Gallup kotiäideille:

  • Viestiketjun aloittaja marja
  • Ensimmäinen viesti
marja
Miten usein lapsesi (sanotaan taapero-leikki-ikäiset) ulkoilevat?

Tuttavaperheen lapsi pääsee ehkä hyvällä lykyllä kerran viikossa pihalle, vaikka sää olisi miten hyvä. Ei pääse mukaan kauppaan, eivät käy kylässä missään jne. Kämpässä sisällä joutuu leikkimään viikot pitkät. Olenko väärässä, vai onko tuo mielestänne liian vähän ulkoilua/liikkumista ja miten muilla?
En mitään sotaa tästä halua, vaan ihan mielenkiinnosta kyselen muilta äideiltä..
 
vieras
Meillä 3,5 v ulkoilee hyvällä ilmalla pari kertaa päivässä, mutta kunhan nyt kerran päivässä käy ulkona. Mutta me asutaankin omakotitalossa, ja on turvallinen piha mikä helpottaa. Ei tarvitse puistossa seisoksia vieressä. Tyyppi vaan avaa oven ja menee kun siltä tuntuu. Naapurissa asuu kavereita, joten kun kuulee lasten ääniä niin pitää päästä ulos. Tänään oli ulkona jotain 3 tuntia yhteensä. Talvipakkasilla tietysti enemmän.
 
kumma
Minkä ikäinen lapsi? siis kotiseinien ulkopuolella kerran viikossa? mitä he oikein tekevät? yksi lapsiko vain? Outoa.

Meillä ei käydä oikeastaan koskaan leikkipuistoissa, mutta joka päivä on joko pihalla tai käymme kaupungilla tai kaupassa tai harrastuksissa. siis joka päivä joudun etsiä vaatteet (niin, etsiä ,koska aiemmin käytetyt ehkä jo märkiä tai likaisi) useamman kerran, yleensä.
 
Minä ole laiska ulkoilija, joinakin päivinä ainoa ulkoilu on kaupassakäyntiä, kerhoonviemistä yms. Neljän seinän sisällä ei silti olla, esikoinen on puoli päivää päiväkodissa päivittäin, keskimmäisellä kerho pari kertaa viikossa, käymme perhekahvilassa, kyläilemme jne.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kumma:
Minkä ikäinen lapsi? siis kotiseinien ulkopuolella kerran viikossa? mitä he oikein tekevät? yksi lapsiko vain? Outoa.

Meillä ei käydä oikeastaan koskaan leikkipuistoissa, mutta joka päivä on joko pihalla tai käymme kaupungilla tai kaupassa tai harrastuksissa. siis joka päivä joudun etsiä vaatteet (niin, etsiä ,koska aiemmin käytetyt ehkä jo märkiä tai likaisi) useamman kerran, yleensä.
Heillä on 3,5v lapsi, yksi siis vain.. mietin vaan kun silloin tällöin käydään sielläpäin kylässä (lähes joka päivä kysellään kuulumiset), niin olen huomannut jonkulaista häiriökäyttäytymistä... Ja tiedän että he eivät käytä lasta yhtään missään ellei ole pakko. Esim. ostivat lapselle uuden pihatraktorin, niin kerran on saanut käydä kokeilemassa sitä.. siellä se varmaan uutena vielä puolen vuoden päästä lojuu pihalla..
Me ulkoillaan myös melkein päivittäin kuten moni muukin teistä, on tietty päiviä että on jotain muuta tekemistä, esim. leipomispäivä, jolloin leivotaan lasten kanssa eikä kerkeä ulkoilemaan. Mutta hirvittää ajatella että omat lapset joutuisivat neljän seinän sisällä istumaan viikkokausia, itsestä puhumattakaan... siksi kysyin onko tuommoinen yleistäkin...
 
ap
Niin ja tämä kyseinen äiti kyllä käy yksin kaupassa tietty, ja joskus meilläpäin, mutta vain YKSIN, koska ei viitsi/kehtaa/jaksa ottaa lastansa mukaan minnekään....
 
Tytteli
Sitruuna: miten ihmeessä ehdit jopa 4 krt pvässä ?? Meillä ainakin on kaikenmaailman tiskit, ruoanlaitot yms. etten ehtisi mitenkään vaikka haluaisin..

ja tämä ei ollut arvostelua vaan kysynkin neuvoa miten ehkä sitä päivää voisi organisoida paremmin :)
 
Kyllä meilläkin päivittäin ulkoillaan. Tietysti on päiviä jolloin ollaan sisällä jos tulee kaatamalla vettä ja alkukeväästä kun piha oli yhtä mutavelliä niin ei tullu niin paljon puuhattua ulkona. Talvella meillä oli kurja tilanne, kun pienempi oli 2kk putkeen kipeänä (kuumeessa) niin kun hänen kanssaan ei viittiny kauheesti ulkoilla, niin sitten isompikin joutui olemaan paljon sisällä ja sen kyllä huomasi :kieh: yritettiin sit iltaisin kun mies tuli töistä päästä isomman kanssa pihalle. Mut hulluksihan sitä tulisi jos ei ulos pääsis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tytteli:
Sitruuna: miten ihmeessä ehdit jopa 4 krt pvässä ?? Meillä ainakin on kaikenmaailman tiskit, ruoanlaitot yms. etten ehtisi mitenkään vaikka haluaisin..

ja tämä ei ollut arvostelua vaan kysynkin neuvoa miten ehkä sitä päivää voisi organisoida paremmin :)


Niin onkin noita tiskejä sun muita kotitöitä, ne teen aina jossain raossa.
Tänään olin aamusella 9aikaan yhden lapsen kanssa kävellen kauppareissulla, kesti noin tunnin.
12aikaan, menin kahden kanssa ulos, oltiin noin tunti. (nuorin nukkui)
Sit tein ruuan, vähän siivosin jne. Menin ulos 17.00 kaikkien lasten kans, ja tultiin takas sisälle puoli 8 maissa.
Salkkareiden jälkeen oltiin ulkona vielä hetki, jonka jälkeen iltasuihku, iltapala ja sitten jo kohta nukahtivat:)



 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja Sitruuna:
Alkuperäinen kirjoittaja Tytteli:
Sitruuna: miten ihmeessä ehdit jopa 4 krt pvässä ?? Meillä ainakin on kaikenmaailman tiskit, ruoanlaitot yms. etten ehtisi mitenkään vaikka haluaisin..

ja tämä ei ollut arvostelua vaan kysynkin neuvoa miten ehkä sitä päivää voisi organisoida paremmin :)


Niin onkin noita tiskejä sun muita kotitöitä, ne teen aina jossain raossa.
Tänään olin aamusella 9aikaan yhden lapsen kanssa kävellen kauppareissulla, kesti noin tunnin.
12aikaan, menin kahden kanssa ulos, oltiin noin tunti. (nuorin nukkui)
Sit tein ruuan, vähän siivosin jne. Menin ulos 17.00 kaikkien lasten kans, ja tultiin takas sisälle puoli 8 maissa.
Salkkareiden jälkeen oltiin ulkona vielä hetki, jonka jälkeen iltasuihku, iltapala ja sitten jo kohta nukahtivat:)
siis montako aikuista teillä on kotona jos lapsia useampi ja silti käyt vain osan kanssa ulkona?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ":
ap.. Riittää jo kateus ks. äitiä kohtaan!!
No mitä kadehtimista tuommoisessa on? Jos lapsi on häiriintynyt jatkuvasta yksin- ja sisälläolosta?
Itsekin pääsen kyllä YKSIN liikkumaan iltaisin miten haluan, jos luulet että siitä olen kateellinen, vai mistä pitäisi olla? :O
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja Sitruuna:
Alkuperäinen kirjoittaja Tytteli:
Sitruuna: miten ihmeessä ehdit jopa 4 krt pvässä ?? Meillä ainakin on kaikenmaailman tiskit, ruoanlaitot yms. etten ehtisi mitenkään vaikka haluaisin..

ja tämä ei ollut arvostelua vaan kysynkin neuvoa miten ehkä sitä päivää voisi organisoida paremmin :)


Niin onkin noita tiskejä sun muita kotitöitä, ne teen aina jossain raossa.
Tänään olin aamusella 9aikaan yhden lapsen kanssa kävellen kauppareissulla, kesti noin tunnin.
12aikaan, menin kahden kanssa ulos, oltiin noin tunti. (nuorin nukkui)
Sit tein ruuan, vähän siivosin jne. Menin ulos 17.00 kaikkien lasten kans, ja tultiin takas sisälle puoli 8 maissa.
Salkkareiden jälkeen oltiin ulkona vielä hetki, jonka jälkeen iltasuihku, iltapala ja sitten jo kohta nukahtivat:)
siis montako aikuista teillä on kotona jos lapsia useampi ja silti käyt vain osan kanssa ulkona?

No voihan mies olla lomalla/työttömänä esimerkiksi.
Hienoa että lapset pääsee noinkin paljon liikkumaan teillä :)
 
vieras
meidän talos asuu ulkomaalöainen perhe jossa 3 lasta , nuorin täyttää syksyllä 1v ja ne ei ole ulkoillu talvella yhtään,äiti ei lähtenny ulos, nyt kaksi nuorimmaista sai pk paikan ni pääsevät ulos. Tiedän kun olen pihalla kuullut äidin itse kertovan toiselle äidille näin.
 
Aamupäivällä ollaan pihalla,unien jälkeen ja vielä iltasella.
Sateella ei niin paljoa,mut muksut tykkää sateestakin niin mennään silloinkin.
Varustus vaan sen mukaan.

Aurinkoisena päivänä saattaa mennä koko päiväkin ulkona,syödään ja nukutaankin!! :wave:
 
ap
Onko täällä ketään/tunnetteko ketään jolla lapset ulkoilee noin vähän, tai ylipäänsä pääsee minnekään? Vai onko tuo tapaus ainut laatuansa..?

Mä olen kyllä yrittänyt auttaa sen verran, että olen pyytänyt lapsen äitiä pukemaan lapselleen vaatteet päälle, ja olisi päästänyt hänet meidän lapsien kanssa ulos, olisin ihan hakenutkin, muttei jaksa/viitsi edes ulkovaatteita pukee lapsen päälle.... Olenko sit liian tyrkky?? Toisaalta eihän se mun tehtävä ole ulkoiluttaa toisen lapsia, mut tuli vaan semmoinen olo että kysyn...
 
Mä en tunne ketään jonka lapset eivät pääsisi ulos. Me ulkoillaan yleensä kaksi kertaa, ihan aamusta heti aamupalan jälkeen ja sitten iltapäivällä joko ennen ruokaa tai ruuan jälkeen(riippuu siitä mihin aikaan lapset herää päikkäreiltä). Meillä vierähtää yleensä kaksi tuntia ulkona kerralla. Ei me voida oikein jättää ulkoilematta, koska asutaan pienessä kaksiossa, meillä on vilkas kohta 2-vuotias, joka hyppii seinille jos ei pääse ulos temmeltämään! Sitä paitsi mulle on ulkoilu oikeastaan elämänehto, kun olen koko ikäni ulkoillut paljon. Pääni homehtuu jos en saa raitista ilmaa =) Sitten on eri juttu, jos joku meistä on sairaana.
 
hihi
Alkuperäinen kirjoittaja Tytteli:
Sitruuna: miten ihmeessä ehdit jopa 4 krt pvässä ?? Meillä ainakin on kaikenmaailman tiskit, ruoanlaitot yms. etten ehtisi mitenkään vaikka haluaisin..

ja tämä ei ollut arvostelua vaan kysynkin neuvoa miten ehkä sitä päivää voisi organisoida paremmin :)
kyllä ne pyykit siellä odottaa. sadepäivinä voi sitten pyykätä enemmän. ja ruuaksi vaan jotain helppoa ja nopeaa..
 

Yhteistyössä