GANGLIO ja sen leikkaus...Kokemuksia kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Eli mulla todettiin ranteessa nyt sit tuommoinen ganglio, jota itsekkin veikkailin.. TK lääkäri kyllä epäili sen olevan luu, vaikka kerroinkin ettei se siinä kauaa ole ollut, vaan tuli erään tapaturman jälkeen. Mut nyt sit tosiaan magneetti kuvissa varmistui ganglioksi ja hoitaja jolta kysyin tuloksia -kertoi että se nyt sit varmaan leikataan, mut että hoitava lääkri sitten kertoo enemmän. Kysyin sit et eikös niitä joskus tyhjennetä ruiskullakin, niin sanoi et joskus jos ovat pinnassa..Mainitsi kyllä ettei ymmärrä sitä lääkäri teksitiä siittä, ja et lääkäri haluaa itse jutella kanssani, ja yleensä ovat vaarattomia..

Tää nyt näkyy rannettta taivuttaessa kyl ihan selvästi, mut saa taivuttaa reippaasti. Vaivaa väliin enemmän ja esim. tietyt asennot on mahdottomia koska kipuvihlaisu on kova. Sit väliin epäilen sen painavan jotain hermoa kun kipu säteilee muualle käteen.

Lääkäri aika todennäköisesti menee ainakin kk päähän:(

Miten teillä muilla onko leikattu, ja miten on leikkauksen jälkeen mennyt, kauanko on joutunut kättä lepuuttaan, onko voinut oimia normaalisti..

Mietityttää vaan kun mulla on kaks pientä lasta täällä et mitenkäs sit niitä pystyy hoitamaan...

Mulla oli ranteessa ja multa se vaan puudutuksessa tyhjennettiin. Näkyi rannetta taivuttaessa tosi selkeä patti. Puudutus piikki sattui ja kova jurskaus ääni kuului kun tuikkasi imulaittee ganglioon. Parani mulla tuolla tyhjennyksellä. Leikkauksestakin puhui jossain vaiheessa, mutta piti sitä jotenkin ei niin helppona toimenpiteenä. Olikohan jotain, että sen paraneminen tosiaan olisi kestänyt ja voinut tulla muuta vaivaa siihen käteen.

Äidilläni oli tuollainen sormen nivelessä ja se leikattiin. Ruiskulla tyhjentäminen on ymmärtääkseni vain väliaikainen apu. Sillä on taipumus uusiutua, jos sitä ei leikata kokonaan pois.

[QUOTE="vieras";23009025]Äidilläni oli tuollainen sormen nivelessä ja se leikattiin. Ruiskulla tyhjentäminen on ymmärtääkseni vain väliaikainen apu. Sillä on taipumus uusiutua, jos sitä ei leikata kokonaan pois.[/QUOTE]

Kyllä se on minulta poissa pysynyt ainakin 7-vuotta ja ihan tyhjennyksellä. Eli olen tuo ensimmäinen vastaaja.

Mullakin tyhjennetty ruiskulla ilman puudutusta. Ihan helppo juttu. Yhden kerran se uusiutui, mutta toisesta tyhjennyksestä on jo yli 15 vuotta aikaa eikä ganglio ole uusinut.

Mulla leikattiin ganglio ranteesta 8/10. Oli ollut yli puoli vuotta ja erittäin kipeä välillä. Painoi hermoja ja kipu säteili pitkin kättä. Yritettiin kaksi kertaa tyhjentää neulalla mutta sieltä ei tullut käytännössä mitään. Ja piti alunperin leikata puudutuksessa mutta lääkäri päätti nukuttaa. Sain kuukauden saikkua koska työ vaatii molempia käsiä ja kantamista on. Nyt uusiutui osittain, olen menossa ylihuomena uudestaan lääkärille koska kipu on pahentunut. Hermo on jumissa ja leikkaava lääkäri ei sitä huomioinut, väitti sitä ganglion aiheuttamaksi mutta todellisuudessa oli kuulema myös hermopinne toisella puolella rannetta, eli sisäpuolella. Joten nyt olen menossa hermoratatutkimukseen ja näyttää siltä että edessä uusi leikkaus. Sekä ganglion poisto että hermopinteen. Kipu on tällä hetkellä kova, otin aamulla burana 800 ja vei pahimman kivun pois mutta rannetta ei pysty taivuttamaan mitenkään ilman viiltävää kipua. Otin iltapäivällä toisen buranan ja nyt illalla panacodin. Toivon että tällä kertaa lääkäri auttaisi, sillä käsi on nyt ollut kipeä yli vuoden. Eihän tietenkään kaikilla käy näin huonoa tuuria kuin minulla, mutta halusin jakaa tämän teidän kanssa että tiedätte ettei se aina mene hyvin :D tai siis joillain ganglio ei uusiudu punkteerauksen tai leikkauksen jälkeen. Toisilla taas uusiutuu.
Lisäksi kävin myös 5 krt fysioterapiassa, jos se olisi helpottanut hermojen lukkiutumista. Hetkeksi auttoi mutta kivut palasivat. Joten sinne meni 250e ihan hukkaan. Eniten ärsyttää se että leikkaava lääkäri ei tutkinut tarpeeksi kunnolla rannetta ensimmäisellä kerralla, vaikka sanoin että työterveyslääkäri oli sanonut että siellä on myös hermo jumissa. Kirurgi vaan väitti että johtuu gangliosta. Olisitte nähneet työterveyslääkärin ilmeen kun sanoin että kirurgi ei tutkinut hermoratoja vaan väitti sitä ganglion viaksi. Saas nähä mitä tämä työterveyslääkäri nyt sanoo :D

itse kävin kuukausi sitten leikkauksessa, mulla oli se ranteen taittokohdassa ja oli ollut kipeä kauan, pari kertaa tyhjennettiin ruiskulla mutta ei auttanut.
Nyt kun leikkauksesta on kulunut kuukausi,kättä ei voi edelleenkään taivuttaa ilman kipua..leikkaus mulka kesti noin puolitoista tuntia koska hyytelopussi oli kookas.. naurettavaa on se että kirurgi joka sen leikkas ihmetteli ettenkö ole pystynyt tekemään töitä, mutta ei varmaan ihmetellyt enää kun itse näki että ranteessa on iso ylimääräinen patti..
nyt sitten odotellaan viikko et pääsee lääkärille..toivottavsti ei uuteen leikkaukseen tarvitse mennä..:/ minkälaisia kokemuksia muilla on ollut parantumisen kanssa?

mulla leikattiin vuosi sitten.sain 8 viikkoa saikkea ja sen jälkeen töihin.oli tosi kankea eikä meinannut saada taivutettua mutta vetreytyi kyllä työssä ja sen jälkeen ei oo kipeä ollu.mulle lääkäri sano et se ranne on kankea kun sitä ei oo kauheesti liikuteltu,mutta nyt on hyvä.ja aika äkkiä loppujen lopuksi vetreytyi...

Mulla ganglio oli ensimmäisen kerran 2-3 vuotta sitten ja terveyskeskuslääkäri poisti sen painamalla kasaan:S Sattu ihan hemmetisti ja en ole kuullut että muille olisi tehty noin.

Ganglio sitten tuli viime kesänä uudestaan ja tossa loppusyksystä menin yksityiselle ja hän yritti poistaa sen mutta ei tullut mitään, joten kävin sitten ultraäänikuvauksissa, missä varmistettiin onko se ganglio ja sehän se oli.
Joulukuun lopussa en enään kestänyt, kun se vaivas kauheasti tekemisiäni ja menin uudestaan samalle yksityiselle lääkärille ja tyhjentämällä sai sen pois. Seuraavana päivänä patti alkoi kasvamaan jo takaisin ja oli todella kivulias. sama lääkäri taas tyhjensi sen viime viikolla ja laittoi samalla kortisonipiikin. Nyt ei ole kasvanut heti takaisin, mutta ranne on ollut kipee..

Mulla leikattiin ganglio pari vuotta sitten kun tyhjentäminen ei onnistunu.. Sain 4 viikkoa saikkua ja ranne oli pitkään kipeä. Meni reilu puol vuotta leikkauksesta ja patti tuli takaisin :( Kipuili aika paljon, jouduin yhdessä vaiheessa syömään Panacodia kun Burana ei auttanut. Nyt ei onneks kipua paljoa mutta patti on isompi kuin ekalla kerralla. :O Nyt tässä seurailen tilannetta ja mietin että lähdenkö taas lääkäriin valittamaan kädestä, toivottavasti nyt auttais tyhjennys ettei leikkaukseen tarviis mennä :(

Multa on leikattu 7 gangliota. Toisesta ranteesta 3 ja toisesta 4. Aina kipu on ollut syynä leikkaukseen. Kipeä ranne on ollut leikkauksien jälkeenkin. Viimeisin leikkaus vaati 2 kuukauden saikun ja fysioterapia että ranne taas taipuisi kun jäykistyi ihan tönköksi.

Koskaan en ole antanut tyhjentää ruiskulla, siitä ei ole mitään hyötyä. Kalvopussi pitää saada niin tuhottua tai kokonaan pois että ei pääse tekemään uutta pattia. Kerran, vai oliko se kaksi, suostuin verityhjennykseen. Nämä viimeisimmät aina nukutuksessa. Kerran leikattiin myös molemmat ranteet samalla ja silloin oli kyllä WC:ssä käyntikin hankalaa.

Nyt vaivaa ei ole ollut moneen vuoteen ja syy siihen on varmaankin se että vaihdon fyysisestä työstä vähemmän fyysiseen, konsultin työhön.

Mulla oli ganglio nuorempana, tyhjennettiin piikillä 5-6 kertaa, sit leikattiin ku tuli aina takas, mulla tehtiin leikkaus nukutuksessa, lääkärit luuli et kysees on vaan pikkupatti, mut leikkaussalis selvis et se oli levinny koko ranteen leveydelle. Moneen vuoteen ei sitä näkyny, mut nyt taas näkyy, täytyypi käydä taas tyhjennyksellä..

Mulla lääkäri pamautti sen rikki pharmaca fennicalla. Kuulemma ennen vanhaan pamautettiin raamatulla, nyt lääkeoppaalla :laugh:

Mutta sanottakoon, että sama vanha herra sanoi kyllä että enää ei saa kirjoilla paukauttaa niitä mutta koska olin hoitajana ko. paikassa niin sain ton ikään kuin luontaisetuna :laugh:

Minä kävin maanantaina näyttämässä terveyskeskuksessa pattia,joka oli vasemmassa ranteessa sivussa..Lääkäri sanoi jotta se on ganglio..Yritti tyhjentää piikillä pois siälmyksen,vaan ei onnistunut poisto.. Patti muljahti aina pois ja nyt on vasen ranne niin kipeä jotta ei,kärsi taivuttaa yhtään ja patti on edelleen ranteessa..

Kannanttaako uudestaan käydä näyttämässä lääkärille.?

Mulla on ranteessa neljä gangliota, joista suurin on 11*14*5mm ja joista fysiatri ja työterveyslääkäri sanoi, että ei sille enää voi mitään tehdä. 9 vuotta meni lääkärissä juostessa ennen kun magneettikuvat otettiin. Miten onko muilla kokemusta pitkään jatkuneesta tilanteesta ja varsinkin useiden ganglioiden leikkauksista?
Pikkuhiljaa toivoisi, että asialle tehtäisiin jotain, koska särky on aika hurja välillä.

[QUOTE="Riku";28326017]Mulla on ranteessa neljä gangliota, joista suurin on 11*14*5mm ja joista fysiatri ja työterveyslääkäri sanoi, että ei sille enää voi mitään tehdä. 9 vuotta meni lääkärissä juostessa ennen kun magneettikuvat otettiin. Miten onko muilla kokemusta pitkään jatkuneesta tilanteesta ja varsinkin useiden ganglioiden leikkauksista?
Pikkuhiljaa toivoisi, että asialle tehtäisiin jotain, koska särky on aika hurja välillä.[/QUOTE]

Minulta lähti ganglio pois itsestään kun söin Arthro Balance plussaa. Kannattaa ainakin kokeilla.

Minulta poistettiin viikko sitten 26. 7. oikean käden ranteesta kaksi gangliota puudutuksella. Tänään 23.7. viikon kuluttua poistettiin kääre. Sulavat ompeleet melkein sulaneet. Siisti haava, viikkoon vielä ei saa kantaaeikä saunoa eikä uida. Suihkuttelua. Ei särkyä ollenkaan eikä ne olleet kipeät ennekään. Olivat niin rumat jalähellä jänteitä. Mustikkametsaään menen heti, kun pomimikäsi on vasen muutenkin.

Minulla oli oik. Ranteen sisäsyrjässä pienehkö ganglio. Se pikkuhiljaa suureni, ja koskapa se oli juuri ranneluitten- ja hermojen seassa, niin koostaan huolimatta alkoi ennenpitkää aiheuttaa kipuja. Kipujen ilmaantuessa sitä ensin tyhjenneltiin ruiskulla, mutta koska ganglion pää oli niin pinnassa ihon alla, siihen ei voitu laittaa kortisonia, joka olisi saattanut haurastuttaa ganglion seinämät ja ehkäistä uudelleen täyttymisen, niin se sitten täyttyi parissa päivässä jo uudestaan. Lopen siihen tuli rustoa niin ettei saanut enää tyhjennettyäkään, tuolloin taisi olla jo lähete leikkaukseen vetämässä, kun tuo kipu oli sitä luokkaa ettei kättä pystynyt pahimmillaan liikuttamaan yhtään. Sain nopeasti (reilussa kuukaudessa lähetteestä) kyllä ajan ganglion poistoon, se tehtiin verityhjiössä puudutettuna, koska ganglio oli suht pieni (n. Herneen kokoinen) ganglion "juuret" olivat joutua kirurgilta hukkaan, tuolloin riski ganglion uusimiseen jää suuremmaksi, mutta sai kuitenkin lopen käsiteltyä nuo juuret. Haava oli V:n muotoinen, n. 4cm mittainen. Leikkauksen jälkeen ranne oli todella kipeä, peukaloon säteili hermokipua, ja välillä tuli oikein sellaisia sähköisiä juilaisuja jos varomattomasti liikutti kättä. Nuo kivut loivenivat vähitellen n. 2kk aikana. Kun kivut sitten lopen häipyivät kokonaan, niin tilanne on pysynyt hyvänä, silloin tällöin saattaa rannetta särkeä siitä leikkauskohdasta, jos käsi saa tietynlaista rasitusta (esim. Taikinan vaivaaminen), mutta kipu ei ole kovaa ja menee itsekseen ohi. Ganglion poistamisesta tulee syyskuussa 2v. Ei ole uusinut toistaiseksi ainakaan.

No niin, eli mun ranne leikattiin viime tiistaina ja sen verran voi jo sanoa, että ranteen kivun luonne on muuttunut, koska tavis Burana auttaa särkyyn. Ennen sillä ei ollut mitään vaikutusta särkyyn.
Leikkaus tehtiin nukutuksessa, koska puudutus ei toiminut. Tunsin ilmeisesti veitsen viillon ja sitten nukutettiin nopeasti. Kylmän tunsin monessakin kohdassa kättä. Käsi oli kyllä hyvin puutunut sitten seuraavaan aamuun. Ranteessa on yksi n. 4 cm pitkittäinen haava ja pari reikää tähystyksestä johtuen, eli on sieltä jotain kaivettu.
Toivottavasti leikkaus auttaa, että pääsee eroon pitkään jatkuneesta särystä.