Gallup: Minkä ikäisenä luovuitte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fiona123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fiona123

Vieras
vaunujen/rattaiden käytöstä lapsiltanne?

Mietin vain yhtä sukulaistapausta jossa tämä kyseinen nainen käyttäisi (jos saisi jostain hankittua) rattaita vielä 6-vuotiaalla, terveellä tytölläkin.

Omat lapseni olivat 2,5v ja 3v kun luovuttiin rattaista, koitettin ja onnistuttiinkin järjestämään elämämme niin ettei pieni joutunut liikkumaan mahdottomia matkoja ja koko päivän kestävät kauppareissut yms. olivat historiaa. Nyt poika on reipas 8v ja tyttökin jo 3,5v. Tyttö on ollut siitä hauska tapaus että on jättänyt vaipat, tutit/tuttipullot, pinnasängyn ja rattaatkin siten että on itse sanonut/osoittanut käytöksellään että ei enää halua mennä pinnasänkyyn/rattaisiin, ei halua käyttää tuttipulloa/tuttia, ei halua enää vaippaa etc. ja kun tämän on sanoilla tai käytöksellään osoittanut olemme ne pois pistäneet, lopullisesti. Tyttöni nukkui alle vuoden ikäisenä isojen lasten sängyssä. Sukulaisnainen ei kai näe tarvetta antaa tyttönsä (ainokaisensa) kasvaa isoksi, vaan hänen pitäisi olla aina vauva. En halua sulkaa hattuuni tästä itselleni, lapsethan sen suurimman työn ovat tehneet. Itse en halua kuitenkaan olla heidän kehittymisensä jarruna.

Karkasin vähän aiheesta

olin silloin 21v. hehaha.

ei vaan, 1,5-vuotiaaksi kärryttelin muksua, harvoin tosin silloinkin. Sittemmin rattaat jäi autotalliin kunnes nyt muutama kk sitten sain ne myytyä pois. jos vielä saan talvivauvan niin en osta vaunuja ollenkaan.

Meillä on vielä rattaat 4.5veellä, tosin niitä ei olla kuin kerran käytetty reissussa.

Mä en ymmärrä tota vouhkaamista ja ihastelua, miten MEILLÄ luovuttiin rattaista niin ja niin aikaisin. Suurin osa perheistä vissiin ei harrasta ulkoilua, jos kerran 2-vuotiaat menevät näppärästi vaikka 10 kilsan kävelylenkin omin voimin. Kyllä vaan meilläkin on matkat tänä kesänä pudonneet, kun en mä tota 4vuotiasta voi pistää vielä 10 kilsan pyörälenkille. En vaan voi pistää esim pitkän hoitopäivän päätteeksi. Ratasaika oli niin ihanaa, kun lähdettiin vaan lenkille ja muksu tuli jossain vaiheessa väsyttyään kyytiin.

Kertokaapas miten te olette päässeet pitkiin lenkkeihin koko perheen voimin :saint: Mä kyllä tiedän, että palstalla on muutamia perheitä, joissa oikeasti liikutaan... Mä en halua kuulla, että käytetään bussia tai autoa vähän pitemmällä reissulla, kun ei oo enää rattaita.

Viimeksi muokattu:
matkoja, mutta meidän lapset ei pidä 10km lenkeistä...ei varsinkaa esikoinen. Meillä liikutaan sitten muilla tavoin. Käymme esimerkiksi uimassa ja leikkipuistoissa saa lapsi olla vapaammin, ilman puuduttavaa maisemakävelyä. Talvella pulkkailemme ja luistelemme. Meidän lähellä on paljon erilaisia liikuntamahdollisuuksia. Pitkät kävelylenkit eivät koko perheen voimin onnistuisi, miehen polvivammankin vuoksi. Meillä on koira, koiran kanssa minä pääsen pidemmille lenkeille ja pikku lenkeille about 2-3krt päivä.

Muutenkin alkuperäisessä viestissäni oli että en halua sulkia hattuuni. Mietin vain mikä on sukulaisnaisen syy yrittää hankkia rattaat 6-vuotiaalle tytölle. Tiedän että tämä nainen ei tee pitkiä lenkkejäkään tyttönsä kanssa.

No poika on nyt 2v5kk ja matkarattaat meillä vielä on, mut tosi vähällä käytöllä. Mut jos esim. shoppaileen mennään, niin rattaat otetaan mukaan varalta (ihan siitä syystä, että jos poika alkaa liikaa juoksennella, niin laitetaan rattaisiiin). Muuten ei oo kyllä pitkään aikaan käytettty.

Meillä on lomamatkalla, kun ollaan oltu koko päivä jalkojen päällä, 4 ja 6 v vuorotelleet rattaissa, kun jalat on poikki.

Samaten olen kärrännyt 5 v:n sairaana lääkäriin ja sen jälkeen apteekkiin rattaissa. Olisin tieten voinut kuskata bussillakin ja tartuttaa muut :saint:

Meillä ei luovuta rattaista, saavat jäädä kellariin jos joskus tulee vielä käyttöä.
Kuopus istui niissä viimeksi viime viikolla kauppareissun ajan kun oli vasta taudista parantunut ja heikkokuntoinen. Ikää 3v9kk.
Sitä ennen rattaat olleet käytössä viimeksi kesällä kaupunkireissulla.

Meillä käytetään johonkin 4-vuotiaalle asti.
Miksi sitä pitäisi jättää käyttämättä, kun pienikokoinen lapsemme näyttää edelleen liian pieneltä sinne rattaisiin. Ikää tulee kohta 3 v.
En tiedä missä maassa rattaat yleensä kehitellään, mutta niihin todellakin mahtuu isompikin lapsi, niin miksei niitä voisi niilläkin käyttää. Helpompia on reissut kun se lapsi istuu kiltisti siellä rattaissa.

Kiltisti rattaissa, ei meillä vaan istuttu kiltisti. Sen sijaan kiltimmin mennään ilman niitä, eikä äidinkään tarvitse hiki hatussa lykkiä menemään (rattaille tulee äkkiä paljon painoa, lapsi+tavarat+rattaat itsessään). Äkkiä huomaat että työnnät 50kg eteenpäin...

Tuli ongelma kun esikoisella oli kouluuntutustuminen ja pikkusisko, silloin 4v3kk oli kovassa kuumeessa, mutta oli pakko ottaa mukaan. Kova oli taisto et neiti suostui istumaan rattaissa edes koululle asti, sitten piti päästä pois äkkiä... Oli kai niin noloa "isosta tytöstä"...

Yhteistyössä