Hain joulukuulle toimeentulotukea ja menoissa oli hammaslääkärilaskuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"köyhä"

Vieras
Päätös ja laskut tulivat postissa kotiin. Laskuja ei oltu maksettu vaan mukana oli selvitys, että koska niissä on eräpäivä vasta tammikuulla niin ne maksetaan vasta silloin jos tuolloin haetaan toimeentulotukea.

Siis hitto vieköön! Ne käynnit on ollut joulukuulla niin eikö ne olisi voinut huomioida joulukuun menoiksi.

Kiva juttu jos tammikuulla onkin enemmän tuloja niin nuo laskut syö osan tuloista eikä kyllä yhtään paremmin saada elettyä sitten. Kyllä sossussa osataan kieroilla. Varmasti toivovat etten hae tammikuulle tukea.

Teen töitä vaihtelevasti ja sen takia tulot välillä niin pienet, että pakko hakea toimeentulotukea. Päätoimisesti olen opiskelija joten en voi ottaa töitä vastaan ihan miten vain koska on pakko olla koulussa. Nyt joululomalla olen tehnyt muutaman päivän, mutta en tiedä koska ne rahat maksetaan.

Jos palkka maksetaan vasta tammikuun lopussa ja haen toimeentulotukea tammikuun alussa niin miten tuossa sitten toimitaan? Palkka katsotaan tuloiksi helmikuulle eli en saisi silloin sitä toimeentulotukea?

[QUOTE="a p";22788770]No niin mä koitankin, mutta mietin vain palkkatuloja jotka on tulossa. Kun en tiedä tuleeko palkka puolessa välissä tammikuuta vai vasta loppukuusta. Eihän loppukuusta tuleva palkka auta meitä yhtään tammikuussa.[/QUOTE]

No maksat sen hammaslääkärimaksun pari viikkoa myöhässä, sitten kun palkka tulee. Meilläkin on välillä laskut kuukauden myöhässä kun on tiukkaa eikä oo käynyt kuinkaan. Etenkin hammaslääkäri/tk yms. paikoista ollaan joustavia. Voisit jopa soittaa hampulääkäriin ja sopia uuden maksupäivän!

Laitatko kaikki laskut mukaan siihen toimeentulotukihakemukseen? Ja maksaako ne, jos on ns. turhia menoja ollu laskulla? Kysyn, kun itsekin pitää ehkä hakea tammikuulle tukea.. mietin että mitä ottavat huomioon?

[QUOTE="alma";22788832]Mistä se sossu voi tietää paljon sinulla on rahaa tammikuussa. Ihan oikein, etteivät anna rahaa etukäteen, ei se mitään kieroilua ole.[/QUOTE]

Miten niin etukäteen? Mun mielestä kummallista, että kun käynnit ovat olleet tällä kuulla niin ei silti makseta niitä laskuja.

Siinä menee sitten pienen palkan tuoma ilo kun maksan laskut eli aivan sama käykö töissä opiskelujen ohella vai ei. :(

No jos sulle maksetaan palkka vasta tammikuun lopussa niin eihän se näy tiliotteessa jos joudut tammikuuksi hakemaan tt-tukea. Otetaan huomioon vasta helmikuun laskelmaa tehdessä jos silloinkin joudut tukea hakemaan.

Tietysti ne maksetaan eräpäivän mukaan. Ihan oikein sossu teki kun ei maksanut niitä laskuja. Jos sulla on muita (esim. sähkö-, vesi-, lääkäri-, lääke- yms.) laskuja, joissa on eräpäivä ollut joulukuussa niin ne huomioidaan vaikka olisitkin maksanut ne marraskuussa.

Laskut katotaan vasta eräpäivänään. Itellekin kun sossussa olin saatto vakuutuslaskut tulla reilua kuukautta ennemmin, niin että eräpäivä oli tyyliin ei seuraava vaan sitä seuraava kk ja vasta silloin huomioitiin menona kun oli eräpäivä. Tai sairaalalaskuja.

Ja on sossuja joissa pitää maksaa ensin laskut itse ja sitten saa takaisin. Osassa taas tulee rahat ja maksat jälleen kerran itse. Poikkeuksia tehdään vaan isojen laskujen kohdalla jotka ovat mahdottomia maksaa niistä rahoista mitä saa. Omalla kohdalla olleet tällaisia isommat lääkehaut aikanaan, silloinkin piti yleensä toimittaa laskelma apteekista ensin, sitten sai maksusitoumuksen niihin laskelman lääkkeisiin.

Voi kuuleppa vaikka olen työssäkäyvä niin kyllä se palkka vaan pitkälti menee asumis kuluihin, laksuihin ym... ja ihan joka kuukausi. Ei jää huvitteluun mitään pienestä palkasta. Sitä se on sitten, kun menet työelämään ja sossu ei enää maksakkaan ;)

Päätös oli täysin oikea ja lainmukainen eikä kieroilua. Jos laskun eräpäivä on tammikuulla, on se tammikuun laskelmassa huomioitava meno. Mistä sosiaalitoimistossa voidaan tietää, paljonko saat rahaa tammikuulle ja myöntää sen perusteella tukea etukäteen?!? Entäpä jos saatkin vaikka normaalia suuremman tilin? Tällöin päätöksen tehnyt virkailija joutuu pahimmillaan kunnan/kaupungin tilintarkastajien hiillostamaksi, koska on myöntänyt perusteettomasti tukea henkilölle, jolla ei olekaan ollut oikeutta tt-tukeen. Kyse on julksista varoista maksettavasta viimesijaisesta etuudesta, jonka saaminen ja hakeminen on osin siksi tehty tarkkoja selvityksiä vaativaksi. Tein itse opiskeluaikana toimeentulotukitöitä sossussa ja voin kuulkaa kertoa, että kaikenlaista tuenhakijaa on liikkeellä - jopa lottovoittajia....Ei kuulemma ole palkasta kyse, niin pitäisi rahaa saada...Useampi jäi kiinni huijausyrityksistä, tulojen pimittämisestä jne. joten ikävä kyllä tämä tarkoittaa sitä, että kaikkien pitää niitä lippulappuja tarkkaan selvittää ja toimittaa.