häälahjoista ja muistakin lahjoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miksi jotkut ihmiset eivät halua antaa rahaa/lahjakorttia lahjaksi? Onhan se toki persoonatonta, mutta jos oikeasti ajattelee asiaa lahjan SAAJAN kannalta eikä omalta, lahjan antajan kannalta, niin mielestäni se on silloin kutenkin kivempi lahja.

Ihan oikeasti, onhan se kiva antaa itsestään tosi "persoonallinen" kuva ja viedä jotain tavaraa, mutta jos ajattele ihan vain sitä miltä tuntuu saada jokin tietty asia lahjaksi,niin raha tai lahjakortti on usein kuitenkin käyttökelpoisempi.

Eri asia jos se on jotenkin esim. ajatuksella tehty lahja, mutta sellaiset ovat aika harvassa.

Meilläkin esim. taannoin oli ajatuksena pyytää häälahjaksi rahaa, koska mitään yimääräistä tavaraa ei tarvita, tai sitten halutaan ostaa oman maun mukaista, ei esim saada meille sopimattomia kippoja jne. Kuitenkin puhuttuani muutaman häävieraan kanssa tästä etukäteen, tuli ilmi että he eivät halua antaa rahaa lahjaksi. Teimme sitten lahjalistan, jossa oli sekä edullisia että hieman arvokkaampia tavaroita, esim. tietyt lakanat, joissa tärkeää oli juuri että se olisi meidän maun mukainen ja sopisi meidän muihin petivaatteisiin. Sama astioissa, oli tarkkaaan määritetty mitä tarvitsemme.

Suurin osa ostikin listalta, mutta sitten muutamat jostain syystä eivät haluneet ostaa listalta, vaan saimme esim. 4 eriväristä käsipyyhettä, jotka eivät sovi meille ollenkaan, erittäin kirjavan värikkään pöytäliinan (meillä sisustus lähinnä vaaleaa), aivan eri parisia astioita, kaikkea tuollaista.

Ajatushan toki tärkein, ei siinä mtään, eikä häitä lahjojen vuoksi pidetty (meillä oli erittäin pienet häät, vain lähimmät ystävät eikä juuri sukulaisia paikalla). Mutta ne 4 eriväristä käsipyyhettä ovat edelleen käyttämättömnä ja vievät sen verran tilaa kaapissa että taitavat päätyä UFF:n laatikkoon, samoin se pöytäliina, ihan mahdotonta säilyttää kaikkea mitä ei ikinä käytä. Meillä on pieni asunto kaupungin keskustassa eikä haluta muuttaa maalle sen takia että meillä olisi säilytystilaa kaikelle turhalle. Mikseivät ihmiset ymmärrä näitä asioita?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Koska mä saan 20e vaikka mitä ostettua, mutta en viitsi laittaa 20e vaan lahjaksi. Siksi.

Näinkin.

No, on kai se niinkii nii...mutta toisaalta, pienistä puroista kasvaa suuret joet. =)

Lahjojen ostaminen on joskus äärettömän kinkkistä, etenkin HYVIEN lahjojen ostaminen. Toisille ihmisille on kuitenkin helppo ostaa lahjoja..ja sitten on taas niitä, joille ei mitään uskalla ostaa kun eivät mistään ilahdu. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Koska mä saan 20e vaikka mitä ostettua, mutta en viitsi laittaa 20e vaan lahjaksi. Siksi.

Näinkin.

Jep.

Niin mut siinähän menee 20 e hukkaan, jos saaja raahaa ne roskiin.
Miksei voi sit ostaa listalta?

...paitsi että nyt ku mä ajattelen, niin ei mekään ostettu listalta miehenveljelle häälahjaa.. mutta tiedän että tykkäsivät silti.

Minä inhoon noita lahjalistoja. Minä inhoon myös toivottavasti saamme rahana toiveita....Mun mielestä lahja on lahja. Ja jos ei mieluinen niin sit laittaa vaan eteenpäin. Miksi ihmeessä siitä pitää niin iso asia tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja Nenna:
Oletpa kiittämätön....

En puhu vain omasta puolestani, usein kun on isolla porukalla kimpassa ostettu hää- tai muuta lahjaa, niin osa porukasta ei halua noudattaa listaa /ei ainakaan antaa rahaa. Vaikka selkeä lista on, niin kaiken maailman juttuja halutaan ostaa (usein vielä kalliilla!) listan ulkopuolelta. Esim. kerrankin jostain syystä porukassa nousi idea ostaa viinikaappi häälahjaksi pariskunnalle, joilla erittäin pieni kaksio asuntona, ja listalla ei mitään sen tyylistä edes ollut. Toisen kerran haluttiin ostaa joku ihme julistekopio ja kehystää se. Mielestäni on erittäin riskaabelia ostaa toiselle jotain isoa ja näkyvää jos ei tarkkaan tiedä että lahjan saaja haluaisi juuri tämän.

Toiset vaan ovat hieman tarkempia sisustuksesta ja kodistaan. ihan totta, haluan pitää vessassa neljää saman väristä ja samanlaista käsipyyhettä. Minua häiritsee laitaa sinne 4 eriparista pyyhettä. Jotakuta toista tuo ei ehkä haittaa, mutta tietämättä kumpaa koulukuntaa lahjan saaja edustaa, on ehkä hölmöä ostaa jotain listan ulkopuolelta.

Olin jonkin aikaa ennen häitämme hävittänyt kaapistamme kaikki parittomat pyyhkeet (tehnyt ystävän vauvalle niistä kestovaippoja). Mulle vain on tosi tärkeää että tällaiset asiat kodissamme ovat silmää miellyttäviä. Etenkin kun meillä on todella pieni asunto ja tänne ei kertakaikkiaan sovi mikään räikeän värinen. Lisäksi kun kaappitilaa on yhteensä 4 komeroa kahden ihmisen kaikille tavaroille ja vaatteille, ylimääräiset pöytäliinat ja pyyhkeet ovat todellakin vain tiellä... Ymmärtääkö tätä kukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja S:

Eli ajattelet vain itseasi tassa lahjanannossa. Koska olet pihi ja et halua antaa enempaa kuin 20 eur?

mull ei oo pistää mitään 50e toisten lahjoihin :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näinkin.

Jep.

...paitsi että nyt ku mä ajattelen, niin ei mekään ostettu listalta miehenveljelle häälahjaa.. mutta tiedän että tykkäsivät silti.

Mielestäni oikein läheiselle ystävälle/sukulaiselle uskaltaakin ostaa listan ulkopuoleleta, ja sellaisille ihmislle kenen uskoo haluavan jotain pysyvää "juuri meiltä" mutta kovin monen kaverin en usko haluavan mitään pysyvää "juuri mieltä".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näinkin.

Jep.

Mielestäni oikein läheiselle ystävälle/sukulaiselle uskaltaakin ostaa listan ulkopuoleleta, ja sellaisille ihmislle kenen uskoo haluavan jotain pysyvää "juuri meiltä" mutta kovin monen kaverin en usko haluavan mitään pysyvää "juuri mieltä".

Sanokaa ettei saa tuoda mitään lahjoja niin ei tarvii ahistua :headwall:
Maksakaa itse sisustuksenne älkääpä muilla sitä maksattako. Lahjalistan sijasta pistäkää vinkkiä että lahjoittavat sen mitä lahjoittavat vaikka paikalliselle lastenosastolle.

Mä ymmärrän hyvin ap:n estetiikan tajua...ja jokaisella on oikeus sisustaa kotinsa itseään miellyttäväksi ( eikä siitä kannata kenenkään loukkaantua ) . Kyllähän siinä häviää myös lahjan antaja, jos antaa toiselle jotain epämieluista. Toisaalta, 20egeä kukaan ei varmastikaan heitä roskiin jos sellaisen summan lahjaksi saa... :D

Todellakin ymmärrän. Meillä +30 v taloudesta löytyy kaikki tarvittavat ja oikeestaan kaikki on jo ostettu ihan oman mielen mukaan joten päivitystäkään ei ole tarve tehdä. Tilat ovat rajalliset kahden lapsen kanssa, koriste-esineitä emme kaipaa. Raha olisi tietysti mieluisin tähän tilanteeseen, vaikka häämatkakassaan (ja nyt jos joku älähtää niin kyllä me matkalle mentäis ilman niitä rahojakin). Rakennusprojektiin emme kehtaa pyytää rahaa vaikka tontteja katellaankin. Jotenki pitäis tää saada mietittyä ennen vuoden vaihdetta kun alamme kutsuja vääntämään.

Yhteistyössä