hahtuvavilla pökät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottaja

Vieras
sain tutulta hahtuva kuoria, kun aiomme ruveta kestoilemaan...
Mitä kaikkea niille pitää tehdä ennen käyttöön ottoa?
nämä ovat siis ystäväni itse kutomat.

Pese ne villalle tarkoitetulla pesuaineella käsin ja varovasti. Jalkoväliä voit kevyesti huovuttaa.
Lopuksi uita lanoliinissä, tee liuos purkin ohjeen mukaan, liotusaika esim 30 minsaa.
Puristele vesi pois ja rullaa vaikka pyyhkeen sisään. Sitten kävelet pyyhkeen pällä niin pökät kuivuu nopeammin.

Ja eikun käyttöä :)

Neuloin itse hahtuvia Ruskovillan langasta - lankapaketin mukana tuli neuleohje ja valmiiden housujen käsittelyohje. Pahvi kertoikin jo tärkeimmät. Tuon Ruskovillan ohjeen mukaan housut kannattaa kuitenkin huovuttaa kauttaaltaan (lahkeen resoreita lukuunottamatta) esim. Marseille-saippuan avulla, eli saippuaa hierotaan housuihin ja sitten käsin hierotaan housuja kohta kohdalta jolloin villa huopuu. Huovutus lisää kosteudenpitokykyä, jota tarvitaan myös muualla kuin haarovälissä. Tämän jälkeen lanoliinia.
Hyvin ovat omani toimineet!

Lisään vielä, että Marseille saippuaa löytyy tavallisista ruokakaupoista Le Chat-nimellä. Lanoliinia taas saa ainakin luontaistuotekaupoista ja kestovaippakaupoista.

Mä oon uittanut lanoliinissa vain 10-15 min ja myöhemmissä pesuissa oon käyttänyt sitä vaan joka toisella pesukerralla. Jos on eri värisiä housuja niin ekaa pesua ei kannata tehdä samassa vedessä. Ainakin meillä niistä on ekassa pesussa lähtenyt paljon väriä, mut myöhemmissä pesuissa ei sitten enää.

Yhteistyössä