Hääparilla lahjatoiveena rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo 20e on ihan ok. Minä oon aina laskenut sen siten, kuinka paljon perheestämme menee pitopalvelumaksuun. Eli n.20e/henki. Tosin vähemmän silloin kun lapset oli pieniä. Jokainen maksaa sen mitä budjetti sallii. Ei ole tarkoitus että toisten häiden kustannuksella elämä menee ihan sekaisin pitkäksi aikaa. Joillekin kesille näitäjuhlia kun saattaa osua useammat.

Ap:lle vielä; Varsinkin lapsille kannattaa katsoa juhla-asuja käytettynä! Saat huomattavasti edullisemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja v ieras:
Sisko teki niin häissään, että laittoi kutsuun rahalahja toiveen kauniisti runomuodossa, sitten se osti hääpaikalle sellasen säästöpossun johon jokainen häävieras laittoi rahalahjansa, tai jätti laittamatta.
Mun mielestä se oli hyvin tehty juurikin sen takia, ettei kenenkään tarvi hävetä jos antaa esim "vaan" 20?..
silti ne sai maksettua ulkomaanmatkan rahoilla.. ;)

Tuo on kivasti toteutettu =)

Ne missä laitetaan suoraan tilille on jotenkin sellaista "rahastusta". Vaikka onhan tuokin, mutta kivemmassa muodossa siis.

Ap:n kysymykseen: antaisin sen verran kuin olisin käyttänyt lahjan ostamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja mikrokitumoppi:
Sisko teki niin häissään, että laittoi kutsuun rahalahja toiveen kauniisti runomuodossa, sitten se osti hääpaikalle sellasen säästöpossun johon jokainen häävieras laittoi rahalahjansa, tai jätti laittamatta.
Mun mielestä se oli hyvin tehty juurikin sen takia, ettei kenenkään tarvi hävetä jos antaa esim "vaan" 20?..

Ne missä laitetaan suoraan tilille on jotenkin sellaista "rahastusta". Vaikka onhan tuokin, mutta kivemmassa muodossa siis.

Mä en kyllä ymmärrä mitä eroa on laittaako sen saman rahan possuun vai tilille. :D Itse olen ainakin kokenut, että tilille mukavampi laittaa mitä viime kesänäki häitä oli. Tuota samaa tullaan meidänki häissä käyttämään, koska ollu jo niin kauan yhteinen talous ettei tarvita tavaran tavaraa.

Niin ja summa mitä ollaan laitettu riippuu ihan hääparista. Miehen veljelle laitettiin yhteensä 100e ja miehen kaverin mennessä naimisiin taas 50e. (Eli 50e ja 25e/nuppi)

Alkuperäinen kirjoittaja Meeri:
Alkuperäinen kirjoittaja mikrokitumoppi:

Mä en kyllä ymmärrä mitä eroa on laittaako sen saman rahan possuun vai tilille. :D Itse olen ainakin kokenut, että tilille mukavampi laittaa mitä viime kesänäki häitä oli. Tuota samaa tullaan meidänki häissä käyttämään, koska ollu jo niin kauan yhteinen talous ettei tarvita tavaran tavaraa.

Niin ja summa mitä ollaan laitettu riippuu ihan hääparista. Miehen veljelle laitettiin yhteensä 100e ja miehen kaverin mennessä naimisiin taas 50e. (Eli 50e ja 25e/nuppi)

No just tuo ero, että köyhemmän ei tarvi hävetä jos laittaa pienemmän summan, vaikka eihän siinä aihetta häpeämiseen ole vaikka 2e vaan laittas.. Häätkin menny niin kaupalliseks muutenki, että ottaa päähän. Hirveitä vaatimuksia esitetään, et mitä saa tuua ja mitä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
50e/per henki minimi nykyään.

kukakohan näistä asioista päättää? ei ainakaan Suomen laki :P

Ei kukaan päätä, mutta koska useimmat antavat yli 50e per henki, niin pienemmät summat näyttävät todella pieneltä lahjalta.

No jos lahja saaja on niin pikkusieluinen, että hänenkin mielestään tuota pienemmät rahalahjat ovat "arvottomia", niin voivoi! Vaikka 10 ? on riittävä, jos lahjan antajalla on rahasta tiukkaa.
Tässä menee nyt hieman lahjan "tarkoitus" hakoteille, tärkeintä on ANTAMINEN, siten, että lahja tulee "sydämestä".

tiedän, meillä oli 200vieraan häät. perheen voimin tehtiin ruoka ja ei tullu kalliiks. Ja yleensäkkin jos juhlat järjestetään, häät tms. ei juhlavieraat ala itse makselemaan ruokiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Jos sulla on varaa, niin laita 20-30e, jos ei ole varaa, niin laita vähemmän. Tuskinpa ystäväsi odottaa, että lahjot heitä yli varojesi, ja ei varmastikaan ajattele, että joku summa on liian vähän. Ystävällesi on varmasti pääasia se, että olet häissä paikalla!

just näin, jos ystäväsi suunnilleen tietää rahatilanteesi niin tuskin pahastuu pienestäkään summasta, kun saavat sitä rahaa kaikilta.

Jos sulla on varaa, niin laita 20-30e, jos ei ole varaa, niin laita vähemmän. Tuskinpa ystäväsi odottaa, että lahjot heitä yli varojesi, ja ei varmastikaan ajattele, että joku summa on liian vähän. Ystävällesi on varmasti pääasia se, että olet häissä paikalla!

just näin, jos ystäväsi suunnilleen tietää rahatilanteesi niin tuskin pahastuu pienestäkään summasta, kun saavat sitä rahaa kaikilta.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä on ahnetta nykyään...:

Ei kukaan päätä, mutta koska useimmat antavat yli 50e per henki, niin pienemmät summat näyttävät todella pieneltä lahjalta.

No jos lahja saaja on niin pikkusieluinen, että hänenkin mielestään tuota pienemmät rahalahjat ovat "arvottomia", niin voivoi! Vaikka 10 ? on riittävä, jos lahjan antajalla on rahasta tiukkaa.
Tässä menee nyt hieman lahjan "tarkoitus" hakoteille, tärkeintä on ANTAMINEN, siten, että lahja tulee "sydämestä".

Jos ei ole varaa, niin ei ole varaa mennä. Näinhän se menee elämässä aina.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:

Joo niin varmaan. Se on 50? per henkilö vähintään, jos ei kertakaikkiaan ole varaa enempään.

Peesi, itse annan aina yksinkin 100e.

Eli "ostat" itsellesi ystäviä! Jos ei pienempi summa riitä, niin vikaa on, ja päljon, pään sisällä! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja milla:
no enhän minä sulta kysyny paljon teidän ruoka maksoi kun ap:ltä kysyin että tietäänkö hän hääruoka budjetin. ihme porukkaa täällä

Mutta muistakaa että häiden budjetit ovat erilaisia. Vieraiden ei ole tarkoitus maksaa ruokaa, mutta arvokkaat juhlat ansaitsevat arvokkaat lahjat.

Alkuperäinen kirjoittaja voi juma:

Joo niin varmaan. Se on 50? per henkilö vähintään, jos ei kertakaikkiaan ole varaa enempään.

Eli "ostat" itsellesi ystäviä! Jos ei pienempi summa riitä, niin vikaa on, ja päljon, pään sisällä! ;)

Siis täh? Mitä ostan? Meillä tuo on normaalisumma jonka annan ilolla. Pienempikin riittäisi mutta miksi en antaisi omistani ystävilleni?

Tlh??? Sulle ei sitten riitä 10 ???? Säälin sua, materialisti, mikä sulla mättää elämässäs, kun olet tuollaiseksi tullut? Ja kysymys kaikille, joiden mielestä 10 ? ei ruutä. Surkimuksia koko sakki.

Alkuperäinen kirjoittaja voi juma:

Siis täh? Mitä ostan? Meillä tuo on normaalisumma jonka annan ilolla. Pienempikin riittäisi mutta miksi en antaisi omistani ystävilleni?

Toki voit antaa vaikka kuinka paljon jos sinulla on rahaa.
Minusta voi hyvin antaa vaikka sen 20 euroa jollei enempään ole varaa, aika tyhmä ihmisen pitää olla jos sellaisesta loukkaantuisi tai suuttuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja milla:
no enhän minä sulta kysyny paljon teidän ruoka maksoi kun ap:ltä kysyin että tietäänkö hän hääruoka budjetin. ihme porukkaa täällä

kyseessä on melko pienen budjetin häät ja vieraitakin kutsuttu n. 40 henkeä. Ruokakin ilmeisesti aika "vaatimaton" morsiammen sanoja lainaten.

No, älä anna rahaa lainkaan. Meillä oli rahatoive, mutta saatiin myös tavaroita ja se oli ihan ok. Enkä mä tiedä, kuka antoi loppujen lopuksi rahaa ja kuka ei. Joku oli laittanut 10 ? ja se oli ihan ok siellä muiden summien joukossa. Joukossa oli ehkä myös vieraita, jotka eivät antaneet mitään, en mä niistäkään tiedä.

Ystäväni menee naimisiin ensi kuussa. Kutsussa oli kerrottu toive rahalahjasta..minusta vaan tuntuu hieman hassulta antaa ystävälleni rahaa lahjana, kun minulla itselläni ei paljoa rahaa ole :( joudun ostamaan itselle ja lapselle vaatteet hääpäivää varten ja sain myös kutsun polttareihin, joihin menee tietysti rahaa.. mietinkin että mikä voisi olla sellainen sopiva ja hyväksyttä lahjasumma? Olen yksinhuoltaja ja ystäväni kyllä tietää että minulla on rahallisesti aika tiukkaa.

Jos on kyse nimenomaan ystävästä, kannattaa asiasta jutella. :) Meillä oli myös, että mahdollinen muistaminen häämatkatilille. Muutama opiskelija ja yh halusi muistaa, mutta eivät halunneet antaa sitä kahtakymppiä rahaa, joten useiden pyyntöjen jälkeen keksin heille, mitä lahjaksi voisivat antaa :) Esim: käytetylle teepussille alunen, kuorimaveitsi, yrttiruukku. Noista sai yhden valita. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ????:

Tlh??? Sulle ei sitten riitä 10 ???? Säälin sua, materialisti, mikä sulla mättää elämässäs, kun olet tuollaiseksi tullut? Ja kysymys kaikille, joiden mielestä 10 ? ei ruutä. Surkimuksia koko sakki.

Säälin sinua koska kirjoitustyylistäsi jo näkee että sinä pysyt köyhänä koska ei ollut älykkyyttä kouluttautua. Silloin on helppo haukkua muita materialisteiksi :D.

Minulle raha ei paljoa merkitse, sen takia voin hyvillä mielin luopua satasesta.

Minäpä olinkin häissä viimeviikonloppuna ravintolassa.
Ei siinä muuten mitään mutta kutsusta jäi hiukan epäselväksi kuka maksaa ruuat. Paikalla se sitten selvisi kun jokainen tilasi sitä mitä halusi ja lasku jokaiselle omasta ruuastaan.
Jos olisin tämän arvannut olisi häälahjaraha pinentynyt 100e siihen 15 tai 20euroon meidän perheen osaltamme.
Nyt vaan tuli aika kalliiksi kun laskee matkat,vaatteet ja omat ja lasten ruuat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ulla:
Minäpä olinkin häissä viimeviikonloppuna ravintolassa.
Ei siinä muuten mitään mutta kutsusta jäi hiukan epäselväksi kuka maksaa ruuat. Paikalla se sitten selvisi kun jokainen tilasi sitä mitä halusi ja lasku jokaiselle omasta ruuastaan.
Jos olisin tämän arvannut olisi häälahjaraha pinentynyt 100e siihen 15 tai 20euroon meidän perheen osaltamme.
Nyt vaan tuli aika kalliiksi kun laskee matkat,vaatteet ja omat ja lasten ruuat.

aika törkeää tuollainen :O

No mitä sinä veisit lahjaksi jos toiveena ei olisi raha. Varmaan käyttäisin ainakin pari kymppiä lahjaan eli laitat sen verran.
Häiden tarkoitus ei ole ajaa ketään rahavaikeuksiin. Hääpari järjestää juhlat ksoka haluaa heitä juhlittavan ja kustannuket ovat heidän ansiansa eikä vieraiden maksettavissa lahjan muodossa.

Yhteistyössä