haaveena oma maatila

• Viestiketjun aloittaja "Thelma"
  • Ensimmäinen viesti
"Thelma"
Minulla on ollu haaveena oma maatila jo monta vuotta. Tai oikeestaa lapsesta asti. Olen nyt iältään 30vee ja lapset on tehtynnä. Olis nyt mahdollista lähtä maatalouskouluun ja hakea sieltä vankka pohja alalle ja paperitietoutta.
Mut mietin,et kannattaako tuo homma?!?! Jaksanko mä uskoa siihen että se kannattaa?!
Olen kerran suuni aukaissut sukulaisten kuulen ni arvaatkaapa sanoko kukaan et '' hyvä, aivan huippu idea''. Ei tod. Vaikka jokainen heistäkin on ko alalla enempi ja vähempi.
Itse en ole maalaistalosta lähtöisin mut mies on. Hän vaan on allerginen monille eläimille,et eläinten hoito olis minun hommaa ja kone puoli miehen.

kääk. Mä en kestä. Haneko mä sinne kouluun vai enkömä hae vaikko haenko vaikko enkö... Ihan kauheeta. Mitään muutakaan opiskelupaikkaa ei ole tässä ihan lähitienoilla.

"vieras"
Otappa ensin selvää eläimestä riippuen paljonko tuottajalle maksetaan sianlihasta kilo tai maidosta litra. Sitten kurkkaat mitä vaaditaan eu mukaan että paljonko vaikka apulantaa on pelloille levitettävä ja kurkkaa sitten apulannan hinta.

"Thelma"
[QUOTE="vieras";25709180]Otappa ensin selvää eläimestä riippuen paljonko tuottajalle maksetaan sianlihasta kilo tai maidosta litra. Sitten kurkkaat mitä vaaditaan eu mukaan että paljonko vaikka apulantaa on pelloille levitettävä ja kurkkaa sitten apulannan hinta.[/QUOTE]

Asia on kyllä ihan tiedossa. Ei siihen rahankiilto silmässä kukaan alakkaan.

No kyllä kuulostaa siltä, että pientilallisilla on aika tiukkaa nyt, ei sillä hommalla välttämättä edes elantoa saa. Ainakin mun tuttavapiirissä on näin. Siihenhän se tuntuu kovasti olevan menossa, että täytyy olla todella iso tila että se kannattaa, oli tuotantoeläiminä sitten lehmiä, sikoja tai kanoja.

"vieras"
[QUOTE="Thelma";25709196]Asia on kyllä ihan tiedossa. Ei siihen rahankiilto silmässä kukaan alakkaan.[/QUOTE]

No jos sulla on tarkoitus jotenkin ehkä tulla toimeen, niin sitten vain kouluun. Mutta ei kannata sitten liikoja odotella tai ihmetellä sukulaisten reagointia. Pienellä tilalla tosin ei tänäpäivänä kyllä saa edes sitä peruselantoaan, eli tila pitää olla iso että se on edes kannattava jollain tasolla. Naapurit juuri isontivat tilojaan saman verran kuin oli jo ennestään, että edes ittelle riittää tulot ettei tarvi töihin tilan lisäksi mennä.

"Thelma"
Minulla ei ole alasta mitenään ruusuinen kuvitelma. Ja olen sivusta seurannu monen maajussin elämää ja jutellu asiasta. et tiedän kyllä aika paljon.
Kohta ihmetellään että ku ei saa suomalaista ruokaa.

"vieras"
[QUOTE="Thelma";25709260]Minulla ei ole alasta mitenään ruusuinen kuvitelma. Ja olen sivusta seurannu monen maajussin elämää ja jutellu asiasta. et tiedän kyllä aika paljon.
Kohta ihmetellään että ku ei saa suomalaista ruokaa.[/QUOTE]

Joen tiedät myös että pieni tila ei elätä kahta ihmistä eli joko sinä tai mies etsii työpaikan kodin ulkopuolelta.

"Thelma"
[QUOTE="vieras";25709282]Joen tiedät myös että pieni tila ei elätä kahta ihmistä eli joko sinä tai mies etsii työpaikan kodin ulkopuolelta.[/QUOTE]

:D No tiedän. Mieheni on konealanyrittäjä jo nytten, et tiedän yrityksen pyörityksestäkin varmasti enempi ku sinä. Ja hän takuulla jatkaa niitä hommia tekisin minä mitä tahasa.

[QUOTE="Thelma";25709302]:D No tiedän. Mieheni on konealanyrittäjä jo nytten, et tiedän yrityksen pyörityksestäkin varmasti enempi ku sinä. Ja hän takuulla jatkaa niitä hommia tekisin minä mitä tahasa.[/QUOTE]

Miksi sitten kysyt täältä neuvoa, jos tiedät asioista paremmin kuin vastaajat etkä halua ottaa neuvoja ja ajatuksia vastaan? :)

"vieras"
Miksi sitten kysyt täältä neuvoa, jos tiedät asioista paremmin kuin vastaajat etkä halua ottaa neuvoja ja ajatuksia vastaan? :)
Vastaukset nyt vaan eivät olleet sitä mitä ap haki. Pieni tile ei missään nimessä elätä kahta, niinkuin ap ajatteli. Mies hoitaisi pihatyöt ja ap elukat, muttaku pitää olla todella iso tila kyseessä jos näin aikoo toimia. Ap sitten veti että eihän mies toki sinne ole tarkoitus työllistyäkkään, epäilenpä miehen motivaatiota konemiehenä enää oman sesonkiajan kesän, töittensä jälkeen tehdä maatilan, sesonki: kesä töitä pelloilla yms.

"vieras"
[QUOTE="Thelma";25709302]:D No tiedän. Mieheni on konealanyrittäjä jo nytten, et tiedän yrityksen pyörityksestäkin varmasti enempi ku sinä. Ja hän takuulla jatkaa niitä hommia tekisin minä mitä tahasa.[/QUOTE]

Ok, mä vain satun olemaan erän ison tilan emäntä...

"Thelma"
[QUOTE="vieras";25709388]Vastaukset nyt vaan eivät olleet sitä mitä ap haki. Pieni tile ei missään nimessä elätä kahta, niinkuin ap ajatteli. Mies hoitaisi pihatyöt ja ap elukat, muttaku pitää olla todella iso tila kyseessä jos näin aikoo toimia. Ap sitten veti että eihän mies toki sinne ole tarkoitus työllistyäkkään, epäilenpä miehen motivaatiota konemiehenä enää oman sesonkiajan kesän, töittensä jälkeen tehdä maatilan, sesonki: kesä töitä pelloilla yms.[/QUOTE]

Tähän vastaan vielä sen verran, että mies tekee jo nyt kesäajat töitä pellolla. Ja olemme sen verran tästäkin kuviosta puhuneet että mitä hommia jäis miehelle. Osaan itsekkin ajaa raktoria.
Ja hänen sesonki ajoittuu talveen,ei kesään.

"vieras"
[QUOTE="Thelma";25709420]Tähän vastaan vielä sen verran, että mies tekee jo nyt kesäajat töitä pellolla. Ja olemme sen verran tästäkin kuviosta puhuneet että mitä hommia jäis miehelle. Osaan itsekkin ajaa raktoria.
Ja hänen sesonki ajoittuu talveen,ei kesään.[/QUOTE]

Minkäs koneen sesonki on talvi????? Lumiauran?

"vieras"
[QUOTE="Thelma";25709429]Mutta tuli aika selväksi, että kukaan tuohon ei kyllä kannusta.[/QUOTE]

Kuuleppa kun tällähetkellä jo olemassakin olevia pieniä tiloja ajetaan alas kannattamattomiksi, että tuskinpa kannattaa uutta alasajettavaa ehdoin tahdoin yrittää pykätä pystyyn. Eu nyt vain on sellasessa jamassa että se puoltaa ja kannustaa isoja tiloja ja pienet ajetaan nurin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25709458]Kuuleppa kun tällähetkellä jo olemassakin olevia pieniä tiloja ajetaan alas kannattamattomiksi, että tuskinpa kannattaa uutta alasajettavaa ehdoin tahdoin yrittää pykätä pystyyn. Eu nyt vain on sellasessa jamassa että se puoltaa ja kannustaa isoja tiloja ja pienet ajetaan nurin.[/QUOTE]

Tosin voithan sinä tehdä ja rakentaa vaikka kunnon tilan, parit lypsyropotit ja sitä rataa, saanet miljoonavelkasi ennen eläkeikää johonkin malliin.

Spuke
Suurin osa Suomen maidosta tulee vieläkin noin 20 lehmän navetoista, joten kyllä pienemmälläkin elukkamäärällä pärjää. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot, eli menopuoli pitää olla tiukasti hanskassa. Tarkasti pitää miettiä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Moni (varsinkin viljatilallinen) tekee koneurakointia muille tiloille sen jälkeen, kun omat kylvö- yms. kiireet ovat ohitse, joten jos konehommia tykkää tehdä niin... Sitä paitsi, ei EU pakota ketään laittamaan pelloilleen just tiettyä määrää esim. apulantaa,vaan esim. ympäristötukiehdoissa on rajat, joita ENEMPÄÄ ei saa laittaa.

"vieras"
Suurin osa Suomen maidosta tulee vieläkin noin 20 lehmän navetoista, joten kyllä pienemmälläkin elukkamäärällä pärjää. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot, eli menopuoli pitää olla tiukasti hanskassa. Tarkasti pitää miettiä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Moni (varsinkin viljatilallinen) tekee koneurakointia muille tiloille sen jälkeen, kun omat kylvö- yms. kiireet ovat ohitse, joten jos konehommia tykkää tehdä niin... Sitä paitsi, ei EU pakota ketään laittamaan pelloilleen just tiettyä määrää esim. apulantaa,vaan esim. ympäristötukiehdoissa on rajat, joita ENEMPÄÄ ei saa laittaa.
No kun lasket mitä 20 lehmää tuottaa rahaa niin voit saman tien teoriasi vetää pöntöstä alas. Ne tilat on niitä jotka kitkuttavat noilla muilla tuloilla, ei ne tee tilasta kannattavaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25709549]Saattaa olla leipä melko lujassa jos joutuu tilan rahalla ostamaan. Yleensähän tila saadaa perinnöksi ja sittenkin monella tekee tiukkaa.[/QUOTE]

No tässä tilanteessa olisi mahdollista saada alottelevan tukia ja polvenvaihdostukia yms. että hetken olisi kannattavaa, loppu siinäkin valitettavasti olisi tuloista kiinni ja pieni 20 lehmän tila, ei ei ei, maidosta tuottaja saanee jotain litralta mutta ei kyllä paljon, ja possukin on tällähetkellä todellisessa hintakuopassa, ei ei ei.

aloitappa ensin vaikka lomittajana, niin näät mitä se karjanhoito on. se ei ole pelkkää eläimen rapsuttelua ja sille juttelua. kyllä se on totista työtä. siinä olet sitten kiinni 24 h vuorokaudessa ja 365 päivinää vuodessa, olitpa lomalla tai et. menle sitten tutun maanviljeliän luokse kyselemään eu direktiiveistä ja säännöistä sun muista pykälistä. huomaat että olet jatkuvan sensuurin alla. ja jos teet jotain väärin vaikka vahingossa tai unohdat, niin sulta lähtee heti iso summa rahaa pois tukirahoista. on monenlaista tarkastusta yms. maanviljely ei ole enää nykyisin sitä mitä monet sen kuvittelee olevan kun muistelevat lapsuudessa kotitilojansa tai sitä naapurin pentin karjatilaa

Yhteistyössä