Häiden järjestäminen 80-100:lle ihmiselle 5000:lla eurolla, mahdollistako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hiphei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hiphei"

Vieras
Lainaa ei oteta joten jos ei riitä, häät siirtyy..
Miltä tuntuu moinen summa?
Tilavuokra on n.500e
Paljohan ne ruuat maksaa? Kunnon ruokaa pitäisi olla ja salaattia ym.
En halua mitään hienoa morsiuspukua, tai sormusta (ei missään nimessä timantteja).
Maistraatissa vihkiminen.
Tarkoituksena olisi hyvät bileet ystäville ja lähisukulaisille.

Onnistuu. Meiilä oli n.88 vierasta, pitopalvelusta ruoka, samasta vuokrattiin tila ( maalla). Puvussa ja sormuksessa säästää paljon. Ostin pitkän, täyspitsisen puvun iltapukuliikkeestä, n. 200e ja vihkisormukseni maksoi 150e. Turon puku löydettiin miehelle 100e. Kukkakimppu ja koristeet tehtiin itse. Ohjelman tekivät siskoni ja hyvän ohjelman tekikin! :)

Asutaan aika pienessä kaupungissa, pitopalvelusta ruoka tulisi myös meille.
En ala kiusaamaan sukulaisia talkoilla :)
Pitäisköhän tarttua tuumasta toimeen ja soittaa pitopalveluun !

Vielä maistraatissa vihkimisestä, eli kutsutaanko vieraat suoraan juhlapaikkaan ja me saavumme sinne sit vaan?
(en ole koskaan ollut maistraatti häissä)

Meillä oli pari vuotta sitten pikkaisen vähemmän väkeä ja toteutuneet kulut aika tarkkaan 5000 euroa. Onnistui mielestäni aika helposti, vaikka toisaalta pyrimme karsimaan kuluja kaikesta turhasta ja säästämään monessa paikassa. Ruoat + juomat + tila maksoi meillä yli puolet budjetista. Jos haluatte säästää, niin edullinen pitopalvelu, itse tuotavat juomat ja jonkin verran itse tekeminen auttaa budjetissa pysymistä hyvin. Parhaiten tietty säästää, jos voi itse tehdä ruoat, mutta niiden tekeminen, kylmänä säilyttäminen, lämmittäminen, esille pano jne, on aika hankalaa noin isolle porukalle.

Eli onnistunee, mutta tiukkaa kulubudjettia saa pitää, jos aikoo kuitenkin ns. tavalliset häät järjestää eikä saa ruokia esim. talkoilla tehtynä.

Tarkasti menoja en enää muista, mutta suunnilleen näin menivät:
- Ruoka + tila (sis. astiat, liinat yms): n. 3000-3500 €
- Sormukset: n. 400-500 € (tarjouksessa)
- Alkoholijuomat: n. 300 €?
- Hääpuku n. 300 € (käytettynä)
- Kengät, hääpuvun korjauttaminen, sukat yms sälää, ehkä n. 100-150 € (Kengät tarjouksesta tosi halvat)
- Miehen puvun vuokraus ehkä n. 200 €
- Kutsut, valokuvat, kiitoskortit ehkä 300-400 € (Yllättävän paljon, vaikka ei mielestämme mitään ihmeellistä hankittukaan, pelkkiin postimaksuihin meni varmaan satanen)
- Koristelu alle 50-100 € (ei pahemmin koristeltu, jotain perusjuttua oli juhlapaikan puolesta)
- Kukat alle 100 € (mentiin ihan minimillä)
- Hääauto 0€ (oma auto)
- Valokuvaus hääpaikalla 0 € (kaveri teki ilmaiseksi)
- Ohjelma juhlapaikalla 0 € (kaverit)
- Meikki + kampaus olisiko ollut n. 150 € (sisälsi tosin pitkien hiusten värjäyksen ja leikkauksen erillisellä käynnillä.)
- Muu sekalainen jokusen sata euroa.

Varmaan jotain unohtuikin, kannattaa kyllä varata vähän ylimääräistä kaikkea yllättävää varten. Itse olin ajatellut, että eihän meillä mene paljon mitään, kun kutsut tehdään itse, ihan tavallliset kuvat jne. Mutta kun kaikki pikkujutut kertoo n. 50 kappaleella kutsuja/kiitoskortteja, niistä tuli summaa yllättävän paljon. Sellaisissa kuluissa kannattaa olla tarkkana, joihin vierasmäärä vaikuttaa: Ei tarvitse olla kuin euron lisäjuttu per vieras, se on jo yhteensä 100 € ja kun näitä tulee sieltä täältä, on äkkiä hujahtanut monta tonnia ylimääräistä.

Onnnistuu ihan hyvin, jos tosiaan et halua design pukua. Meillä satsattiin ruokaan, joumaan, koristeihin ja tilaan ja säästettiin puvuissa. Mulla oli kaverin tekemä puku ja miehellä ihan tavallinen musta puku. Vähän alle 5000 euroa meni ja oli valokuvaaja ja ohjelmaakin.

[QUOTE="vieras";24896531]Onnnistuu ihan hyvin, jos tosiaan et halua design pukua. Meillä satsattiin ruokaan, joumaan, koristeihin ja tilaan ja säästettiin puvuissa. Mulla oli kaverin tekemä puku ja miehellä ihan tavallinen musta puku. Vähän alle 5000 euroa meni ja oli valokuvaaja ja ohjelmaakin.[/QUOTE]

Niin ja vieraita oli se 70 ja juhlapaikan vuokra oli sen 500.

No sehän ihan riippuu...ratkaisevaa on melkein se mitä pitopalveluun menee. Tuleeko alkoholijuomia? Maksatteko itse kuvauksen, tuleeko kuvaaja hääpaikalle? Tuleeko bändiä? Tuossa isoimmat ja sitten kaikki pienemmät päälle.

Vitosen häät muuten olivat suuremmassa kaupungissa ja keskustassa, joka varmaan nosti kustannuksia. Ja tosiaan paljon mitään ei edes tehty itse: Ruoat, kakut, kahvit, iltapalat tuli kaikki juhlapaikasta, samoin siivous. Meikissä ja kampaajalla kävin hinnassa säästelemättä jne.

Pikkupaikkakunnalla onnistunee budjetissa pysyminen vielä helpommin.

Kiitos hyvistä vastauksista :)

Bändiä meinattiin kyllä ja siitä tulee 400e ylimäärästä heti..
Valokuvaus saadaan halvalla, n. 50e
Vaatteista en osaa sanoa tarkkaa kun en halua mitään kovin morsiusmaista. Iltapuku tjk sellanen.
Näihin varmaan riittää 500e? Vaatteet ja sormukset?
Alkoholi haetaan Virosta, eli juomat 300e?

[QUOTE="hiphei";24896553]Alkoholi haetaan Virosta, eli juomat 300e?[/QUOTE]

Jos ostatte halpaa kirkasta ja halpaa olutta ja siideriä niin voipi riittääkin. Mutta tuolla hinnalla saa unohtaa hyvät ruokaviinit, kahviavecit ja semmoiset. Eli valintoja, valintoja..Ja ruoan hintahan nyt ei kerro yhtään mitään. Naudan sisäfile on tietenkin kalliimpaa kuin karjalanpaisti.

Kyllä onnistuu.
Meillä oli vieraita sata (kutsuttuja 120) ja rahaa meni suunnilleen teidän budjetin verran. Puvussa säästin pitkän pennin kun kaveri teki. Maksoin materiaalit, muuten puku (työ) tuli lahjaksi.
Miehelle vuokrattiin puku, mikä maksoi alle 200e.
Sormuksen kuluista puolet katettiin lahjaksi saamallani koruliikkeen lahjakortilla.
Pitopalvelu otti n.2500e (ja siis ruokaa tehtiin sille määrälle mitä vieraita oli kutsuttu), tilavuokra oli 250e, juomat haettiin rajan takaa.
Auto oli tutulta lainassa.
Valokuvaaja oli ystävämme, joka otti potretti- ja kiitoskorttikuvista 200e. (sis. kaikki materiaalit) Teki ne alusta loppuun itse. Hän kuvasi myös juhlat, mutta itse teetimme filmit kuviksi, maksoi noin 130e.
Kampauksen teki ystäväni äiti, otti 70e (sis. koekampaus). Meikin teki serkkuni lahjaksi.
Ohjelmasta vastasivat kaaso ja bestman, ja hienosti hommat hoitivatkin. Musiikki soitettiin ihan vaan levyiltä, kun ei saatu bändiä..

Tiesitkö, että siivilivihkimisen (sama kuin vihkiminen maistraatissa) voi suoritta myös juhlapaikalla? En tosin tiedä maksaako se silloin jotain ja jos maksaa niin mitä...

Ajattelin viinit (niitä 3l) hakea, olutta ja siideriä. Ei tarvi olla mitään luxus viiniä, kelpaa pöytäviinikin ihan hyvin.
Kirkasta hieman booliin. Konjakkia ei tarvi. Ajatuksena kyllä että lopu kesken, lähinnä halutaan järjestää hyvät bileet.
Porsaan filee olisi pääruuaksi.

Maistraatiin ei kyllä 50 ihmistä mahdu, joten sinne kutsuisin vain ne lähimmät. Toinen vaihtoehto on suorittaa vihkiminen hääpaikalla, jotain korvauksia täytyy tällöin kuitenkin vihkijälle maksaa.

Tinkimällä onnistuu, mutta meillä ja tutuilla on vastaavan kokoisiin häihin helposti uponnut 10-20 000 euroa. Toisaalta sijoituksena ehkä tietysti auton ostamista tyhmempää, kun näistä pareista on jo ensimmäiset päätyneet eroon parin vuoden päästä häistä.

Ajattelinkin ettei mahdu, eli uskon että kävästään maistraatissa ja hilpastaan juhlapaikalle.
Tosi vaikea miettiä mistä aloittaa tää järjestäminen, kun tuntuu että niin paljon muistettavaa.
Yksinkertainen on onneksi kaunista :)

[QUOTE="vieras";24896631]Tinkimällä onnistuu, mutta meillä ja tutuilla on vastaavan kokoisiin häihin helposti uponnut 10-20 000 euroa. Toisaalta sijoituksena ehkä tietysti auton ostamista tyhmempää, kun näistä pareista on jo ensimmäiset päätyneet eroon parin vuoden päästä häistä.[/QUOTE]

Toivottavasti emme siis eroa heti :D
Yhdessä oltu jo 15-vuotta, joten ajattelimme et nyt olisi aika.
En halua laittaa yli 5000e häihin, niin tärkeät ne ei ole mulle..

[QUOTE="hiphei";24896608]Ajattelin viinit (niitä 3l) hakea, olutta ja siideriä. Ei tarvi olla mitään luxus viiniä, kelpaa pöytäviinikin ihan hyvin.
Kirkasta hieman booliin. Konjakkia ei tarvi. Ajatuksena kyllä että lopu kesken, lähinnä halutaan järjestää hyvät bileet.
Porsaan filee olisi pääruuaksi.[/QUOTE]

3 litraa viiniä ei kyllä riitä alkuunkaan tuolle porukalle. Ruoan kanssa varataan yleensä 2 kaatoa per lärvi. Me saatiin siiderit saksasta halvalla, silti pelkästään niihin meni 200 euroa vaikka porukkaa oli puolet vähemmän kuin teillä. Siihen vielä oluet ja booliainekset niin ei tule riittämään 300 euroa JOS ajatuksena ettei kesken lopu ja bileet kestää enemmän kuin 3 tuntia. Ja otathan huomioon että alkoholittomatkin pitää huomioida ja niihinkin juomiin menee helposti ainakin viiskymppinen. Kun otat tarjouspyyntöjä pitopalveluilta niin otat huomioon että kuuluuko hintaan tarjoilu. Joku voi tarjota ruoan 20 euroa /hlö + tarjoilu joka nostaa kiitettävästi kuluja ja joku toinen taas 30 euroa /hlö ja siihen kuuluu tarjoilu.

3 litraa viiniä ei kyllä riitä alkuunkaan tuolle porukalle. Ruoan kanssa varataan yleensä 2 kaatoa per lärvi. Me saatiin siiderit saksasta halvalla, silti pelkästään niihin meni 200 euroa vaikka porukkaa oli puolet vähemmän kuin teillä. Siihen vielä oluet ja booliainekset niin ei tule riittämään 300 euroa JOS ajatuksena ettei kesken lopu ja bileet kestää enemmän kuin 3 tuntia. Ja otathan huomioon että alkoholittomatkin pitää huomioida ja niihinkin juomiin menee helposti ainakin viiskymppinen. Kun otat tarjouspyyntöjä pitopalveluilta niin otat huomioon että kuuluuko hintaan tarjoilu. Joku voi tarjota ruoan 20 euroa /hlö + tarjoilu joka nostaa kiitettävästi kuluja ja joku toinen taas 30 euroa /hlö ja siihen kuuluu tarjoilu.

Eiköhän ap tarkoittanut, että ostavat niitä kolmen litran pöniköitä. Ei yhteensä kolmea litraa.

Onnistuu, jos niin haluaa. Meillä vietettiin pienemmät häät (joku 30 henkeä) 3000 euron budjetilla ravintolassa, koska häät pidettiin eri paikkakunnalla kuin missä asuttiin ja vaikka talkoilla mielelläni juhlia teenkin, en halunnut sitä omiin häihini. Tarjoiluun pitää joka tapauksessa palkata henkilökuntaa, niin että samalla tilaa sitten koko pitopalvelun.

Sormuksista ei tingitty, koska niitä katsellaan lopun ikää, puvut löytyivät halvalla. Omani tilasin nettikaupasta (korsettiselkä eli säädettävissä eikä kaivannut korjausta) ja miehelle löytyi puolivahingssa uusi puku talvialesta 150:llä. Siskoni ja äitini hankkivat ja laittoivat tulppaaniasetelmat pöydille, musiikki tuli levyltä ja tanssimaan porukka sai mennä ravintolan humppapuolelle, jos halusi. Vihkiminen suoritettiin juhlapaikalla, maistraatin sivuilta löytyy hinnasto. Meillä vihkijä ei veloittanut matkakuluja tai muita, mutta jäi syömään kanssamme.

Pienet häät pidettiin, mutta tyylillä sentään. Toivottavasti vieraidenkin mielestä...

Olin kesällä kaasona häissä, joissa vieraita oli n. 50 ja budjetti oli 2000e, joka alittuikin.
Paljon pari teki itse, koristukset, ruuat, ohjelman, kortit.. Kaikki mitä vaan itse pystyi tehdä.
Juotavat hakivat virosta. Sulhasen puku oli todellinen löytö, valkoinen, uusi puku +liivi&plastron alle 100e. Morsiammen puku oli käytettynä 25e. Ja hieno puku olikin.

Yhteistyössä