Hah, pelloille rakennetut pakettitaloalueet eivät enää houkuta ostajia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olisin voinut kertoa tämän kaikille jo viisi vuotta sitten, kun rakennusbuumi oli kuumimmillaan. Jos hetkeksi ottaa ne vaalenapunaiset "pakko saada uusi omakotitalo"-lasit silmiltään ja katsoo tilannetta objektiivisesti, niin kuka tahansa tajuaa että tasaiselle savipellolle vieri viereen rakennetut Onnelat ja Rauhalat olivat sen hetken trendi, johon nuoret perheet hurahtivat massoittain kuin johonkin uskontoon. Eipä kestänyt kauaakaan, kun ihmiset tajusivat vanhojen ja tunnelmallisten omakotitaloalueiden paremmuuden verrattuna näihin kasvottomiin perinnetaloihin ja trampoliinipihoihin.

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2010/04/02/tallainen-talo-sailyttaa-arvonsa/20104692/139

Voi niitä, jotka ovat 300 000 euroa taajaman ulkopuolella sijaitsevalle savipellolle kuopanneet!

Itse en uskaltaisi vanhaa taloa ostaa. Useimmiten talot ovat vieriviereen rakennettuja, etenkin pääkaunpunkiseudulla. Ellei sitten rakenneta kauaksi taajaman ulkopuolelle. Savimaata taasen voi olla ihan missä vaan vaikka sen vanhan talon alla.

Mä en ole yhtään yllättynyt. Vanhat omakotialueet palvelujen lähellä ovat parasta maailmassa, jos sellaiseen vain on varaa.

Mutta jos tietää viihtyvänsä siinä pellolle rakennetussa pakettitalossa vaikka maailman tappiin, niin sittenhän on ihan samantekevää, onko jälleenmyyntiarvoa vai ei.

Ehkä noi pellolle rakennetut pakettitaloalueetkaan ei ole ihan niin järisyttävän karmeita kuin nyt sitten kun sinne kasvaa jotain isompaa kasvillisuutta, esim. puut suureksi, ja se alue muuttuu jotenkin elävämmäksi. Ainakin tämmöisiä toiveita elättelen. Nythän ne näyttää siltä, niinkuin ne talot olisi suunnilleen irralleen tiputeltu siihen pellolle...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkä noi pellolle rakennetut pakettitaloalueetkaan ei ole ihan niin järisyttävän karmeita kuin nyt sitten kun sinne kasvaa jotain isompaa kasvillisuutta, esim. puut suureksi, ja se alue muuttuu jotenkin elävämmäksi. Ainakin tämmöisiä toiveita elättelen. Nythän ne näyttää siltä, niinkuin ne talot olisi suunnilleen irralleen tiputeltu siihen pellolle...

Ikä tuo asuntoalueelle aina tiettyä arvokkuutta. Mutta jos tontti on liian pieni, se ei siitä kasva puiden mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

Ikä tuo asuntoalueelle aina tiettyä arvokkuutta. Mutta jos tontti on liian pieni, se ei siitä kasva puiden mukana.

Ei se tonttien pienuus tarkoita välttämättä mitään. Mietipä vaikka Pispalaa, siellä tontit ja talot ovat hinnoissaan ja alue on älyttömän kaunis ja tunnelmallinen. Tontit ovat kuitenkin varsinaisia postimerkkejä.

Mutta siinäkin sijainti tekee myös hyvin paljon, jos Pispala olisi jossain metsässä, niin tilanne olisi toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Ei se tonttien pienuus tarkoita välttämättä mitään. Mietipä vaikka Pispalaa, siellä tontit ja talot ovat hinnoissaan ja alue on älyttömän kaunis ja tunnelmallinen. Tontit ovat kuitenkin varsinaisia postimerkkejä.

Mutta siinäkin sijainti tekee myös hyvin paljon, jos Pispala olisi jossain metsässä, niin tilanne olisi toinen.

Pispala nyt on Pispala, sinne voisi muuttaa vaikka joutuisi asumaan naapurin savupiipun päällä. Mutta jos ihan yleisesti mietitään suomalaisia kaupunkeja, on niillä 50-luvulla rakennetuilla alueilla todennäköisemmin isot tontit kuin näillä 2000-luvulla pelloille kaavoitetuilla alueilla. Ja puhun siis nimenomaan kaupungeista, en haja-asutusalueista.

Niin, eihän siihen mene kuin 30 vuotta ; )

En yhtään ihmettele. Kuka nyt autiolla pellolla haluaisi asua. kamalan näköistä kun on uutta taloa vieri vieressä, ei yhtään puuta missään ja kaikilla trampoliinit pihassa. Tosi viihtyisää.

Onneksi itse saan asua vanhalla viihtyisällä omakotialueella.

No ei noissa pakettitaloalueissa nyt musta mitenkään pienet tontit ole kun vertaa mihin tahansa muuhun pientaloalueeseen vaikka täällä Tampereella. Yhtä pieniä kaikissa, jossain Petsamossa ja Käpylässäkin useimmilla tonteilla sitä pihaa on ehkä 3 metriä talon seinästä joka suuntaan.

Voi niitä, jotka ovat 300 000 euroa taajaman ulkopuolella sijaitsevalle savipellolle kuopanneet!

Ei se vanha talo siellä savipellon vieressä taajaman ulkopuolella myöskään ole mikään kultakaivos.

Minusta tuossa oli yksi pihvi se sijainti. Tosin se mikä oli 20-30 vuotta sitten huitsinnevadassa on tänä päivänä keskellä kaikkea :)

mutta 2000 neliön tontti max 10km Tampereen keskustasta onnistuu vain vanhalla talolla. (Tai helvetillisellä rahalla). Paitti että tää on savimaalla yhä.

Ja eiköhän se peltotalo ole yleensä aina jonkinlainen kompromissi. En tunne ketään, joka asuisi mielummin semmoisessa kuin vanhassa talossa vanhalla, tunnelmallisella alueella suht. lähellä keskustaa. Harmi vaan, että noita taloja riittää ehkä 1% halukkaista ja hinnat onkin sitten sen mukaiset.

Kyllä mäkin haluaisin rintamamiestalon isolta tontilta keskustasta, mut tuskin tulen sellaista ainakaan tästä kaupungista ikinä saamaan, joten taidan pysyä kerrostalossa kun ei noi pakettitalotkaan kiinnosta. Ellen sit muuta jonnekin pienemmälle paikkakunnalle.

Ja eiköhän se peltotalo ole yleensä aina jonkinlainen kompromissi. En tunne ketään, joka asuisi mielummin semmoisessa kuin vanhassa talossa vanhalla, tunnelmallisella alueella suht. lähellä keskustaa.

Täällä yksi :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Pispala nyt on Pispala, sinne voisi muuttaa vaikka joutuisi asumaan naapurin savupiipun päällä. Mutta jos ihan yleisesti mietitään suomalaisia kaupunkeja, on niillä 50-luvulla rakennetuilla alueilla todennäköisemmin isot tontit kuin näillä 2000-luvulla pelloille kaavoitetuilla alueilla. Ja puhun siis nimenomaan kaupungeista, en haja-asutusalueista.

Mun lapsuudenkotini sijaitsee juuri tällaisella alueella, tontit tosi isoja, parituhatta neliötä on siellä pienimmässä päässä. Kaupunki onkin sitten lohkonut tontteja, tosi monet on laitettu vähintään puoliksi. Suosittu alue kun on. Itse henkilökohtaisesti asun mieluummin uudessa ok-talossa jossa tiedän salaojien sun muun olevan kunnossa, kuin vanhassa josta ei tiedä mitä saa. Voipi tulla yllättävän kallis lasku kuten juuri tuossa lapsuudenkodissani kävi, se tosin oli rakennettu 70-luvulla.

Mua kiehtoo vanhoissa omakotialueissa se, että talot on "siististi rivissä" ja aika saman näköisiä. Alueet ovat siis yhtenäisen näköisiä ja oloisia. Uudet alueet taas ovat sekavia, kun talot ovat miten päin sattuu ja sateenkaaren kaikissa väreissä, eri korkuisia ja levyisiä. Uusia alueita on jotenkin vaikea hahmottaa, missä menee kenenkin tontti. Olen yksinkertainen ihminen ja pidän yksinkertaisista asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ja eiköhän se peltotalo ole yleensä aina jonkinlainen kompromissi. En tunne ketään, joka asuisi mielummin semmoisessa kuin vanhassa talossa vanhalla, tunnelmallisella alueella suht. lähellä keskustaa.

Juu täällä kans toinen :D Mie en oo ikinä ymmärtäny mikä siinä Pispalassa viehättää.. Ne kapeat tiet ja niin kamalan ahdistavan ahdas... Kyllä mä ennemmin rakennan sen talon isommalle tontille vaikka Lempäälään tai Akaaseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Uuden kannalla:
Itse henkilökohtaisesti asun mieluummin uudessa ok-talossa jossa tiedän salaojien sun muun olevan kunnossa, kuin vanhassa josta ei tiedä mitä saa. Voipi tulla yllättävän kallis lasku kuten juuri tuossa lapsuudenkodissani kävi, se tosin oli rakennettu 70-luvulla.

Tuota, kyllä se salaoja voi tukkeutua ihan samalla tavalla uudessa talossa kuin vanhassakin. Miksi se pystyisi eri tavoin kunnossa, jos on samaan aikaan tehty?

Mua kiehtoo vanhoissa omakotialueissa se, että talot on "siististi rivissä" ja aika saman näköisiä. Alueet ovat siis yhtenäisen näköisiä ja oloisia. Uudet alueet taas ovat sekavia, kun talot ovat miten päin sattuu ja sateenkaaren kaikissa väreissä, eri korkuisia ja levyisiä. Uusia alueita on jotenkin vaikea hahmottaa, missä menee kenenkin tontti. Olen yksinkertainen ihminen ja pidän yksinkertaisista asioista.

Toi sekavuus johtuu aika paljon siitä, että ne pihat on vielä kesken ja kasvillisuus matalaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vielä:

Toi sekavuus johtuu aika paljon siitä, että ne pihat on vielä kesken ja kasvillisuus matalaa...

On siinä kysymys ihan kaavoituksestakin. Nykyään monella alueella annetaan rakentaa vierekkäin yksi- ja kaksikerroksista, simppeliä ja kartanotyylistä kaikissa sateenkaaren väreissä. Ja jopa kannustetaan siihen.

Minunkin silmääni yhtenäinen on kaunista.

Alkuperäinen kirjoittaja Outo :
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:

Juu täällä kans toinen :D Mie en oo ikinä ymmärtäny mikä siinä Pispalassa viehättää.. Ne kapeat tiet ja niin kamalan ahdistavan ahdas... Kyllä mä ennemmin rakennan sen talon isommalle tontille vaikka Lempäälään tai Akaaseen.

Kolmas ilmoittautuu. Liian paljon kuullut tarinoita vanhojen talojen remontonneista...

Yhteistyössä