Haavat ja arvet

Meillä kummatkin lapset tuntuvat olevan alttiita kaikenlaisille kolhuille ja naarmuille. Oiskos vinkkejä miten haavat sais hoidettua mahdollisimman hyvin, ettei jäis pahoja arpia? Esimerkiksi onko olemassa jokin hyvä voide? Tympiää kun kumpikin on vielä sellaisia, että arpia jää herkästi pienestäkin naarmusta...
 
Empä usko et semmosta rasvaa on .. toisille vaan muodostuu enemmän arpikudosta kun toisille. Mä olin kans pienenä kova kolhimaan itseeni (maalla kun asuttiin) ja arpiakin tuli, mut kyllä ne on aikaa myöten haalistunu. Tosin ei kasvoissa ollu, mut jaloistakaan ei enää arpia nää jos ei ihan vartavasten tutki et onko se vielä siinä.
 
ehkä joo
Kannattaa hoitaa haavat nopeasti, välttää märkimistä.Laastari ei aina se hyvä ole, se lähinnä hautoo. Itse laitan laastaria tai sidetaitosta vain sille ajalle, kun haava vuotaa ja sitten sen verran päiväksi, että suojaa haavaa muulta lialta. Yöksi pois, ja puhdistukset. Ilmakylpy on hyvä hoito haavalle kuin haavalle ja se on kuivana. Suihkussa ei käydä laastarit haavan päällä. Tiedän lapsia jotka käy, kotoa opittu tapahan sen täytyy olla.

Myös hyvä haava-alueen puhdistus ennen sitä sidetaitosta tms.
 
Kiitoksia vastauksista!

Oletteko laittaneet haavoihin voidetta, esim. Bepanthenia tai Bevitaa? Onkohan lie haittaa, hyötyä? Tällähetkellä poskeen tullutta kolhua hoidellaan...Tympeimpiä just kasvoihin tulevat arvet.
 
ehkä joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 23:36 Pirpana kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista!

Oletteko laittaneet haavoihin voidetta, esim. Bepanthenia tai Bevitaa? Onkohan lie haittaa, hyötyä? Tällähetkellä poskeen tullutta kolhua hoidellaan...Tympeimpiä just kasvoihin tulevat arvet.
En ole laittanut. Ainoa, mitä olen haavojen päälle laittanut on jotain antibakteetista kuivattavaa haavapulveria, nimeä en muista. Vastaavia rasvoja en ole ikinä käyttänyt, tiedän että monet käyttää.
Bebantenin merkitys on enemmänkin että tavallaan korjaa kudosvauriot nopeammin (?) mutta esim. märkivään haavaan sitä ei saisi laittaa, antibakteerinen se ei todellakaan ole, laitan sitä lähinnä itselleni johonkin revenneeseen kynsinauhaan tms.

Pulverin vika on siinä, että varisee niin helposti pois.. :( ja laitettaessa menee hukkaan paljon..

MInun metodini on siis pitää haava kuivana ja puhtaana, ja antaa ilmakylpyjä, siksi en voiteita (ne on märkiä) ole laittanut.

En tiedä onko tämä ns. oikeaoppinen tapa hoitaa, omien lasteni haavat on tällä tavoin hyvin hoidettu ja parantuneet, eikä heillä arpia ole tullut, mutta ehkä se tosiaan on myös ihotyypistä kiinni. ja lasten arvet kyllä haalistuu ja paranee iän ja ajan myötä..
 

Yhteistyössä