Haenko turhaan lähihoitajan töitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko mitään mahdollisuuksia saada lähihoitajan töitä (vanhustyö lähinnä) isosta kaupungista, kun olen valmistunut vuonna 2000 lähihoitajaksi, opiskellut pari vuotta sairaanhoitajaksi, mutta jäätyäni kotiäidiksi, jätin opinnot kesken. Sen jälkeen tehnyt töitä ihan muulla, kuin hoitoalalla. Eli haenko turhaan lähihoitajan töitä vai olenko surkeammassa asemassa, kuin opiskelijat ja vastavalmistuneet?

Elätkö korvessa vai onko tämä provo?? Ootko käynyt katsomassa työpaikkoja esim mol.fi tai kuntarekry.fi?? Siellä on huutava pula lähihoitajista. En tarkkaan tiedä onko vanhustyötä vai mitä mutta jos hommasta tykkäät et varmast kouluja turhaan käynyt.

Ei nyt niin valtavasti näyttäs olevan, tai sitten ihan lyhyitä sijaisuuspätkiä. Ei viittis sellaisen takia sanoa irti vakipaikkaansa nykyisestä työpaikasta, vaikka työ onkin perseestä eikä "omaa alaa". Oulu on kaupunki, josta töitä haen, ehkä jossakin pk-seudulla sitten eri asia...

En tiedä suurempien kaupunkien tilannetta, koska itse asun pienehköllä paikkakunnalla. Mulla on kuitenkin tilanne, että valmistuin lähihoitajaksi 2001. Sen jälkeen lähdin lukemaan aivan toista alaa ja heti valmistuttuani jäin kotiäidiksi. Olin kuusi vuotta kotona ja lähäriksi valmistumiseni jälkeen olin tehnyt yhteensä kaksi kuukautta ja muutaman päivän erilaisia lähärin sijaisuuksia (en siis edes koko aikaa samassa paikassa), mutta kun sitten kuopus täytti kolme ja menin työkkärin listoille, mulle alettiin heti soitella vuodeosastolta. Kävin tekemässä muutaman päivän sijaisuuksia ja yhtäkkiä mulle soitettiinkin jo puolen vuoden sijaisuudesta kotihoidossa. Kertaakaan mun ei siis tarvinnut itse hakea töitä, vaan aina soitettiin suoraa kotoa töihin. Työkkäristä olivat kai antaneet numeron.

Tuon puolen vuoden jälkeen jäinkin taas äitiyslomalle ja hoitovapaalle ja nyt olen pikkuhiljaa alkanut hakea töitä. Heti nappasi siinä mielessä, että pääsin työhaastatteluun, vaikka valmistumisesta tosiaan on jo aikaa yli kymmenen vuotta eikä työkokemusta ole ehtinyt kertyä kuin vajaan vuoden.

Mun mielestä et siis hae lähihoitajan töitä turhaa. Kun vaan ilmoittelet itsestäsi moneen paikkaan, se saattaa poikia sijaisuuksia ja keikkatyötä ja sittenhän sitä saattaakin olla jo aika hyvin jalka oven välissä, kun aletaan jakamaan vakkaripaikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja lähäri -01;28161539:
En tiedä suurempien kaupunkien tilannetta, koska itse asun pienehköllä paikkakunnalla. Mulla on kuitenkin tilanne, että valmistuin lähihoitajaksi 2001. Sen jälkeen lähdin lukemaan aivan toista alaa ja heti valmistuttuani jäin kotiäidiksi. Olin kuusi vuotta kotona ja lähäriksi valmistumiseni jälkeen olin tehnyt yhteensä kaksi kuukautta ja muutaman päivän erilaisia lähärin sijaisuuksia (en siis edes koko aikaa samassa paikassa), mutta kun sitten kuopus täytti kolme ja menin työkkärin listoille, mulle alettiin heti soitella vuodeosastolta. Kävin tekemässä muutaman päivän sijaisuuksia ja yhtäkkiä mulle soitettiinkin jo puolen vuoden sijaisuudesta kotihoidossa. Kertaakaan mun ei siis tarvinnut itse hakea töitä, vaan aina soitettiin suoraa kotoa töihin. Työkkäristä olivat kai antaneet numeron.

Tuon puolen vuoden jälkeen jäinkin taas äitiyslomalle ja hoitovapaalle ja nyt olen pikkuhiljaa alkanut hakea töitä. Heti nappasi siinä mielessä, että pääsin työhaastatteluun, vaikka valmistumisesta tosiaan on jo aikaa yli kymmenen vuotta eikä työkokemusta ole ehtinyt kertyä kuin vajaan vuoden.

Mun mielestä et siis hae lähihoitajan töitä turhaa. Kun vaan ilmoittelet itsestäsi moneen paikkaan, se saattaa poikia sijaisuuksia ja keikkatyötä ja sittenhän sitä saattaakin olla jo aika hyvin jalka oven välissä, kun aletaan jakamaan vakkaripaikkoja.

Kiitos! Kuulostaa tuo tilanteesi aika paljon samalta, kuin omani, joten vielähän tässä on toivoa. :)

Oulussa ei nyt ole vakipaikkojen suhteen kovin hyvä tilanne. Yksityiselle puolelle kannattaa lähteä heittämään keikkaa, sieltä poikii vakipaikka todennäköisemmin kuin kaupungilta. Soita suoraan sen paikan esimiehelle, mihin haluat töihin. Sillä ei väliä, löytyykö ko. paikka MOL:sta vai ei. Annat tietosi eri paikkojen käyttöön niin homma lähtee rulaamaan. Itse tietoisesti "vain" keikkailen, palkka parempi ja itse saan päättää työajat. Pidän usein pidempiä "lomiakin" ja nautin elämästä (vaikka rahaa ei tietenkään ihan mahdottomasti ole käytössä, mutta ei me sitä liiaksi tarvitakaan).

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;28171958:
Oulussa ei nyt ole vakipaikkojen suhteen kovin hyvä tilanne. Yksityiselle puolelle kannattaa lähteä heittämään keikkaa, sieltä poikii vakipaikka todennäköisemmin kuin kaupungilta. Soita suoraan sen paikan esimiehelle, mihin haluat töihin. Sillä ei väliä, löytyykö ko. paikka MOL:sta vai ei. Annat tietosi eri paikkojen käyttöön niin homma lähtee rulaamaan. Itse tietoisesti "vain" keikkailen, palkka parempi ja itse saan päättää työajat. Pidän usein pidempiä "lomiakin" ja nautin elämästä (vaikka rahaa ei tietenkään ihan mahdottomasti ole käytössä, mutta ei me sitä liiaksi tarvitakaan).

Oletko perheellinen? Siis sitä mietin, että onnistuuko keikkailuluonteinen työ hyvin esim. jos lapset päiväkodissa tms.? Teetkö keikkaa jonkin rekrytointifirman kautta vai muuten? Teetkö vain tiettyyn/tiettyihin paikkoihin vai ihan satunnaisesti minne vain?

[QUOTE="alkup";28161455]Ei nyt niin valtavasti näyttäs olevan, tai sitten ihan lyhyitä sijaisuuspätkiä. Ei viittis sellaisen takia sanoa irti vakipaikkaansa nykyisestä työpaikasta, vaikka työ onkin perseestä eikä "omaa alaa". Oulu on kaupunki, josta töitä haen, ehkä jossakin pk-seudulla sitten eri asia...[/QUOTE]

Mutta yleensä niistä pätkistä se on aloitettava. Ja monesti ne pätkät tuppaa venymään... ;) Niin ja ne vakipaikat täytetään usein "talon omista" pitkäaikaisista sijaisista. Toki myös talon ulkopuolelta voidaan ottaa, jos on kyseessä "julkinen" haku, mutta toimet jotka voidaan täyttää ilman hakuprosessia, menee melko poikkeuksetta "omille" sijaisille. Joten kyllä hoitajille aina töitä löytyy, etenkin, jos viitsii lähteä sitä kotiovea pidemmälle ja on valmis tekemään sitä vuorotyötä. Lähes joka puljussa aina joku on lomilla tai sairaana, joten sijaisia tarvitaan.

Itsekin menin vuosi sitten vain kokeilemaan yhden listan yhteen paikkaan, miten tuo selkä kestää hommaa (ei osastotyö) ja kun se kesti, niin luvattiin, että saan olla vielä kesälomat, jos edelleen selkä kestää ja nyt sitten yllätys, yllätys, olen ollutkin jo vuoden sijaisena yhteen menoon ja ilmeisesti vakkari jo ensi kuussa. Eli kyllä kyllä täälläpäin ainakin on niin huutava pula hoitajista, että ne huolii kirkuen vaikka vähän "vajaakuntoisetkin", jos vaan jostain sijaisen saavat. :D

Ja kun saat tarpeeksi pitkän sijaisuuden (kuukausia), niin tuskin sulle siitä ylimääräistä karenssiakaan tulee, vaikka hetken joudut olemaan työttömänäkin jossain välissä.

Ja juu, siis toki olenkin valmis tekemään sitä keikkaa aluksi. Huolettaa vaan, että miten esim lapsen päiväkoti suhtautuu siihen, että töihinlähtö voi olla äkillistä, koska meillä hoitopäiviä tällähetkellä 15 kpl/ kk ja päivät siis ennaltasovittuja. Pitääkö sitten muuttaa hoito kokoaikaiseksi?

Jos mitenkään 'rahkeet' riittää niin opiskele oikea, kunnon ammatti. Lähihoitaja ei mitenkään ole ihmismäinen työ. Verrattavissa paskakuskiin. Anteeksi paskakuskit.

[QUOTE="vieras";28172197]Jos mitenkään 'rahkeet' riittää niin opiskele oikea, kunnon ammatti. Lähihoitaja ei mitenkään ole ihmismäinen työ. Verrattavissa paskakuskiin. Anteeksi paskakuskit.[/QUOTE]

Anteeksi, mutta sä et vaikuta kovin fiksulta tapaukselta.

Joo kyllähän töitä olis jos joka paikas sais sijaasia palkata tarpeeseen. Täällä on tällä hetkellä viä tämän kuun sijaaskielto, että alle viiden päivän sijaasuuksiin ei saa palkata ketää. Eli on ollu ihan turha haaveilla viikonloppusijaasuuksista. Sijaasia kyllä tarvittaas mones paikas ku on sairaslomia.

Täällä on avoinna työkkärin sivuulla viis paikkaa joista neljää aion hakia. Yks tyssää mun kohdalla siihen, että mulla ei oo autoa. Lisäksi meinaan ottaa yhteyttä muihinki paikkoohin ja ilmoottaa tietoni sinne koska valmistun toukokuus. Kesällä tilanne on eri ku on lomat ja sijaasia palkataan aiva eri tavalla.

[QUOTE="vieras";28172250]Kiitos samoin. Jos sinulta puhkeaa umpisuoli niin valitsetko, kuka lääkäri sen leikkaa? Minä nyt vaan olen työssäni nähnyt näitä lähihoitajia :([/QUOTE]

Lässyn lässyn taas. Mä en tajua mistä tuo ihmeellinen viha lähihoitajia kohtaan tulee. Ei tunnu muut ammatit saavan noin paljo halveksuntaa ja vihaa aikaan vaikka ei edes tiedetä mitää asioosta vaan luullaan sitä sun tätä. Mikähän poru siitä tulis jos lähihoitajat lopettaas töiden tekemisen ja teidän isovanhemmat uis kusisis paskavaipoos.

Scarlett pyysi anteeksi!!!
cant-believe-my-eyes-smiley-emoticon.gif

Lässyn lässyn taas. Mä en tajua mistä tuo ihmeellinen viha lähihoitajia kohtaan tulee. Ei tunnu muut ammatit saavan noin paljo halveksuntaa ja vihaa aikaan vaikka ei edes tiedetä mitää asioosta vaan luullaan sitä sun tätä. Mikähän poru siitä tulis jos lähihoitajat lopettaas töiden tekemisen ja teidän isovanhemmat uis kusisis paskavaipoos.

Ja taas näkee naistentöiden arvostuksen. Jos mies on sähkömies tai putkimies on hän vaikka kuinka "kova ammattimies" yhtä pitkä koulutus niin lähäri on VAAN lähäri ja aina pitäis pidemmälle lukea.

[QUOTE="vieras";28172305]Kuka tahansa tekee omien töidensä ohella vaikka vasemmalla kädellään lähihoitajien "duunit".[/QUOTE]

Sen tahtoisin nähdä :) tule tekemään mun duunit jos asia tosiaan on noin :)

• Tykkää
Reactions: Wc Ankka
[QUOTE="vieras";28172311]Ai nii joo...se oli tosiaan "vittumaanen kuittaus". Johan se olis ollukin... :([/QUOTE]

Mitä mun olis muka pitäny pyytää anteeksi tuolta ääliöltä suunsoittajalta?

Yhteistyössä