Häälahja, onko pakko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lokku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lokku

Vieras
Kaverimme menee naimisiin, pyytävät häälahjaksi rahaa/jotain lahjalistalta. Kertokaa REHELLINEN mielipiteenne, onko häälahjaksi pakko antaa mitään/mikä on pienin rahasumma mitä kehtaa antaa? Meillä on rahallisesti todella tiukkaa tällä hetkellä. Muuten antaisin ilomielin ties mitä lahjaksi, mutta rahatilanteen vuoksi jopa mietin että emme antaisi mitään. Onko se aivan törkeetä?

Mun puolesta mun häihin olis voinut tulla ilman mitään. Ja varmaan joku tulikin, en tiedä. :D
Meillä oli lahjalista ja tilikin, vieraita helpottaaksemme joka tietysti vapaaehtoinen ja perimmäinen ajatus olikin ettei väliä vaikka toisi mitä, tai ei mitään. Kunhan tulee paikalle. Riippuu toki parista, mutta uskoisin useimmille olevan tärkeintä se että naimisiin mennään ja läheiset ympärillä, eikö?

Minua ahdistaisi jos joku viimeisistä rahoistaan antaisi niin että menisi tosi tiukille. :(
Isompi se lahja olisi jos pitäisivät itsellään, eikä mitään lässytystä vaan rehellinen mielipide.

No mun mielestä on törkeetä olla antamatta mitään. Mutta,mun mielestä ei ole törkeetä antaa jotain listan ulkopuolelta. Siis ihan täysin ulkopuolelta,ei niin että listassa on moccamaster ja te annatte jonkun halvan minikokosen kahvinkeittimen. Vaan annatte vaik jonku pelin,tai lahjakortin ravintolaan/kahvilaan,leffalippuja tms jotain mistä tiedät että kaveri vois tykätä vaikkei listaan ole laitettukaan.

Toinen vaihtoehto on koota juhlavieraista jonkunkokonen porukka ja ostaa kimpassa joku listan lahjoista.

Eikö lahjalistalla ole sellaista halpaa lahjaa? Vai oletteko TODELLA tiukilla?

No ei oikein ole... Minustakin tuntuisi tosi nololta mennä häihin ilman mitään lahjaa, taidetaan antaa se 40€. Sekin on kyllä tosi vähän, vitsit hävettää ihan. Mutta nyt ei ikävä kyllä kukkaron nyörit riitä suurempaan, olemme molemmat opiskelijoita... Onko 40€ ihan ok opiskelijoilta?

No ei oikein ole... Minustakin tuntuisi tosi nololta mennä häihin ilman mitään lahjaa, taidetaan antaa se 40€. Sekin on kyllä tosi vähän, vitsit hävettää ihan. Mutta nyt ei ikävä kyllä kukkaron nyörit riitä suurempaan, olemme molemmat opiskelijoita... Onko 40€ ihan ok opiskelijoilta?

Mä en ymmärrä tuollasta, mun mielestä se on melkein hääparin velvollisuus laittaa myös halpoja lahjoja jos listan tekevät.
Meillä halvimmat oli jotain 10e ihan tällaisten tilanteiden varalta...

40e on kyllä todella hyvä jos sen pystytte laittamaan, he varmasti tietävät teidän olevan opiskelijoita?

No itseasiassa hääpari ei tiedä meidän persaukisuudesta mitään, sen takia noin pieni summa tuntuu vähän kiusalliselta. Mutta raha oli silti ensisijainen toive, lahjalistalla taisi olla vain 4 eri tavaraa.

Minä en häihin kehtaisi mennä ilman lahjaa tai lahjoitusta, mitä nyt pyydetäänkään. Olo olisi kuin kuokkavieraalla, joten jäisin siinä tapauksessa suosiolla häistä pois

[QUOTE="vieras";25174238]Minä en häihin kehtaisi mennä ilman lahjaa tai lahjoitusta, mitä nyt pyydetäänkään. Olo olisi kuin kuokkavieraalla, joten jäisin siinä tapauksessa suosiolla häistä pois[/QUOTE]

Vaikka vieraita olisi vain 30, niin väitän että hääpari ei varmaan muista tarkistaa, että joka iikalta on ollut lahja. Menisin itse häihin ilman lahjaa, jos ei kerta kaikkiaan olisi varaa. Ajattele miltä ystävästä tuntuisi, jos jälkikäteen kysyisi miksi ette olisi ollut häissä ja kertoisit sitten että ei ollut varaa lahjaan. Jos on todellinen ystävä, hän olisi hyvin pahoillaan tuollaisesta syystä jäädä pois häistä.

40 eurolla todellakin kehtaa mennä häihin/ostaa sen arvoinen lahja. ei kukaan ala jälkeenpäin syynäämään minkä arvoista on keneltäkin saanut vai onko saanut mitään. itseäni ei olisi vähempää voinut kiinnostaa :) joten menette ihan rauhassa.

Joo päädyimme siihen, että 40€ on ihan hyvä summa.

Häihin menee kyllä hurjasti rahaa, meidän piti ostaa vielä miehelle uusi puku kauluspaitoineen ja kravatteineen, ja minulle juhlamekko, kun niitä ei ollut ennalta kummallakaan. Näihinkin meni jo 200€, vaikka ihan halvinta ostettiin. No mutta onpahan ainakin ensi häihin sitten :)

meillä on tässä häät viikonloppuna ja kutsutuille olemma sanoneet attä ainut mitä haluamme lahjaksi on se että tulee juhlimaan kanssamma. meillä on kaikkea ihan tarpeeksi joten emme halua lahjoja, ystävien osallistuminen juhliin kanssamme on paljon tärkeämpää.

Kyllä minun mielestäni häihin voi mennä ilman lahjaan. Itse emme saaneet mieheni bestmanilta mitään, eikä tuo meitä lainkaan haitannut. Hänellä tosin ei rahasta kyse, mutta kuitenkin :) pääsasia että tuli paikalle meitä juhlimaan.

Yhteistyössä