Meillä oli pari vuotta sitten pikkaisen vähemmän väkeä ja toteutuneet kulut aika tarkkaan 5000 euroa. Onnistui mielestäni aika helposti, vaikka toisaalta pyrimme karsimaan kuluja kaikesta turhasta ja säästämään monessa paikassa. Ruoat + juomat + tila maksoi meillä yli puolet budjetista. Jos haluatte säästää, niin edullinen pitopalvelu, itse tuotavat juomat ja jonkin verran itse tekeminen auttaa budjetissa pysymistä hyvin. Parhaiten tietty säästää, jos voi itse tehdä ruoat, mutta niiden tekeminen, kylmänä säilyttäminen, lämmittäminen, esille pano jne, on aika hankalaa noin isolle porukalle.
Eli onnistunee, mutta tiukkaa kulubudjettia saa pitää, jos aikoo kuitenkin ns. tavalliset häät järjestää eikä saa ruokia esim. talkoilla tehtynä.
Tarkasti menoja en enää muista, mutta suunnilleen näin menivät:
- Ruoka + tila (sis. astiat, liinat yms): n. 3000-3500
- Sormukset: n. 400-500 (tarjouksessa)
- Alkoholijuomat: n. 300 ?
- Hääpuku n. 300 (käytettynä)
- Kengät, hääpuvun korjauttaminen, sukat yms sälää, ehkä n. 100-150 (Kengät tarjouksesta tosi halvat)
- Miehen puvun vuokraus ehkä n. 200
- Kutsut, valokuvat, kiitoskortit ehkä 300-400 (Yllättävän paljon, vaikka ei mielestämme mitään ihmeellistä hankittukaan, pelkkiin postimaksuihin meni varmaan satanen)
- Koristelu alle 50-100 (ei pahemmin koristeltu, jotain perusjuttua oli juhlapaikan puolesta)
- Kukat alle 100 (mentiin ihan minimillä)
- Hääauto 0 (oma auto)
- Valokuvaus hääpaikalla 0 (kaveri teki ilmaiseksi)
- Ohjelma juhlapaikalla 0 (kaverit)
- Meikki + kampaus olisiko ollut n. 150 (sisälsi tosin pitkien hiusten värjäyksen ja leikkauksen erillisellä käynnillä.)
- Muu sekalainen jokusen sata euroa.
Varmaan jotain unohtuikin, kannattaa kyllä varata vähän ylimääräistä kaikkea yllättävää varten. Itse olin ajatellut, että eihän meillä mene paljon mitään, kun kutsut tehdään itse, ihan tavallliset kuvat jne. Mutta kun kaikki pikkujutut kertoo n. 50 kappaleella kutsuja/kiitoskortteja, niistä tuli summaa yllättävän paljon. Sellaisissa kuluissa kannattaa olla tarkkana, joihin vierasmäärä vaikuttaa: Ei tarvitse olla kuin euron lisäjuttu per vieras, se on jo yhteensä 100 ja kun näitä tulee sieltä täältä, on äkkiä hujahtanut monta tonnia ylimääräistä.