Hain lähäriksi ja huomenna olis pääsykoe. Psykologin haastattelu jännittää:D

Muistaako joku mikä sen kirjallisen aihe on ollu?

Mä oon viimeks moisessa ollu 2001 ja tyhmänä en sit alottanu sitä koulutusta vaikka sinne pääsin. No nyt otetaan vahinko takas.

Mitähän kaikkee se psykologi oikein kyselee?
 
Khimaira
Mä en ainakaan muista enää aiheita...Mulla oli kirjallinen osuus ( materiaali annettiin vasta paikanpäällä, se oli ennemminkin äidinkielen testi..) ryhmätehtävä ja haastattelu.

Nuo pääsykokeethan ovat eri kouluissa todella erilaisia..

Onnea kokeeseen!
 
Mulle on jäänyt psykologin haastatteluista lähinnä mieleen kysymykset omasta ja lähipiirin suhtautumisesta päihteisiin, onko elämässä meneillään juuri jotain joka voisi vaikuttaa opiskeluun ja muita vastaavanlaisia kyssäreitä. Kirjoitustehtävän aihe oli itsestään kertominen :)
 
liile
Eipä ollu mitään kirjallista silloin kun itse hain.Testi ja siinä yhteydessä kirjoitettiin pieni esittely itsestä,muu olikin sitten niitä lasku,päätteely ym juttuja.Ryhmähaastattelua ei ollut myöskään.
 
[QUOTE="vieras";27000417]Kauanko koulutus kestää? Miksi et hakenut sairaanhoitajaksi, palkka olisi ollut parempi.[/QUOTE]

Siksi koska haen tohon aikuiskoulutusrahaa joka on yli tuplaten parempi kuin amk:n opintotuki. Ihan perse ei kestä lähtee pelkällä opintotuella kouluun ja sit siihen tarttis tehä vielä töitäkin et pärjää. Perheellisenä se ei oikein ole ideaali ( siis mun mielestä )

Toi kestää 2v ja aik.koulutusrahaa saa just sen 2v ajan.

Sit kun muksu kasvaa niin voisin lähteekki lukeen sairaanhoitajaks. Nyt en halua kun tyttö on vasta 8v. Ehkä 5v päästä.
 
Mulle on jäänyt psykologin haastatteluista lähinnä mieleen kysymykset omasta ja lähipiirin suhtautumisesta päihteisiin, onko elämässä meneillään juuri jotain joka voisi vaikuttaa opiskeluun ja muita vastaavanlaisia kyssäreitä. Kirjoitustehtävän aihe oli itsestään kertominen :)
kirjallinen oli muistaakseni sillo 2001 et " miksi sinusta tulisi hyvä lähihoitaja"

Mitään muita kirjallisia ei ollut ja psykologi muistaakseni kyseli perheestä ja oli musteläiskät:D

Muistan kyllä istuneeni ryhmähaastettelussa mutta en muista mitä siin keskusteltiin..
 
Khimaira
Siksi koska haen tohon aikuiskoulutusrahaa joka on yli tuplaten parempi kuin amk:n opintotuki. Ihan perse ei kestä lähtee pelkällä opintotuella kouluun ja sit siihen tarttis tehä vielä töitäkin et pärjää. Perheellisenä se ei oikein ole ideaali ( siis mun mielestä )

Toi kestää 2v ja aik.koulutusrahaa saa just sen 2v ajan.

Sit kun muksu kasvaa niin voisin lähteekki lukeen sairaanhoitajaks. Nyt en halua kun tyttö on vasta 8v. Ehkä 5v päästä.
tuohon raha- asiaan sen verran että mä teen 75% työaikaa ja opiskelen sh:ksi samalla..Ihan ok järjestely, mulla ei nimittäin ole oikeutta aikuiskoulutusrahaan.

Ja vinkkinä: sh- opinnoissahan saa tehdä niitä loppuharjoitteluita palkallisena ja meillä ainakin on koulua vain kahtena päivänä viikossa, joten todellakin voi tehdä työn ohessa..
 
kirjallinen oli muistaakseni sillo 2001 et " miksi sinusta tulisi hyvä lähihoitaja"

Mitään muita kirjallisia ei ollut ja psykologi muistaakseni kyseli perheestä ja oli musteläiskät:D

Muistan kyllä istuneeni ryhmähaastettelussa mutta en muista mitä siin keskusteltiin..
Oon käynyt testit 2009 ja uudestaan tänä vuonna, eikä kummassakaan ollut musteläiskätestiä tai ryhmähaastattelua. Nää päättelykykytestit on eli matemaattinen, mekaanis-tekninen, sosiaalinen tilannetaju jne ja sen lisäksi tuo sivun mittainen kirjoitelma, molemmilla kerroilla juurikin esittely itsestään. Ja nyt kun mainitsit niin toinen psykologi tosiaan kysyi kuinka perhe tulee opiskelua vai ovatko sitä vastaan :D
 
Arkeen
Mun tyttärellä oli ryhmäkeskustelussa ollut aiheena "millainen on hyvä sosiaalityöntekijä?". Hieman huvitti, kun ei lapsiraukka paljon varmaan tiennyt, mitä joku sosiaalityöntekijä edes tekee... Mutta kouluun pääsi, toka vuosi nyt menossa ja on tykännyt opiskelusta ja työssäoppimisesta päiväkodissa. Tänä vuonna menevät työssäoppimisjaksolle jonnekin vanhusten pitkäaikaishoitopaikkaan.
 
Opiskeleva yh
[QUOTE="vieras";27000417]Kauanko koulutus kestää? Miksi et hakenut sairaanhoitajaksi, palkka olisi ollut parempi.[/QUOTE]

Miksi AINA täällä tyrkytetään tuota sairaanhoitajan koulutusta kun puhutaan lähihoitajan koulutuksesta?!? Mä ainakin opiskelen lähihoitajaksi koska se on sitä mitä mä haluan tehdä! Ei kaikki halua sairaanhoitajaksi.

Vielä typerämpää on se kun täällä joskus joku kirjoitti, että miksi ei vaikka sitten lääkäriksi jos hoitoalalle kerran haluaa. Haloo!!! Ei lääkäri ja lähihoitaja ole sama asia! Ei lääkärinä pääse tekemään niitä hoitajan töitä ja jotkut ihan oikeasti haluaa niitä tehdä.
 
"vieras"
Mä muistan vaan sen, että erehdyin myöntämään psykologille, että tupakoin. Se sitten tiukkas multa, että "lopetatko jos pääset opiskelemaan" ja pelkkä "yritän" ei riittäny vastaukseksi, vaan piti luvata että lopetan :D
 
"vieras"
Mä kävin viime viikolla soveltuvuustesteissä. Ekaks oli pikainen haastattelu kouluttajan kanssa, miks juuri sinä haluat lähihoitajaks jne. peruskysymyksiä.

Kirjallinen testi oli tyyliin "Kerro millainen olet lähihoitajana ja tiimityöskentelijänä"

Matikan testit oli ihan helppoja kun vähän kertas ekaksi kotona, mm. jakokulmaa, yksikkömuunnoksia, kertolaskuja. Huom! Kaikki laskelmat pitää näkyä tehtävässä, pelkkä vastaus ei riitä.

Psykologin testit ovat vasta tulossa, jos siihen pääsee..

Työvoimakoulutus siis kyseessä..
 
"vieras"
Miksi AINA täällä tyrkytetään tuota sairaanhoitajan koulutusta kun puhutaan lähihoitajan koulutuksesta?!? Mä ainakin opiskelen lähihoitajaksi koska se on sitä mitä mä haluan tehdä! Ei kaikki halua sairaanhoitajaksi.

Vielä typerämpää on se kun täällä joskus joku kirjoitti, että miksi ei vaikka sitten lääkäriksi jos hoitoalalle kerran haluaa. Haloo!!! Ei lääkäri ja lähihoitaja ole sama asia! Ei lääkärinä pääse tekemään niitä hoitajan töitä ja jotkut ihan oikeasti haluaa niitä tehdä.
Totta on, että lähihoitajia tarvitaan.

Mutta on sekin totta, että osa lähäreistä olisi mennyt lääkkikseen, jos vain olisi ollut mahdollisuus päästä.
 
tuohon raha- asiaan sen verran että mä teen 75% työaikaa ja opiskelen sh:ksi samalla..Ihan ok järjestely, mulla ei nimittäin ole oikeutta aikuiskoulutusrahaan.

Ja vinkkinä: sh- opinnoissahan saa tehdä niitä loppuharjoitteluita palkallisena ja meillä ainakin on koulua vain kahtena päivänä viikossa, joten todellakin voi tehdä työn ohessa..
no mä teen osa-aikaista työtä muutoinki ja se on vuorotyötä. Mulla on valintana et joko oon päätoiminen opiskelija tai en ollenkaan. mun siirtyminen pelkkiin aamuihin esim. jos iltaisin koulussa ei onnistu. Pelkkien iltojen teko onnistuis mutta en halua olla päivät koulus ja illat töis.

Ja toi rahan saaminen vaatii päätoimisen opiskelun. Onneks pomo on sen verran koulutusmyönteinen et kannustaa käymään koulua joten opintovapaan saaminen ei pitäs olla ongelma.

mulla pitäs täyttyä kaikki aikuiskoulutusrahan vaatimukset kun tammikuus tuli 8v työhistoria täyteen niin pitäs saada sitä korkeinta rahaa.
 
[QUOTE="vieras";27001303]Mä kävin viime viikolla soveltuvuustesteissä. Ekaks oli pikainen haastattelu kouluttajan kanssa, miks juuri sinä haluat lähihoitajaks jne. peruskysymyksiä.

Kirjallinen testi oli tyyliin "Kerro millainen olet lähihoitajana ja tiimityöskentelijänä"

Matikan testit oli ihan helppoja kun vähän kertas ekaksi kotona, mm. jakokulmaa, yksikkömuunnoksia, kertolaskuja. Huom! Kaikki laskelmat pitää näkyä tehtävässä, pelkkä vastaus ei riitä.

Psykologin testit ovat vasta tulossa, jos siihen pääsee..

Työvoimakoulutus siis kyseessä..[/QUOTE]

voi vitalis.... jakokulma... :O en mä ny noita enää muista!

onneks mies on hyvä matikas:D Se saa jeesiä!
 
Opiskeleva yh
[QUOTE="vieras";27001476]Totta on, että lähihoitajia tarvitaan.

Mutta on sekin totta, että osa lähäreistä olisi mennyt lääkkikseen, jos vain olisi ollut mahdollisuus päästä.[/QUOTE]

Ei mua ainakaan edes kiinnostaisi lääkärin työ joten miksi edes hakisin lääkkikseen? Se, että haluan tehdä tätä työtä ei tee musta tyhmää joka ei muka muualle päässyt. Lähihoitajan koulutus on yksi mun koulutuksista ja aivan hyvin voin opiskella lisääkin.
 
Mun kokemus psykologin haastattelusta on sellainen, että haastattelija kyseli ihan mitä sattui ja samalla huokaili TOOOOOSI kyllästyneenä ja vilkuili kelloa koko ajan. Muille haastateltaville oli myös käyttäytynyt eri tavoilla "omituisesti". Kai ne siinä haluaa nähdä meneekö haastateltava ihan puihin vai osaatko vastailla suht järkevästi vaikka toinen on outo.
Täällä oli joku keskustelu aiemmin, jossa jonkun haastattelussa psykologi oli itkenyt pöydän alla tmv. Että jos tilanteessa on jotain outoa, älä ihmettele. :)
 

Yhteistyössä