Hämääkö muita, että jotkut 10-12v lapset painaa yhtä paljon, kuin aikuiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oma kohta 11-vuotias tyttäreni on 160 cm ja 40 kg. On vielä aivan rimpula, mutta niin kuuluukin olla, koska murrosikä on vasta aluillaan. Parin vuoden päästä voi olla jo ihan eri tilanne kun rasvakudoksen määrä lisääntyy hormonien myötä.

Onko tyttö vai poika? Aika isokokoiselta vaikuttaa. Mun kohta 10-vuotiaani on 152 pitkä ja painaa 31 kg. Tyttö. Ei ole liian laiha mielestäni vaan hoikka. Mä vastaisin ap:n kysymykseen että hämää.

Tyttö. Ja on rakenteeltaan sellainen vanttera, mutta ei mikään pullea tms. Ei ole vatsamakkaraa eikä ole vartalosta mitenkään pyöreä. Harteikas on eikä mitään keijukaismallia. Tosi kevyeltä kuulostaa toi 31 kg :O Tosi laiha tyttö täytyy olla tuolla painolla jos on kuitenkin noin pitkä.

[QUOTE="jep";30184626]Iso osa tytöistä saavuttaa lopullisen pituutensa noin 12 vuoden iässä. Harva tyttö kasvaa enää kovin paljoa kuukautisten alkamisen jälkeen.

Jos 155-165 cm pituinen aikuinen painaa 50-60 kg, niin se ei ole ongelma, mutta saman pituinen lapsi ei saa painaa yhtä paljoa?[/QUOTE]

No minusta lapsen ylipaino on lapsen kaltoinkohtelua. Aikuisen ylipaino on ihan oma valinta, mutta lapsen ylipaino on aikuisten syytä. Esim 12v 165cm ja 60kg on ylipainoinen, sama mitta ja ikä 55kg on normaalipainon ylärajoilla vielä. Jos taas 10v on 155cm ja 60kg hän on jo huomattavan ylipainoinen.
Eli on ongelma.

[QUOTE="pöllö";30184975]Tyttö. Ja on rakenteeltaan sellainen vanttera, mutta ei mikään pullea tms. Ei ole vatsamakkaraa eikä ole vartalosta mitenkään pyöreä. Harteikas on eikä mitään keijukaismallia. Tosi kevyeltä kuulostaa toi 31 kg :O Tosi laiha tyttö täytyy olla tuolla painolla jos on kuitenkin noin pitkä.[/QUOTE]

Rakenteeltaan huomattavan ylipainoinen.

10-12v on lapsi ja yleensä näyttääkin siltä.

En tiedä, oonko mä tosiaan unohtanut jo omat ala-asteen loppuajat, mutta en kyllä muista, että aikuisen mitoissa olisi (juuri) kukaan ollut.
Eikä tuossa ikävaiheessa mitään lopullisia pituuksia saavutettu, saati äitien painoja. :D

Eipä hämää. Itse olin 10 vuotiaana mallia pallo kyllä, 12 vuotiaana kasvoin tähän huimaan 154cm pituuteen ja painoin tämän saman 52 kg kuin nyt aikuisena ja äitinä. Toki olin vielä vähän eri muotoinen enkä ole koskaan ollut oikeasti laiha, mutta normaalipainoinen. Silloin tietty tuntui pahalta (koska toki tällaiset hienot ihmiset kuin ap osasivat kertoa että olin liian iso), yritin teininä moneen kertaan laihduttaa, tuurilla selvisin ilman syömishäiriötä (fyysistä, edelleenvkoen itseni läskiksi). No siis pointti, lapset kasvaa ja kehittyy niin eritavoin ettei voi yleistää, eikä tietämättä muuta kuin pituuden ja painon tuomita ylipainoiseksi.

Eipä hämää. Itse olin 10 vuotiaana mallia pallo kyllä, 12 vuotiaana kasvoin tähän huimaan 154cm pituuteen ja painoin tämän saman 52 kg kuin nyt aikuisena ja äitinä. Toki olin vielä vähän eri muotoinen enkä ole koskaan ollut oikeasti laiha, mutta normaalipainoinen. Silloin tietty tuntui pahalta (koska toki tällaiset hienot ihmiset kuin ap osasivat kertoa että olin liian iso), yritin teininä moneen kertaan laihduttaa, tuurilla selvisin ilman syömishäiriötä (fyysistä, edelleenvkoen itseni läskiksi). No siis pointti, lapset kasvaa ja kehittyy niin eritavoin ettei voi yleistää, eikä tietämättä muuta kuin pituuden ja painon tuomita ylipainoiseksi.

No voi helvetti mikä teitä vaivaa?! Ei sen lapsen tarvitse olla MISÄÄN vaiheessa lihava käyrillä, normaalipainon rajoilla voi olla myös isoluonen ja vankkarakenteinen, mutta myös heiveröinen pieniluinen, eli sekin on iso haitari jolla voi palloilla terveen kokoisena. Eikä sille lapselle siitä tarvitsekaan sanoa mitään, vaan vanhemmille jotka sitä lasta lihottaa.

Ottaa niin päähän kun typerät vanhemmat eivät tajua lastensa lihavuutta ollenkaan vaan selittävät tuota isoluupaskaa kun eivät kehtaa myöntää lapsensa olevan ylipainoinen. Lasta kohtaa oikein myöntää se itselleen ja tehdä asialle jotain, mitä aikaisemmin, sen helpompaa kaikille.

Minä olin 13-vuotiaana 169 cm ja 39 kg. Olin aivan liian laiha. Minusta nuori saa olla mieluummin vähän liian tukeva kuin liian laiha. Alipaino lienee vaarallisempaa.

Monella on tuossa iässä vielä lapsen pyöreyttä. Lliiallinen kilojen huomioiminen voi mennä överiksi. Kannattaa siis olla todella varovainen, jos asiasta alkaa huomautella edes vanhemmille. Varmasti vanhemmatkin tietävät missä mennään ilman, että ulkopuoliset alkavat siitä huomauttelemaan.

Nyt en ihan tuota Pin:in rähjäystä tajunnut? Kenelle riehuit? Jos minulle niin miksi? Ei mun vanhemmat voineet oikeasti edes puuttua siihen miten söin, kun olivat ysärilama-ajan yrittäjiä. Paskinta ovat ihmiset jotka tuijottaa käyriä ja kertoo lapselle että se on läski, tai päivittelee tällain.

Uusimmat

Yhteistyössä