häiritseekö muutokset vauvaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Onko kokemusta miten muutot vaikuttavat vauvaan? Meillä on rakennusprojekti alkamassa. Todennäköisesti päästään muuttamaan omaan taloon elokuussa 07. Nyt saatetaan mennä vuokralle rakentamisen ajaksi. Eli mahdollisesti muutto on edessä tämän vuoden lopulla (jolloin vauva puoli vuotias) ja toinen muutto sitten edessä elokuussa 2007. Sen lisäksi palaan töihin syksyllä 2007 eli tarhaan meno edessä vajaa 1,5 vuotiaana. Mietin tässä jo etukäteen, että voiko nuo muutokset häiritä pahasti vauvaa?

Hei! Me muutettiin ekan kerran vuosi sitten kun vauva oli kuukauden ikäinen. Muutto matka oli pitkä 500km. Matka meni hienosti enkä mä ainakaan huomannut et ois mitenkään vauvaan vaikuttanut. Toisen kerran muutetiin sit lokakuussa kun vauva oli vajaan puoli vuotta. Enpä silloinkaan mitään erikoista huomannut hänen käytöksessään.

Kai se noille pienille on vaan tärkeää et rakastavat vanhemmat on läsnä. Ja jos teille on sit muodostunut jotain tiettyjä rutiineja esim. nukkumaan menon kanssa niin kannattaa pitää niistä kiinni niin lapsi tuntee olonsa turvalliseksi uudessa ympäristössä.

Tuosta hoitoon menemisestä en osaa sanoa kun ei ole kokemusta. Mutta älä huoli turhaan itse olen tässä huomannut että monet asiat lapsen kanssa sujuvatkin helpommin mitä etukäteen oon murehtinut.

Hyvää jatkoa teidän perheelle!!

Meillä lähes samanlainen tilanne. Muutetaan kohta vuokralle väliaikaiseen asuntoon ja siitä 5kk päästä uuteen. Ja hoitoonkin menee kuukauden päästä. En ole yhtään huolehtinut enkä usko että mitään haittaa on tästä pikkuiselle. Meillä poika nyt 1v2kk.
Joten ei muuta kuin muuttohommiin!!!! :)

Me muutimme esikoisen ollessa n. puolivuotias, eikä hän häiriintynyt tippaakaan, esim. ei yhtään itkua sen takia eikä yöunet häiriintyneet. itse asiassa aloitti konttaamisen, kun tuli isompi asunto ja uutta tutkittavaa. Tuon ikäinen on vielä niin kiinni äidissä, ettei kodin vaihto tunnu missään...

Mulla on kaksi asuntoa: yksiö Helsingissä ja iso vanha rakennus maalla. Vauva on nyt 2 kk, ja on ehtinyt kokeilla pariin otteeseen molempia kämppiä.

Poitsu pitää Hgissä siitä, että äiti on aina lähellä. Maalla viihtyy parhaiten makuuhuoneessa. Aluksi ei tykännyt saleista, olkapäällä viihtyy kuitenkin joka puolella. Nukkuu tasapuolisesti molemmissa asumuksissa.

Me muutettiin 300 km päähän ensimmäisen kerran tytön ollessa 3kk ja silloin ei vaikuttanut häneen mitenkään. Epäilen ettei edes huomannut paikan vaihtoa. Nyt muutimme takaisin kun hän oli 10kk ja kuukauden jälkeenkään ei ole vielä "asettunut" aloilleen. Itkee perään, ei uskalla konttailla uudessa asunnossa ja yöunet ovat mennet ihan sekaisin.
Kai se riippuu lapsen iästä, ja varsinkin persoonasta, miten muuttoon suhtautuu. Meillä on neiti niin Helinä Herkkämieli että.

Kiitos kaikille vastauksista.

Me ollaan liikuttu (vauva 2 kk) tosi aktiivisesti ympäriinsä vauvan kanssa ja hyvin on tykännyt liikkua. Ehkä sitten ne muutotkaan eivät häiritse. Toivotaan ainakin niin :).

Alkuperäinen kirjoittaja Helinä:
Me muutettiin 300 km päähän ensimmäisen kerran tytön ollessa 3kk ja silloin ei vaikuttanut häneen mitenkään. Epäilen ettei edes huomannut paikan vaihtoa. Nyt muutimme takaisin kun hän oli 10kk ja kuukauden jälkeenkään ei ole vielä "asettunut" aloilleen. Itkee perään, ei uskalla konttailla uudessa asunnossa ja yöunet ovat mennet ihan sekaisin.
Kai se riippuu lapsen iästä, ja varsinkin persoonasta, miten muuttoon suhtautuu. Meillä on neiti niin Helinä Herkkämieli että.

Ja tuossa iässä muutenkin voi olla eroahdistusta päällä, kun huomaakin, että äiti on erillinen olento.

Yhteistyössä