Haaveena nuori nainen? Miehet haluavat aina nuoren naisen. Vai haluavatko? IL selvitti

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ap olisi voinut laittaa linkin, kun kerran suoraan Iltalehden juttuun viittaa:

Jutussa joku mies ihmettelee biologian perustotuuksia (joita esim. @Echo ei suostu uskomaan):
– En itse etsimällä etsi nuorempia naisia, vaan enemmän he etsivät minua, sanoo nuorista naisista pitävä 41-vuotias mies.
Miehellä on 31-vuotias vaimo ja lisäksi määrittelemättömiä suhteita ja seksisuhteita 21- ja 24-vuotiaiden naisten kanssa. Hän epäilee, että halu ”nuorempaan naiseen laukeamiseen” voi olla biologinen juttu.

 
vierailija
– En itse etsimällä etsi nuorempia naisia, vaan enemmän he etsivät minua, sanoo nuorista naisista pitävä 41-vuotias mies.
Miehellä on 31-vuotias vaimo ja lisäksi määrittelemättömiä suhteita ja seksisuhteita 21- ja 24-vuotiaiden naisten kanssa. Hän epäilee, että halu ”nuorempaan naiseen laukeamiseen” voi olla biologinen juttu.
Mitähän vaimo on mieltä tuosta selityksestä "en etsimällä etsinyt"
Huutonaurua
 
vierailija
"– En itse etsimällä etsi nuorempia naisia, vaan enemmän he etsivät minua, sanoo nuorista naisista pitävä 41-vuotias mies.
Miehellä on 31-vuotias vaimo ja lisäksi määrittelemättömiä suhteita ja seksisuhteita 21- ja 24-vuotiaiden naisten kanssa. Hän epäilee, että halu ”nuorempaan naiseen laukeamiseen” voi olla biologinen juttu.
"

Tämä on melko yleinen yhtälö, ilman että vanhemman miehen täytyy vonkua. Onko se sitten iän tuoma karisma, itsevarmuus, supliikkitaidot, käytöstavat, valta, varallisuus mutta 40-65-vuotias itsestään huolta pitävä mies on kovaa valuuttaa iltaelämässä ja bileissä.
 
"– En itse etsimällä etsi nuorempia naisia, vaan enemmän he etsivät minua, sanoo nuorista naisista pitävä 41-vuotias mies.
Miehellä on 31-vuotias vaimo ja lisäksi määrittelemättömiä suhteita ja seksisuhteita 21- ja 24-vuotiaiden naisten kanssa. Hän epäilee, että halu ”nuorempaan naiseen laukeamiseen” voi olla biologinen juttu.
"

Tämä on melko yleinen yhtälö, ilman että vanhemman miehen täytyy vonkua. Onko se sitten iän tuoma karisma, itsevarmuus, supliikkitaidot, käytöstavat, valta, varallisuus mutta 40-65-vuotias itsestään huolta pitävä mies on kovaa valuuttaa iltaelämässä ja bileissä.
Yhtälö ei oikeasti ole yleinen. Eikä nuoret naiset yleisesti halua nelikymppisiä keski- ikäistyviä miehiä. Omassa nuoruudessani tällaisia miehiä pidettiin avoimesti säälittävinä, noloina ja jälkeenjääneinä vätyksinä, jotka eivät oikein pärjää oman ikäistensä seurassa. Lähinnä niille naurettiin edessä ja takana, mutta otettiin toki kaikki hyöty irti.
 
vierailija
Juttua ei voi lukea tilaamatta, niin vähän paha ottaa kantaa.
Haaveena nuori nainen?
Miehet haluavat aina nuoren naisen. Vai haluavatko? Selvitimme. Tällaiset mahdollisuudet nuori nainen on tilastojen valossa saada. Kliininen seksologi ja terapeutti selittää, miksi nuoret naiset kiinnostavat miehiä. Hän näkee ilmiössä yhden vaaran paikan.
Anniina Nikander
Eilen klo 20:18

– En itse etsimällä etsi nuorempia naisia, vaan enemmän he etsivät minua, sanoo nuorista naisista pitävä 41-vuotias mies.
Miehellä on 31-vuotias vaimo ja lisäksi määrittelemättömiä suhteita ja seksisuhteita 21- ja 24-vuotiaiden naisten kanssa. Hän epäilee, että halu ”nuorempaan naiseen laukeamiseen” voi olla biologinen juttu.

Kuusi naisista kiinnostunutta miestä kertoo, minkä ikäisen naisen he haluavat. Vanhempi mies: jos haaveilet nuoresta naisesta, tämä juttu on sinulle. Nainen, jos tahdot tietää, mitä miehet haluavat, tämä juttu on myös sinulle.
Selvitimme viime vuonna, minkä ikäisen miehen nuoret naiset haluavat.

Tutkimme tilastoja ja deittisovellusten tietoja sekä jututimme parikymppisiä naisia. Selvisi, että pääpiirteissään naiset haluavat noin itsensä ikäisen miehen.
Mies, tämän ikäisen miehen nuoret naiset haluavat – Monella on väärä luulo
Samalla kävi ilmi, että yleensä miehet haluavat itseään nuoremman naisen.

Esimerkiksi Helsingin Sanomien vuonna 2019 julkaistussa artikkelissa kerrotaan Christian Rudderin, joka on yksi OkCupid-deittipalvelun perustajista, datan pohjalta kirjoittamasta kirjasta Dataclysm. Sen perusteella miehille viehättävin kumppani on aina keskimäärin 20–22-vuotias nainen. Naiset suosivat oman ikäisiään ja joustavat pääasiassa ylöspäin.

Vanhetessaan mies etsii suhteellisesti nuorempia ja nuorempia naisia, käy ilmi ainakin OkCupidin vuoden 2010 blogikirjoituksesta. 42-vuotiaalle miehelle käy häntä itseään 15 vuotta nuorempi nainen, mutta ei yli kolme vuotta vanhempi.
Ainakaan suomalaisissa avioliitoissa suuret ikäerot eivät merkittävästi näy. Perheet 2021 -tilaston mukaan mies on vaimoaan hieman vanhempi kahdessa kolmesta avioliitosta, nainen reilussa viidenneksessä. Jos mies on vanhempi, puolisoiden ikäero on keskimäärin 4,2 vuotta. Jos nainen on vanhempi, ikäero on keskimäärin 3,1 vuotta.

”Kaipuuta nuoruuden aikoihin”
Siispä vanhempia miehiä – vaikka ei kaikkia – kiinnostavat nuoret naiset. Miksi?Kysyimme kuudelta yli nelikymppiseltä naisista kiinnostuneelta mieheltä.
Miehistä kolme on sitä mieltä, että naisen ideaalinen ikä on selvästi heidän omaansa alhaisempi. Haastattelemamme 60-vuotias sinkkumies kertoo, että häntä kiinnostavat 20–50-vuotiaat naiset, mutta ihanteellinen ikä olisi 25–30 vuotta.

– En ole ihan varma, onko se vain geeneissä, mutta tuntuu, että ikääntyessä huomioi ja arvostaa nuoria enemmän kuin ennen. Ehkä se on jotain kaipuuta nuoruuden aikoihin.
Mies ajattelee, että nuoren naisen kanssa olisi hienoa seurustella, mutta järjen ja kokemuksen perusteella asia ei loppupeleissä toimi niin kuin kuvittelisi.
Moni mies haaveilee nuoresta naisesta.ADOBE STOCK / AOP
Eronneen 42-vuotiaan sinkkumiehen mielestä kumppanina naisen ideaalinen ikä on 28–33 vuotta.

– Nuoremmat naiset kiinnostavat minua aina. Heillä on yleisesti tosi hyvä energia, kova halu seikkailla ja elämänasenne on yleisellä tasolla rentoa ja helppoa. Eivät ota elämää niin vakavasti tässä vaiheessa. Tämän sukupolven daamit ovat todella fiksuja ja tietoisia siitä, mitä he haluavat ja mitä eivät halua.

Kun mies hakee nuorempaa kumppania, hän voi hamuta esimerkiksi nuoruuden energiaa, elämänjanoa, elinvoimaisuutta, intoa, idearikkautta tai hauskuutta, pohtii Roni Grinberg, kliininen seksologi sekä Miessakit ry:n miestyön erityisasiantuntija ja terapeutti.

– Ollaan ehkä jonkinlaisessa ikäkriisissä. Halutaan elää nuoruutta uudestaan.
Päälle nelikymppisellä miehellä on ehkä ura, rahaa ja ruuhkavuodet eletty. Ehkä vanhan kumppanin kanssa ei tunnu enää samalta tai tämä on muuttunut vanhemmiten kärttyisäksi.

Miehen mielessä voi elellä muistikuva ajasta, jolloin asiat olivat hyvin. Hän voi haluta nuoremman ja mukautuvamman puolison tai hakea uusia mahdollisuuksia tai jännitystä. Jos parisuhde päättyy siihen, että mies vaihtaa kumppaninsa nuorempaan, on siinä todennäköisesti kuitenkin ollut haasteita, Grinberg sanoo.

Nuori vaimo ja nuoria rakastajia
Seksologi Grinberg ei usko, että mies vaihtaisi kumppania nuorempaan yksinomaan seksuaalisen motiivin takia. Uuden kumppanin etsinnässä tällainen vaikutin saattaa kyllä painaa, koska uutuus viehättää. Kaikkeen tottuu, joten tällainen ajattelu on Grinbergin mukaan yleensä lyhytnäköistä.

– Saattaa olla, että hivelee itsetuntoa, että minä vanha ukko sain itselleni nätin nuoren naisen, joka haluaa olla nimenomaan minun kanssani. Se saatetaan kokea hyvin viehättävänä, miellyttävänä ajatuksena.

Nuorella kumppanilla mies voi myös haluta näyttää ulospäin, että hänellä menee hyvin. Mies on kuitenkin aina sama ihminen. Jos suhdetta itseen ei työstä, ei se muutu uudenkaan kumppanin kanssa. Parisuhteessa myös arki tulee nopeasti vastaan, jolloin on väliä sillä, ollaanko samalla tasolla henkisesti.

– Jos miehillä on hakusessa vain hauskanpitoa, saattaa olla, että nuoruus ja sen elinvoimaisuus painavat vaakakupissa.

Vanhempaa miestä saattaa viehättää esimerkiksi nuoruuden energia.

Haastattelemallamme 41-vuotiaalla miehellä on avoin avioliitto. Miehen mielestä naisen ihanteellinen ikä on 20–35 vuotta. Hänellä on 31-vuotias rakas vaimo, jonka kanssa hän odottaa uutta lasta. Lisäksi hänellä on määrittelemättömiä suhteita ja seksisuhteita 21- ja 24-vuotiaiden naisten kanssa.

Mies epäilee, että halu ”nuorempaan naiseen laukeamiseen” voi olla biologinen juttu. Nuorissa naisissa vetoavat myös elämänhalu, energia, leikkimielisyys ja ulkoiset asiat.

– Kuitenkin lopulta kiinni yksilöstä. Voin ihastua myös ikäiseeni tai vanhempaan naiseen.
Mies kokee, että nuoremmassa sukupolvessa ajatellaan vapaammin parisuhteen muodoista. Lisäksi hän kertoo, että hänelle tulee eniten Tinder-matcheja 23–28-vuotiaiden kanssa.

– En itse etsimällä etsi nuorempia naisia, vaan enemmän he etsivät minua.
Nuoren naisen treffikutsu imartelisi
Entä jos miehellä on kumppani, mutta hän kokee seksuaalista halua lähinnä tätä nuorempia naisia kohtaan? Fantasian tasolla asiassa ei ole Roni Grinbergin mukaan ongelmaa. Saattaa kuitenkin olla, että tällaisessa tilanteessa seksuaalinen kiinnostus omaa kumppania kohtaan vähenee.

Fantasioissa voi nousta esiin kipukohtia, joiden haluaisi parisuhteessa olevan toisin. Mies voikin miettiä, mikä nuoruudessa kiinnostaa. Se voi olla puhtaan seksuaalista, mutta asiaan voi liittyä muitakin seikkoja.

– Tässä vaiheessa olisi tärkeää, että seksuaalisuus otettaisiin mukaan parisuhteeseen, että kumppani nähtäisiin seksuaalisena olentona.
Esimerkiksi ammattilaiselle puhuminen voisi pelastaa muuten hyvin toimivan liiton.

45-vuotiaan sinkkumiehen mielestä jokainen nainen on omalla tavallaan viehättävä, iästä riippumatta. Hän kertoo seurustelleensa itseään muutaman vuoden nuorempien ja vanhempien kanssa. Seurustelussa naisen ihanteellinen ikä olisi todennäköisesti lähellä hänen omaa ikäänsä, viisi vuotta kumpaan suuntaan vaan.

– Seurustelumielessä varmaan voisi olla imartelevaa, jos joku paljon nuorempi nainen pyytäisi treffeille, mutta vaikea sanoa, olisiko sitten paljon yhteistä keskusteltavaa.


Löytyykö yhteistä maaperää, jos ikäero on suuri? Sitä jotkut pohtivat.
Ei nuorille naisille
43-vuotias parisuhteessa oleva mies on kiinnostunut suunnilleen itsensä ikäisistä tai hieman nuoremmista naisista. Hänen oma kumppaninsa on hänen kanssaan saman ikäinen.

– Jos käyttäisin vielä deittisovelluksia, laittaisin varmaankin haarukaksi 38–45.
Entä kiinnostavatko nuoret naiset?
– No eivät. Olen kerran kokenut lyhyen suhteen itseäni yli 10 vuotta nuoremman, uskomattoman kauniin naisen kanssa ja taisin siinä sivussa saada sen puolen ulos systeemistäni.

Mies ei jaksa uskoa, että häntä kovin paljon nuoremman ihmisen kanssa pääsisi syntymään kunnollista tunneyhteyttä, jonka hän näkee olevan toimivan suhteen perusedellytys – sekä henkisellä, että fyysisellä tasolla.

– Silkka fyysinen himo ei kovin pitkälle kanna ja suoraan sanottuna, mitä vanhemmaksi on itse tullut, sitä vähemmän olen tuntenut edes fyysistä kiinnostusta etenkään parikymppisiä kohtaan. Totta kai nuoruus ja kauneus vetävät puoleensa, mutta heti kun ensireaktion yli pääsee, kiinnostus lopahtaa.
Silkka fyysinen himo ei kovin pitkälle kanna. – Mies, 43.

Samoilla linjoilla on avoimessa suhteessa oleva 46-vuotias mies. Hän sanoo, että naisen ideaalinen ikä on tästä ehkä viisi vuotta suuntaan tai toiseen.
Entäpä ne nuoret naiset?

– Eivät kiinnosta.
– Liian suuri ikäero tarkoittaa kokemuksieni mukaan sitä, että eletään eri maailmoissa ja eri elämänvaiheissa.

Mies on aina ollut kiinnostunut itsensä ikäisistä naisista. Parikymppisenä hän harrasti seksiä omanikäistensä kanssa, mutta koki sen sähellykseksi. Hänen mielestään seksi on tyydyttävämpää, kun tietää, mistä tykkää, ja tämä taas vaatii kokemusta ja aikaa.

– Lisäksi minulle henkinen yhteys on tyydyttävän seksin edellytys, ja sen yhteyden muodostuminen on vaikeaa itseäni reilusti nuorempien kanssa.

Mies on tapaillut ja seurustellutkin yli kymmenen vuotta itseään nuorempien naisten kanssa, mutta kokee, että ikäero tuo kuilun. Lisäksi monesti häntä reilusti nuoremmilla naisilla lasten tekeminen on vielä edessä tai sitten heillä on pieniä lapsia aiemmasta suhteesta. Miehellä itsellään lapset on tehty ja pikkulapsiaika ohitettu.

– Jos taas lapsia ei ole, voi joidenkin olla hankalaa ymmärtää, että omassa tapauksessani lapset menevät kaiken edelle, myös hänen.
Mies kokee myös, että reilusti häntä nuoremmat ihmiset eivät välttämättä vielä kovin tarkasti tiedä, mitä haluavat suhteelta tai elämältä ylipäätään.

– Eihän sitä ihan täsmälleen tiedä minkään ikäinen, mutta elämänkokemus tuo useimmille vähintäänkin jonkinlaista perspektiiviä. Ja jos ei muuta, perspektiivi on ikäisilläni edes jokseenkin samanlainen kuin itselläni.
 
vierailija
Yhtälö ei oikeasti ole yleinen. Eikä nuoret naiset yleisesti halua nelikymppisiä keski- ikäistyviä miehiä. Omassa nuoruudessani tällaisia miehiä pidettiin avoimesti säälittävinä, noloina ja jälkeenjääneinä vätyksinä, jotka eivät oikein pärjää oman ikäistensä seurassa. Lähinnä niille naurettiin edessä ja takana, mutta otettiin toki kaikki hyöty irti.
Leonardo DiCaprio on säälittävä, nolo ja jälkeenjäänyt vätys?
 
vierailija
Yhtälö ei oikeasti ole yleinen. Eikä nuoret naiset yleisesti halua nelikymppisiä keski- ikäistyviä miehiä. Omassa nuoruudessani tällaisia miehiä pidettiin avoimesti säälittävinä, noloina ja jälkeenjääneinä vätyksinä, jotka eivät oikein pärjää oman ikäistensä seurassa. Lähinnä niille naurettiin edessä ja takana, mutta otettiin toki kaikki hyöty irti.
Joo samaa muistelen omasta nuoruudestani.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
"– En itse etsimällä etsi nuorempia naisia, vaan enemmän he etsivät minua, sanoo nuorista naisista pitävä 41-vuotias mies.
Miehellä on 31-vuotias vaimo ja lisäksi määrittelemättömiä suhteita ja seksisuhteita 21- ja 24-vuotiaiden naisten kanssa. Hän epäilee, että halu ”nuorempaan naiseen laukeamiseen” voi olla biologinen juttu.
"

Tämä on melko yleinen yhtälö, ilman että vanhemman miehen täytyy vonkua. Onko se sitten iän tuoma karisma, itsevarmuus, supliikkitaidot, käytöstavat, valta, varallisuus mutta 40-65-vuotias itsestään huolta pitävä mies on kovaa valuuttaa iltaelämässä ja bileissä.
Yhtälö ei oikeasti ole yleinen. Eikä nuoret naiset yleisesti halua nelikymppisiä keski- ikäistyviä miehiä. Omassa nuoruudessani tällaisia miehiä pidettiin avoimesti säälittävinä, noloina ja jälkeenjääneinä vätyksinä, jotka eivät oikein pärjää oman ikäistensä seurassa. Lähinnä niille naurettiin edessä ja takana, mutta otettiin toki kaikki hyöty irti.
Suuri osa naisista ei katso miehen ikää, itse asiassa se saattaa olla jopa plussaa, jos ei mennä ihan senioreihin.
 

Yhteistyössä