Gluteenittomia munkkeja tai tippaleipiä tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Eee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Eee"

Vieras
Miehellä on keliakia, ja ollaan todettu, että muffinsseja saa hyvän makuisina gluteenittomanakin, joten kun tuo ei kovin innoissansa yleensä kahvileivistä ole, niin ollaan aikalailla pärjätty niillä muffinsseilla. (Ei siis ota kahvileipää kovin usein, ja nykyään, jos ottaa, niin se on aina muffinssi.)

Mies ja muksu tulee kotiin huomena, ja haluaisin järkätä pienet wappukekkerit, joten olisi kiva joku gluteeniton donitsi jostain kekkasta, mutta mistä? Onko kellään vinkkiä, mistä sais ja mielellään vielä hyvän makuisia?

Jos kukaan ei vinkkaa, niin sitten hankin donitsit mulle ja muksulle ja mies saa siihen rinnalle sen iänikuisen muffinssinsa... Ei kai sekään huono ole, mut olis hauska kokeilla muutakin!

Minä tein gluteenittomia ja tavallisia donitseja, ei mitään eroa ulkonäössä ja kun koristelin vielä, niin paha sanoa kumpi on kumpi (tarkkana saa olla tosiaan). Ensin tein gluteenittomat, sitten vasta tavalliset. Ettei vain jää yhtään gluteenia leivontavälineisiin. Maussa en itse huomaa eroa ollenkaan! Jauhot oli perus-gluteenittomia jauhoja kaupasta.

Jos teet gluteenittomia munkkeja, kannattaa taikina jättää aika löysäksi ja tiputella se kahden lusikan avulla kattilaan. Ei siis kannata tehdä munkkitaikinaa niin kovaksi kuin normijauhoilla tekisi.

O-ou... En oo ikinä tehny ite donitseja. Ajatus oli siis lähinnä hakee kaupasta valmiita. :D Pullaa osaan kyllä leipoo, mut gluteenittomat pullat oli aika surkeita, kun kerran kokeilin niitä. Tiedä sit, oliko mulla huono resepti sillon.

En tiedä, uskallanko alkaa tuon kuuman öljyn kanssa pelleilemään. Kääretorttu on sinänsä ihan varteenotettava vaihtoehto, että se olisi vaihtelua niihin muffinsseihin, mutta alkuperäinen tarkoitus oli tosiaan saada aikaan jotain wappuista...

Ilmeisesti millään valmismerkillä ei siis kuitenkaan ole niitä valmiita gluteenittomia donitseja pakkasessa, kun kukaan ei osannut vinkata, ja Arnoldsiltakaan tuskin kannattaa käydä kysymässä jne.

Täytyy vielä mietiskellä...

http://www.arnolds.fi/erityisruokavaliohaun_tulokset2?gluteenia=0

Tästähän tuli yhtä linkittelyä:D

Kinuskikissalla myös sellanen vappuosia, siellä oli herkullisen näköinen kakku.Vaihtais vain parin vehnäjauho dl sijalle glut. jauhoja.

Vuohelan herkkupuodilla on gluteenittomia munkkeja, pakasteena on Moilas oy:n donitseja. Isommista kaupoista varman löytyy. Ei olla testattu - meillä on itsetehtyjä - mutta olen tollaset huomannut.

Yhteistyössä