Häiden istumajärjestyksestä, avec eri pöytään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmettelevä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tiedän häitä ja juhlia, joissa on tarkoituksella sijoitettu jokaikinen vieras "uuteen" seuraan. -Jotta kaikki oppisivat tuntemaan toisiaan.

Mutta tää kuulostaa erikoiselta. Ei mun mielestä vain yhtä paria voi erottaa toisistaan. Tahditonta.

[QUOTE="...";30811330]En oo kyllä ikinä kuullu sellaisista häistä joissa pariskunnat olis erotettu. En menis jos olisin miehes.[/QUOTE]

Nykyaikana ei pariskuntia jopa vihittyjä pyydetä häihin siksi että luulevat näiden tuovan samanarvoisen lahjan toisinsanoen he ei kehtaa sanoa häilleen pääsylippu hintaa mutta toivovat joaisen tuovan vähintään 50€ per nuppi ;)

Enpä viitisi mennä tuollaisiin juhliin. Kuulostaa aivan älyttömältä käytännöltä eikä todellakaan osoita sellaista vieraanvaraisuutta, jollaista itse edellyttäisin juhlien isännältä. Juhlissa on tarkoitus olla hauskaa, ja juhlien isännän tehtävä on tutustuttaa vieras uusiin ihmisiin.

kauniimpi tapa pyytää lapsellista pariskuntaa häihin joista tietää että heillä ei ole hoitajia lapsille ja välimatkaa on niin pyydät lapsettomiin häihin lahjatoiveiden kera tilinumero, ei moni pari kehtaa olla muistamatta kun tekosy on vaan lapsenvahti :D joten tilille tupsahtaa rahaa :D

Jos mä olisin ap, menisin häihin ja ottaisin sen paikkani sieltä kaveripöydästä. Mulle tulis todella vaivautunut olo siellä pääpöydässä, jossa on hääparille lähintä porukkaa. Kun he lähtevät vetämään ohjelmanumeroa tms, mä jäisin sinne pöytään ihan yksin. Kuten joku tuossa jo aiemmin sanoi, ei se bestman koko iltaa siellä pöydässä istu. Yleensä ruokailun jälkeen tunnelma vapautuu ja pöytäjärjestys menee jokseenkin sekaisin. Ja nyt sinulla on loistava tilaisuus tutustua uusiin ihmisiin.

Sitten on vielä se vaihtoehto, että bestman ei istukaan pääpöydässä. Teidät voisi sijoittaa samaan kaveripöytään. Onko bestmanilla noissa häissä muuta tehtävää kuin olla alttarilla tukena?

Jos mä olisin tuleva morsian, ei olisi mitään pääpöytää. Olisi hääparin pöytä ja muiden pöydät.

Alkuperäinen kirjoittaja Juupa ja jööpä;30811943:
Minä minä minä... Mies bestman ja hommia hääjuhlissakin kädet täynnä, mutta hänen eiku minun pitää istua hänen vieressä ja mieheni pitää seurustella minun kanssa. Edes yhtä iltaa en voi antaa lapsuuskaverin juhliin miestäni vaan on oltava minun kanssa.
En halua jakaa miestäni ja hän ei saa tehdä rauhassa bestmanin tehtävää. Minä jään vaikka juhlista pois. Huomioikaa minut.

Vai olisiko parempi, että hienoa, että mieheni kelpaa bestmaniksi lapsuuskaverille ja tuen häntä siinä. Istun siinä missä paikkani on ja tutustun uusiin ihmisiin. Minusta on hienoa että mieheni hoitaa bestmanin tehtävät ja tansittaa kaikki mummot ja tädit.
En halua olla nipo vieras vaan toivon, että ehkä häissäni on kohteliaat vieraat, jotka hyväksyvät että häät ovat hääparin juhlat ja suuri päivä. Ei siis bestmanin tyttiksen kiukuttelupäivä...

No enpä saanut ap:sta tuollaista kuvaa. Tais suhun kolahtaa, oletko säkin yksi niistä pölleistä jotka ei tajua yksinkertaisempia etikettisääntöjä?

Aina välillä törmää näihin hääpareihin, jotka kokevat häänsä omana performanssinaan eivätkä mieti vieraiden viihtymistä. Vihkipari kai ajattelee, että esim. puheet tai ohjelmanumerot on helpommin hallittavissa ja toteutettavissa, jos kaaso ja bestman istuvat koko ajan heidän lähellään ja viis veisaavat siitä, viihtyvätkö kaaso ja bestman puolisoineen häissä tällä järjestelyllä.
Tuohan on vain järjestelykysymys, kaaso ja bestman avecceineen johonkin pöydän päähän lähelle morsiusparia, jolloin asiointi heidän kanssaan sujuu kätevästi. Luulisi hääparin pärjäävän omissa häissään kahdestaan.
On etikettivirhe sijoittaa pariskunnat istumaan erilleen toisistaan, varsinkaan kun sille ei ole mitään järjellistä perustetta. Usein varsinkin nuorilla hääpareilla tilannetaju katoaa hääjärjestelyjen tohinassa, kaaso ja bestman voivat korrektisti nostaa esille kysymyksen istumajärjestyksestä: näyttääkö hassulta jos he istuvat erillään puolisoistaan. Kysymys koskee myös muita pariskuntia, koska yksinäisten puoliskojen lähellä istuvien kuuluu myös ottaa vastuuta seurustelusta yksin istuvien kanssa. Luulis, että olis hääparillekin helpointa jo istumajärjestys edistää rentoa seurustelua ja juhlissa viihtymistä.

Häät on kivoja juhlia. Älä jää miettimään moista. Menet ja nautit!

Loppuillasta pakka sekoittuu kuitenkin, ihmiset riehaantuu yms. ja varmaan pääset miehesiki rinnalle siirtymään. Onhan siellä muitakin vieraita. Miksei niiden kanssa voisi istua ja jutella??? Miestäsi kohtaa on kuitenkin kohteliasta mennä mukaan.

Mitä tuumaisit jos tilanne olisi toisin päin ja saisit selitellä, että avec ei tullut mukaan, kun joutuu eri pöytään?

En ehkä viitsis mennä koko häihin. Aloittajahan sanoikin että ei tunne sieltä muita kuin miehensä. Jos nyt ei ole varsinainen jokapaikanhölösuu ja supertutustuja (jotka usein on itseasiassa aspergereita jotka viihtyy vaan niin kauan kuin oma ääni kuuluu eikä edes tajua että hei ehkä en kuulu tähän seurueeseen...) niin kuka tahansa olis vaivautunut tuommoisessa tilanteessa. Kuulostaa ei-viihdyttävältä jutulta.

En siis viitsisi loukkaantuakaan, mutta valitsisin toisin. Mies voi mennä bestmaniksi ilman aveciaankin. Ja jos minut on siis avecina kutsuttu, ei omalla nimellä, enkä osallistu juhlaan, minun ei tarvitse osallistua lahjaankaan. Piste. Kohtelias kiertelevä tervehdys (Ninnu lähettää lämpimät tervehdyksensä ja mitä parhaimmat onnittelut morsiusparille, ja pahoittelee että ei päässyt nyt osallistumaan juhlaan esteen vuoksi. Olisin mielelläni ollut todistamassa juhlaanne ja tutustunut teihin ja ystäviinne, mutta ehkä tapaamme toiste.)

Hmm. Meillä on parin viikon kuluttu häät ja istumajärjestystä mietitään täälläkin. Pariskuntia/yhdessä juhlaan tulevia emme aio erottaa, olisi varmaan aika epämukava tilanne osapuolille :O Etenkin, jos esim. avec ei tunne muita vieraita lainkaan.

Niin ja tosiaan, meillä kaaso tulee perheensä kanssa ja bestman kihlattunsa kanssa. Kaaso saa istua perheineen ja bestman tulevan vaimonsa kanssa. Tosin meidän häissä heillä ei ihan hirveän montaa tehtävää ole, vaan tarkoitus on että hekin saavat rentoutua ja nauttia :)

Sinut on kutsuttu, koska se on kohteliasta. Miehesi ei siellä ehdi sinua viihdyttämään, koska hänellä on muita velvollisuuksia. Jos et siis tunne ketään sieltä, niin miksi ylipäätään olet menossa sinne? Kutsusta voi myös kieltäytyä ja keksiä vaikka jonkun näppärän syyn, mitä sitä tuntemattomien häihin menee itseään kiusaamaan. Meidätkin kutsutaan velvollisuuden tunnosta (tai jonkun vanhemman sukulaisen painostuksesta) kaukaisemman suvun ylppäreihin ja ristiäisiin eikä kai oikeasti edes oleteta tulevan tai ainakaan siitä ei kukaan pahastu jos ei mennä...

Alkuperäinen kirjoittaja häissä kuuluu viihtyä;30813599:
Itse tässä tilanteessa esittäisin korrektin syyn, miksen päse paikalle, osallistuisin lahjaan ja jättäisin menemättä.

Miksi nimettömän avecin pitää muka osallistua lahjaan jos on avecina kutsuttu eikä osallistu juhlaan? En minä ainakaan osallistuisi.

Olen ollut häissä joissa kaason avec oli sijoitettu eri pöytään kuin kaaso. Minut oli sijoitettu samaan pöytään tämän avecin kanssa. Selvästikin joku jämäkästä kyseessä, kun siinä istuimme vain minä, kaason avec ja yksi viime hetkellä ilmoittaunut sulhasen kaveri. Emme tunteneet toisiamme ennestään ja kyllähän siinä tutustuttiin mutta olihan tuo vähän outoa että meidät erotettiin aveceistamme ja kavereistamme.

[QUOTE="Peyote";30811476]Typerä järjestely. En menisi ollenkaan koska ei olisi tunne että olen tervetullut. Ihmettelisin miestä myös, miksi ei sano mitään asiasta jos on ollut mukana suunnittelemassa? Vois olla kyseisen miehenkin kanssa aika nihkeetä ton jälkeen.[/QUOTE]

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja häissä kuuluu viihtyä;30813594:
Aina välillä törmää näihin hääpareihin, jotka kokevat häänsä omana performanssinaan eivätkä mieti vieraiden viihtymistä.
Hyvin kiteytetty. Isäntäväen velvollisuuksista tärkein on vieraiden viihtyminen. Jos ei ole mitään mielenkiintoa tarjota mukavaa iltaa, ei kannata järjestää juhlia ollenkaan vaan ihan rehellinen esitys. Mutta ei se istumajärjestyksen suunnittelun kyllä noin vaikeaa pitäisi olla.

Ihan pölhö koko istumajärjestys. Mun mielestä hääparilla kuuluu olla oma pöytä. Vaikka bestmanilla ja kaasolla onkin sitä tehtävää häissä, ehtivät he siltikin istua pöydässä sen oman avecin kanssa ihan kiitettävästi. Ja jos kerran kaason avec on sijoitettu tuohon morsiusparin pöytäryhmään niin kyllä silloin myös bestmanin avec kuuluisi samaan pöytään.

Menet vain häihin ja pyydät (lue: käsket) miestäsi suurieleisesti ennen ruokailun alkua tulemaan kanssasi syömään saman pöydän ääreen. Antaa morsiamen napista ihan rauhassa.

Yhteistyössä