hahmotus häiriö

  • Viestiketjun aloittaja anda
  • Ensimmäinen viesti
anda
Tänään kun vein juuri 3 vuotta täyttäneen poikani hoitoon, niin hoitotäti alkoi puhua, että olisiko pojallani hahmotus häiriö. Perusteeksi hän sanoi kun poikani ei oikein hyvin osaa vielä pukea. Housut hän saa päälle kun ne astettaa valmiiksi lattialle, mutta jos hän itse yrittää voi hän pukea housuja lahkeen kautta päälle. Poikani on kuitenkin syönyt omatoimisesti 1 v lähtien ja tekee n.20 palasia palapelejä. Äitinä tietysti huolestuin. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai lasta jolla on hahmottaisessa vaikeutta?
 
määääääääääääää
Onko lapsesi aiemmin pukenut jo itse? Jos ei eikä kukaan ole hänelle näyttänyt miten se tapahtuu niin eihän sitä kaikkea voikkaan heti osata :)
 
Saattaa olla aihetta huoleen, mutta en huolestuisi vielä. Jos kukaan ei ole pukemista opettanut ei voi osatakkaan, eli siitä ei pidä vetää johtopäätöksiä! Hassu hoitotäti?
Toisaalta, palapeliln teko, siinä toki myös huomaa jos hahmottamisessa vaikeuksia.. ja kieltämättä, tuo määrä paloja pitäisikin kyl jo luonnistua, ellei monta palaa enemmänkin.. Tarkkaile tilannetta.
Kuinka poika toimii kotona, miten piirtää, miten liikkuu... Tällasisita saa kyl kans aika paljon selvää et onko hahmottamises ongelmaa vai ei.
 
Asriina
Tykkääkö pelata pallopelejä, varsinkin jalkapalloa? Miten menee portaita? Jos välttelee pallopelejä ja portaiden kulkeminen ei suju oikein.... niin voi mahdollisesti olla hahmottamisessa ongelmia. Nämä vain sellaisia joista helpoimmin havaitsee hahmottamisen ongelmat.

Jos lapsi ei ole itse vielä pukenut muutenkaan, niin sehän voi muutenkin aiheuttaa hankaluuksia :)
 
Ei minun mielestäni poikasi hahmottamisessa ole mitään vikaa jos osaa palapelejäkin tehdä.
Kävin poikani kanssa psykologilla(kuuluu 4-vuotis tarkastukseen meilpäin)ja hän sanoi että hahmotuksessa on kyse käden ja silmän yhteistyöstä joten jos poikasi osaa palapelejä kasata ei luulis olevan syytä huoleen.
 
kolmen pojan äiti
Ei kai hahmottamishäiriö voi johtua siitä, ettei vielä pue itse. Varsinkin pojat kiinnostuvat usein pukemisesta huomattavasti tyttöjä myöhemmin. Meillä 4- ja 5-vuotiaat pojat pukevat vieläkin vaihtelevalla menestyksellä. 5-vuotias kyllä osaa pukea, mutta ei aina viitsi. Meidän 4-vuotias taas harvemmin pukee itse, kun ei omien sanojensa mukaan osaa. Pukee kyllä pipon, hanskat ja vetää talvihaalarin itse jalkaan, mutta harvemmin viitsii tehdä sitäkään. Hahmottamisessa ei ainakaan meillä ole mitään ongelmia. Jos asia sua kuitenkin vaivaa, voisit vaikka ottaa neuvolaan yhteyttä. Varmasti siellä osaavat auttaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.01.2005 klo 15:22 äitiliini kirjoitti:
Ei minun mielestäni poikasi hahmottamisessa ole mitään vikaa jos osaa palapelejäkin tehdä.
Kävin poikani kanssa psykologilla(kuuluu 4-vuotis tarkastukseen meilpäin)ja hän sanoi että hahmotuksessa on kyse käden ja silmän yhteistyöstä joten jos poikasi osaa palapelejä kasata ei luulis olevan syytä huoleen.

Hahmottamista on myös muunlaista kuin vain silmän ja käden yhteistyö. Pukemisessa muistaakseni käytetään sanaa "avaruudellinen hahmottaminen" tms. eli kehon hahmottamista ja sen sellasta. Vähän riippuu onko hoitotäti yrittänyt pitkäänkin opettaa pukemista, en menis johtopäätöksiä tekemään jos näin ei ole tehty. Harjoitus tekee mestarin ja jos jotain löytyykin niin on olemassa monenlaisia harjoitteita mitä voitte ihan kotonakin tehdä esimerkiksi juuri tuota kehon hahmottamista
=)
 

Yhteistyössä