GALLUP: Kuparikierukan plussat ja miinukset!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tatjana80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tatjana80

Jäsen
04.07.2006
283
0
16
Eli tässä viikon, parin päästä olisi tarkoitus laittaa kyseinen kierukka. Haluaisin siitä nyt kaiken mahdollisen tiedon ja kokemukset käytöstä. Tällä hetkellä kuukautiseni ovat normaalit eikä niihin koskaan liity kipuja. Kiitän kauniisti jo etukäteen jos joku vastaa =) Ja kaikille mukavaa, lämmintä kesän jatkoa :hug:

Otetaanko ne miinukset ensin:

-menkkakivut alkoivat taas
-vuoto määrä lisääntyi ihan kamalasti
-iski anemia kun hb oli raudasta huolimatta alle sata kun menkat kesti kuukauden ja alkoi heti uudelleen (eli vuodin koko ajan)
-piti käyttää yöllä aikuisten oikeita vaippoja kun muut suojat ei olisi pitänyt vuotoa, päivälläkin sai pahimmillaan 15 min. välein vaihtaa sidettä kun oli jo ihan verinen koko side. Jos oli myös tamppooni niin vaihto väli oli 30min. Pidempään jos piti niin valui veret pitkin kinttuja.
(näitä päiviä oli 4-5 kuukaudessa, arvatkaa pääsikö silloin lähtemään mihinkään, muut päivät meni niin että 1-1,5 tunnin välein vaihto)

No sitten plussat:

- ööh.. tuota noin... no ei tarvinnut käyttää kumia!
tosin ei sitä seksielämää tälläsillä menkoilla pahemmin ollutkaan, paitsi suihkussa (sielläkin vähän etovaa kun vuotoa tuli samalla tavalla kuin pissisi seisaaltaan)

En sitten pitänyt sitä kuin 6kk, sitten vasta sain mirenan kelakorvauksella.

okei ekaks miinukset:
- vuoto tosiaan lisääntyi (muutten mä mitään vaippoja oo kyllä tarvinnu!)
- kierto vaihteli alussa jonkin verran, kun normaalisti ennen kierukka se oli jämptisti se 28. n. 3 kk laitosta se vaihteli 20-38. nyt kuitenkin tasaantunut, onhan kierukka ollut melkein 2v.
- koskaan ennen en ole kuukautiskivuista kärsinyt enkä niistä kärsi edelleenkään...
- mun lääkäri ainakin pyysi välttää tamppoonin käyttöä kun on kierukka ( mikä ei aiheuttanut ongelmaa!)
ja sitten plussia:
- ei tarvitse stressata ehkäisystä (..muistinko ottaa tänään pillerin...)
- pysyy 5v. "hoitamatta"
- halpa
- varma
- helppo laittaa ja poistaa
- ei aiheuta hormonaalisia "vaivoja", joita esim. pillerit aiheuttavat

kaikin puolin suositeltava menetelmä! itse otatan omani pois 18.7 ja mahdollisen raskauden jälkeen olen valmis uuteen kierukkaan heti! =)

Tamppoonia ei suositella koska se voi, etenkin vähempi vuotoisena päinä, tarttua kierukan lankoihin kiinni ja vetää kierukan pois. Mutta minulla ei lankoja tuntunut ollenkaan, koska ne oli leikattu liian lyhyeksi, minkä takia sitten kierukkaa ei saatu poistetuksi. Jouduin sen takia sairaalaan missä sitten kunnon "mömmöjen" saattelemana kierukka saatiin kaavittua pois. 4 naista hääri jalkojen välissä, yrittäen poistaa kierukkaa.

Arvaas kuin hauskaa oli miehellä kun yöt nukuin vaipat jalassa??!! Vuoto todellakin oli niin runsasta. Kävin silloin näytillä gynen luonakin ja kyllä kauhisteli ja sanoi että "tottapa sinä puhuit kun sanoit vuodon lorottavan."

Sitä valui pitkin kinttuja jos pidempään oli suojaa vaihtamatta. Oisi yön jälkeen ollut sänky sen näköinen kuin siinä olisi teurastettu sika.

Ja silti minun piti 6kk odottaa josko tasaantuis, että saan kelakorvauksella hormoonikierukan.
Nykyään niin vähäistä vuotoa!!

Minulla laitettiin kuparikierukka vajaa puoli vuotta sitten. Ei kertakaikkiaan yhtään miinusta!!!
Ei lisääntynyt vuoto, ei kipuja laitosta, ei menkoista, ei mistään.
Todella tyytyväinen olen ollut, ei huolta yhtään. Suosittelen todella. Kaikilla todella yksilöllistä, että ei taida muiden kokemukset paljoa sinulle apua antaa, mutta tässä minun kertomukseni. SUOSITTELEN :)

Niin, kokemuksia on niin paljon kuin käyttäjiäkin. Jokainen on yksilö joka asiassa. Minulle vain sattui näin ja tämä ON ERITTÄIN HARVINAISTA!!!
Eli muiden kokemusten perusteella ei kannata päätöksiä tehdä, mutta onhan se kiva kuulla miten muilla on mennyt ko. asian suhteen.

Joo kyllä sitä välillä itku tuli silmään kun gyneltä meni kysymään että saisinkohan jo hormoonikierukan. Mutta ei. Tai oishan sen saanut milloin vain, mutta jos kelakorvauksella halus, niin piti kuparikierukkaa se puol vuotta pitää. Siinä ajassa kun olisi kiertojen ja vuotojen pitänyt tasaantua. Normaalisti ennen kierukkaa minulla ei ollut mitenkään runsaat menkat. Kaikissa kierukoissahan se eka 6kk on sitä "totuttelua". Hormoonikierukassakin 6kk jälkeen vois menkat jäähä kokonaan pois kunhan elimistö on ensin tottunut kierukkaan.
Nykyään minulla on taas hemoglobiini!!! Jopa noussut 110:een.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 23:11 mie kirjoitti:
Minulla laitettiin kuparikierukka vajaa puoli vuotta sitten. Ei kertakaikkiaan yhtään miinusta!!!
Ei lisääntynyt vuoto, ei kipuja laitosta, ei menkoista, ei mistään.
Todella tyytyväinen olen ollut, ei huolta yhtään. Suosittelen todella. Kaikilla todella yksilöllistä, että ei taida muiden kokemukset paljoa sinulle apua antaa, mutta tässä minun kertomukseni. SUOSITTELEN :)

Yhdyn tähän! =)

Yhteistyössä