Itse menin toista kertaa naimisiin muutama vuosi sitten. Mielestäni parhaat häät missä olen ollut. Mietimme tarkkaan etukäteen aikataulutuksen.
Juhlapaikka ja vihkiminen oli samalla alueella ulkona. Kun vieraat tulivat vihkimisen jälkeen hääpaikalle, he katsoivat oman pöytänsä ja saivat onnittelumaljan käteen. Kun kaikki vieraat olivat omilla paikoillaan, toivotimme itse vieraat tervetulleiksi ja bestman nosti maljan. Meillä ei ollut istumapaikkoja vaan pöytäkunnat, olimme jakaneet vieraat puolet ja puolet kummankin kavereita jotta ei tule vanhoja kuppikuntia. Vieraiden onnittelut tapahtuivat illan mittaan. Näin vältyttiin pönöttämiseltä onnittelujonossa ja saimme vaihdettua muutaman sanasenkin jokaisen vieraan kanssa kun tulivat onnittelemaan meitä. Viimeiset onnittelijat kävivät puolen yön jälkeen onnittelemassa.
Vieraita oli melkein 200 joten väkisinkin jonotusta tuli ruokapöydässä. Mutta muuten ei. Eli kuvauksen hoidimme sillä aikaa kun vieraat söivät. Noin isolla porukalla syöminen kestää 1,5-2 tuntia kokonaisuudessaan. Meillä kuvaukset kesti n. 45min. Söimme itse ensin ja poistuimme sitten nopeasti kuvaukseen. Paras vaihtoehto on mennä kuvaukseen ennen vihkimistä, mutta itse en halunnut sulhasen näkevän pukuani kuin vasta alttarilla.
Ohjelmaa olin toivonut itse paljon, mutta sitä ei sitten kuitenkaan hirveästi ollut. Muutama ei niin perinteinen leikki meille, vieraita ei osallistutettu. Puheita pari, muutama yllärinumero sisaruksilta. Me itse olimme paljon äänessä. Mm esittelimme lyhyesti jokaisen vieraan. Minä omat kaverini ja sukulaiseni ja mies omansa. (Vieraissa ei ollut kuin alle 10 sukulaista sisarusten ja vanhempiemme lisäksi, ei siis ainuttakaan "pakkopulla" vierasta)
Illalla musiikkia livebändin soittamana. Alkoholia oli tarjolla hanasta, osalla oli omat juomansa. Vapaaehtoisella maksulla. Loppuillasta ihmiset vaihtoivat lämpimämpää päälle ja osa vieraista oli villasukissa ja huopikkaissa <3 Häiden juhliminen meidän osaltamme päättyi 2 aikaan yöllä rentouttavaan saunaan ja yöuintiin häävieraiden kanssa. Viimeiset vieraat lopettivat juhlimisen 8 aikaan aamulla...
Tunnelma oli hyvin epävirallinen, meidän näköinen, ihmiset nauttivat ja saimme paljon palautetta jälkeen päin että olivat parhaat häät ikinä.