Gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karpalo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karpalo

Vieras
1. Vauvasi ja mahd. muiden lapsiesi iät?
2. Kuinka monet ja minkä pituiset päiväunet lapsesi nukkuu, mihin kellonaikoihin?
3. kuinka usein imetätte/syötätte?
4. mitä teette lapsenne päiväunien aikana?
5. koska teette kotitöitä? miten olette jakaneet kotityöt?
6. otatteko ja jos niin miten ja milloin aikaa parisuhteelle?

-tytär, täyttää vuoden parin viikon kuluttua

2. Kuinka monet ja minkä pituiset päiväunet lapsesi nukkuu, mihin kellonaikoihin?
-2 x 1,5 h. Ensimmäiset unet aamupäivällä 10-12 välillä ja toiset 14-16 välillä.

-Imetän ainoastaan illalla juuri ennen kuin lapsi menee nukkumaan. Aamupuuro n. klo 7-8, lounas ensimmäisten unien jälkeen, päivällinen toisten unien jälkeen, iltapuuro n. klo 19. Välipaloja tarpeen mukaan.

-Riippuu siitä onko mies kotona. Jos on, saatan lähteä kaupoille. Jos olen yksin lapsen kanssa kotona, vastailen kavereiden sähköposteihin, luen lehtiä/kirjoja, katson telkkaria, juon kahvit rauhassa.

-Teen kotitöitä lapsen kanssa pitkin päivää. Tyttö tykkää katsella kun äiti esim. imuroi tai laittaa pesukonetta pyörimään. Tykkää myös istua syöttötuolissa seuraamassa kun äiti tiskaa. Kotityöt jakautuu siten, että se tekee kuka sillä hetkellä pystyy. Mies enimmikseen tekee ruuan, minä hoidan pyykit. Kumpikin tiskaa ja siivoaa.

-Joka päivä on aikaa parisuhteelle, kun lapsi menee niin aikaisin illalla nukkumaan. Silloin juttelemme päivän tapahtumista, katselemme telkkaria yhdessä tai pelaamme lautapelejä. En koe, että olisimme mieheni kanssa liian vähän kaksistaan. Olemme muuttaneet uudelle paikkakunnalle ja toistaiseksi olemme viettäneet aikaa ainoastaan toistemme kanssa, ei ole vielä uusia tuttavia tai harrastuksia. Silloin tällöin lapsi menee mummon hoitoon ja käymme vaikka kaupungilla kaupoissa tai syömässä.

1. Poika ylihuomenna 9kk, likka 2,5v. ja poika 8v.
2. Poika nukkuu yleensä kahdet päiväunet, joskus kolmet. Aamupäivällä yhdet ja iltapäivällä 15-16 aikaan toiset.
3. Poika syö 5 ateriaa päivässä ja imetän varmaan sata kertaa päivällä ja yöllä.
4. Jos meidän likka sattuu nukkumaan omat päikkärinsä samaan aikaan, niin sitten istun netissä. Jos on hereillä, niin toimin neidin tiukassa komennossa, kun koko ajan tarvii jotain.
5. Kotityöt teen yleensä vauhdilla silloin kun mies on kotona eikä töissä. Saan tehdä ne rauhassa. Tällä hetkellä teen itse lähes kaikki kotityöt.Kuukauden päästä lähden töihin ja sitten mies saa osallistua aktiivisemmin.
6. Illalla lasten nukkuessa jos huvittaa. Ei erityisemmin sitä kaivata, ollaan samaa pakettia koko perhe. Kunhan nuo tuosta vähän kasvavat, niin sitten ruvetaan tekemään ehkä jotain lyhyitä viikonloppureissuja kahdestaan silloin tällöin.

1. Tyttö 6 kk.
2. Yleensä kolmet, joskus kahdet. Yhteensä 2-3 tuntia. Kellonajat vaihtelee, mutta noin yheksän, puolenpäivän ja neljän maissa.
3. Täysimetyksellä vielä, soseita alotetaan ihan kohta. Imetän usein, ehkä noin parin tunnin välein. Tyttö syö nopeasti, usein vaan pari minuuttia kerrallaan. Yöllä imetän yleensä kaksi kertaa.
4. Ainakin kerran päivässä ulkoilen, lenkkeilen, samalla. Kaupungilla käydään pari kertaa viikossa. Jos ollaan kotona kaksistaan, surffaan netissä, kirjottelen, luen lehtiä, teen kotitöitä. Kauniilla ilmalla istun partsilla.
5. Suurimman osan kotitöistä teen päivällä vauvan ollessa hereillä. Osan sitten vauvan nukkuessa. Mies ei nykyään tee kotitöitä oikeastaan ollenkaan :-( Kokkaa ehkä kerran viikossa, vie roskat jos laitan ne eteiseen valmiiksi.
6. Aikaa on iltaisin vauvan mentyä nukkumaan. Vauva ei oo ollu vielä kenelläkään hoidossa.

1. Vauva on kohta 11 kk (iik, ei siis mikään vauva enää..).
2. Hän nukkuu yhdet päiväunet klo 12-14(15).
3. Imetys valitettavasti loppui vauvan ollessa yhdeksän kuukautta. Poika syö aamupuuron, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapuuron.
4. Lapsen päiväunien aikaan lueskelen lehtiä tai kirjoja, syön, katselen telkkaria, pyörin netissä tms. Joskus otan itsekin torkut. Usein pyöritän samalla myös tiski- ja pesukonetta. (Moniajo päällä.)
5. Kotiöitä teen pitkin päivää. Jotkut hommat teen lapsen nukkuessa mahdollisimman nopeasti, mutta useimmat pyrin tekemään lapsen ollessa hereillä, jotta jää itsellekin aikaa joskus. Olemme jakaneet kotityöt niin, että minä teen kaiken. Heh. Mies rakentaa ja käy töissä.
6. Parisuhdetta hoidamme iltaisin lapsen mentyä nukkumaan. Siinä on ihan hyvin aikaa. Tulevana viikonloppuna menemme ensimmäistä kertaa vauvan syntymän jälkeen kahdestaan juhlimaan tuttavapariskunnan häihin. Saa nähdä, kuinka pärjäämme ilman ipanaa..

Em. kysymyksiin liittyen lisäyksenä meidän perheestämme: KUN talo on valmis ja KUN minä menen töihin, muuttuu työnjako meidän perheessämme taatusti. Nykyinen malli on niin perinteinen, että oikein ahdistaa, mutta onneksi väliaikaista kaikki on vain..

1. Poika 10kk

2. Yleensä kahdet unet nukkuu, jos aamulla koisii pitkään niin sitten yhdet. Eli nukkuu 11-13 ja 16-17.

3. No poika lopetti tissittelyt vajaa 9kk eli imetä en enää. 8-8.30 aamupala (jugurttia) poika huono syömään aamulla.
n. 10.45 lihakasvissose/muu ruoka (pastaa, risottoa)
14 välipala, 17 lihakasvisose ja 20 iltapuuro. Maitoa nokkamukista joka aterialla.

4.Siivoilen, juon kupposen kahvia, katon postit (s.postin), luen...

5.Meillä tehdään kotityöt puoliksi. Tuo siivoilu jota teen pojan nukkuessa on lähinnä järjestelyä. Ruoka tehdään yhdessä ja viikkosiivous yhdessä. Pyykin hoidan minä.

6. No joka päivä pyritään viettää hetki kahdestaan ja yleensä ilalla kun poika menny nukkuu. Kerran on käyty syömässä ja mummi hoisi poikaa silloin. Nyt poika on menossa ekaa kertaa mummille yö kylään.

1. 8kk
2. kahdet tai kolmet unet, silloin kun nukuttaa, ei säännöllisiä aikoja
3.syötän 4 kertaa päivässä ja 5krt maidonjuontia pullosta
4.siivoan, soitan ystäville, luen, teen ulkotöitä yms.
5.Teen kaikki kotityöt, ehdin hyvin kun on vain tuo yksi vauva
6.Aikaa parisuhteelle on koko ajan, ei vauva sitä vie pois. Harrastetaan yhdessä urheilua yms. Vauva mukana matkoilla ja ulkoillessa.

1. Vauva vähän vajaa 5kk

2. Nukkuu aamupäivällä lyhyet päikkärit, 15-30min, iltapäivällä yhdet tai kahdet lyhyet ja yleensä yhdet pidemmät, 1-2t, joskus enemmänkin, joskus ei ollenkaan...

3. Imetän n. parin tunnin välein, pari kertaa päivässä vauva saa lisäksi kasvis- tai marjasosetta (ja maitoa päälle), yöt menee 2-3 syötöllä

4. Tällä hetkellä remonttia... normaalisti kotitöitä, luen, kattelen telkkaa, surffailen netissä, kirjotan kirjeitä, tai sit ollaan ulkona ja työnnän vaunuja

5. Se tekee kotitöitä, kumpi ehtii. Joskus mies tekee kaiken kun vauva vie kaiken mun ajan, joskus taas mä ehdin tehä kaikki valmiiks sillä aikaa kun mies on töissä, riippuu ihan päivästä. Meillä kumpikin tekee kaikkia töitä ihan pyytämättä.

6.Parisuhteelle on aikaa ihan hyvin, esim. sillon kun vauva on päikkäreillä. Kännäämistä ei harrastettu juuri lainkaan ennen vauvaakaan, miksi siis nytkään

Höh, taidan olla jo unessa kun käsitin tuon viimesen kysymyksen noin väärin... samantien kun olin painanut lähetä-nappia, tajusin mitä tolla ottamisella tarkoitetaan. Tyhmä minä! Jäänyt niin päähän nää keskustelut, että kuinka pienen vauvan äiti voi lähtee viihteelle... tää mamma taitaa nyt lähtee nukkumatin maahan... zzz...

Tyttövauva 2kk, tyttö 2,5v

Vauva nukkuu aamulla klo 9-10 pari tuntia, sitten 1-2 tuntia hereillä ja taas nukutaan..noin 3 tuntia. Hereillä muutaman tunnin jne jne. Hän nukkuu todella paljon ;) Ei vielä jaksa olla hereillä yhtämittaa enempää kuin 2 tuntia ja harvemmin sitäkään.

Hän syö päivän aikana tasaiseen tahtiin kolmen tunnin välein ja yöllä herää 2 kertaa syömään. Siis imetän.

Yleensä istun koneella tms. Mies tekee aina iltavuoroa joten aamupäivällä saa hoidettua kotihommat. Tämä muuten siis isomman tytön päiväunien aikaan ;) vauva kun nukkuu niin vietän spesiaaliaikaa esikoisen kanssa.
Kotityöt siis aamupäivisin. Mies auttaa jos pyydän/tarvitsen apua mutta yleensä viettää aikaa lapsien kanssa mahdollisimman paljon.
Ei mitenkään erikoisemmin oteta aikaa, illat vietetään yhdessä kun mies tulee kotiin ennen kymmentä. Yleensä tulee valvottua myöhään..

1. poika 4vk
2. päivällä muutamat ½tunnin unet ja iltapäivällä noin tunti.
3. syöttö 3tunnin välein
4. nukun itse , teen kotitöitä taai rentoudun
5.aina rauhallisella hetkellä jotain, iltaisin tiskaus. sunnuntaisin suursivous miehen kanssa. mies vie roskat ja siivoaa kanssani siis sunnuntaisin.tiskaa viikonloppuisin. viikot töissä.
6. iltaisen kun lapsi menee nukkumaan , hoitoon viedään kuukauden päästä että saadaan olla kaksin.

1. perheemme lapset 4kk, 7v, 7v, 11v
2. vauva nukkuu yleensä kolmet päiväunet, aamupäivällä (n.9-10)m päivällä (n.12.30->) ja illalla (aika vaihtelee).
3. en imetä enää. valitettavasti. syötän muuten n.2,5-3 h välein nuorimmaisen.
4. kotitöitä, luen, lueskelen nettiä/sähköpostia, nukun, katon telkkaria, tarkistan isompien läksyjä tms... mitä milloinkin. aamupäivä- ja iltapäivä-unet ollaan yleensä kävelyllä. aamupäivällä kaksin, iltapäivällä usein mies on mukana.
5. kotitöitä teen yleensä pitkin päivää. joskus jos on oikein väsy en tee kuin ruokaa. jako meillä on tällä hetkellä suunnilleen niin, että mies hoitaa pihahommat ja muut raskaammat työt ja minä sisähommat yhdessä lasten kanssa. nyt kun olen kotona suurin vastuu hommista (ja työnjako lapsille) pitäisi olla mielestäni minulla. vaikka mies hoitaa kyllä edelleen ison osan töistä kun aika menee kovasti vauvanhoitoon.. aiemmin mm. ruoanlaitto hoidettiin usein yhdessä tai sitten teimme ""kumpi ehti"" ruokaa, mutta nykyään sen teen pääsääntöisesti minä. ja kuviothan muuttuu taas kun lähden takaisin työelämään.
6. en sanoisi, että varsinaisesti otamme aikaa parisuhteelle. nautimme niistä pienistä hetkistä kun lapset nukkuvat, isommat ovat ulkona ja vauva nukkuu tms. jos haluamme lähteä kahdestaan jonnekin, hoitaja löytyy kyllä aina. eipä ole tullut määriteltyä näitä menoja (esim. elokuvissa käynti) mitenkään ajaksi parisuhteelle... mennään vaan jos halutaan mennä leffaan. paljon tykätään myös reissata ja kattella paikkoja lasten kanssa.
ja sohvalla voimme lojua toistemme kainalossa (ja pussailla =) vaikka lapset on kotonakin, ja huolehtia siten parisuhteestamme.
ehkä se ns. ""parisuhde-aika"" toteutuu eniten yöllisissä kahden keskisissä keskusteluissa..

Yhteistyössä