Häät ja kasvissyöjävieras

  • Viestiketjun aloittaja koiramäkeläinen
  • Ensimmäinen viesti
koiramäkeläinen
Tuli tuossa vaan mieleen, et mitä te tekisitte tai sanoisitte jos vastaan tulisi tällainen tapaus.

On sinun ja miehesi häät. Yksi vieras, sinun paras ystävästi, on kasvissyöjä. Ainut kasvissyöjävieras koko häissä. Olet varannut hälle soijaleikkeita, jotka pitäisi keittää ja sen jälkeen viiltää auki, laittaa fetatäyte, leivittää ja paistaa. Ei siis loppujen lopuksi iso homma, kun muutama leike vain kyseessä ja keittäminen ja paisto sujuu muun ruuan teon ohessa. Äitisi puuhailee keittiössä ruokaisien salaattien ym. kimpussa ja lupaa hoitaa myös soijaleikkeet.

Siinä vaiheessa kun vieraat ovat paikalla ja ruuat pöydissä, leikkeitä ei näy missään. Kysyt äidiltäsi, että missä ne ovat, niin hän toteaa, ettei viitsinyt ja jaksanut niitä ruveta valmistelemaan, kun liian hankalaa. Kun kysyt äidiltäsi, että mitäs ystäväsi nyt syö, niin äitisi toteaa, että salaattia vaikka. Salaatti on kuitenkin liekkilohisalaattia, mutta äitisi ehdottaa, että voihan ystäväsi nyppiä murustetun lohen pois salaatin seasta.

Mitä sanoisit tai tekisit?
 
entäpä jos ystävällä olis kala-allergia ???
ei auttais nyppiminen..


tosin mä en tiedä..
mua ärsyttää monesti häissä ku lohi ja hyvä salaatti on samassa astiassa...
enkä mä voi sitten syödä sitä salaattia ku siinä on ollut sitä lohta..
sit ilman lohta on todella tylsää ja mautonta salattia..
ja sit niissä majoneeseissa..miksi niissä ei voi käyttää jotain laktoositonta..onko se niin vaikeaa..

viimme häissäkin sain syötyä vain lämpimän ruuan... :(
 
koiramäkeläinen
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Tilaisin kaverille pizzan :ashamed:

Ei vaan, kamala tilannehan toi on.
häät 40 kilometrin päässä sivistyksestä, järven rannalla, keskellä "ei mitään". joten minkään kotiinkuljetusruuan tilaus ei asiaa auttaisi


 
vieras

Miettisin, että ruokalista on huonosti suunniteltu. Pyytäisin sitä anteeksi vieraalta. Lämpimät kasvislisukkeet ja lihattomat/kalattomat salaatit on ihan yhtä helppoja tehdä kuin lihalliset/kalalliset versiotkin. Ei kai kukaan halua pelkkää liharuokaa syödä???
 
vv
Majoneesiin ei kyllä edes käytetä mitään maitotuotteita...

Tosi tökerö temppu äidiltäsi, tosin minun häissäni ei kyllä edes olisi äiti keittiössä hääräämässä vaan juhlimassa mukana. Eikö sille kasvissyöjälle olisi voinut tehdä jotain mikä olisi valmistunut hieman nopeammin tai olisi valmisteltu etukäteen. Onhan siinä kyllä oma hommansa alkaa kesken juhlan keittämään ja paistamaan.

Mitä ystäväsi asiasta tuumi?
 
Kyy
Pahoittelisin ystävälleni äitini moukkamaisuutta ja antaisin äidin kuulla kunniansa häiden jälkeen.

Meillä hoidettii muutama kasvissyöjä häissä siten, että ruokalajeja oli todella paljon ja sellaisia, joista kasvissyöjällekin riitti useita vaihtoehtoja ja saivat varmasti vatsansa täyteen herkullisella ruualla. Erikseen heille ei siis tehty mitään vaan he vain jättivät sitten ne lihat (jotka suurimmaksi osaksi olivat erikseen tarjolla) sinne noutopöytään ja nauttivat muista antimista. :D
 
tilli
No yleensä juhlapöydässä on jotain mihin sitä lihaa tai kalaa ei ole sekoitettu, joten ei tarvitse erikseen laittaa. Tuo ei kuitenkaan käy että nypitää erikseen. Jos minun hääni olisi kyseessä, niin menisin itse sinne keittiöön ja tekisin parhaalle ystävälleni tuon pikku jutun. Siinä olisi pikantti lisä muisteloihin.
 
koiramäkeläinen
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Majoneesiin ei kyllä edes käytetä mitään maitotuotteita...

Tosi tökerö temppu äidiltäsi, tosin minun häissäni ei kyllä edes olisi äiti keittiössä hääräämässä vaan juhlimassa mukana. Eikö sille kasvissyöjälle olisi voinut tehdä jotain mikä olisi valmistunut hieman nopeammin tai olisi valmisteltu etukäteen. Onhan siinä kyllä oma hommansa alkaa kesken juhlan keittämään ja paistamaan.

Mitä ystäväsi asiasta tuumi?
Ruuat siis tehtiin juuri ennenkuin vieraat saapui. Vihkiminen oli edellisenä päivänä ja juhla vasta tuona päivänä, Eli äiti pääsi myös yhtälailla juhlimaan. Ja nuo soijaleikkeet olisi siis valmistettu ihan yhtälailla etukäteen, kuin muutkin ruuat ja olisi mennyt siinä samalla. Itse ehotin, että voin ne itse valmistaa, mutta äiti oli sitä mieltä, että kyllä hän ne hoitaa.

Ystävä onneksi tunsi äitini ja totesi vaan, ettei ihmetellyt yhtään. Kävin tekemässä hälle extrasalaatin ilman kalaa siinä kesken juhlien =)

 
koiramäkeläinen
Alkuperäinen kirjoittaja tilli:
No yleensä juhlapöydässä on jotain mihin sitä lihaa tai kalaa ei ole sekoitettu, joten ei tarvitse erikseen laittaa. Tuo ei kuitenkaan käy että nypitää erikseen. Jos minun hääni olisi kyseessä, niin menisin itse sinne keittiöön ja tekisin parhaalle ystävälleni tuon pikku jutun. Siinä olisi pikantti lisä muisteloihin.
Meillä oli pienet häät ja ruokana oli ihan kevyttä lohisalaattia ja karjalanpiirakoita ym. ja sitten päälle isot kakut ja kahvit
 
Olis hävettäny
Noh, siinä vaiheessa ainakin äitee olisi saanut tehdä nopeasti pelkän kasvissalaatin (ilman lohta) Ja tarjota lämpimän lisukkeita + leipää ystävälle ja tosi nolot anteeksi pyynnöt. Tod.näk. ystäväsi on tottunut, että joka paikassa ei ruokailut toimi. Mua aina ihmetyttää, kun kasvissyöjälle tarjotaan eläinperäisiä ruokia, unohdetaanko, että lohi tai kala on eläin?..
 
koiramäkeläinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oisin varmaan niin äkäinen et alkaisin tekeeen ne ite siltä paikalta.....
Meinasinkin mennä ne leikkeet valmistamaan, mutta ystäväni oli sitä mieltä, ettei niitä nyt tarvi ja ne olisivat valmiit vasta kun muut olisivat jo syöneet. Ne kun olisi pitänyt ensin keittää puolisen tuntia, joten kävin tekemässä hälle sitten oman extrasalaatin.
 
koiramäkeläinen
Alkuperäinen kirjoittaja Olis hävettäny:
Noh, siinä vaiheessa ainakin äitee olisi saanut tehdä nopeasti pelkän kasvissalaatin (ilman lohta) Ja tarjota lämpimän lisukkeita + leipää ystävälle ja tosi nolot anteeksi pyynnöt. Tod.näk. ystäväsi on tottunut, että joka paikassa ei ruokailut toimi. Mua aina ihmetyttää, kun kasvissyöjälle tarjotaan eläinperäisiä ruokia, unohdetaanko, että lohi tai kala on eläin?..
Monesti kyllä unohdetaan tuo, että kala on myös lihaa.

Itsekkin olin yli 10 vuotta kasvissyöjänä, niin äitini usein saattoi ruokaa laittaa esim. kakarapuja ja kun kieltäydyin syömästä, niin ihmetteli, kun eihän katkarapu ole lihaa. :eek: :/ juuri tuollaisten takia onneksi ystäväni oli tietoinen, että millainen äitini on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
entäpä jos ystävällä olis kala-allergia ???
ei auttais nyppiminen
..


tosin mä en tiedä..
mua ärsyttää monesti häissä ku lohi ja hyvä salaatti on samassa astiassa...
enkä mä voi sitten syödä sitä salaattia ku siinä on ollut sitä lohta..
sit ilman lohta on todella tylsää ja mautonta salattia..
ja sit niissä majoneeseissa..miksi niissä ei voi käyttää jotain laktoositonta..onko se niin vaikeaa..

viimme häissäkin sain syötyä vain lämpimän ruuan... :(
Tuskin kasvissyöjälläkään auttaisi nyppiminen. Jos ei muutoinkaan syö kalaa, niin ei varmaankaan syö itä salaattiakaan jossa on ollut kalaa.

Ap, äitisi teki tosi tökerön tempun.
:/
 
Olen itse vege ja monissa juhlissa syönyt vain salaattia, se on ihan o.k ja oma valinta. Ihanaa plussaa on tilaisuudet jossa on minullekin erilaisia ruoka vaihtoehtoja.
Tossa tilanteessa suutahtaisin äidilleni koska ei ollut hoitanut luvattua hommaa, ystävälle pahoittelisin asiaa. Yrittäisin tilata jostain ravintolasta kasvisruokaa hänelle.
 
siiri
Vegaanin kanssa on melkein helpompi kuin kasvissyöjien kun niiden kanssa tietää etteivät syö mitään eläinperäistä. Sen sijaan tuttavapiirissäni on kasvissyöjiä joista yksi kieltäytyy pelkästään punaisesta lihasta, yksi kaikesta lihasta mutta syö kyllä kalaa ja maitotuotteita sekä munia ja kolmas joka kelpuuttaa kalan ja riistan, mutta ei maitotuotteita eikä munia. koitapa noille sitten laittaa ruokaa ja muistaa heidän ruokavalionsa.
 
Onneksi meidän häissä koko kattaus oli kasvisruokaa (koska puolet suvusta kasvissyöjiä).

Tuossa tilanteessa ei voi kun pyytää anteeksi ja tarjota kaverille korvaukseksi ateria vaikkapa ravintelissa. :)

Onnittelut hääparille ja tsemppiä moisen äitimuorin kanssa!

-Bee
 
:eek:

No meidän perheessä ei ikimaailmassa kävis noin, sisko on ollu kasvissyöjä jo 11 vuotta... Muttamutta... Olisin aika nolona. Pyytäisin anteeksi ystävältä ja jos tilanne olis jotenkin korjattavissa niin korjattaisiin. Äiti saisi kuulla kunniansa jälkeenpäin, häitä en rupeais pilaamaan sen takia kuitenkaan.

siiri, kasvissyöjälle voi aina tehdä vegaaniruokaa. Sittenpä ei tarvitse miettiä minkälainen kasvissyöjä kukakin on.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
ajatus "no voihan sen kalan/lihan nyppiä pois"-ajatus on ihmeen tiukassa :headwall:

ja siis esimerkiksi hernekeittohan on oikeasti kasvisruokaa kun siinä on ihan vähän vaan kinkkua tai jauhelihaa :LOL:
Mun yksi sukulainen tarjosi kans lihasoppaa ja sanoi sille kasvissyöjälle et jätä hei ne lihat pois :eek: vieras söi sit leipää :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
Vegaanin kanssa on melkein helpompi kuin kasvissyöjien kun niiden kanssa tietää etteivät syö mitään eläinperäistä. Sen sijaan tuttavapiirissäni on kasvissyöjiä joista yksi kieltäytyy pelkästään punaisesta lihasta, yksi kaikesta lihasta mutta syö kyllä kalaa ja maitotuotteita sekä munia ja kolmas joka kelpuuttaa kalan ja riistan, mutta ei maitotuotteita eikä munia. koitapa noille sitten laittaa ruokaa ja muistaa heidän ruokavalionsa.
Laitat vegaanille sopivaa, niin se menee noille kaikille, ei tarvitse miettiä sen kummemmin =)
 
Yksinkertaista
Alkuperäinen kirjoittaja Yksinkertaista:
Pyytäisin äitiäni ihan itse selittämään tilanteen tälle kasvissyöjälle.
Olisi mielenkiintoista tietää, että olisiko ao äiti tässä tilanteessa mennyt selittämään tilanteen vain painunut takaisin keittöön tekemään sittenkin kasvissapuskan...
 

Yhteistyössä