galluppi. kuinka moni on juonut tai suostuisi juomaan ternimaitoa paljaaltaan

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
tienneekö edes kaikki mitä se on.
itse en kyllä paljaaltaan sitä jois, vaikka mikä olis. ja vaikkakin kuinka terveellistä olisi.
yksi vanha mummo sanoo pitkän iän salaisuudekseen sen että juo joka aamu 2 dl ternimaitoa paljaaltaan. veriarvotkin ovat kuulema kuin nuorella tytöllä

mä en ymmärrä miksei voisi juoda. lapsena kävin lypsämässä lehmän tissistä maitoa suoraan jogurttipurkkiin ja join sen :)

äitini ei pysty juomaan maitoa lainkaan, koska oli maitotilan lapsi. häntä ällötti se lämmin maito.

No en ole juonut niin että sitä voisi juomiseksi sanoa maistanut kyllä ja tuskin pystyisin.

Mielenkiinnosta kysyn kuinka sinä määrittelet ternimaidon; kolmen ensimmäisen lyspyn maito?

Lisäyksenä; kolmatta tai neljättä maitoa ehkä jo pystyisin juomaan tuskin ensimmäistä tai toista, riippuu tietenkin vähän lehmästäkin.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24043529:
yksi vanha mummo sanoo pitkän iän salaisuudekseen sen että juo joka aamu 2 dl ternimaitoa paljaaltaan.

OT mutta mistä se sitä saa koko vuoden tarpeiksi? En ole ikinä ainakaan kaupassa törmännyt (en suoranaisesti ole kyllä etsinytkään...).

No en ole juonut niin että sitä voisi juomiseksi sanoa maistanut kyllä ja tuskin pystyisin.

Mielenkiinnosta kysyn kuinka sinä määrittelet ternimaidon; kolmen ensimmäisen lyspyn maito?

Lisäyksenä; kolmatta tai neljättä maitoa ehkä jo pystyisin juomaan tuskin ensimmäistä tai toista, riippuu tietenkin vähän lehmästäkin.
ternimaito on just se kolmen eka kerran maito

[QUOTE="heh";24043634]OT mutta mistä se sitä saa koko vuoden tarpeiksi? En ole ikinä ainakaan kaupassa törmännyt (en suoranaisesti ole kyllä etsinytkään...).[/QUOTE]

:D olisiko lehmästä? Ehkä lähellä on maitotila, ternimaitoa voi myös pakastaa. Itse en ehkä pakastettua joisi vaan käyttäisin pannukakkuun tms.

Joisin toki jos sitä jostain sais. Joskus tutun tuttu toi pakastettua ternimaitoa porukoille, mutta siitä tehtiin uunijuustoa (hyvää!)

Miksi sitä ei vois juoda?

[QUOTE="heh";24043634]OT mutta mistä se sitä saa koko vuoden tarpeiksi? En ole ikinä ainakaan kaupassa törmännyt (en suoranaisesti ole kyllä etsinytkään...).[/QUOTE]

Täällä saa huutokaupasta pakastettuna. :)

:D olisiko lehmästä? Ehkä lähellä on maitotila, ternimaitoa voi myös pakastaa. Itse en ehkä pakastettua joisi vaan käyttäisin pannukakkuun tms.

Tiedän kyllä että voi pakastaa. Mutta eikös ternimaito ole vähän niinkuin kausiluonteinen juttu, ei taida olla tuoreena tarjolla ympäri vuoden. Sitä vaan ajattelin että tarvii olla iso pakastin kun 2dl päivässä vuoden ajan tekee kuiteskin 73 litraa ;)

[QUOTE="heh";24043756]Tiedän kyllä että voi pakastaa. Mutta eikös ternimaito ole vähän niinkuin kausiluonteinen juttu, ei taida olla tuoreena tarjolla ympäri vuoden. Sitä vaan ajattelin että tarvii olla iso pakastin kun 2dl päivässä vuoden ajan tekee kuiteskin 73 litraa ;)[/QUOTE]

Miksi se kerralla pitäisi kaikki ostaa kun sitä saa ympärivuoden pakastettuna ostaa?

[QUOTE="heh";24043756]Tiedän kyllä että voi pakastaa. Mutta eikös ternimaito ole vähän niinkuin kausiluonteinen juttu, ei taida olla tuoreena tarjolla ympäri vuoden. Sitä vaan ajattelin että tarvii olla iso pakastin kun 2dl päivässä vuoden ajan tekee kuiteskin 73 litraa ;)[/QUOTE]

Riippuu tietenkin karjan koosta, mutta kyllä maitotilalla pääsääntöisesti pyritään siihen että maitoa saataisiin tasaisesti ympäri vuoden, joten lehmien poikimisiakin on tasaisesti läpi vuoden.

Varsinkin ensimmäisen lyspyn maito on koostumukseltaan paksua, valkuaispitoista ja rasvaista. Voi hyvin vaikka juoda, mutta itselleni koostumus lähinnä se mikä tökkii. Ensimmäistä maitoa kai aika harvoi saakaan, koska se pääsääntöisesti käytetään vasikan ensimaidoksi.

Juu, tiedän. Tosin nykyiset lypsyrodut vain tuottavat sitä maitoa niin pirun paljon, että sitä jää ylimääräiseksikin.

Kaikkeen se ihminen pystyy, mutten ehkä kuitenkaan pystyisi joka aamu juomaan, muuten kuin rankan totuttelun jälkeen. Terveellistä se kyllä varmasti on.

Lapsena olen juonut kyllä suoraan utareesta kippoon lypsettyä maitoa, mutta oli se kamalaa. Maito on parasta ihan kylmänä.

[QUOTE="heh";24043841]No just sitähän mä nimenomaan kysyin että mistä sitä saa kun en ole nähnyt.[/QUOTE]

ja minä jo vastasin, että huutokaupoista. :) ja myyjäisistä.