Gyne & e-pillerit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oliivi

Vieras
Elikkäs, oon 15-vuotias, varasin ekan käynnin gynelle. Ollaan jo jonkin aikaa mutsin kanssa keskusteltu siitä kun mulla on kovat menkkakivut, ja hän on itse asiassa ite sanonut että mulle voisi hommata e-pillerit kipuja helpottamaan. Oikeastaan nää "kivut" on tekosyy sille että saisin hankittua pillerit vain ehkäisyyn... Äiti ei siis tiedä siitä että olen harrastanut seksiä ja että mulla on poikaystävä. En mä sitä voi kuitenkaan mutsille sanoa suoraan päin naamaa, se on niin vanhanaikainen eikä haluu että sen pikkutyttö aikuistuis vielä.
Mulla on siis se aika varattuna ja aionkin kysyä gyneltä e-pillereitä. Mutta sit tullaankin siihen, että pelkään jos satun jäämään "kiinni" oikeesta syystä? Eihän se gyne voi kertoa mun mutsille sitä vai voiko? Onko menkkakipuihin ja ehkäisyyn samat pillerit, vai erikseen? Toivon asiallisia vastauksia.

Kaikki e-pillerit toimivat ehkäisynä. E-pillereillä on useita sivuvaikutuksia. Osa niistä on jopa toivottavia eli aika monilla (huom. monilla, ei kaikillaa, osalla jopa päinvastoin) ne vähentävät kuukautiskipua. Pelkkään kuukautiskipuun voi saada myös reseptikipulääkkeitä, jos apteekin resptivapaat kipulääkkeet eivät auta.

Lääkäri ei saa keskustella sinun asioistasi äitisi kanssa ilman sinun lupaasi. Voit siis edelleen salata poikaystäväsi ja liian aikaisin aloittamasi sukupuolielämän.