Gallup rakentaneille - paljonko "säästit" rakentamalla vs valmis?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Itse väittäisin, että tätä nykyä ei itse rakentamalla saa taloa paljonkaan halvemmalla kuin alueen uudehkojen talojen myyntihinnat ovat. Tietenkin omalle työlle voi saada jotain arvoa varsinkin jos on erikoisosaamista eli vaikka sähköt tekee itse. Itsestä tuntuu, että ns. omat saisimme talostamme pois, ehkä max 10% voiton eli korvauksen omasta työstä sen päälle, mitä omasta lompakosta on ulos maksettu.
 
no
Meillä nousi talo alle 90 000 euron, neliöitä on kaikkiaan 250, joista 200 ihan asuintilaa ja loput koostuvat pannuhuoneesta ja lämpimistä varastotiloista. Mitä lie sitten maksaisi valmiina? Me ehdittiin tehdä tästä suurin osa ennen tuota pahinta hintojen nousua ja käytettiin oman tontin puista sahattua lankkua runkopuuksi, nythän on pakko käyttää lujuusluokiteltua puuta. Ne olisivat tietty nostaneet hintaa. Sijainti Pirkanmaan laitamilla. Talo sai virallisen valmistumisleiman maaliskuussa tänä vuonna.
 
ap
No joo, tarkoitin enemmän meitä normirakentajia, jotka tekee talopaketista ja käyttää myös ulkopuolista työvoimaa osaksi, ja tässä muutaman vuoden sisällä. Ymmärtääkseni nimittäin tilanne on ollut ihan eri vielä joskus 2000-l alkupuolella eli jos sen päivän rakennushintoja vertaa tämän päivän myytäviin asuntoihin, niin totta kai voittoa on kertynyt rutkasti hintojen nousun takia.
 
Meillä on aika moni kaveri rakentanut talon viime vuosien aikoina (3 vuoden sisällä) ja lopulliset toteutuneet kustannukset tontilla, talolla + autotallilla on ollut 170 000-190 000 euroa. Näillä samoilla alueilla uudenkarheiden talojen hintapyynnöt ovat 230 000 eurosta ylöspäin. Että sanoisin itse rakentamalla säästävän todella merkittäviä summia, etenkin jos rakentaa tai ostaa lainarahalla, jolloin sille valmiina ostetun talon korkemmalle hankintahinnalle tulee rutkasti ylimääräisiä korkoja maksettavaksi.
 
No meillä on itse rakentamisesta aikaa jo 5 vuotta, mutta nyt jos tuota laajennusta vertaa tuttuun, joka laajensi n. vuosi sitten, niin me saadaan vajaa 50 neliötä halvemmalla itsetehtynä, kuin he 30 neliötä teetettynä....ero n. 15-20te.
 

Yhteistyössä