Häälahjaksi rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
me annettiin 50eur per osallistuja eli satanen meidän perheeltä (mies+minä). Tuo on kuulemma joku perussääntö, että pitää maksaa sen verran että kattaa per hlö ruoat se maksu jolla osallistut häälahjaan ja kyllä nyt viitisen kymppiä menee jos menee syömään alkupalat, pääruoat ja jälkiruoat juomineen ravinteliin.

Jos miehen kanssa mentäisiin niin 100 euroa. Ja saman verran kyllä sittenkin vaikka lapset olisi mukana. Ja me siis molemmat työssäkäyviä ihmisiä. Esim. opiskelijana sijoitettiin vähän vähemmän.

Me annettiin 50€ (2 aikuista + 2 alle 2v). Itse menimme naimisiin viime kesänä ja 100 € rahalahja tuntui tosi isolta...

Eihän vieraan tarvitse niitä häitä kustantaa vaan järjestäjän. Kukin vieras antaa sellaisen lahjan mihin on varaa.

[QUOTE="vieras";24277219]Mun mielestä lahjan ei ole tarkoituskaan kattaa häiden menoja.[/QUOTE]

Toki jos häät kustantaa jokin erillinen taho ja lahjarahat on vain hääparin omaan käyttöön. Hääparin maksaessa itse viulut on mielestäni rumaa mennä häihin antamalla "lahjaksi" alle itse aiheuttamien kulujen verran rahaa.

itse annan aina sen verran että kattaisi oman osallistumisen häihin. se on heidän rakkausjuhla ja niin olisi kiva myös että heille jäisi häämatkaan/tulevaisuuteen rahaa jos saavat edes hääjuhlan kustannukset maksettua. yleensä häihin menee per naama 35-85e jos laskee ruoat, koristeet sun muut. kysyin joskus serkultani meinaan. ne toivoivat rahaa lahjaksi ja saivat sen verran että eivät saaneet maksettua hääjuhliinsa käytettyjä rahoja takas mutta kai sekin jonkin verran helpottaa.

Joskus vuosia sitten kun pyydettiin häälahjaksi rahaa, mies ja minä annettiin kokonaiset 25e ja sen lisäksi valkokuvakehys... :D noloa näin jälkikäteen ajateltuna...

Me annettiin 30e (2 hlö), oltiin molemmat opiskelijoita, ja lahjan lisäksi meni 160e matkoihin ja 100e majoittumiseen juhlapaikkakunnalle, häät kun olivat ihan eripuolella suomea, kuin missä me asumme. Tuntui se pienelle summalle, mutta tiedän että hääpari ei olisi ollut nyreissään edes 10en lahjasta meiltä. Heidän kahden taloustilanne melko samanlainen, ja itse pähkäilleet ja harmitelleet ahneita häänviettäjiä, jotka heidän kuullen laskivat paljonko saavat jos kaikki vieraat antaa sen 20/nuppi, eli he "joutui" sitten pulittamaan sen 40e.

Itse en kehtaisi pyytää vain rahaa, eikä pyydettykään. Vieraiden ei kuulu maksaa hääjuhlaa, vaan se on juhlien järjestäjän homma.

50-70€ jos mennään kaksistaan miehen kanssa. Rahan pitäisi kattaa "illalliskortin" hinta, se on hyvä muistisääntö.

Mä olen tästä kyllä eri mieltä. Vieraat eivät itse pääse valitsemaan minkätasoisessa/hintaisessa paikassa juhlat pidetään joten onhan se nyt kohtuutonta että joutuisivat sitten osallistumaan kustannuksiin. (jos bileet pidetään hienossa ravintolassa pitää "maksaa" satanen per pää ja jos on jauhelihasoppaa naapurin ladossa niin kymppi riittää vai miten se sitten menee?) Kyllä juhlan järjestäjän täytyy järjestää juhlat sellaisella budjetilla että saa pippalot itse maksettua. Jos ei ole varaa niin sitten vaatimattomammat puitteet tai vähemmän vieraita. Omissa juhlissa ainakin tärkeintä on että saan läheiset ihmiset paikalle vaikka tulisivat täysin tyhjin käsin eivätkä ajattelisi että täytyy jäädä pois kun ei ole varaa "ostaa" paikkaansa juhlista.

tuttuni häissä pariskunnalla ei ollut oikein varaa pitää häitä, joten he kutsuivat vain 30henk. ja siitä syntyikin sellainen soppa että kaikki joita ei kutsuttu suuttuivat. :D on sekin aika hassua

Toki jos häät kustantaa jokin erillinen taho ja lahjarahat on vain hääparin omaan käyttöön. Hääparin maksaessa itse viulut on mielestäni rumaa mennä häihin antamalla "lahjaksi" alle itse aiheuttamien kulujen verran rahaa.

Jokainen pitää häät kukkaronsa mukaan eikä todellakaan kukaan voi edes olettaa, että vieraat maksaisivat oman osuutensa häistä. En ymmärrä, mistä tuollainen ajatustapa on peräisin, että vieraiden pitäisi antaa lahjana oma osuutensa juhlien kustannuksista.

Perhejuhlat tulossa? Näin teet lahjalistasi oikein | Perhe | Iltalehti.fi

tuttuni häissä pariskunnalla ei ollut oikein varaa pitää häitä, joten he kutsuivat vain 30henk. ja siitä syntyikin sellainen soppa että kaikki joita ei kutsuttu suuttuivat. :D on sekin aika hassua

No niin. Jos pitää oman budjettinsa mukaiset häät eikä voi kutsua koko sukua, niin kitistään. Jos pitää häät yli varojensa ja pyytää sit rahaa lahjaksi, kitistään taas.

• Tykkää
Reactions: funny87

Yhteistyössä