Gallup: kiinteiden aloitusikä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leena

Vieras
Moi! Minua kiinnostaisi tietää, minkä ikäisenä pienokaisenne ovat saaneet eka kertaa kiinteitä (esim. perunasosetta)? Nykyään suositus on, et ei alle 4kk:n ikäisille... Oletteko antaneet jo aikaisemmin? Tuttavani oli antanut omalle pojalleen jo muutamaa päivää vaille 3 kk:n ikäisenä.

minä myös annoin 2 pv vaille 3 kk:n iässä ensimmäisen kerran sosetta. näin myös esikoisen kanssa. koin sen silloin hyväksi, ruokavälit pitenivät ja alkoi tulla säännöllistä rytmiä päivään.

Annoin kolmen kuukauden ikäiselle perunaa. Oli sen verran iso vauva ja nälkä oli ihan koko ajan. Kiinteiden myötä rytmi tasoittui ja tuli selkeämmät ruokailuajat.

Meillä annettiin pojalle pottua, kun hän oli muutamaa päivää vaille 3kk. Näköjään muutkin ovat olleet samoilla linjoilla! Unirytmi alkoi selkiintyä ja yöt paranivat huomattavasti. : )Äitini kertoi, että aikoinaan oli minulle, keskos-vauvalle, antanut perunaa jo 2,5 kk:n iässä!!!!

Esikoisen kanssa meillä aloitettiin 5kk iässä ja tämän toisen kanssa aion odottaa 6 kk ikään jos ei mitään tarvetta tule aiemmin aloittaa. Ainahan on parempi mitä pidempään vauvan suolisto saa rauhassa kehittyä.

Meillä aloitettiin perunalla viikkoa vajaa 4kk:den iässä. Meillä johtui tuttelin kovasta menosta. Meni jo reilusti yli litran pvässä. Nyt poitsu semmoset 4.5 kk ja maisteltu eri makuja. Vielä ei mene kuin puoli prk pvässä. Iltavelli on ollut ihan suosittu. Vetäisee sen 2dl ihan innoissaan. Tykkää sekä maissivellistä että perunaporkkana vellistä.

Annoin kaksosilleni reilun 2 kk iässä jo iltaisin maissivellia.Näin saatiin yöunet vähän pidemmiksi ja oli ihan hyvä juttu kaikkien kannalta.Maissivelli vähän tuttelia paksumpaa joten sulaa masussa hitaammin....

Juu siis puoleen vuoteen astihan sitä täysimetystä suositellaan. Emme päässeet sinne saakka, perunaa annoin antamaan pojalle neljän kuukauden iässä.
Siten jaksoin jatkaa imetystä (ja oma hysteerisesti laskeva painokäyräni tasottui).

maistattelun aloitin 4kk iässä ihan siitä syystä että tyttö osoitti niin suurta kiinnostusta syömistä/lusikkaa kohtaan, aukaisi suunsa hyvin jne. Todellisuudessa täysimetyksellä mentiin kuitenkin pitkälle 5kk yli kun olin niin varovainen määrien kanssa että niistä määristä ei vauvalle aluksi ravinnoksi ollut. Syöminen kuitenkin opittiin hyvin eikä sen kanssa ole ollut takkuamista.

5 kk pelkällä tissmaidolla ja sit alettiin maisteleen perunaa ja porkkanaa. Aika rauhallisesti on aloiteltu, pienet määrät ja pikkuhiljaa uusia makuja. Ihan hyvin uppoo. Itse tekisi mieli antaa vaihtelun vuoksi jo vaikka mitä uusia makuja, mutta eiköhän toi pe-po ole aika hyvää vaihtelua jos on jo 5 kk saanut pelkkää maitoa...

Noin 5kk1vk ikäisenä alettiin maistella kiinteitä. Täysimetyksellä oltiin siihen asti ja tyttö kasvoi hyvin, oli jopa pulska. Seuraavan kohdalla voisin odottaa vielä vähän pidempäänkin, ennen kuin aletaan maistella.

Yhteistyössä