~Galluppii~ Mitä ekologisia tekoja sinä olet tehnyt lähiaikoina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Haaveilija-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

-Haaveilija-

Jäsen
05.06.2013
58
0
6
Hki
Kuulisin mielelläni,että mitä te olette tehneet luontoamme ajatellen ? Pienetkin asiat ovat plussaa. Kertokaas ;)

organic-search.jpg

Olen vaihtanut kaikki perheeni käyttämät shampoot ja suihkusaippuat sellaisiin saippua ja shampoopaloihin. Flow-nimisellä firmalla joka on muuten myös kotimainen, löytyy ihana valikoima luomulaatuisia tuotteita ja juuri nämä mainitsemani shampioo- ja suihkusaippuapalat on heidän valmistamiaan. Aika paljon muovipakkauksia jää ostamatta kun iso perheemme siirtyi käyttämään näitä.

Ei asuta kovin tilavassa asunnossa, tilaa on vaan sen verran kun on tarvis. Ei ostella turhaa tavaraa.

• Tykkää
Reactions: -Haaveilija-
Omia pikku tekoja täällä:
- auto pois (pärjätään yhdellä, ennen oli kaksi)
- kirpputoreilua harrastan paljon
-vaihtanut muutamat kodin kemikaalit ja pesuaineet luontoystävällisimmiksi ja myrkyttömimmiksi
- kiinnostus luomuruokaa kohtaan päivä päivältä kasvaa
-roskien hyvä lajittelu

Mites te muut ? :D

Kasvatan itse omat kasvikset ja yrtit mahdollisuuksien mukaan. Käymme paljon lähimaastoissa sienestämässä ja marjastamassa. Kierrätän jätteet. Yritän säästää sähköä ja vettä. Siinä nyt jotain mitä tulee mieleen.

Täytin 12 000 litran uima-altaan kuuman veden sijasta vain lämpimällä vedellä :saint:

No joo, pyrin korvaamaan tuon uima-allasjutun sitten muilla asioilla kuten kierrättämisellä, omalla kasvimaalla, lentomatkailun välttämisellä jne.
Teen myös paljon etätöitä joka säästää reilut 50km ajoa per päivä.

Viimeksi muokattu:
Unohtui edellisestä viestissäni, kun en edes enää tajua mitkä on ekotekoja...

Pyykinpeuasineet ja tiskiaineet ekologisia.

Olen liittynyt luomuruokapiiriin ja tilaan siis paljon eri tuotteita suoraan kasvattajilla yhdessä isomman porukan kanssa.

Ostan aina kun mahdollista kotimaista ja mieluiten vielä lähellä tuotettua ruokaa.

Kerään marjoja ja sienie ja omppuja mökiltä.

Ei olla kasvissyöjiä, mutt syödään melko vähän lihaa ja paljon kasviksia.

Käyn kirpputoreilla ja kierrätän.

Lajittelen jätteet.

Mitään erityistä en ole viime aikoina tehnyt, mutta elämäntapana ainakin nämä:
- shampoota ei käytetä (no poo)
- pesupähkinät pyykinpesussa
- kierrätetään ihan kaikki mikä vain onnistuu
- kirpparivaatteet kelpaa
- autoja on vain yksi
- pyörällä töihin aina kun mahdollista

Kierrätetään jätteet
Käytetään sähköä ja vettä maltillisesti
Minimoidaan ostamista ylipäätään, ja pyrimme hankkimaan loppuelämän kestäviä huonekaluja jne.
Kerätään talveksi marjat

Kuljen mahdollisuuksien mukaan pyörällä tai jalan, busseja käytän vain talvella. En lennä. Syön vain vähän lihaa.
Minulla ei ole autoa.
Lajittelen roskat ja käytän ekologisia pesuaineita, pyykinpesussa enimmäkseen pesupähkinöitä.
En osta vaatteita juuri koskaan uutena, vaan kaikki on käytettyä. Sama juttu huonekalujen kanssa.
Talvella yritän pärjätä mahdollisimman vähällä lämmityksellä ja pidän sisälläkin paljon vaatteita päällä. Kesällä välttelen tuulettimen tms. "turhan" pitämistä päällä.
Sähkö on vihreää ja kulutan sitä vähän.

Olen yksin asuva, köyhä opiskelija, joten ekoilu tulee luonnostaan :D Kuljen kävellen tai bussilla, vaatteet usein kirpputorilta, kierrätän jätteet, kerään marjat metsästä jne. Valitettavasti esim luomuruokaa en voi ostaa, koska se on kalliimpaa.

* Asutaan pienessä asunnossa
* Ei osteta paljon tavaraa, ostoksia harkitaan ja koitetaan ostaa sellaista mikä kestää pitkään
* Vauva vaipatetaan kierrätetyillä ja kierrätysmateriaalista tehdyillä kestovaipoilla
* Suurin osa lastenvaatteista ostetaan kirpparilta, myös aikuisten vaatteet jos vaan sopivia löytyy, ja leluja, kodin tavaroita, huonekaluja jne. eli aina etsitään ensin käytettyä. Nyt odottaa tori.fistä löytynyt ruokapöytä hiomista ja käsittelyä :)
* Kasvatetaan itse kasviksia, suositaan lähiruokaa ja ostetaan jonkin verran luomua
* Lajittelen jätteet ja koitan vähentää sen syntymistä, käytän esim. shampoo- ja saippuapaloja
* Olen pikkuhiljaa siirtymässä kosmetiikassa ja kodin pesuaineissa ekologisempiin tuotteisiin, sitä mukaa kun vanhoja loppuu :)

Päivittäin tulee käytettyä lapsella kestovaippoja ja lajiteltua jätteet. Talouspaperi vaihdettiin harsorätteihin keväällä. Kestositeitä pitäisi ommella, mutta näin raskausaikana asia ei ole akuutti. Kemikaalien käyttöä olen vähentänyt rajusti viime vuosina, tosin sen tavoitteena on ensisijaisesti ollut suojella perhettä eikä luontoa. Kierrätän ja uusiokäytän tavaraa paljon. Siinä mitä nyt ekana tuli mieleen. Paljon pidempi on se lista, missä olisi vielä kehitettävää...

Me asutaan tehokkaasti, pienessä talossa, vähissä neliöissä. Tulee pidettyä hankinnat minimissä. Kierrätetään ja kompostoidaan ja lajitellaan. Ostetaan ne ruoka-aineet, jotka saadaan, naapureilta ja lähitiloilta. Just kuukkeloin paikallisen villisikafarmarin numeron, heinäkuussa grillataan herkkua :p

Autoja meillä on kohta kaksi, mutta niillä liikutaan vain pakolliset. Pesuaineet on tarkkaan harkittuja ja samoin esim pyykin pesu on aina mietitty, eikä mikään pesukone käy vajaana. Uuninkin lämmitän siinä toivossa, että ainakin 3 ruokaa saan tehtyä ja sämpylät vielä jälkilämmössä.

Nyt satavarmasti unohtuu jotain.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Ei syödä lihaa
Eikä paljon kalaakaan
Koetetaan kokata sopivasti/ käytetään edellisen päivän tähteet

Käytetään ekopesuaineita
Ei omisteta autoa
Mä työmatkapyöräilen

Ei harrasteta shoppailua
Annetaan lahjaksi tavarattomia asioita
Kierrätetään tavarat eteenpäin
Itsekin hankitaan usein käytettyä

Lajitellaan roskat

Kuulisin mielelläni,että mitä te olette tehneet luontoamme ajatellen ? Pienetkin asiat ovat plussaa. Kertokaas ;)
En itse kovasti iski, että makrotasolla on erityistä hyötyä ekoilusta. Lisäksi tietyt instanssit pyrkivät ekoilun nimissä anastaa vallan, joka on minusta moraalitonta. Tämä ekoilu on mielestäni vain silmälumetta.
No, anyway itse kiertän lähteet ja säästän sähköä, mutta en ekologisuuden vuoksi. Lähteet kehittelen siksi, koska en silloin ei tarvitse viedä roskapussia joka päivä jätekatokseen. Sähköä säästän, koska se pienentää sähkölaskua.
Meillä ei käytetä vahvoja pesuaineita siivoamiseen, koska se tykkää hyödyllisen bakteerikannan ja allergiamme pahenevat tämän käytön myötä.
Meillä perunat tulevat suoraan maalta, jossa vanhempani kasvattavat ne. Itse kasvatan kesällä mansikoita. Kesällä kerään sadeveden ämpäreihin ja saaveihin, jotta säästää vesilaskussa. Luomua olen joskus koettanut kasvattaa, mutta sato jää melko pieneksi ja maistuu huonommalta kuin normaali. Olen aina hyvä viljelijä ja kukkien kasvattaja.
Autoa meillä ei ole, koska ei ole varaa sen ylläpitoon. Suuri haaveeni on kun valmistun koulusta, niin kauan ensimmäisen autoni. Se kyllä helpottaisi näin jokin verran yksinhuoltajan elämää. Nykyään liikun julkisilla ja kävellen.

Kerään kukkakaalien aluslehdet talteen ja vien metsän reunaan pupuille: Onhan ne sentään rahalla maksettu, lentokoneella lennätetty, vaivoilla kasvatettu, riski otettu jne. Puput tottuvat pysymään paremmin siellä metsän reunassa, kun ne ruokkii sinne, eivätkä lähde jyrsimään meidän istutuksi. Tai ainakin kuvittelen, että niin tapahtuu, jos tai kun jatkan. Luomukukkakaalta vielä ovat:D

Kunpa muutkin asiat olisi yhtä helppoja - mut eipä ole (n)o_O

Yhteistyössä