Hah-hah, joku yli-innokas lastenkasvattaja alkoi opastamaan minua tänään päiväkodin portilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnniHelena71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kyl maar sää sit oot onnistunu helvetin perkeleen hyvin, vittu saatana.

:D :D

Ketä sä sitten mulkoilet pahasti, jos ei teidän kasvatuksesta ole mitään sanomista?

Neuvoja? Mistä helvetistä kukaan muu tietää, miten meillä toimitaan ja millanen kasvatus on? Taidan olla onnistunut helvetin hyvin, ku mun muksu ei kiukkuu kaupassa, ei tappele, on muutenki todella kohtelias. Vaikkakin jotku kattoo meidän keskinäisiä puheita kieroon.

Jos aihetta on, otan neuvoja vastaan mielelläni enkä suutu, mutta ei kyllä itselleni tulisi mieleenkään mennä neuvomaan vastaavassa tilanteessa jotain ventovierasta kun en tiedä mikä tilanne on alunperin ollut ja miksi saappaat jätetty pukematta (ei se nyt tässä säässä vielä maailman kaato ole!). Enkä mä suuttunut, huvitti kyllä tädin asenne. Kyse ei ollut edes mistään vanhemmasta ihmisestä, varmaan mun ikiä.

No kyl maar sää sit oot onnistunu helvetin perkeleen hyvin, vittu saatana.

:D :D

Ketä sä sitten mulkoilet pahasti, jos ei teidän kasvatuksesta ole mitään sanomista?

Kuten sanoin, että kaikki ei aina ymmärrä kasvatusta ja pitäisi kakaroita pitää jossain pumpulissa. Ja kyl mua vituttaa ne kaupassa kiljuvat kakarat, ku ei niitä saa komentaa....

Sinä kuulostitkin ihan lunkilta. Jotkut vaan täällä heti suu vaahdossa, kuinka tuo on niin sietämätöntä.
Minusta on paljon sietämättömämpää, että täällä sitten ihmetellään, kun joku on taas nähty rattaissa istumassa paljasjaloin.

Jos aihetta on, otan neuvoja vastaan mielelläni enkä suutu, mutta ei kyllä itselleni tulisi mieleenkään mennä neuvomaan vastaavassa tilanteessa jotain ventovierasta kun en tiedä mikä tilanne on alunperin ollut ja miksi saappaat jätetty pukematta (ei se nyt tässä säässä vielä maailman kaato ole!). Enkä mä suuttunut, huvitti kyllä tädin asenne. Kyse ei ollut edes mistään vanhemmasta ihmisestä, varmaan mun ikiä.

Helvetinkö väliä mitä joku ohikulkeva täti sulle sanoi kun kerta itse olit periaatteessa samaa mieltäkin täti-ihmisen kanssa eli että aikuinen päättää...

Onko oikein aloituksen veroinen asia? Eikö elämässäsi järisyttävämpää yleensä tapahdu?

Sanotaan nyt vaikka näin että ihan sama vaikka kersasi on jouluun saakka paljain jaloin kärryissä... elämä jatkuu. Mutta jokaisen ohikulkijan kommenttia älä täällä hypetä.

Ootko kenties hieman yksinkertainen?
Sun kirjotukset ei ole mitenkään loogisia,
eivätkä liity toisiinsa saati aiheeseen.
Ja kielenkäyttö on kuin teinillä.
Olisi tosi mielenkiintosta lukea, että minkälaista kasvatusta "kaikki ei aina ymmärrä".

Kuten sanoin, että kaikki ei aina ymmärrä kasvatusta ja pitäisi kakaroita pitää jossain pumpulissa. Ja kyl mua vituttaa ne kaupassa kiljuvat kakarat, ku ei niitä saa komentaa....

Jos niillä ei tosiaan oikeasti ole nettiä? Tätä pitää miettiä. :)

Ettekö yhtään näe tätä vitsikkäänä?
Täällä kauhistellaan, kun kaiken maailman tädit käy ojentamaan.
Ei saa puuttua toisten asioihin!!

:D Joo... parempihan se on, että kotiin tultua sitten kauhistellaan kaksplussalla, kun taas joku oli ilman kenkiä, ilman hattua, likaisissa vaatteissa, söi ranskalaisia, oli lihava, juoksenteli ravintolassa, puhui rumia, huusi bussissa...

Olette parempia.

jos niillä täteillä ei oo nettiä...?

Joo ja kantaminen kuuluu asiaan koska ihme kyllä aamuisin ei oo aikaa neuvotella 20 minuuttia siitä miten autoon mennään ja onko ne kengät jalassa vai ei... Ja juu, en ala heräämään 5.30 ja herätä muksujakaan :xmas:

Juuri se auttaa aamuihin kun herää itse aikaisemmin ja laittaa itsensä jo kuntoon,, juo rauhassa kahvin ja sitten vasta lapset ylös. Voi täysillä sitten keskittyä lapsiin ja laittaa samalla paikat kuntoon. Ajan kanssa saa lähteä, puoli tuntia enemmän aikaa aamulla on paljon.

Aika reiluja äitejä ootte, kun haukutte täällä jonkun toisen lasta muun muassa hitaammin motorisesti kehittyneeksi tai avuttomaksi taaperoksi, jos ei osaa riisua jalkarenksuja. :/

Mulla oli kans tommonen hitaammin motorisesti kehittynyt ja avuton taapero, joka tosin oli oppinut jo 9-kuisena juoksemaan, nykyään 4-vuotiaana osaa uida, muttei vieläkään ole oppinut niitä kenkiä repimään ulkona jaloistaan. Oon ollutkin tosi huolestunut, että pitkääkö tässä johonkin fysioterapiaan mennä...

[QUOTE="Hip";22043989]Mulla oli kans tommonen hitaammin motorisesti kehittynyt ja avuton taapero, joka tosin oli oppinut jo 9-kuisena juoksemaan, nykyään 4-vuotiaana osaa uida, muttei vieläkään ole oppinut niitä kenkiä repimään ulkona jaloistaan. Oon ollutkin tosi huolestunut, että pitkääkö tässä johonkin fysioterapiaan mennä...[/QUOTE]

Kyllä mäkin olisin huolestunut, jos lapsi ei 4vuotiaana osaa edes vaatteitaan riisua :D Fysioterapian tarvetta ehdottomasti.

Kiva kun teillä ei kiukutella.

mä änkeen ongelmani kanssa tähän ketjuun. Eli tääpiö kun konttaa pihalla niin 10m välein tungen sitä lasta takaisin haalariin, koska se hemmetin haalari irtoaa ensin jaloista, sitten tääpiö uittaa kädet hihoista mahanpuolelle ja koittaa uiskennella kaula-aukosta pihalle. kuinka siis saan pysymään tääpiön puvun sisällä?
tääpiö on 9kk vanha luikku lapsi. ja tämä ongelma on kaikissa haalareissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22044029:
mä änkeen ongelmani kanssa tähän ketjuun. Eli tääpiö kun konttaa pihalla niin 10m välein tungen sitä lasta takaisin haalariin, koska se hemmetin haalari irtoaa ensin jaloista, sitten tääpiö uittaa kädet hihoista mahanpuolelle ja koittaa uiskennella kaula-aukosta pihalle. kuinka siis saan pysymään tääpiön puvun sisällä?
tääpiö on 9kk vanha luikku lapsi. ja tämä ongelma on kaikissa haalareissa.

Ostat 2-osaisia pukuja ja malliltaan/kooltaan sopivia? Tosin talveen voi olla haastetta löytää hyvää 2-osaista esim 74 koossa. Mutta 80cm/86cm koossa varmasti löytyy jo.

Olikohan tämä täti-ihminen yksi kaverini, jonka lapsi on samassa päiväkodissa omani kanssa. Hänellä on käsittämätön tapa mennä kommentoimaan toisille äideille kuinka lapsia pitää kasvattaa. En tiennyt mitä olisi pitänyt sanoa tai tehdä, kun kyseinen kaveri otti oikein asiaksi mennä puhumaan yhdelle samassa kahvilassa olleelle vauvan äidille turvakaukalon vaaroista selälle. Tämä äiti jäi erittäin hämmentyneen näköisenä jatkamaan kahvikuppostaan vauvan kanssa ja kavei palasi pöytääni vaahdoten kuinka häntä pistää vihaksi kun näkee vauvoja pidettävän tuntikausia turvakaukaloissa. Joo, en sitä sano, etteikö niistä voisi jotain haittaa ollakin, mutta tämä äiti tuli meidän jälkeen kahvilaan ja me olimme kahvilassa noin 20 minuuttia, kunnes minulla tuli "kiire töihin". Olen itsekin saanut lukuisia vinkkejä kuinka lasta tulee kasvattaa ja mitä hänen pitää oppia ruhtinaallisessa kahden vuoden iässä. Ja kun kyseisen kaverin oma lapsi ei todellakaan ole mikään herranterttu, johtuen pitkälti varmaan siitäkin, että vanhemmat yhä reilu vuosi eron jälkeen tappelevat aina tapaamisviikonluista lapsen rukkasten ostoon.

[QUOTE="niinpä";22044050]Olikohan tämä täti-ihminen yksi kaverini, jonka lapsi on samassa päiväkodissa omani kanssa. Hänellä on käsittämätön tapa mennä kommentoimaan toisille äideille kuinka lapsia pitää kasvattaa. En tiennyt mitä olisi pitänyt sanoa tai tehdä, kun kyseinen kaveri otti oikein asiaksi mennä puhumaan yhdelle samassa kahvilassa olleelle vauvan äidille turvakaukalon vaaroista selälle. Tämä äiti jäi erittäin hämmentyneen näköisenä jatkamaan kahvikuppostaan vauvan kanssa ja kavei palasi pöytääni vaahdoten kuinka häntä pistää vihaksi kun näkee vauvoja pidettävän tuntikausia turvakaukaloissa. Joo, en sitä sano, etteikö niistä voisi jotain haittaa ollakin, mutta tämä äiti tuli meidän jälkeen kahvilaan ja me olimme kahvilassa noin 20 minuuttia, kunnes minulla tuli "kiire töihin". Olen itsekin saanut lukuisia vinkkejä kuinka lasta tulee kasvattaa ja mitä hänen pitää oppia ruhtinaallisessa kahden vuoden iässä. Ja kun kyseisen kaverin oma lapsi ei todellakaan ole mikään herranterttu, johtuen pitkälti varmaan siitäkin, että vanhemmat yhä reilu vuosi eron jälkeen tappelevat aina tapaamisviikonluista lapsen rukkasten ostoon.[/QUOTE]

Luulen että joiltakin ihmisiltä vain luontaisesti puuttuu tilanne- ja suhteellisuudentaju... noloja tyyppejä.

[QUOTE="niinpä";22044050] En tiennyt mitä olisi pitänyt sanoa tai tehdä, kun kyseinen kaveri otti oikein asiaksi mennä puhumaan yhdelle samassa kahvilassa olleelle vauvan äidille turvakaukalon vaaroista selälle. [/QUOTE]

Mutta, kun se turvakaukalo ei ole selälle vaarallinen :headwall:
Se on ergonomisesti hyvä asento pienelle vauvalle. Tukee lapsen selän pyöreää asentoa koko selän matkalta sekä niskasta. Ohjaa lapsen kädet ja jalat pienelllä vauvalla kippuraan kohti vartalon keskilinjaa, joka on motorisen kehityksen kannalta suositeltava asento.
On olemassa tilastoja ja tutkimuksia, joissa on huomattu, että turvakaukalossa pienillä vauvoilla on vähiten hengitysvaikeuksia. Hengitysvaikeuksista raportoidaan eniten turvaistuimissa olleista lapsista (tässä yksi syy, miksi ei kannata kiirehtiä kaukalosta pois).
Nämä asiat minulle on kertonut lasteni motorista kehitystä seuraava fysioterapeutti.

Toki lapsen istuttaminen kaukalossa koko valveillaolo aikansa on huono asia. Ei siksi että selkä kärsisi, vaan koska se passivoi lasta. Lapsi näkee kaukalosta hyvin, eikä joudu harjoittelemaan päänkannattamista. Harva taitaa silti kaukalossa lapsia istuttaa jatkuvasti 24/7. Eiköhän kaikki anna lastensa kotona touhuta muuallakin :)
Me satiin ohjeeksi, että 3-4 tuntia lapsi voi istua kaukalossa. Sitten on hyvä antaa 'jaloitella' eli pitää pientä taukoa sylissä/lattialla. Tämä siis esim pitkällä automatkalla Lappiin tms.

Ah, kun olisi ihana päästä kertomaan joillekin, että heillä on ihan väärää "mutu"-tietoa kaukalon vaaroista ;)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22043394]Oletpa avuton! Meillä ainakin on haalarissa jalkarenksut, ei lähde jalasta kengät.[/QUOTE]

Hehhe, ei paljon renksut tänään pidelly kun 1v2kk repi 4 kertaa kumpparit jalasta...

[QUOTE="hehe";22043426]No kyllä 2 v osaa ottaa ne renksutkin pois! Taidat olla pikkuvauvan tai "avuttoman" taaperon äiti ;)[/QUOTE]
Mulla on erittäin uhmakas kaksivuotias, mutta ei se ulkona vaatteitaan riisu.
JA kyllä tuollaon jo sen verran kylm, että pitää katsoa että vaatteet pysyy päällä.

[QUOTE="sas";22044255]Mulla on erittäin uhmakas kaksivuotias, mutta ei se ulkona vaatteitaan riisu.
JA kyllä tuollaon jo sen verran kylm, että pitää katsoa että vaatteet pysyy päällä.[/QUOTE]

Uhmakkuudella ja motoriikan kehitystasolla ei tietääkseni ole juurikaan tekemistä keskenään. Paitsi että uhmaa voi nostaa nimenomaan se motoriikan puute, kun ei onnistu esim. riisumaan saappaitaan, vaikka tahtoisi.

Yhteistyössä