Haalarigallup

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 04:01 heippa heippa kirjoitti:
Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että Lapsella pitää olla ulkona hyvät, laadukkaat vaatteet hinnasta tinkimättä. Lapset on vaativin käyttäjäkunta meistä. ne tutkii jokaisen kolon oli keli mikä hyvänsä. Ja miten mukava on olo itsellä, kun tietää, että tuuli, sade, märkä, kylmä ei pääse lasta kiusaamaan. Omallani on Ticket to Heaven merkkinen puku ja pitää vissisti veden ulkona. On testattu syksyn kylmillä kurakeleillä kun leikki kuralammikossa. Reimatecin kestävyyslaatu on huonontunut paljon, en itse ostaisi sitä enää, koska on kallis puku, ja ei saisi 2kk karheutua esim polvet.
Meillä myös on nyt Ticet to Heaven merkkinen puku, tosin takki housu yhdistelmänä. Ostin juuri uuden takin pojalle reiman käydessä leveydestä ahtaaksi. Ticetin puvussa on sen verran tilaakin että mahtuu koville pakkasille vaatetakin alle eikä silti kiristä. Ja vedenpitävyys on tuplasti parempi kuin reimalla. Suurin piirtein saman hintaisiakin ovat nuo asut. Reimatecin housuista meni ensimmäisellä jäisellä kelillä polvet puhki vaikka poika ei juuri polvillaan könyä. Ticetin housut ostin niiden tilalle ja hyvin on kangas kestänyt kelin kuin kelin. Ja olen samaa mieltä siitä että lapsella pitää olla hyvä ulkovaatetus. Monesti vanhemmat ostavat itselleen sadan euron juhla-asun jota käytetään muutaman kerran ja sitten lapselle ostetaan puolet halvempi ulkoilupuku jota sitten käytetään joka päivä monta kertaa. Ja kuka meistä suostuisi työtään tekemään huonoilla varusteilla? Siksi haluan että lapsella on ehdottomasti hyvät työvälineet omaan työhönsä, eli leikkiin. Asioita voi suhteuttaa niin monella tavalla, mutta vaikka muusta tinkisinkin niin en lasten ulkoiluvarusteista. Ja varahaalareita ei tarvita kun on yksi hyvä puku. Toinen ehdoton on joka talvi uudet kuoman saappaat (menee vähän asian sivusta) ja uudet talvirukkaset, vedenpitävät ja helpot pukea. Näin lapsi pysyy varmasti lämpimänä ja jaksaa ulkoilla kelillä kuin kelillä.

köyhistä
\
Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että Lapsella pitää olla ulkona hyvät, laadukkaat vaatteet hinnasta tinkimättä. Lapset on vaativin käyttäjäkunta meistä. ne tutkii jokaisen kolon oli keli mikä hyvänsä. Ja miten mukava on olo itsellä, kun tietää, että tuuli, sade, märkä, kylmä ei pääse lasta kiusaamaan. Omallani on Ticket to Heaven merkkinen puku ja pitää vissisti veden ulkona. On testattu syksyn kylmillä kurakeleillä kun leikki kuralammikossa. Reimatecin kestävyyslaatu on huonontunut paljon, en itse ostaisi sitä enää, koska on kallis puku, ja ei saisi 2kk karheutua esim polvet.
Periaatteessa samaa mieltä, hyvät ja laadukkaat vaatteet ja etenkin kengät, sopivat, ei liikaa kasvunvaraa että voi toimia. Mutta "hinnasta tinkimättä" onnistuu vain jos on ihan oikeasti varaa / rahaa.

Tiedän: alat kertoa miten teilläkin katsotaan tarkkaan mihin rahaa menee jne jne mutta puhun nyt kuitenkin ihan eri asiasta, todellisesta köyhyydestä, todellisesta pienituloisuudesta. Ruoka on kaikiille saman hintaista. Asuminen maksaa niinikään, myös köyhälle eikä sosiaalitoimisto ole mikään paikka, mistä jokainen vähänkin ahdingossa oleva saa kun kättä ojentaa, as.tuet yms. eivät nekään kaikille lankea, bruttotulorajat on aika mitättömiä..

Olen itse elänyt aikaa, jolloin 10 markkaa oli todella iso raha. Nykyään se olisi siis 2 euroa.
Mihinkään ylimääräiseen ei jäänyt, ja se tarkoittaa ihan sitä, että vuokran ja laskujen jälkeen rahaa jäi ruokaan just ja just. Vaatteiden kohdalla toivoi että sukulaisen lapselta tulisi taas läjä pieniä, että jouluksi ja synttäreille ostaisivat, että alesta löytyisi joku halpa puku.. olimme myös sen näköisiä, rahaa oli todella vähän, alkoon ja tupakkaan muuten mennyt olenkaan, taisin olla jossain osa-aika tai muuten vaan minimipalkkaisessa työssä.

On kuitenkin kiva, että ne jotka pystyvät, ostavat ne laadukkaat vaatteet lapsilleen, köyhät voi niitä ostaa kirpparilta käyettynä.

Esim. nyt löysin ihan sattumalta kierrätyskeskuksesta kaksi fleesetakkia viikonloppulapsille. Pesin, korjaan hihansuun, ihan hyviä ovat, nättejä. Koska 1 eurolla sai 3 vaatetta, etsin epätoivoisesti sitä kolmatta (kpl hinta 50 snt, 1 e / 3 kpl). Löytyi: -90-luvun kuvioituksella oleva syys-keväthaalari, Lassie, AIVAN ehjä, vain vetoketju pitää vaihtaa. Kuviointi ei kovin miellytä, mutta menee varapukuna, pihapukuna tai jopa päiväkotipukuna, katson miten on rahaa keväällä, voinko ostaa uuden (siistit takki + housut on, mutta kosteussuojattuja ei ).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 11:15 köyhistä kirjoitti:
\
Periaatteessa samaa mieltä, hyvät ja laadukkaat vaatteet ja etenkin kengät, sopivat, ei liikaa kasvunvaraa että voi toimia. Mutta "hinnasta tinkimättä" onnistuu vain jos on ihan oikeasti varaa / rahaa.

Tiedän: alat kertoa miten teilläkin katsotaan tarkkaan mihin rahaa menee jne jne mutta puhun nyt kuitenkin ihan eri asiasta, todellisesta köyhyydestä, todellisesta pienituloisuudesta. Ruoka on kaikiille saman hintaista. Asuminen maksaa niinikään, myös köyhälle eikä sosiaalitoimisto ole mikään paikka, mistä jokainen vähänkin ahdingossa oleva saa kun kättä ojentaa, as.tuet yms. eivät nekään kaikille lankea, bruttotulorajat on aika mitättömiä..

Olen itse elänyt aikaa, jolloin 10 markkaa oli todella iso raha. Nykyään se olisi siis 2 euroa.
Mihinkään ylimääräiseen ei jäänyt, ja se tarkoittaa ihan sitä, että vuokran ja laskujen jälkeen rahaa jäi ruokaan just ja just. Vaatteiden kohdalla toivoi että sukulaisen lapselta tulisi taas läjä pieniä, että jouluksi ja synttäreille ostaisivat, että alesta löytyisi joku halpa puku.. olimme myös sen näköisiä, rahaa oli todella vähän, alkoon ja tupakkaan muuten mennyt olenkaan, taisin olla jossain osa-aika tai muuten vaan minimipalkkaisessa työssä.

On kuitenkin kiva, että ne jotka pystyvät, ostavat ne laadukkaat vaatteet lapsilleen, köyhät voi niitä ostaa kirpparilta käyettynä.

Esim. nyt löysin ihan sattumalta kierrätyskeskuksesta kaksi fleesetakkia viikonloppulapsille. Pesin, korjaan hihansuun, ihan hyviä ovat, nättejä. Koska 1 eurolla sai 3 vaatetta, etsin epätoivoisesti sitä kolmatta (kpl hinta 50 snt, 1 e / 3 kpl). Löytyi: -90-luvun kuvioituksella oleva syys-keväthaalari, Lassie, AIVAN ehjä, vain vetoketju pitää vaihtaa. Kuviointi ei kovin miellytä, mutta menee varapukuna, pihapukuna tai jopa päiväkotipukuna, katson miten on rahaa keväällä, voinko ostaa uuden (siistit takki + housut on, mutta kosteussuojattuja ei ).
Olen minäkin ollut ihan oikeasti köyhä silloin kun lapset olivat alle viisivuotiaita. Silloin todellakin kiitettiin syvään kun saatiin joku vaatekassi sukulaisilta, olivatpa sitten aikuisten tai lasten vaatteita, ja kirpparit koluttiin todella tarkkaan. Ei ollut niin tarkkaa onko vaate tytön vai pojan mallia, kun sitä kuitenkin pystyi käyttämään kotona. Myös kierrätyskeskus tuli tutuksi, mutta yksi asia oli aina ehdoton: lapsille hyvät ulkoiluvaatteet! Kirpparilta löysin suurimman osan ja todella hyviä. Lähes pistämättömän oloisia Reimatecin vaatteita jotka eivät olleet vielä menneet luttanaksi ja olivat polvista ehjät. Mutta hanskat ja kengät ostin aina uutena. Kyllähän se kirpaisi mutta silti se kannatti. Omista vaatteistani kyllä tingin mutta en lasten. Nyt kun tuo talous on kunnossa niin ostan ilomielin uutta kaupasta ja jätän ne kirppari vaatteet niille jotka niitä taloudellisen ahdinkonsa vuoksi tarvitsevat ja lahjoitan sitten kaikki vaatteet eteenpäin niille joilla ei ole varaa ostaa uutta ja hyvää. Niitä avuntarvitsijoita kun tässä ympärillä riittää ja kirppareillakin on valikoimat rajalliset.

Hulina
Minulla kaksi omaa ja kaksi hoitolasta. Oltiin tässä yksi päivä pihalla, jolloin aluksi oli pakkasta, mutta sitten keli vaihtuikin ihan pelkäksi vesisateeksi. Omilla lapsilla Reimatecit (ostettu -50%) ja hoitolapsilla Travallen Remut, eli kaikilla periaatteessa vedenpitävät haalarit. Niin kuitenkin kävi, että sisälle tultaessa vain Reimatecit olivat pitäneet täysin vettä, Remun käyttäjät olivat aikalailla märkiä!

Vedenpitävistä kintaista sen verran, että olen ostanut tähän mennessä omilleni Reimateciä, mutta nyt ostin isommalle Prismasta Lassie tecin toppahanskat ja ihan yhtä hyvät on olleet ainakin tähän mennessä!! Hintaa oli kolmasosa Reimatecistä...

Neljän äiti
Minulla hyviä kokemuksia Jonathanista ja Lassiesta, myös Travallesta. Ei noissa isoja eroja ole, yli 100e en toppahaalarista maksaisi, laatu ei ole hintaan enää silloin missään suhteessa. Myös Lennet todella hyviä. Meillä haalareita käyttäneet 2-3 lasta eli kokemuksissa mukana kestävyys.

Onko muut huomanneet Jonathanin puvuissa olevan kaula-aukon jotenkin väljempi (huonosti selitetty!)?? Meil ku tuntuu,et tuuli menee kaulaukosta sisään.Tumpaan jopa kaulahuivin vielä puvun alle.
Tosin meillä taitaa olla vanhempaa mallia 2 vuoden takaa,siinä ei ole hupussa sellaista tarrasysteemiä jolla saa kaula-aukon pienemmäksi.
Muutoinhan se on ihan hyvä puku, meillä siirtyi nyt siis kakkoselle.

Yhteistyössä