Hääparilla lahjatoiveena rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rahalahja toive on TOIVE ei siis käsky että muuta et sitten tuo ;)
Jokainen tuo sitä mitä haluaa,on sitten hääparin ongelma jos eivät siitä pidä, myykööt pois.

Laitat sen verran kun haluat ja tuntuu hyvältä. :) Jos se on sun YSTÄVÄ, se ei mittaa sun arvoa rahassa ja vaadi isoa rahalahjaa. Me ollaan mun miehen kaa menossa naimisiin ja meidän häihin saa ihan oikeasti tulla ilman mitään lahjaa (ei kyllä edes pyydetty). Meille on tärkeintä se että meidän ystävät tulee jakamaan meidän suuren hetken kanssamme ja romanttinen puoli minussa haluaa ajatella että sama olisi muilla morsiamilla ja sulhasilla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja -mila:
Laitat sen verran kun haluat ja tuntuu hyvältä. :) Jos se on sun YSTÄVÄ, se ei mittaa sun arvoa rahassa ja vaadi isoa rahalahjaa. Me ollaan mun miehen kaa menossa naimisiin ja meidän häihin saa ihan oikeasti tulla ilman mitään lahjaa (ei kyllä edes pyydetty). Meille on tärkeintä se että meidän ystävät tulee jakamaan meidän suuren hetken kanssamme ja romanttinen puoli minussa haluaa ajatella että sama olisi muilla morsiamilla ja sulhasilla. :)

näinhän sen pitäisikin mennä... tosiaan tuntuu siltä että jotkut menevät naimisiin vain sen toivossa että saavat paljon rahaa, vaikka häiden järjestäminenkin vaatii taloudellisesti paljon. mutta näitäkin tapauksia olen nähnyt :(

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mein kutsussa nimenomaan luki jotain sentapaista, että paa päälles parasta mitä kaapista löytyy...mä en tod. ois halunnut että vieraiden pitää ostaa yhtä juhlaa varten uudet koltut.

...parasta mitä KAAPISTA löytyy...

Ei siis kehotettu ostamaan uusia vaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ystäväni menee naimisiin ensi kuussa. Kutsussa oli kerrottu toive rahalahjasta..minusta vaan tuntuu hieman hassulta antaa ystävälleni rahaa lahjana, kun minulla itselläni ei paljoa rahaa ole :( joudun ostamaan itselle ja lapselle vaatteet hääpäivää varten ja sain myös kutsun polttareihin, joihin menee tietysti rahaa.. mietinkin että mikä voisi olla sellainen sopiva ja hyväksyttä lahjasumma? Olen yksinhuoltaja ja ystäväni kyllä tietää että minulla on rahallisesti aika tiukkaa.

Tuossa tapauksessa olisiko 20??

Kannattaa myös jättää nuo puvut ostamatta, jos rahasta tiukkaa. Kyllä varmasti jotain sopivaa päälle löytyy.

20? vaan tuntuu jotenkin pieneltä summalta :(

Rahasumman suuruuden määrittää henkilön tulot/omaisuus. Itse olen hyvätuloinen ja minulle20? on pieni summa, joten häälahjaksi annna enemmän. Kuitenkin, kun olin opiskelija ja tulot todella pienet 20? oli suuri summa. Näin ollen mainitsit rahan olevan tiukassa, joten sinultahan tuo 20? on erittäin antelias ja huomaavainen lahja. Suhteessa annat todennäköisesti enemmän kuin kaltaiseni. Jos ystäväsi ei osaa sitä arvostaa, niin kannattaisi myydä pääsylippuja häihinsä ja näin varmistaa itselleen mieluinen rahasumma (ja vieraat).

No ihan tarkkaan en ketjua lukenut, mutta etikettisääntö on että omat ruuat maksetaan... luulempa, ettei alle 25 euron per nokka saa juuri mistään paikasta... näin meillä menetellään. ja täytyy myöntää, että kyllähän se kalliiksi tulee jos on monet häät vuodessa...

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Rahasumman suuruuden määrittää henkilön tulot/omaisuus. Itse olen hyvätuloinen ja minulle20? on pieni summa, joten häälahjaksi annna enemmän. Kuitenkin, kun olin opiskelija ja tulot todella pienet 20? oli suuri summa. Näin ollen mainitsit rahan olevan tiukassa, joten sinultahan tuo 20? on erittäin antelias ja huomaavainen lahja. Suhteessa annat todennäköisesti enemmän kuin kaltaiseni. Jos ystäväsi ei osaa sitä arvostaa, niin kannattaisi myydä pääsylippuja häihinsä ja näin varmistaa itselleen mieluinen rahasumma (ja vieraat).

Tätä voisin peesailla niin mielelläni. =)

Ikävää kun häistä tuntuu monetsi tulevan tällainen ahdistuksen aihe kun noita lahjarahoja mietitään. :/ Monesti täälläkin sanotaan että jos ei ole varaa sopivaan lahjarahaan niin sitten kannattaa jättää menemättä. Itse taas jos kuvittelisin että oltaisiin häitä järjestämässä ja vieraita kutsuttaisiin niin ihan lähipiiristäkin löytyy ihmisiä kovin erilaisisssa taloudelllisissa tilanteissa.

Itsestäni ainakin morsiammena tuntuisi pahalta jos hyvä ystävä tai läheinen sukulainen joutuisi jäämään juhlista pois vain koska heillä ei ole laittaa häälahjauota 50?/aikuinen. Minulle olisi paljon tärkeämpää saada rakas ihminen paikalle suurena päivänä kuin se että jokainen vieras toisi vähintään tietyn summan rahaa. Itse ainakin tietäisin että joiltain läheisiltä se 20? on oikeasti isompi summa kuin toisilta 100?. Enkä myöskään haluaisi että kukaan joutuisi häälahjaa varten lainaamaan rahaa tms.

Siksi kyllä tykkään että se jonkun tässä mainitsema säästöpossu mihin kaikki vieraat vaan sujauttavat rahalahjansa tuntuu varsin hyvältä ajatukselta.

Meillä oli lahjalista, jossa oli tarkoituksella myös 10 euron lahjoja. Hyvällä halulla olivat yh:t, opiskelija ja vähävaraisemmat ostaneet niitä. Meillä on ystäviä eri tuloluokista ja vaikka meillä on hyvät tulot, niin hyvin kehtasivat ostaa niitä edullisempia lahjoja. Musta se on ihan oikein. Lahjasta pitää olla kiitollinen, vaikka se olisi vain euron. Jos lahjan saaja ei ymmärrä sitä arvostaa on ongelma siellä päässä.

Musta sopiva summa olisi 10 euroa. 20 euroa on jo paljon jos ei ole paljon rahaa. Toivottavasti voit luottaa ap ystävyyteenne ja siihen että ystäväsi arvostaa lahjaasi, joka on sinulta paljon enemmän kuin monelta muulta.

Alkuperäinen kirjoittaja voi juma:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja f:
Jos sulla on varaa, niin laita 20-30e, jos ei ole varaa, niin laita vähemmän. Tuskinpa ystäväsi odottaa, että lahjot heitä yli varojesi, ja ei varmastikaan ajattele, että joku summa on liian vähän. Ystävällesi on varmasti pääasia se, että olet häissä paikalla!

Joo niin varmaan. Se on 50? per henkilö vähintään, jos ei kertakaikkiaan ole varaa enempään.

Peesi, itse annan aina yksinkin 100e.

Eli "ostat" itsellesi ystäviä! Jos ei pienempi summa riitä, niin vikaa on, ja päljon, pään sisällä! ;)

Täällä toitotetaan sitä, että jokainen antaa omien varojensa mukaan. Miten tuo sitten on ystävien ostamista, jos henkilöllä kerta on varaa siihen?

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
No ihan tarkkaan en ketjua lukenut, mutta etikettisääntö on että omat ruuat maksetaan... luulempa, ettei alle 25 euron per nokka saa juuri mistään paikasta... näin meillä menetellään. ja täytyy myöntää, että kyllähän se kalliiksi tulee jos on monet häät vuodessa...

Täh??? Missä noin on "määrätty"? On ihan hääparin oma asia, miten ja paljonko syöttävät vieraitaan, törkeetä ajatella, että kutsutaan mentaliteetilla että maksat omat ruokasi! Kyllä sitten pitäisi itse saada päättääkin, mitä syö! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Voi jeesus:

Täh??? Missä noin on "määrätty"? On ihan hääparin oma asia, miten ja paljonko syöttävät vieraitaan, törkeetä ajatella, että kutsutaan mentaliteetilla että maksat omat ruokasi! Kyllä sitten pitäisi itse saada päättääkin, mitä syö! ;)

Etikettisääntö.

Alkuperäinen kirjoittaja S:

Etikettisääntö.

Kenen? En ole mistään löytänyt viittausta tuollaiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Jos sulla on varaa, niin laita 20-30e, jos ei ole varaa, niin laita vähemmän. Tuskinpa ystäväsi odottaa, että lahjot heitä yli varojesi, ja ei varmastikaan ajattele, että joku summa on liian vähän. Ystävällesi on varmasti pääasia se, että olet häissä paikalla!

Joo niin varmaan. Se on 50? per henkilö vähintään, jos ei kertakaikkiaan ole varaa enempään.

Eli "ostat" itsellesi ystäviä! Jos ei pienempi summa riitä, niin vikaa on, ja päljon, pään sisällä! ;)

Täällä toitotetaan sitä, että jokainen antaa omien varojensa mukaan. Miten tuo sitten on ystävien ostamista, jos henkilöllä kerta on varaa siihen?

No jos peesaa tuota, että 50 ? vähintään? Pelätään, että leimaudutaan köyhiksi...
Mulla olis varaa antaa vaikka 1000 ?, mutta en sitä tee, annan lahjan saajan mukaan, hintalappua ta i summaa en edes mieti! Ja enimmäkseen annan omatekoisia lahjoja, ja voin vakuuttaa, että ovat AINA olleet mieluisia lahjoja, vaikka kustannuksia onkin tullut alle 10 ?! Voi jumala..a mitä i.....tti materialisteja osa täällä on! :(

Täällä on jo monesti sanottukin, että annat sen mihin on varaa. Jonkun mielestä oli törkeää ylipäänsä määräillä mitä tahtoo lahjaksi. Itse ratkaisin tämän laittamalla kutsuun "jos haluatte hääparia muistaa läsnäolonne lisäksi muuten, saatte vinkkejä omien ideoidenne lisäksi www..."

Tämä siksi, että vaikka kuinka tiedän, että en pidä häitä lahjojen takia, niin itsekään en menisi häihin ilman lahjaa. Kyllä ihmiset haluavat yleensä muistaa ja monille on ongelma mitä oikeasti sitten keksii. Eli lista poistaa monelta turhan stressin miettiä lahjaa. Ja listalla oli ihan 4?-200? arvoista tavaraa, eli löytyi opiskelijoille, tai kimpassa ostajille. Ja rahaakin tuli vaikkei erikseen pyydetty.

Alkuperäinen kirjoittaja mikrokitumoppi:

Etikettisääntö.

Kenen? En ole mistään löytänyt viittausta tuollaiseen.

Ainakin Euroopassa yleisesti tunnettu. Olen käynnyt häissä useassa maassa ja kaikissa sama juttu kun olen kysellyt sopivaa lahjaa. Siis minimi on ruoan arvo per henki.

Etikettisääntö.

Perinteinen etiketti käsittääkseni on, että morsiammen vanhemmat maksavat häät. Etiketti tokikin muuttuu tapakulttuurin muuttuessa ja nykyisin yhä useampi pariskunta itse maksaa häät. Etikettiä, jossa häävieraat maksavat häät ei ole. Se, että itse tai ystäväsi ajattelevat niin tarkoittaa juuri sitä eli teidän mielestä vieraat maksavat häät. Tämä ei kuitenkaan vielä tee siitä etikettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ........:

No jos peesaa tuota, että 50 ? vähintään? Pelätään, että leimaudutaan köyhiksi...
Mulla olis varaa antaa vaikka 1000 ?, mutta en sitä tee, annan lahjan saajan mukaan, hintalappua ta i summaa en edes mieti! Ja enimmäkseen annan omatekoisia lahjoja, ja voin vakuuttaa, että ovat AINA olleet mieluisia lahjoja, vaikka kustannuksia onkin tullut alle 10 ?! Voi jumala..a mitä i.....tti materialisteja osa täällä on! :(

Parempi olla materialisti kuin kirjoitustaidoton.

Mikä tässä on niin hankalaa? Joku jo hyvin selittikin: jokainen lahjoittaa oman tuloluokkansa ja taloudellisen tilanteensa mukaan. Jos on opiskelija, 20e on jo iso raha, jos on ekonomi hyvillä palkoilla, voi heittää sen 100e eikä tunnu missään.

Ja täähän toimii molmepiin suuntiin. Jos olisin "rikas", en haluaisi enkä edes kehtaisi antaa vähempää, eli tavallaan pihistellä. Jos olisin köyhä opiskelija, en kykenisi enkä edes haluaisi työntää leijonanosaa opintotuestani jonkun häälahjaan.

Samoin myöskään hääpari tuskin olettaa että se opiskelija antaa 100e, ainakin itse tuntisin oloni vaivautuneeksi, jos tietäisin jonkun laittavan viimeiset pennosensa häälahjaani. Jos taas tiedän, että joku on ihan ökyrikas ja rahaa tulee suunnilleen persreijästäkin, ja on laittanut 10e, voisin vähän kummastella asiaa, vaikkei se rahamäärä sinänsä tärkeä olekaan.

Haista v....! Näppäilyvirheitä tulee varmasti melkein jokaiselle joskus. Joku tarkastaa kirjoituksensa ja korjaa irheensä. Minä taas en jaksa. Itse olet vähintäänkin tyhmä, jos et tiedä, mitä kirjoitustaidoton tarkoittaa! ;)

Meillä oli sama toive ihan käytännön syistä enkä todellakaan kattonut, että miten vähän joku antoi. Päinvastoin tuntui hassulta, kun joku antoi ihan kamalan summan, kun en tarkoittanut rahatoiveella ansaita vaan todella vaan halusin sen summan minkä olisivat muutenkin käyttäneet. Ja kyllä meillekin monet antoi kuitenkin lahjoja, varsinkin pienemmissä varoissa olevat, saatiin jopa itse maalattu taulu. Eihän se rahatoive nyt ehdoton ole eikä sen summan mikään älytön kuulu olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ahaa, eli oma sääntö eikä yleinen etiketti Suomessa.

Kyllä on yleinen etiketti myös Suomessa.

Saisinko sitten vaikka linkin missä siitä kerrotaan? Tapakirja ei tiennyt tuosta eikä käytöksen kultainen käsikirja :D

Etiketti muuttuu yleisen tavan puitteissa, joten tuskin kirjoista löytyy viitteitä tuohon. Suomessakin mennään aina pikkuhiljaa eurooppalaiseen käytäntöön.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Haista v....! Näppäilyvirheitä tulee varmasti melkein jokaiselle joskus. Joku tarkastaa kirjoituksensa ja korjaa irheensä. Minä taas en jaksa. Itse olet vähintäänkin tyhmä, jos et tiedä, mitä kirjoitustaidoton tarkoittaa! ;)

Minulle sinä olet kirjoitustaidoton. Tuota tekstiä ei kirjoitustaidollinen kirjoita.

Yhteistyössä