Haikaranpesästä tai perhehuoneesta kokemuksia?

Vaikka omaan synnytykseen on vielä aikaa, rakenneultrassa netistä lukeman perusteella pitäisi ilmoittautua kiinnostuneeksi haikaranpesässä synnyttäjäksi, joten onko kukaan synnyttänyt haikaranpesässä? Millainen huone oli, minkä hintainen, oliko apua tarjoilla vai onko tarkoitus pärjätä itse? Ja ehkä vähän typerä kysymys, mutta ei kai siellä haikaranpesässä sentään synnytetä? :D

Entä sitten onko jollain kokemuksia perhehuoneesta?
 
ktl
Kyllä,haikaranpesässä synnytetään synnytyshuoneessa,apua ei juurikaan heru koska oletusajatuksena on että sulla on siellä puoliso/muu tukihenkilö 24h/vrk.Samanhintainen kuin muutkin perhehuoneet.Huone oli kiva,vähän hotellimainen,tilava.Olen synnyttänyt kolmesti haikaranpesässä,voin suositella lämpimästi :)
 
Ei kokemusta, mutta...
HUS:n nettisivuilta:

Mikä on Haikaranpesä?

Haikaranpesä on Kätilöopiston sairaalassa toimiva synnytysyksikkö, jonka tavoitteena on hoitaa asiakkaita yksilöllisesti sekä tukea koko perhettä uuden elämän alkumetreillä. Haikaranpesässä on 4 synnytyshuonetta ja perhehuoneita. Haikaranpesään tulevat synnyttäjät ovat perusterveitä naisia, joiden raskaus on sujunut normaalisti (kts. Kriteerit). Perheet hakeutuvat itse Haikaranpesään ilmoittautumalla toisen seulontaultraäänen jälkeen. Ilmoittautuminen tapahtuu keskiviikkoisin klo 8-13 puh. (09) 471 65366.

Haikaranpesään tulon edellytys on osallistuminen valmennuksiin. Ensisynnyttäjille valmennus tapahtuu kahdessa osassa: synnytysvalmennus sekä lapsivuodeajan valmennus. Uudelleen synnyttäjille valmennus on tiivistetty yhteen kertaan. Valmennuksen tarkoituksena on valmentaa perhettä tulevaan tapahtumaan, antaa eväitä aktiiviseen synnyttämiseen sekä jakaa tietoa lapsen ensihetkistä. Kerran Haikaranpesän valmennuksissa käyneiden perheiden ei tarvitse osallistua niihin uudestaan seuraavissa raskauksissa.

Edellä mainittujen valmennusten lisäksi perheet voivat osallistua vapaaehtoisiin valmennuksiin, joita järjestetään seksuaalisuudesta, mielialoista ja varhaisesta vuorovaikutuksesta, äideille lisäksi rentoutumisesta ja äänenkäytöstä ja isille isäryhmä.

Jokaiselle Haikaranpesään tulevalle perheelle järjestetään myös henkilökohtainen tapaaminen kätilön kanssa, jolloin toiveet ja odotukset kirjataan osaksi hoitosuunnitelmaa. Tavoitteena on positiivinen synnytyskokemus sekä naisen omien voimavarojen tukeminen, jotta hän voisi synnyttää mahdollisimman luonnollisesti. Hoidon lähtökohtana on terveys ja lapsen saamisen luonnollisuus ihmisen elämänkaaressa.

Haikaranpesässä synnyttäneet perheet jäävät Haikaranpesän tiloihin koko loppuajaksi sairaalassa. Hoitoajat synnytyksen jälkeen ovat ensisynnyttäjillä 2 yötä ja uudelleensynnyttäjillä yhden yön.

Pyrimme tarjoamaan halukkaille perheille mahdollisuuden yöpyä perhehuoneessa mahdollisuuksien rajoissa (perhehuoneita on rajoitetusti). Perhehuoneet on tarkoitettu perheille, joissa isä / tukihenkilö on läsnä koko hoitojakson. Sisaruksilla on myös mahdollisuus yöpyä perhehuoneessa.

Sairaalan vuorokausimaksu on 32,50 e / vrk, perhehuoneessa olevat maksavat 65 e / vrk.
 
twice
Mä oon tuolla kahdesti synnyttänyt, mutten oikeastaan tiedä, miten osasto eroaa tavallisista synnytysosastoista. Oon ollut perhehuoneessa ja kahden hlön huoneessa, enkä tiedä eroa esim. Jorvin käytäntöihin. Ilmoittautuessa ne kysyivät, miksi haluan juuri sinne, ja meinasi mennä jauhot suuhun ihan täysin:D.
 

Yhteistyössä