Hävettävää toimintaa muilta äideiltä

• Viestiketjun aloittaja Voi, voi
  • Ensimmäinen viesti
Voi, voi
Tällaista tilannetta eilen sivusta seurasin: Olimme lastentapahtumassa seuraamassa esitystä. Paikalla oli äiteineen myös n. 1,5v poika, joka olisi kovasti halunnut istua muidenkin äitien syliin. Suurin osa äideistä työnsi, siis oikeasti TYÖNSI! pojan pois sanomatta sanaakaan. Tuntui tosi pahalta seurata tilannetta. Itse luonnollisesti otin pojan syliin oman lapseni rinnalle. Hän istui siinä kauniisti esitystä seuraten.

Aloin vain pohtia, että tällaista malliako annatte lapsillenne?? Ja miltäköhän tuosta pojasta mahtoi tuntua? Entä hänen äidistään? Miten te reagoisitte, jos rauhallisesti käyttäytyvä lapsenne tuupattaisiin sivuun töykeästi ja selittämättä? Näinkö niitä sosiaalisia lapsia sitten kasvatetaan?

joo mä oon kans joskus seuraillu täät iahn samaa sivusta,tai vastaavaa kun pieni lapsi kerää huomiota ja oikein köyhnää siinä niin aikuiset on ihan ku ei huomaskaan..en tiiä onko siinä sitä jotain suomalaista jäykkyytä ettei uskalleta koskee muitten lapsii tai jotain....mutta mä otan kyllä aina jos joku haluaa syliin oli kenen lkapsi tahansa

Kyy
Vaikka ei haluaisi syliin ottaa, voisihan sitä sanoa ystävällisesti lapselle, että menehän äitisi syliin istumaan. Kyllä oli tökeröä käytöstä äideiltä ja nykyään valitettavan usein törmää vastaavaan. Tietysti olisi myös tämän lapsen äiti selittää pojalleen, ettei nyt vieraiden ihmisten syliin voi väkisinkään änkeä.

kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Vaikka ei haluaisi syliin ottaa, voisihan sitä sanoa ystävällisesti lapselle, että menehän äitisi syliin istumaan. Kyllä oli tökeröä käytöstä äideiltä ja nykyään valitettavan usein törmää vastaavaan. Tietysti olisi myös tämän lapsen äiti selittää pojalleen, ettei nyt vieraiden ihmisten syliin voi väkisinkään änkeä.
Peesaan tätä.
Joillekin se vaan on niin, että omat kullanmurut ja muiden penskat :(

miä
miksi mun pitäisi vieraita lapsia alkaa sylittelee, menkööt äitinsä syliin nuohoamaan, mä hoidan omani

en kylläkään työntäisi pois vaan sanoisin että menes äitin luo

no mä kyllä itse otan syliin vieraankin lapsen jos lapsi kerran syliin haluaa. mutta ymmärrän kyllä, jos joku ei halua ottaa. enkä kyllä osais loukkaantua, jos lapseni jonkun syliin pyrkisi, ja tää toinen ei ottaisi. kun ei kenenkään velvollisuus ole sylitellä vieraita lapsia.

ja sitä paitis nykyajan mammat pelkää sikana kaikkia pedofiilejä sun muita, että mä ainakin kyjksyn lapsen vanhemmilta että saanko ottaa ennen kuin menen nostamaan, kun sitähän ei tiedä vaikka vanhlemmat kimppuun kävis kun vieras lapseen menee koskemaan

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miä :
miksi mun pitäisi vieraita lapsia alkaa sylittelee, menkööt äitinsä syliin nuohoamaan, mä hoidan omani

No ne äidit oli varmaan tällaisia kuin miä.

miä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja miä :

No ne äidit oli varmaan tällaisia kuin miä.
Voi olla joo että olivat munlaisia, mulle riittää se että hoidan omani hyvin. Kavereitten muksut eri-juttu, heitä sylittelen kyllä vieraita en.

Kysyn vielä että miksi pitäisikään??

Taitaapi Suomessa olla kuitenkin vallalla tämä "vieraan lapset on vieraan lapset, omat on omia"- käsite kun taas ei kauaskaan tarvitte matkustaa niin lapsia sylitellään ja silitellään, ihan tuntemattomatkin.
Itte olisin syliin ottanut vaikkapa tuokin on ihan totta että lapsen äiti ei edes välttämättä olisi asiasta tykännyt. Toisaalta; olisihan hän kai lapsensa estänyt kiertämästä ja pyrkimästä muiden mammojen syliin jos kovin olisi haitannut.

äiti
Ne jotka eivät ota vierasta lasta syliin ,eivät valitettavasti osaa "käsitellä"lapsia..näin se on.
eivät edes omiaan,ikävä todeta.
Ite tos ku oltiin viikol kerhos nii eräs 4-vuotias neitonen ei totellu äitiinsä laisinkaan ku oli eräs puhe siin menossa ja hiljaisuutta kaivattiin niin sanoin lapselle et tuleppas mun syliin niin neitihän tuli intoa tihkuen.

SE ON TAITOLAJI toi lasten kanssa oleminen.

Mä oisin kanssa ottanut syliin, ja olenkin ottanut. Ja jopa satua lukenut vieraan lapselle, kun tuli kirjan kanssa syliini ;) Jotenkin oudolle tuntuis pökkiä pois, jos siinä paikallaan istutaan ja toinen haluaa syliin.

miä
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Ne jotka eivät ota vierasta lasta syliin ,eivät valitettavasti osaa "käsitellä"lapsia..näin se on.
eivät edes omiaan,ikävä todeta.
Ite tos ku oltiin viikol kerhos nii eräs 4-vuotias neitonen ei totellu äitiinsä laisinkaan ku oli eräs puhe siin menossa ja hiljaisuutta kaivattiin niin sanoin lapselle et tuleppas mun syliin niin neitihän tuli intoa tihkuen.

SE ON TAITOLAJI toi lasten kanssa oleminen.
yhtään et yleistä ;-))

minä
Jos olisin itse ollut tapahtumassa mukana, niin itselläni olisi ollut mukana 3 lasta. Olisi voinut, että tämä syliin pyrkijä olisi saanut vain hymyn minulta ja syliin pääsy olisi jäänyt. Tuollaisissa tilanteissa, kun paljon lapsia paikalla menee aika siihen kun seurailee omien 3 toimintoja... Monesti sylissäni on muidenkin lapsia, mutta tuollaisissa tapahtumissa on hässäkkää muutenkin, niin helposti ajatus ei edes kulje niin, että huomioisi myös toisten lasten sylityksiä. Itse olen myös aika arka tuollasissa tapahtumissa.

no mä olisin varmasti hymyillyt lapselle ja ehkä jutellut jotain, mutta ventovierasta olisin kovin arka ottaan syliin, kun eihän sitä aina tiedä, tykkääkö sen äiti että vieras ottaa syliin.

nimimerkillä kerran oli lastenvaunut kaupan edessä (itse en kyllä jättäis, mutta siinä siis oli pieni vauva vaunuissa ) ja vaunuista kuului kauhee huuto. Minä menin vaunujen viereen ja heilutin vaunuja ja höpisin lapselle, että sun äiti on varmaan kaupassa, kyllä se pian tulee...
Lapsi lopettikin itkun ja alkoi katsella mua samalla kun puhuin hälle

Kun äiti tuli kaupasta, se katsoi mua tosi vihaisesti ja nappasi kärryt ihan sen näköisenä kuin mä olisin tehnyt jotain pahaa. Sanoin että "hän itki niin siksi pysähdyin viereen", äiti totesi että "en mä kauaa olisi viipynyt, on se kumma ettei edes kaupassa saa käydä"

Siitä lähtien olen pyrkinyt vaan kävelemään ohi, näin mitä hyvänsä

minä
Mietiitäänpä näin päin: Kuinka moni teistä pitäisi siitä, että teidän lapsenne kiertäisi jossakin lastentapahtumassa ja moni aikuinen siellä nostelisi lastanne syliin?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mietiitäänpä näin päin: Kuinka moni teistä pitäisi siitä, että teidän lapsenne kiertäisi jossakin lastentapahtumassa ja moni aikuinen siellä nostelisi lastanne syliin?
Jos minulla olisi jotakin sitä vastaan, niin pitäisin lapsen otteessani. Muuten kyllä kannustan lastani sosiaaliseksi. Välillä toivon, että oma lapsikin uskaltaisin herkemmin tehdä tuttavuutta.

Yhteistyössä