Haalea plussa, verenvuoto, vahva plussa viikkoa myöhemmin - mitähäh?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ollako vaiko eikö olla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ollako vaiko eikö olla?

Vieras
Kun menkat oli myöhässä päivän, tein apteekin oman raskaustestin. Näytti haaleaa plussaa. Tein myöhemmin samana päivänä uuden testin hiukan pidempään rakossa olleesta virtsasta. Hiukan vahvempi haalea plussa. Seuraavana päivänä alkoi lievät menkkakivut ja verinen vuoto. Ei yhtä voimakasta kuin menkat, mutta sidettä kuitenkin tarvittiin. Nyt vuotoa on kestänyt reilu viikko, tein tänään uuden raskaustestin ja tuloksena erittäin voimakas plussa.

Ajattelin heti tuolloin viikko sitten, että on keskenmeno ja soitinkin päivystykseen. Sieltä ohjeistivat, ettei tarvitse tehdä mitään, jollei tule voimakkaita kipuja tai runsasta vuotoa. No, voimakkaita kipuja ei ole tullut, eikä vuotokaan ole voimakasta, tuhrua lähinnä.

Mun logiikkaan kuitenkin tuntuu hassulta, että plussaviiva vahvistuisi jos keskenmeno on käynnissä? Ultraan ei kannata vielä näillä viikoilla mennä, luulisin, eikö siellä näy jotain järkevää vasta joskus kuudennen viikon jälkeen? Eli vielä pitäisi viikko odottaa sinne menoa. Siihen saakka ei auta kuin ihmetellä itsekseen, että missähän mennään vai mennäänkö ollenkaan. Varmuus asiaanhan saadaan vasta kun sinne ultraan menee, kaikki muu on pelkkää arvailua.

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta ja miten siinä sitten loppujen lopuksi kävi?

Aivan. Sen toki selvittelinkin googlettamalla sekä päivystyksen sairaanhoitajan kanssa juttelemalla. Ja kuten yllä sanoin, tiedän, ettei mun auta kuin ihmetellä ja odotella mitä tuleman pitää.

Tän aloituksen tein kuitenkin lähinnä siksi, että olen utelias kuulemaan, onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia juuri esim. tuon plussaviivan vahvistumiseen liittyen ja miten homma päättyi juuri heidän osaltaan - tuliko keskenmeno, vai jatkuiko raskaus hyvin loppuun saakka.

Tää olisi mun kolmas lapsi, eli ihan eilisen teeren poikia ei olla. Yksi keskenmeno ja kaavintakin on jo plakkarissa, joten sekään ei ole uutta. Mä vaan oon luullut, että keskenmenossa raskaushormonitaso voi pysyä yllä tai laskea, mutta että se nousisi, mihin tuo viivan vahvistuminen mun mielestä viittaa? Antoi vaan (ehkä valheellista) toivoa siitä, että napero olisikin mahdollisesti vielä kyydissä.

mä en edelleenkään ymmärrä näitä päivä ja tikku päivä ja tikku -raskauden kyttäämistä. mut se onkin mun mielipide, joten herne nekkuun on turhaa. kymmenen vuotta yritin lasta epäsäännöllisen säännöllisesti ja menkat oli 10pv myöhäs kun endometrioosiasioiden takia TAAS olin gynen poilla tutkassa ja jokeripokeripoks täti tuumasi, et tääl on raskausmateriaalia ja laski vkot jotain 4-5... mä en koskaan tikutellut YHTÄÄN mitään kun en nähny siinä mitään järkee koska varmuuden saa verikokeella ja tutkimuksella VASTA.

Mulla on ollut aina ns. valemenkat eli sellaista tuhrua tai niukkaa vuotoa. Ja hyvin ovat sujuneet. Ja myöhemmissäkin vaiheissa on tullut jopa kirkasta verta ja raskaus jatkunut silti normaalisti. Kyllä tuo sinun vahva plussa kuulostaa hyvältä. Nyt vain malttia!

En ihan lukis itseäni tikku-ja-päivä -kastiin, noudatin tässä uudelleentestauksessa ihan päivystyspolin ohjetta. Kurjaa jos sulla erinys on ollut vaikeuksia raskaaksitulossa, olen todella pahoillani sun puolesta. En kuitenkaan ymmärrä, miksi pitää tulla tällaiseen ketjuun paheksumaan ja ivailemaan.

Mulla on ollut vuotoja kaikissa kolmessa aiemmassakin raskaudessa, mutta vasta myöhemmässä vaiheessa. Ekassa vuoto alkoi 9+ viikoilla ja se oli keskenmeno. Tokassa vuoto alkoi niskapoimu-ultran jälkeen ja olin varma taas keskenmenosta. Esikoinen kuitenkin voi hyvin ja istukka oli osin etinen, nousi myöhemmin paikoilleen. Kuopusta odottaessa taas sama homma, verta tuli niin että patjatkin ui, mutta napero oli kunnossa ja istukka taas osittain etinen. Eli periaatteessa vois olla kyse tuosta istukanpaikasta taas.

Tuntuu kuitenkin ihan tyhmältä elätellä toiveita, jotenkin epätoivoiselta. Kellekään en ole kertonut vauvahaaveistamme, vaikka perheenlisä on ollut jo kuukausia toiveissa. Niin nytkään ei sitten ole ketään kenen kanssa tätä pähkäillä. Miehen kanssa on ihan turha tällaisia vatvoa :D siksi päätin kirjoittaa tänne, että saisi edes jonkun kanssa selvittää ajatuksia.

Teitkö siis kaikki testit apteekin omalla vai vaihdoitko merkkiä välissä? Eri testit voi reagoida eri tavalla (ja mulla on huonoja kokemuksia nimenomaan apteekin omasta).

Mut joo, voit olla raskaana tai sit meni kesken. Sitä ei voi tietää. Mulla oli tuulimunasta vuotoa heti plussan aikaan (tai ihan pari päivää sen jälkeen). Mut sekin oli rusehtavaa ja lähinnä pyyhkiessä. Esikoisesta vuotelin sit myöhemmin vasta.

Tein kaikki apteekin omalla just siksi, että olisivat vertailukelpoisia. Millaisia huonoja kokemuksia sulla on niistä? Mulla ne on aina näyttäneet oikein, vaikka muuttuivatkin erinäköisiksi esikoisen ja kuopuksen välillä. Kuopuksen kanssa testasin myös sitä digitaalitestiä huvikseni.

Ajattelin, että testaan vielä viikon päästä, ja jos sekin näyttää plussaa, varaan ultra-ajan. Sillähän tuo selviää. Jos tuolla joku olisi kyydissä, olisi viikot nyt 5+2.

Inhottavaa kun ei voi tietää mitään varmasti. Onneksi on kiireinen työviikko edessä, ei jää liikaa aikaa pohdiskella.

Hyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyvin haalea plussa, joka ei lähtenyt vahvistumaan parissa päivässä (tein ekan jälkeen parin päivän päästä uuden, mutten tullut hullua hurskaammaksi siitä, onko se plussa vai ei. Lisäksi, koska viiva ei vahvistunut, aloin miettiä, et no kesken on varmaan mennyt. Tein kuitenkin kolmannen testin, eri merkkisen, joka oli niiiiiiiiiiiin vahva, et ei jäänyt enää epäselvyyttä ainakaan =) Ja olin raskaana).

Mut eihän se testi kyllä tyhjenekään, jos ei kaikki ole tullut ulos. Mulla jäi kaavinnasta(kin) pieni pala istukkaa (tms.) joka piti testin plussatulosta hyvin voimakkaana positiivisena vielä kaavinnan jälkeenkin jonkin aikaa. ...paljon voimakkaamman positiivisen sain sit kaavinnan jälkeen kuin siihen alkuperäiseen menkkojen alkuaikaan tehtyyn testiin eli oli se tuulimuna ainakin sitä hormonitasoa jonkin verran alussa nostanut (vaikka ei mitään kyydissä sinänsä ollutkaan).

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä