Häät lapsiperheitä ajatellen...?

Siis voisiko joku kertoa, millaisissa häissä on lapsiperheitä ajateltu ja onko tätä noudatettava, vaikka hääparilla ei ole lapsia.

Tarvitseeko vain vieraiden lapsia varten suunnitella aikataulut uusiksi ja ruokalistat lapsille sopiviksi? Arvostaako ne nappulat sitten tällaista vaivaa heidän eteen? Onko tässä nyt kysymys siitä, millaisia ne lasten äidit ovat ja mitä ne haluavat?

Nim. häitä sunnittelemassa

Monet pitävät nykyään ns. lapsettomat häät, eli lapset ei ole kutsuttujen listalla lainkaan. Kutsuun hienovarainen maininta asiasta. Jos taas lapsia tulee paljon niin kaikkein kannalta olisi varmaan hyvä, jos lapsilla olisi oma ohjaaja tai parikin ja joku puuhanurkka. Monet eivät halua kirkuvia lapsia häihin pilaamaan mm. vihkimisseremoniaa. Lisäksi jos lapsia on lähipiirissä paljon, joutuu karsimaan aikuisvieraista, jos tila on rajoitettu niinkuin se usein on. Jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee.

No jos menisin lasten kanssa häihin niin ei meidän takia ainakaan ruokia tarvisi lasten takia suunnitella. Tai siis kun yritän opettaa lapset siihen että kaikkea pitää maistaa ainakin kerran, niin häissä syötäisiin sitä mitä tarjotaan.

Ja voisihan lapsille jotain ohjelmaa olla, jos lapsia on vieraiden joukossa useampi. Ehkä taikuri tai onkintaa, leikkimielinen piirustus kilpailu ..

Musta

Sit lapsille ois minusta kiva jos ois touhunurkkaus, mikäli mahdollista järjestää ja jotain lasten suuhun sopivaa syötävää.. :D
[/quote]

Musta kyllä vanhempien velvollisuus on tuoda lapsille oma ruoka jos eivät syö sitä mitä muutkin. Usein on noutopöytä ja kyllä sieltä jotain syötävää lapsillekin löytyy, mikäli eivät aivan nirsoja ole (niinkuin kyllä usein ovat, mutta se ei ole hääparin ongelma).

Minusta oli ihanaa kun yksissä häissä oli lapsille touhunurkkaus missä leluja, piirustustarpeita yms.
Lapsiperheet oli sijoitettu istumaan lähelle tuota touhunurkkaa joten eivät juosseet muiden vieraiden jaloissa.

Lapsille oli varattu vähän sotkevia naposteluherkkuja ja vessassa oli tilaa vaipan vaihdolle.

Meillä on monta lasta ja jokainen erityinen mutta noissa juhlissa ehdimme me vanhemmatkin hiukan pitää hauskaa, eikä koko aika mennyt perässä juoksemiseen jne.
Lapset kyllä osavaat käyttäytyä :saint: mutta en saa heitä edes itkemällä pysymään paikallaan pitkiä aikoja.<br><br>

Meillä on häät kesällä ja lapsia on kaksi omasta takaa. Juhliin on tulossa n. 25 0-10v lasta. Puuhanurkka lapsille järjestetään ja siellä on sukulais tyttöjä 3 kpl niitä viihdyttämässä. Kyniä, paperia, legoja ym. pieni ongintakin niile järjestetään ja saavat sitten leiman käteen. Pihalla on myös mahdollisuus juosta ja leikkiä jos ilmat vaan sallii. Toivottavasti sallii.. Tämä kaikki siksi että lapsetkin viihtyisivät ja VANHEMMAT !!! Ehkä tulee hieman vähemmän juoksua jaloissa kun on lapsillekkin ohjelmaa.

Erikseen emme ole ruokaa lapsille varanneet. Kyllä ainakin meidän lapsille kelpaa monenlainen salaatti, kala, liha sekä lihapullat. Mitä on siis kaikille tarjolla.

On aika vaikea kuvitella touhunurkkausta tai lelulaatikoita hääpaikkaamme. En vaan ymmärrä, että jos me ei järjestetä mitään erikoista lapsille ja pidämme tämän takia "lapsettomat häät", niin miksi sitten sekin on huono asia. Jos kerta me tiedämme, ettei häissämme lapset viihdy niin eikö silloin ole syytä vihjata näin siitä vanhemmille. Miten siitä voi suuttua?

Huom, emme ole vielä mitään päätöksiä tehneet tämän asian suhteen. Alkoi vaan kiinnostaa.

Joku vetää aina herneen nenään, mutta sille ei vaan voi mitään. Muista, että se on teidän juhlapäivä ja te päätätte ketä kutsutte. Kyllä munkin olisi ollut vaikea kuvitella ongintaa ym. aasin hännän ripustusta meidän häihin, jotka vietettiin kartanossa. Lapsia oli muutamia mukana, mutta ei aivan pieniä onneksi. Ehdittiin naimisiin ennenkuin lähipiiri alkoi lisääntyä :LOL: Ei tullut häistä lastenjuhlia. Tosin meidän kaveripiirissä lapset usein viedään hoitoon kun vietetään aikuisten juhlia.

Me tehtiin meidän häihin vanhasta lakanakankaasta lapsille puuhapussit. Kirjoitettiin pvm ja lapsen nimi pussiin. Sisälle vähän namuja, värityskirja, kynät, pari pientä lelua ym. Lapset tykkäs eivätkä pyörineet aikuisten helmoissa koko iltaa vaan heillakin oli omaa tekemistä. (mentiin talvella naimisiin joten ulkonakaan ei lapset oikein olleet) Tosin heille oli vielä järkätty videot.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:19 RiikkaTii kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:12 vieras kirjoitti:
Monet eivät halua kirkuvia lapsia häihin pilaamaan mm. vihkimisseremoniaa.
Onhan se aika kamalaa, jos lapsen äänen ajatellaan "pilaavan" seremonian. Mihin on tämä yhteiskunta tullutkaan...
En minä sitten tiedä, että kuinka moni äiti haluaisi katsoa esim. häävideotaan, jossa ei kuuluisi muuta kuin lapsien huutoa ja itkua. Eri asia on tietysti, jos ne omat lapset siellä huutaa. Päivä on kuitenkin hääparille spesiaali ja ainakin minä haluaisin, että vihkimisestä jäisi käteen muutakin kuin lapsen huutaminen- sitähän he varmasti voivat tehdä muulloinkin.

Pidän lapsista ja haluankin niitä jossain vaiheessa kun tilaisuus on, mutta kyllä mielestäni toisten kunnioittaminen kuuluu myös äitien velvollisuuksiin. Myös toisten juhlien kunnioittaminen.

Mutta ponttihan tässä ketjussa ei ollut tämä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:17 Mahoton kirjoitti:
On aika vaikea kuvitella touhunurkkausta tai lelulaatikoita hääpaikkaamme. En vaan ymmärrä, että jos me ei järjestetä mitään erikoista lapsille ja pidämme tämän takia "lapsettomat häät", niin miksi sitten sekin on huono asia. Jos kerta me tiedämme, ettei häissämme lapset viihdy niin eikö silloin ole syytä vihjata näin siitä vanhemmille. Miten siitä voi suuttua?

Huom, emme ole vielä mitään päätöksiä tehneet tämän asian suhteen. Alkoi vaan kiinnostaa.
Olet tainnut jo päätöksesi tehdä että lapsettomat häät tulee.. Sanoisin vaan että "vihjasu" vanhemmille ei piisaa. Jos lapsettomat häät järjestätte niin kutsu vain ja ainoastaan vanhemmille !!! Jokainen järjestää sellaiset häät kuin itse haluaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:34 Hiipiliini kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:17 Mahoton kirjoitti:

Olet tainnut jo päätöksesi tehdä että lapsettomat häät tulee.. Sanoisin vaan että "vihjasu" vanhemmille ei piisaa. Jos lapsettomat häät järjestätte niin kutsu vain ja ainoastaan vanhemmille !!! Jokainen järjestää sellaiset häät kuin itse haluaa.
Ikävä sanoa, mutta olet väärässä. Asiasta ei olla edes puhuttu vielä. Emme ole edes kartoittaneet, montako lasta olisi tulossa. Vauvoja ei ainakaan ole suvussa, kaikki lapset ovat jo hieman vanhempia.

ei tarvi suunnitella lapsille erityisempää, jos ei halua. Toki jos lapsia kerran tulee, niin hoitajat niille vois olla hyvä idea ihan teidän itsennekin kannalta.

Jos päätätte pitää "lapsettomat" häät, ei siitä pitäis kenenkään suuttua, tai jos suuttuu ni omapahan on ongelmansa. Mä ainakin ymmärrän ja varmaan moni muukin ilman mitään vihjailua, et jos kutsussa lukee vain vanhempien nimet, niin lapsia ei oteta mukaan! (toki pikkuvauvat/imetettävät ovat asia erikseen)

Joku täs mainitsi tuosta lapsen huudosta.. Vaikka lapsen itku on normaalia ääntä niin kirkossa yms tulis mun mielestä vanhempien huolehtia, että se ei häiritse muita. jos vanhempi antaa lapsensa huutaa, se on todella itsekkyyden huippu!! lapsi pitäis viedä pois, vaikka sitten ulos. Olin kerran häissä, jossa eturivissä lähisukulaisen lapsi huusi suoraa huutoa koko vihkimisen ajan, ja vanhemmat antoivat huutaa :eek: kukaan takempana istuva ei takuulla kuullut yhtään pappia tai vihkiparia. voi vaan kuvitella miltä hääparista itestä tuntui..
( tästä aiheesta kirjoitti muuten aika vasta lastenpsykiatri(?) Jari Sinkkonen Meidän Perhe -lehden kolumnissa, tosi hyvä kirjoitus!)

meni vähä vierestä :D

Nomutta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:25 Mahoton kirjoitti:
En minä sitten tiedä, että kuinka moni äiti haluaisi katsoa esim. häävideotaan, jossa ei kuuluisi muuta kuin lapsien huutoa ja itkua. Eri asia on tietysti, jos ne omat lapset siellä huutaa. Päivä on kuitenkin hääparille spesiaali ja ainakin minä haluaisin, että vihkimisestä jäisi käteen muutakin kuin lapsen huutaminen- sitähän he varmasti voivat tehdä muulloinkin.

Pidän lapsista ja haluankin niitä jossain vaiheessa kun tilaisuus on, mutta kyllä mielestäni toisten kunnioittaminen kuuluu myös äitien velvollisuuksiin. Myös toisten juhlien kunnioittaminen.

Minusta nyt kumminkin vaikuttaa tekstiesi perusteella ihan selvältä, ettet lapsia häihisi halua mahdollisen huudon, itkun yms takia. Pitäkää rehellisesti lapsettomat häät, niin toivottavasti saatte juhlapäivästänne sellaisen kuin haluatte. Teidän päivännehän se on. ;)

Meillä kolme lasta ja hääkutsut aina koskeneet koko perhettämme. Siitä huolimatta olemme usein järjestäneet lapset hoitoon siksi aikaa (lähinnä kavereiden häiden ollessa kyseessä), sillä muuten meillä ei miehen kanssa juuri kahdenkeskistä aikaa olisi. Jos kyseessä olisivat lapsettomat sukulaisten häät, lastenhoito tietysti olisi isompi ongelma, kun lähes kaikki potentiaaliset hoitajatkin osallistuisivat niihin. Kutsut kuitenkin yleensä tulevat niin ajoissa, että on mahdollisuus koettaa se lastenhoito järjestää tuossakin tapauksessa. Ja ei, minä en loukkaannu kutsusta, jossa vain meidät aikuiset on kutsuttu! =)

Meillä oli lapsille varattu aulaan yhteen nurkkaan piirrustupaperia aj kyniä..ja sit parvella väfhän isomam ttouhusivat omiaan..leikkivät autoilla tms..eikä ketään häirinnyt! ruokapuolella i ollut mitään erikosita..mutta tarjolla oli mutuenkin lihapullia..niin niitä nyt ainakin söivät..ja toisille kelpaa sama kun aikuisillekin..! kahvin aknssa oltiin varattu extraa..ville vallaton puikkoja..ja sit tripit!

kerronpa minäkin mielipiteeni aiheesta.

Eli jos pidätte "lapsettomat" häät,niin kertokaa se kunnolla. kutsu siis vain aikuisille, ja asiasta voi myös näille vanhemmille mainita vielä erikseen,jos ei se kutsusta ole tullut selväksi.

Mutta jos kutsutte myös lapsia,niin tuo "puuhanurkkaus" on mielestäni tosi hyvä idea. ja sinne jos vain mahdollista, niin joku vähän vahtimaan lapsia, esim. sukulaistyttö tms.

Itse olen sitä mieltä,että jos häät ovat sukulaisten, niin lapset saavat tulla mukaan, jos heidät on kutsuttu.
Jos häät taas on kavereiden, eikä sinne tahdota lapsia, niin tietenkin jäävät hoitoon.

Ja usein pienempien lasten vanhemmat tajuavat, että kirkkoon ei tarvitse tulla lasten kanssa, tai ainakin istuvat takana,josta pääsee ulos helposti..

Yap
Meillä ei ollut itsellä lapsia kun menimme naimisiin. Lapsille oli videot ja pieni leikki nurkka.

Mun mielestä lapset kuuluu häihin. Jos meille tulisi kutsu että ei lapsia emme menisi mekään. Tosin ei me siitä mitenkään loukkaannuttaisi. Jätettäisiin vaan menemättä. Tämä kait on sallittua, kaikkien mielestä jotka päättää lapset jättää pois kutsusta. Siis se että vanhemmat ettei heidänkään ole oltava paikalla?

Ja siinäpähän säästää muutaman sata euroa kun ei mee häihin mihin ei oikeesti oo lapsia haluttu. Eli musta oikeesti jos ei halua häihinsä lapsia kannattaa se kutsuun laittaa. Ja varautuu vaan siihen ettei kaikki sitten tule.

kun meitä on niin moneen junaan. itseäni ei haittaisi pienten vilinä jaloissa,kunhan ei pahaa tee. ja jokainen vanhempi itse katsoo lapsiensa perään. kaikilla ei ole mahdollisuutta saada lapsia hoitoon joten joko joutuvat passaamaan lapsettomat häät tai sinne lapsenkanssa saapumaan. jos häät ovat viinahäät kaikki vähänkään tunnolliset vanhemmat poistuvat siinävaiheessa paikalta. ja jos tuntuu että lapsi ei kirkossa kunnolla ole,vauvoilta sitä ei voi edes olettaa,niin silloin passataan kirkko ja saavutaan juhlapaikalle. tai jos lapsi rupee kesken vihkimisen huutamaan poistutaan nopeesti ulos. kannataa hakeutua helposti poistuttavalle paikalle. ei kaikesta tarvi tehdä niin vaikeeta. ja nykyään on kyllä lastenhoitajia tarjolla. esim. mannerheiminlastensuojeluliitosta. tai sitten joku nuori tyttö joka kerää taskurahaa. järki kaikille käteen eikä vain tuijoteta omaa napaa. häät on tärkeä juhla hääparille ja siihen on mennyt niin paljon rahaa ja aikaa että varmnasti morsian loukkaantuu jos jokin menee piloille. mutta morsiammen täytyy ymmärtää että ainakaan vauvaikäistä ei voi jätää hoitoon jos on rintaruokinnalla. ja vieraitten täytyy ymmärtää että päivä on morsiammelle tärkein (jos ei lasketa oman lapsen syntymää) ja hänen toivetta pitää kunnioittaa,eikä suuttua jos toivotaan ettei lapsia paikalle. oon ite mennyt maistraatissa naimisiin,kun en halunnut kunnon häitä. siskoni taas menee enskuussa naimisiin ja ilmoitti ettei halua vauvaani huutamaan kirkkoon. vauva on sillon n.2 viikkoo,jos tulee laskettunapäivänä,välttis ei oo ees syntyny sillon. olemme sopineet että jos vauva rupee itkemään niin menen ulos senkanssa. hoitoon ei noin pientä voi antaa. juhlapaikalta on poistuttava kun bändi rupee soittaan,ei taida noin pienen korvat sellaista meteliä kestää. mutta tää on vaan elämää,ei kaikkee kannata ottaa nii hirveen vakavasti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:50 Nomutta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:25 Mahoton kirjoitti:

Minusta nyt kumminkin vaikuttaa tekstiesi perusteella ihan selvältä, ettet lapsia häihisi halua mahdollisen huudon, itkun yms takia. Pitäkää rehellisesti lapsettomat häät, niin toivottavasti saatte juhlapäivästänne sellaisen kuin haluatte. Teidän päivännehän se on. ;)

Meillä kolme lasta ja hääkutsut aina koskeneet koko perhettämme. Siitä huolimatta olemme usein järjestäneet lapset hoitoon siksi aikaa (lähinnä kavereiden häiden ollessa kyseessä), sillä muuten meillä ei miehen kanssa juuri kahdenkeskistä aikaa olisi. Jos kyseessä olisivat lapsettomat sukulaisten häät, lastenhoito tietysti olisi isompi ongelma, kun lähes kaikki potentiaaliset hoitajatkin osallistuisivat niihin. Kutsut kuitenkin yleensä tulevat niin ajoissa, että on mahdollisuus koettaa se lastenhoito järjestää tuossakin tapauksessa. Ja ei, minä en loukkaannu kutsusta, jossa vain meidät aikuiset on kutsuttu! =)
Voi hyvät ihmiset, kun en vielä tiedä mistään mitään. Ensiksikin kertomani häävideo-esimerkki oli vain mieleeni tullut esimerkki, meidän kohdalla se ei ole mahdollista. Meidän suvussa kun ei ole näitä "huutavia pieniä lapsia" enää. :D Kaikki on jo hieman vanhempia. Mutta en vielä tiedä.

Ei lapset tarvitse mitään erityiskohtelua. Jos on seisovapöytä, sieltä löytyy kylklä jotain lasille kelpaavaa ja jos joku tietää lapsensa nirsoksi, osaa varautua myös eväillä. Lapset lyöttäytyvät äkkiä yhteen ja viihdyttävät ihan itse itseään. Kiva tietysti olisi, jos tanssilattia olis niin iso, ettei kenellekään mene herne nenään siitä kun lapset jammaillee seassa ja mitenkäs ne lapset nyt aikatauluun vaikuttaa?? Jokainen tuntee ja tietää itse lapsensa. JOnkun lapsen on päästävä nukkumaan kello 20, he sitten lähtevät kotiin, toinen jaksaa juhlia täysillä puoleenyöhön.

Minä en ymmärrä tätä nykyistä trendiä viettää näitä lapsettomia häitä! Ihmiset haluavat itsekkäästi ajatella, että MINUN juhliani ei tarvitse lasten tulla "pilaamaan". Miksi lapset nähdään niin usein pahoina ja häiritsevinä? Minä ajattelen, että jos sukuliasilla ja ystävill' on lapsia, ovat lapset juhliin yhtä tervetulleita kuin vanhempasakin - minä nääs satun pitämään myös muista lapsista kuin omistani! Muistelkaapas vain omaa lapsuuttanne, miten mukava oli päästä jonkun häihin! Lapselle tällaiset juhlat ovat hyvin merkittäviä ja niitä muistellaan vielä pitkään jälkikäteen.

Meidän häissämme yli kymmenen vuotta sitten oli paljon lapsia, emmekä todellakaan kokeneet heitä häiriöksi vaan rikkaudeksi. Lapset söivät samaa ruokaa kuin muutkin vieraat eikä mitään erityistä ohjelmaa ollut heille järjestetty, ja kaikki meni hienosti. Nyt ehkä laittaisin lapsille jonkin puuhanurkan piirustusvälineineen ja palapeleineen.

Olen sitä mieltä, että vanhemmat kyllä yleensä osaavat itse päättää, tulevatko kahdestaan vai ottavatko lapset mukaan, jos koko perhe on kutsuttu. Mekin mieheni kanssa olemme välillä jättäneet lapset häiden ajaksi kotiin, kun olemme halunneet rauhassa juhlia, mut kyllä on ollut mukava olla välillä koko perheelläkin, ennen kaikkea sukulaisten häissä.

Yhteistyössä