaan.

Minua henk. koht. pännii, että lasteni päiväkoti on niin "edistyksellinen" että ei voi pitää mitään kunnon joulujuhlaa. Aina jotain hemmetin joulupolkua säästä riippumatta (siellä on tarvottu jäätävässä vesisateessakin) tai pahvin leikkuuta lasten kanssa. Olen toivonut, että edes kerran olisi esitys-pohjainen perinteinen juhla. Kuulemma se on vaikeaa, kun kaikki eivät voi osalllistua niihin. Eipä niitä ei-osallistuvia näy noissa leikkaa ja liimaa-"juhlissakaan".

Joulurauhaa. Mulla alkoi nyt loma.

[QUOTE="ope";22726681]Nyt on kovasti taas elämöity, kuinka itse kunkin lapselle ei käy tämä eikä tuo. Pitää olla kaikille sopivaa ohjelmaa.
.[/QUOTE]

Ei tarvitse olla kaikille sopivaa ohjelmaa. Me saadaan Suomessa pitää omat perinteet ja mamut yms. saavat osallistua siihen jos haluavat tai sitten voivat jäädä pois.

Meidän päiväkodissa lauletaan tonttu yms. lauluja pitkin joulunalausaikaa, askarrellaan joulujuttuja laidasta laitaan , myös enkeleitä ja se käy useimmille mamuperheille. Sitten on joulukirkko ja siihen liittyvät laulut ja sadut erikseen, joihin ei oteta niiden perheiden lapsia mukaan, jotka eivät sitä halua ja heille on omaa "ohjelmaa." Joulujuhla on yleensä ei-kristillinen joten siihen voi osallistua periaatteessa kaikki perheet ja sen lisäksi voi olla eskareiden esittämä joulunäytelmä ja eskarit kävivät ainakin tänä vuonna jouluvaelluksella.

Mun mielestä tällainen järjestely on ihan sopiva ja jos perhet haluavat lapselleen enemmän kristillistä joulua niin voivat käydä hakemassa sitä joulukirkosta tms. ja tehdä sen omalla tavallaan, mutta päiväkodin puolesta tuo saa riittää.

"Suvaitsevuus ei ole sitä, että omat perinteet lopetetaan kohteliaisuudesta muita perinteitä kohtaan. Ei kukaan tässä maailmassa näin toimi" Näin sanoi itse Katainen, kerrankin olen samaa mieltä hänen kanssaan. Mistä tämä suomalaisten nöyristely oikein on saanut alkunsa?

[QUOTE="tanjam";22726826]"Suvaitsevuus ei ole sitä, että omat perinteet lopetetaan kohteliaisuudesta muita perinteitä kohtaan. Ei kukaan tässä maailmassa näin toimi" Näin sanoi itse Katainen, kerrankin olen samaa mieltä hänen kanssaan. Mistä tämä suomalaisten nöyristely oikein on saanut alkunsa?[/QUOTE]

Veit sanat suustani. Joulu kuuluu suomalaiseen kulttuuriin ja perinteisiin. Jos joku ei sitä kestä, niin oma häpeänsä on, ei meidän suomalaisten.

Niissä, jotka eivät halua lapsillensa tuputettavan kristillisyyttä, on ihan perisuomalaisiakin.

Minä näkisin punaista, jos lapsilleni tuputettaisiin joulun kristillisyyttä. Olemme onneksi päiväkodin kanssa päässeet asiasta yhteisymmärykseen, eikä heidän tarvitse olla paikalla, kun srk tulee asiaansa julistamaan kerran kuussa ympäri vuoden.

Ei se varmaan haittaa sen enempää kristittyjä kuin muslimejakaan. Tuskin siitä enempää haittaa on kuin kuulla Hevisaururusta tai muslimien joikuja, joita lapsemme joutui kuulemaan saksalaisessa taksissa. Kuski ei myöskään kysynyt haluammeko kuulla niitä. Kyllä joululaulut, myöskin uskonnollissävytteiset, kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja perintöön. Jam pakkoko tänne on tulla, jos ei siedä suomalaisuutta. Oman heimon ateistii ovatkin sitten toinen juttu ja he voivat laittaa päänsä piiloon, jos eivät siedä kuulla uskonnollisia juttuja. Pakkohan meidäkin onn muslimimaissa kuuneella minareetin kutsut ym. Eipä siellä juuri kysellä tällaisia.

[QUOTE="vieras";22726943]Ei se varmaan haittaa sen enempää kristittyjä kuin muslimejakaan. Tuskin siitä enempää haittaa on kuin kuulla Hevisaururusta tai muslimien joikuja, joita lapsemme joutui kuulemaan saksalaisessa taksissa. Kuski ei myöskään kysynyt haluammeko kuulla niitä. Kyllä joululaulut, myöskin uskonnollissävytteiset, kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin ja perintöön. Jam pakkoko tänne on tulla, jos ei siedä suomalaisuutta. Oman heimon ateistii ovatkin sitten toinen juttu ja he voivat laittaa päänsä piiloon, jos eivät siedä kuulla uskonnollisia juttuja. Pakkohan meidäkin onn muslimimaissa kuuneella minareetin kutsut ym. Eipä siellä juuri kysellä tällaisia.[/QUOTE]

ja näin!

[QUOTE="aapee";22726965]Niinpä. Mutta tasan yhtä kovia mesoajia taitavat olla kantasuomalaiset ateistit.[/QUOTE]

Ei sentään. Minä olen ateisti. Silti toivon, että lapseni saavat kokea kaikki samat suomalaiset perinteet kuin minäkin eli jouluevankeliumit, tiernapojat, enkelitaivaat ja kaiken muunkin jouluun liittyvän olipa se uskonnollista tai ei.

Minuakaan ei näiden satujen kuunteleminen ole vahingoittanut, joten en usko sen vahingoittavan lapsianikaan, jos muutaman kerran vuodessa kuulee jotain uskonnollista hömppää.

Lutkut voivat sulkeutua kirkkoon ja hoilottaa äänensä käheäksi jouluvirsejä kunnes vaha valuu korvista, kunhan meitä muita ei pakoteta samaan. Joulujuhla siis uskontoneutraaliksi ja kaikille sopivaksi. Sen jälkeen voi kukin tehdä mitä lystää.

Ei sentään. Minä olen ateisti. Silti toivon, että lapseni saavat kokea kaikki samat suomalaiset perinteet kuin minäkin eli jouluevankeliumit, tiernapojat, enkelitaivaat ja kaiken muunkin jouluun liittyvän olipa se uskonnollista tai ei.

Minuakaan ei näiden satujen kuunteleminen ole vahingoittanut, joten en usko sen vahingoittavan lapsianikaan, jos muutaman kerran vuodessa kuulee jotain uskonnollista hömppää.

Et sinä enkä minä, mutta tässäkin ketjussa on sellainen, jota se haittaa.

Yhteistyössä