haalari vai 2-osainen ja erityisesti MIKSI

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Pistämpä tästä oman aloituksen

Palstalaiset hankkivat lähes yksinomaan haalareita ja teilaavat 2-osaiset. Mutta miksi?

Oletteko oikeasti huomanneet että vesi tai lumi menee sisävaatteisiin vai onko se vain olettamus että näin kävisi? Itsellä on vasta 2 talven kokemus 2-osaisita, mutta minusta ne ovat käytännöllisempiä, lämpimämpiä sekä voi olla helpommin reilu koko. Noissa tämän talvisissa takeissa on lumilukotkin, housut haalarimallia, jne..

Mä en teilaa kumpaakaan.

Pulkkamäessä ja muutenkin ulkoleikeissä (jos meinaa vaikka maassa maata) sopii haalari paremmin. Just siksi et lumet ei mee huosun ja takin väliin. Samalla helpompi päiväkodissa, pienen lapsen on usein helpompi ja nopeempi pukea itte haalari.

Kaksosanen taas on paljon kätevämpi kun liikkuu julkisilla/poikkee päiväkodin jälkeen jossain (vaikka kaupassa) jossa on kuuma. Takki on kätevämpi riisua kokonaan. Ja jos on vaan menossa kauppaan/kylään niin monesti riittää pelkkä takki, ei tartte toppahousuja.

No minusta ihan pienen on helpompi liikkua haalarissa kuin housuissa ja takissa, varsinkin jos on sen ikäinen että pitää vielä nostella kainaloista niin takit tuppaa nousemaan korviin. Omalla pojalla oli 3-4 vuotiaana talvella ensimmäisen kerran kaksiosaisiakin käytössä mutta edelleen laitettiin haalari päälle jos mentiin pulkkamäkeen tai hiihtämään tms. kun jotenkin se haalari vaan rymytessä on käytännöllisempi, ei tartte takkia nykiä koko ajan. Mutta eikös se vähän niin mee että toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä.

Sellaiselle, joka pitää pukea, kuten tuo kuopus 1v5kk, on ehdottomasti haalari helpompi pukea kuin kaksiosainen. Lisäksi pysyy leikeissä paremmin paikoillaan, takki ei rullaannu kainaloihin jne.

Isommalle ehkä kaksiosainen, kun osaa jo pukea itse sujuvasti. Meillä vielä eskarilainenkin tahtoo haalarin, on huolettomampi ja helpompi :) Minun kokemukseni mukaan ostan mieluiten lapsille haalarin, mutta en kyllä muutenkaan osta ns. reilua kokoa (liian isoa) vaan ihan oikeaa kokoa. Haalari on kyllä lämmin, mulla ollut kokemusta Rasavil- ja Remu-haalareista.

Meillä on molempia malleja ja sanoisin että haalari. Ja ihan vain siksi että lapset niistä itse pitävät enemmän.
Ainakin tuo eskari-ikäinen poika on vannoutunut haalarin käyttäjä. On vähän vilukissa muksu ja sanoo itse aina että haalari on lämpimämpi.
Mä itse tykkään että kauppareissuilla tms. on kätevä kun on myös se takki/housu yhdistelmä. Eli voi jättää ne housut laittamatta.

Ei mun mukulalla ole 1.5veenäkään rullaannu takki kainaloihin. Ei se ole niin pitkä, että takki mahtuisi rullaantumaan kasaan sinne. Hyvin on leikeissä puku ollut siellä missä pitääkin. Ei ole nyitty kertaakaan.

Mutta myönnän, että luistelemassa ollessa takista ei voinut pitää kiinni. Hiihdossa en ole nähnyt mitään eroa.

Mutta onko siis teillä ollut 2-osainen käytössä ulkoilussa ja se on siis vaihdettu haalariin, vai onko haalari valittu ENNAKKO-odotusten perusteella? Minkä merkkiset 2-osaiset eivät ole toimineet haalarin veroisesti?

Ikä ratkaisee meillä. Kaksiosaiset vasta sitten kun osaa itse ne pukea. Tällöin ne ovat myös kätevämmät, tulee käytettyä housua ja takkia erikseen enemmän kuin pienenä tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Mä en teilaa kumpaakaan.

Pulkkamäessä ja muutenkin ulkoleikeissä (jos meinaa vaikka maassa maata) sopii haalari paremmin. Just siksi et lumet ei mee huosun ja takin väliin. Samalla helpompi päiväkodissa, pienen lapsen on usein helpompi ja nopeempi pukea itte haalari.

Kaksosanen taas on paljon kätevämpi kun liikkuu julkisilla/poikkee päiväkodin jälkeen jossain (vaikka kaupassa) jossa on kuuma. Takki on kätevämpi riisua kokonaan. Ja jos on vaan menossa kauppaan/kylään niin monesti riittää pelkkä takki, ei tartte toppahousuja.

Tätä paremmin ei voisi asiaa kitetyttää. Eli asu hommien mukaan.

Molemmista kokemusta ja jos olis pakko valita vain toinen niin ottaisin haalarin, koska lapsen on helpompi ja nopeampi pukea se itse (esim. koska vetoketjua ei tarvi asetella haalarissa kuten takissa vaan pelkkä vetämisen osaaminen riittää) vaikka jos tarvii välillä käydä vessassa. Jos kaksiosaisen puvun housut ei ole henkselimallia niin selkä on tosi helposti paljaana, ja jos taas on henkselimallia niin miksi ei sitten pukisi suoraan haalaria..

Meillä on tälle talvelle lapsille haalarit plus kauppareissuille takit ja niiden kanssa laitetaan vaan vähän paksummat ulkohousut.

Mä en teilaa kumpaakaan.

Noin justiinsa. Meillä on talvisin ollut haalarit juuri siksi että lapset ovat olleet puettavia/puettaessa autettavia ja tuo yksiosaisuus on siinä vähän jessannut. Lisäksi kun varsinkin poju on ollut maassa pyöriväistä tyyppiä joten olen pelännyt lumen pääsevän kuitenkin kaksiosaisen sisään, voin kyllä olla väärässäkin (kokemus kovin rajallista).

Mutta tosissaan taas kaupunkireissuilla ym tuo kaksiosaisuus helpottaa kun saa takin kätevästi pois. Yleensä meillä onkin silloin ollut vain toppataki haalarin sijaan. Täksi talveksi on kyllä nuo kaksiosaisetkin hommattu. Tyttö varmasti saa jo omansa itse puettua ja voihan se osoittauttua yllättävän käteväksikin. =) Kokonaan en ole vielä valmis haalareita kuitenkaan luopumaan. Ja lapset siis 4,5v ja reilu 3v.

Meillä aikaisemmin ollut paljon haalareita mutta nyt esikoisella ollut jo kaksi kautta 2-osainen kun on hänen helpompi sitä pukea eskarissa aj on kuulema ison tytön merkki että on 2-osainen eikä enään haalari.Pienemmällä on haalari,mutta on sillä 2-osainenkin.

Päiväkodissa haalari ja kauppareissuilla kaksi osainen. Housut ehdottomasti henkesimalliset. Poika on 3v. Haalari on aina ollut Reimatec ja nyt on Remun 2 osainen talvipuku. Remusta ei ole kokemusta mutta hinta oli sama kuin reimatec niin eiköhän laadukas ole. Remun ouvussa on ainakin ihan super hyvät housut. Tulevat liki kainaloihin ja leveät olkaimet. Sieltä ei ainakaan lumi mene sisälle. Ens talveksi ajattelin ostaa vain 2 kaksosaista pukua enkä haalaria lainkaan.

Mä en teilaa kumpaakaan.

Samaa mieltä, siksi meillä onkin molemmat.

Mä en aio kolmelle muksulle hankkia kahta pukua per räkänokka, joten tilasin 2-osaiset kaikille. 1,5v., vajaa 3v. ja kohta 6v.

Omalla pihalla tarvitaan kokotoppaus, kaupoille riittää ehkä vaan takki, tai vaihtoehtoisesti suoraan pihalta kauppaan --> takin voi riisua jos tulee kaupassa kuuma.

Lisäksi omallakin pihalla riittää välillä alaosaksi ratsastushousut, mutta paksumpi yläosa on silti oltava.

Mutta jokainenhan hankkii sitä mistä itse tykkää, ei kutittele mun napaa.

Meillä eskarilainen teki aika selväksi, että hän ei takkia ja housuja halua vaan haalarin =) Sen kun kuulemma saa niin nopeasti puettua ja pääsee nopsempaa pihalle. Tuuliasunakin on haalari, housut ja takki vain tosi harvoin päällä.
Mut hyvä niin, kun lapset tuolla ulkona möyrivät hangessa, niin eipähän ainakaan selkä kastu, kun on haalari päällä.

Mä tykkään molemmista. Haalari on kätsympi pulkkamäessä, mut poika on käyttänyt 2-osaistakin päiväkodissa, eikä siinäkän mitään ongelmaa ole ollut. Molemmille tarvetta.
Mulla 4-v poika.

Mä en teilaa kumpaakaan.

Sen verran hyvin kiteytetty, että peesailen, enkä kirjota samaa uudestaan :D
Lisään tosin sen (vaikka hieman OT) että vk-puvussa oon kyllä suosinu kaksosasta jo ihan pienilläkin, koska keväällä ja syksyllä on niitäkin päiviä, et aamulla takkia tarvitaan, iltapäivällä ei. Tällön kaksosanen on kätevämpi.

Onko siis yleisesti tuo pukemisen helppous oikeasti todellinen syy? Ei siis ole mitään kokemuksia huonosti toimivista 2-osaisista? Ihan vaan vastaisuuden varalle :)

Musta kauppareissullakin on ollut tarvetta kunnon pukuun (vaikka kaatuminen sohjossa...), niin samalla vaivalla sitä pukua pitää myös ulkoillessa. Eli kosteussuojattoman 2-osaisen hankinta on ihan turha juttu. Mutta toki nämä ovat makuasioitakin :)

Pukemisen helppous puoltaa meillä jhaalareita. Lapset 6v 4v ja 1v8kk. Ja jopa tämä eskaripoika valitsee mielummin haalarin puettavaksi kun se on niin nopee kuulema pukee. On meillä pojalla myös 2-osainen asu, mutta vähemmälle käytölle se jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Onko siis yleisesti tuo pukemisen helppous oikeasti todellinen syy? Ei siis ole mitään kokemuksia huonosti toimivista 2-osaisista? Ihan vaan vastaisuuden varalle :)

Musta kauppareissullakin on ollut tarvetta kunnon pukuun (vaikka kaatuminen sohjossa...), niin samalla vaivalla sitä pukua pitää myös ulkoillessa. Eli kosteussuojattoman 2-osaisen hankinta on ihan turha juttu. Mutta toki nämä ovat makuasioitakin :)

Olen sitä kyllä yhtenä syynä pitänyt. Meillä vähän erikoinen tilanne siinä että on kaksi erityislasta joista molemmat ovat olleet aikas pitkään puettavia, esikoinen 4,5v istä vieläkin. Välikausiasut ovat aina olleet kaksiosaisia koska ne muuten ovat sellaisina palvelleet tarkoitustaan paremmin. Ja kieltämättä olen jonkunkin kerran noita muksuja pukiessani miettinyt että helpommalla pääsisi haalareiden kanssa, eli sen puolesta helpotuksen huokaus kun ollaan saatu siirtyä talvihaalareihin. Ja nyt kun kuopus saa jo aika pienellä avulla haalarin päälle, kaksiosaisen kanssa hän tarvitsee yhä enemmän apua ja ennen kaikkea se vie enemmän aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Mä en teilaa kumpaakaan.

Tätä paremmin ei voisi asiaa kitetyttää. Eli asu hommien mukaan.

Näinpä, ja sen takia meille hankitaan molemmat asut.

Yhteistyössä