Galluppi toisten lasten hoitamisesta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Kuvitellaan ja oletetaan että olet työssä käyvä äiti. Työviikkosi saattaa vaihdella mutta oletetaan että olet töissä vaikkapa aamu/päivävuorossa arkisin.

Sinulle joku läheinen ehdottaa että hoidat heidän taaperoaan(joka on vikkelä liikkeissään ;) voitte uskoa) jonain tulevana perjantaina työpäivän jälkeen yön yli(ja siis hoidat lasta joskus harvoin muulloinkin, eli ei ainut kerta).
Kaiken kermana on se, että minun pikkutyttöni on sellainen että alkaa itkemään aina kun se hoidokki itkee ja se on hirveen stressaavaa hoitaa kahta hysteerisesti huutavaa :(.

Sanotko että tottakai, vai ämpyiletkö että sullahan on työpäivä ja olet varmaan väsy ja haluatte levätä koko perhe perjantai iltana työ/koulu/hoitoviikon jälkeen???

Ihan vaan gallupoin, kun minulla tämä tilanne. Aloitan kohta työt. Lapsi ja sen äiti rakas <3 ja läheinen mutta hän ei ymmärrä että en ilosta hihkuen olisi hoitamassa taaperoa työpäivän jälkeen yön yli...? Kuulemma olen ainut jonka tuntee joka näin "outo" :O. Itse kun luulin ettei kukaan työssä käyvä hihkuen olisi hoitamassa?
Siis olenko minä nyt outo ja laiska vai onko oikeutettua sanoa että en välttämättä jaksa?

:/

Itse tiedät omat rajasi, jos et jaksa niin et jaksa.
Voisin kuvitella, etten itsekään innosta kiljuen työviikon päätteeksi ottaisi vastuulleni pientä yövierasta.

No kait mä voisin sitä sen yhden yön seudun hoitaa jos se ei meillä ihan myötäinsä olis hoidossa. Tietysti jos susta itsestäs tuntuu ettet jaksa työviikon päätteeks niin sitten et jaksa ja vanhemmat saa etsiä vähemmän "oudon" hoitajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
No kait mä voisin sitä sen yhden yön seudun hoitaa jos se ei meillä ihan myötäinsä olis hoidossa. Tietysti jos susta itsestäs tuntuu ettet jaksa työviikon päätteeks niin sitten et jaksa ja vanhemmat saa etsiä vähemmän "oudon" hoitajan.

Olen ainut joka voi hoitaa, muita heillä ei melkeempä ole.

Riippuu vähän siitäkin miksi lasta pitäisi hoitaa. Jos äidin pakko mennä dialyysiin niin tietysti mutta jos bilettämään niin ei jos ei huvita. Mä pystyn kieltäytymään jos en jaksa tai viitsi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu vähän siitäkin miksi lasta pitäisi hoitaa. Jos äidin pakko mennä dialyysiin niin tietysti mutta jos bilettämään niin ei jos ei huvita. Mä pystyn kieltäytymään jos en jaksa tai viitsi.

Kyseinen äiti masentunut ja avioliittokin arjen kiireen ja masiksen keskellä lujilla. Haluaisivat että tämä äiti pääsee miehensä keikalle kuunteleen musiikkia, eli noh "bilettään", siis rentoutumaan ja katsomaan miehensä esitystä.

Ylihuomenna hoidan taaperoa yön yli myös mutta olen vielä kotona vapaalla. Silloin he menevät Hesaan isommalle keikalle yhdessä relaamaan.

Kyllä mäkin oon sitä mieltä, että jos et jaksa niin et jaksa, ja sitä saavat kaverit pitää miten outona tahansa.
Kyllähän lapsenlikkoja saa palkatakin, jos ei lähipiiristä satu hoitajaa löytymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Senni:
Kyllä mäkin oon sitä mieltä, että jos et jaksa niin et jaksa, ja sitä saavat kaverit pitää miten outona tahansa.
Kyllähän lapsenlikkoja saa palkatakin, jos ei lähipiiristä satu hoitajaa löytymään.

Lapsen äiti ei kykenis jättämään taaperoa tuntemattomalle ja ymmärrän hyvin, en jättäisi minäkään. Mutta kyllä on hankala tilanne kun tulee painostusta sieltäpäin ja ihmettelyä. Toki haluan auttaa mutta...:/

Hoitaako kyseinen äiti myös sun lasta, tarvittaessa yön yli?
Jos homma toimii molempiin suuntiin, niin jos vain jaksat, niin varmasti arvostavat jos tarjoat heille vähän hengähdystaukoa jotta saavat parisuhdetta hoidettua.
Mutta jos homma menee aina niin, että sinun tarvitsisi suostua tai olet outo, niin sitten ei tarvi kyllä olla ollenkaan huono omatunto, jos kieltäydyt.

Sanot suoraan, ettet jaksa. Jos lapsella ei ole muita hoitajia, se on vanhempien ongelma. Kyllä tukiverkosto pitää luoda jo odotusaikana tai sitten vaan hoitaa lapset itse, niin kuin moni muukin tekee.

Mullekin on eräs kaveri nakittanut lastaan hoitoon, vaikka mulla omiakin 3. Pari kertaa suostuin, mutta sitten laitoin stopin hommalle. En vaan jaksa, kun tämä lapsi ei ole mikään rauhallisin ja helppohoitoisin tapaus. Maksullisiakin lastenhoitajia löytyy, jos ihminen ei itse voi lastaan hoitaa. Itse pyytäisin kavereita lastenvahdiksi vain jos todellinen hätätapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Fiina:
Hoitaako kyseinen äiti myös sun lasta, tarvittaessa yön yli?
Jos homma toimii molempiin suuntiin, niin jos vain jaksat, niin varmasti arvostavat jos tarjoat heille vähän hengähdystaukoa jotta saavat parisuhdetta hoidettua.
Mutta jos homma menee aina niin, että sinun tarvitsisi suostua tai olet outo, niin sitten ei tarvi kyllä olla ollenkaan huono omatunto, jos kieltäydyt.

Ei hoida. Kun minun lapset olivat pieniä ja tarvitsin apua, en sitä oikein saanut syystä tai toisesta. :/ Oli masennusta, töitä, vastarakastuneen menoja ja muita kiireitä. Kumpikaan mun lapsista ei ole koskaan pienenä ollut hänellä yötä. Totuus kyllä on, että se olisi mennyt huudoksi sillä lapset olivat arkoja ja huutavaisia ja eivät olisi kestäneet yökylää(=kamalaa huutoa) sillä äidillä sillä eivät olleet tottuneet olemaan hänellä.
Muutama kerta parin tunnin ajan vuosien varrella.

Eli minä hoidan heidän taaperoa aina välillä kun pakkomenoa heillä tai nyt esim ylihuomenna kun on rentoutuminen kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Sanot suoraan, ettet jaksa. Jos lapsella ei ole muita hoitajia, se on vanhempien ongelma. Kyllä tukiverkosto pitää luoda jo odotusaikana tai sitten vaan hoitaa lapset itse, niin kuin moni muukin tekee.

Mullekin on eräs kaveri nakittanut lastaan hoitoon, vaikka mulla omiakin 3. Pari kertaa suostuin, mutta sitten laitoin stopin hommalle. En vaan jaksa, kun tämä lapsi ei ole mikään rauhallisin ja helppohoitoisin tapaus. Maksullisiakin lastenhoitajia löytyy, jos ihminen ei itse voi lastaan hoitaa. Itse pyytäisin kavereita lastenvahdiksi vain jos todellinen hätätapaus.

Kyseessä on oma siskoni ja olemme läheisiä. Mutta homma toimii syystä ja toisesta yksipuolisesti ja nyt saan ihmettelyä miksi en hoitaisi taaperoa kun työni alkavat... :/ heti työpäivän päätteeksi.
Kyseessä on kummipoikani, mutta on minunkin poika hänen kummipojunsa ja ei ole hoitoa oikeastaan saanut sieltäkään kun poikani oli pieni...syynsä kullakin ja mulla olis nyt TYÖ.

Ja lisäyksenä, että tilanteensa vuoksi se äiti tarvitsisi todella omaa aikaa ja aikaa miehensä kanssa, siitä ei ole kyse etteikö tarvitse mun mielestä, ja kyllä, mä HALUAN auttaa mutta hänellä olo että EN halua. Tottakai haluan! Toteutus vaan on eri kun se mitä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Kyseessä on oma siskoni ja olemme läheisiä. Mutta homma toimii syystä ja toisesta yksipuolisesti ja nyt saan ihmettelyä miksi en hoitaisi taaperoa kun työni alkavat... :/ heti työpäivän päätteeksi.
Kyseessä on kummipoikani, mutta on minunkin poika hänen kummipojunsa ja ei ole hoitoa oikeastaan saanut sieltäkään kun poikani oli pieni...syynsä kullakin ja mulla olis nyt TYÖ.

Jos sinusta tuntuu ettet jaksa niin kieltäydy. Oma lähi-perhe ensin. Sinulla ei ole vastuuta toisten avioliitosta. Siskosi on tajuttava että tilanne on muuttunut. Yksipuolisuus nou, nou.

En hoitais jos en jaksais.
Mutta en hoitais ketään joka ei oo niin läheinen etten voisi suoraan sanoa syytä.

Ja joskus voisin erityistilanteessa joustaa ja ottaa hoitoon vaikka vähän väsyttäiskin. Kyllä sitä kerran jaksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap vastaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyseinen äiti masentunut ja avioliittokin arjen kiireen ja masiksen keskellä lujilla. Haluaisivat että tämä äiti pääsee miehensä keikalle kuunteleen musiikkia, eli noh "bilettään", siis rentoutumaan ja katsomaan miehensä esitystä.

Ylihuomenna hoidan taaperoa yön yli myös mutta olen vielä kotona vapaalla. Silloin he menevät Hesaan isommalle keikalle yhdessä relaamaan.

Ei taida olla kyseessä relaaminen vaan mustasukkaisuus.
Mutta mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin minä hoitaisin väsyneenäkin kummilapseni, jos pyydetään. Jos pyyntöjä tulee usein, niin sitten sovitaan jotenkin, ettei toinen osapuoli tunne olevansa hyväksikäytetty.

Yhteistyössä