Gallup: mitä tehdä kun huutiksesta ostettu uusi haalari ei vastaa kokomerkintää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päivän kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päivän kysymys

Vieras
Huusin Huutiksesta uuden Reimatecin haalarin ja sen saatuani huomasin että se on täsmälleen saman kokoinen kuin meillä nyt käytössä oleva kokoa pienempi haalari samaa merkkiä.
Eli tuossa haalarissa on siis väärä kokomerkintä. Meillä ei sille tietenkään nyt ole käyttöä, koska tarvitaan isompi koko.

Mikä neuvoksi, mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Herää arvelu, että haalari on ostettu tehtaanmyymälästä ja myyty siellä siksi edullisesti että siinä on väärä kokomerkintä. Lappuja haalarissa ei ole. Tehtaanmyymälästä ei ollut mitään mainintaa, pelkästään että haalari on uusi.
Jos joudun tuon haalarin nyt pistämään eteenpäin myyntiin, niin pitäisi todellakin tietää onko se priimalaatua.

Laitoin myyjälle kysymyksen alkuperästä, mutta hän ei ole aiemminkaan ollut kovin nopea vastaamaan sähköposteihin. En nyt viitsi alkaa rähistä myyjälle, kun en tiedä totuutta.

Oletteko törmänneet tehtaanmyymälässä tällaiseen että on ollut myynnissä edullisesti väärän kokomerkinnän vuoksi?

Voihan olla että on tehtaanmyymälästä sitten. Myy eteenpäin ja mainitse oikea koko. Tai ehkä myyjäkään ei ole tajunnut että se on väärää kokoa? Yleensä niissä tehtaanmyymälän jutuissa ei ole mitään isoja vikoja joten uskon ettei siinäkään ole muuta vikaa kun koko lappu.

Eteenpäin myyntiin vaan. Ja ilmoitukseen tietysti maininta ettei kokonumero pidä paikkaansa.
Itse olen joskus huutanut Lindexin paidan, jossa koko oli numeroa pienempi kuin lapussa luki. Joko oli kutistunut tai sitten merkki oli mennyt väärin.

Eli teitä ei ostajina arveluttaisi se, että haalari on muutenkin kakkoslaatuinen kun ei vastaa kokomerkintää? Luulen että se näkyisi ainakin hinnassa. Maksoin kuitenkin haalarista ihan reilun summan ja tahtoisin omani takaisin.

Tämä ei siis teistä ole syy kaupan purkuun?

mielestäni kaupan voisi purkaa.
onko sekä oma pukusi että uusi ostettu puku samaa mallia? käsittääkseni malleissa on kokojen välillä eroja vaikka merkki olisikin sama

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22733766:
Eli teitä ei ostajina arveluttaisi se, että haalari on muutenkin kakkoslaatuinen kun ei vastaa kokomerkintää? Luulen että se näkyisi ainakin hinnassa. Maksoin kuitenkin haalarista ihan reilun summan ja tahtoisin omani takaisin.

Ei epäilyttäisi mikäli myyjän palautteet olisi positiivisia. Vahinkoja sattuu ja ehkei ollut edes tietoinen.,

Mun mielestä noiden haalareiden mitoitus ei kovin monella sentillä muutenkaan eroa toisistaan jos ovat peräkkäistä kokoa. Hihat/lahkeet/olka-haara voivat olla peräti vain 1 cm isommat/pienemmät.

Mitoitus on saattanut muuttua tai sitten voi olla kyse eri mallisesta haalarista. Esim. Babyhaalari vs. vyötärökiristyksellä oleva haalari.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22733766:

Jos se on mallikappale, siinä on iso lappu sisäsaumassa, jossa lukee mallikappale. Jos tätä ei ole ja epäilet entisen omistajan leikanneen lapun pois, siitäkin pitäisi olla jälki saumassa. Jos mitään ei ole, haalari ei ole mallikappale, vaan ihan normihaalari. Niissäkin heittävät koot.

No haalareiden koot nyt muutenkin vaihtelee jopa saman merkin sisällä vuodesta toiseen. Eli ei välttämättä ole edes väärä kokolappu.

Ei ole samaa mallia, mutta kyllä aikaisemmin on aina voinut luottaa siihen, että suurempi merkintä on yhtä kuin suurempi puku samassa merkissä. Ei siis ole kyseessä kuitenkaan babymalli ja normaali malli, vaan isompien lasten pukuja.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22733896:
Ei ole samaa mallia, mutta kyllä aikaisemmin on aina voinut luottaa siihen, että suurempi merkintä on yhtä kuin suurempi puku samassa merkissä. Ei siis ole kyseessä kuitenkaan babymalli ja normaali malli, vaan isompien lasten pukuja.

Mun mielestä oleellista on nyt se, että lukeeko siinä haalarissa se mallikappale. Haalarikaupoissa kannattaa aina kysyä mitat, jos arveluttaa koko. Toki voit laittaa viestiä, että haalari ei mielestäsi vastannut kokoa, mutta kahden paketin maksut ovat jo sen verran paljon, että sinuna silti myisin haalarin vain eteenpäin, jos mitään tahallista vilppiä ei ole tapahtunut.

Jos myyjä on ilmoittanut haalarin sen kokoiseksi kuin kokolapussa lukee etkä ole itse äkännyt kysyä mittoja, ei vika ole myyjän ja syytä kauppojen purkuun ei ole.

Näin se menee.

Ja eri malleissa todellakin on kokoeroja käytännössä, niihin kokonumerolappuihin ei kannata liikaa tuijottaa. Jos vaatteessa on väärä kokolappu, niin silloin oikea taho valittaa siitä on valmistaja eli Reima.

Mun mielestä oleellista on nyt se, että lukeeko siinä haalarissa se mallikappale. Haalarikaupoissa kannattaa aina kysyä mitat, jos arveluttaa koko. .

Ei lue.
Jos tehtaanmyymälässä myydään pieleen mennyt erä, lukeeko niissä sitten aina että mallikappale?
Koko eri arveluttanut, kun sama merkki on ollut käytössä jo monta vuotta eikä koot ole vaihdelleet.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22734152:
Kaupan purkuun lol. Luepas kauppalakia.

Mitä tarkoitat? Voisitko selventää.
jos esimerkiksi priimana myyty tavara on sekundaa, niin eikö se ole syy kaupan purkuun?
Tiedän että yksityishenkilöiden välinen kauppa on mitä on, mutta huutiksen periaate lienee se, että tavaran pitää vastata sitä mitä ilmoituksessa on.
Tämä siis pelkkää spekulaatiota, se ettei tavara olisi priimaa. Mitään tietoa tästä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22734152:
Kaupan purkuun lol. Luepas kauppalakia.

Taitaa kauppalaki koskea vain yrityksiä. Ei muutenkaan ole perusteita kaupan purkuun. Myyjä on myynyt sen kokoisena haalrit kuin on ostanutkin ja kokolappu on haalareissa ollut. Yksityishenkilön ei tarvitse edes teitää, mikä on haalarin oikeat mitat verrattuna valmistajan kokolappuun.

Meillä kaksi reimatecin haalaria kokoa 86 toiseen tyttö hukkuu ja toinen on sopiva. Samoin ystävälläni on t2h haalareiden kanssa. Riippuu paljon haalarin mallista,muodosta ym. En usko et kyse vilpistä ja niinkuin moni sanonut,kannattaa aina kysyä mitat,ennekuin ostaa,voi sitten verrata vanhaan haalariin. Reiman tehtaanmyymälästä osteituissa vaatteissa on tuo mallikappale merkintä.

Itse jos olisin myyjänä ja ilmoittanut tiedot oikein,en suostuisi kaupan purkuun.

Yhteistyössä