GALLUP: Keskenmenon jälkeen yksityiselle vai terveyskeskukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sari_80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sari_80

Vieras
Olen pohtinut nyt tätä kysymystä pitkään, kun juuri todettiin uusi keskenmeno, joka on toinen minulla. Ensimmäinen rv9+ eli np-ultrassa alkio todettiin elottomaksi ja nyt muutama päivä sitten viikon kestänyt raskaus meni kesken spontaanisti rv5+4.

Ensimmäisessä raskaudessa olin kunnan tarjoamassa np-ultrassa, josta sitten minut sitten ohjattiin lääkkeelliseen hoitoon ja lopulta kaavintaan, kun menkat eivät olleet alkaneet 9 viikon jälkeen. Nyt tässä spontaanisti kesken menneessä raskaudessa menin yksityiselle, koska halusin varmistua siitä heti, että se tosiaan on menossa kesken ja ettei se ole kohdunulkoinen tms. vaarallista. Lääkäri ei kuitenkaan voinut 100% varmuudella todeta, ettei se ole kohdunulkoinen vaan kehoitti minua tulemaan vielä viikon päästä uusinta-ultraan.

Galluppini lähinnä liittyy nyt siihen, että mitkä oikeudet minulla on yksityisellä lääkärivastaanotolla saada sellaista hoitoa, että esimerkiksi hcg-ervojen laskua olisi seurattu? Eli että ensimmäisellä käynnillä olisi otettu verikoe ja tuloksia verrattaisi sitten viikon päästä? Tuli vaan semmoinen olo, että kiva maksaa yhdestä käynnistä 140€ (Helsingissä) ja käteen jää edelleen epävarmuus siitä, että onko/oliko minulla kohdunulkoinen vai ei? Ja lääkäri vaan toteaa, että jos kovat vatsakivut alkavat niin sitten pian Naistenklinikalle!!!???

Olen ensi viikolla menossa tuohon kontrolliultraan ja ajattelin kertoa mielipiteeni asiasta. Mutta sitä ennen olisi kiva kuulla muiden kokemuksia yksityisistä lääkäreistä näissä keskenmenoasioissa. Millaista hoitoa olette saaneet vai onko sitä joutunut erikseen vaatimaan? Menisittekö mieluiten yksityiselle vai kunnalliseen keskenmenon sattuessa?

Minulla takana yksi spontaanikm, rv7+4.

Kävin terveyskeskuksessa, ja ihan sisätutkimuksella lääkäri näki kyseessä olevan km. (oli sen verran vuotoa) Tämän käyntikerran lisäksi määräsi käymään verikokeissa juuri tuon hcg arvon mittaamista varten yhteensä kolme kertaa. Eli km päivänä, ja siitä viikon ja kahden viikon päästä. Ultraa tms ei tehty, lääkärini sanoi lähettävänsä minut ultraan jos hcg-arvot eivät lähde normaalisti laskemaan.

Minulla kai kävi hyvä tuuri terveyskeskuslääkärin suhteen, aivan ihana ja empaattinen ihminen, joka osasi käsitellä asian vaikka olikin ihan peruslääkäri (ei siis gynis, vaan ihan "vain" oman alueeni terveyskeskuslääkäri) Soitti kyllä naistentautien erikoislääkärille ja konsultoi sieltä asiaa.

Minulla todettiin keskeytynyt keskenmeno np-ultrassa yksityisellä (Helsingissä). Tämä yksityinen faxasi heti lähetteen Kättärille, josta minulle soitettiin parin tunnin päästä ja sovittiin uusintaultra seuraavalle päivälle. Uusintaultran jälkeisenä päivänä menin Kättärille vielä kaavintaan. Jälkitarkastusajan olisin saanut tilata terveyskeskuksesta, mutta menin jälkitarkastukseen tuolle samaiselle gynelle, koska olen tottunut käymään hänellä ja luotan hänen arvioihinsa. Minulla on siis 1 keskenmeno ja pitkällinen yritys takana ennen lapsen saamista, joten tuo oma gyneni tietää historiani tässä asiassa. Jos saisin uudestaan keskenmenon, voisin toki ajatella meneväni kunnalliselle puolellekin, mutta varmaan ainakin sitten jälkitarkastukseen menisin omalle gynelleni.

Harmillista; kaksi keskenmenoa, varmasti kova paikka.

En ole itse keskenmenoa kokenut, mutta hoitoalalla työskennellssäni voisin todeta, että samantapaisia lääkäreitä sitä on yksityisellä kuin julkisellakin puolella. Eli hyviä ja huonoja, omia persoonia. Lähinnä siis palvelu/tutkimukset/tuloksellisuus tulee siitä minkälaisen lääkärin saat eteesi. Tietysti yksityisellä on paljon hyviä lääkäräitä, koska heillä asiakaskuntaa riittää ja asiakkaiden määrän mukaanhan he palkan saavat.

Olipas vaikeasti sanottu, mutta toivottavasti saatte poittini selväksi. Minä siis käyttäisin myös sitä tuttua lääkäriä olipa se sitten yksityisellä tai julkisella.

Niin ja täytyy muistaa; ihminen se on lääkärikin. Meillä kaikilla on niitä hyviä ja huonoja päiviä. Ties vaikka lääkärille (jos oli nainen) täti kurvasi kylään, vaikka kovasti olisi raskautumista toivonut. Eipä silloin oikein ajatus välttämättä toimi :).

Plussaonnea kaikille!

Minulla neljä keskenmenoa. Ensimmäinen todettiin rv 10 tuulimunaksi TAYS:n naistentautien polilla, jonne hakeuduin suoraan mahakipujen vuoksi. Toiset kaksi todettiin keskeytyneeksi rv7 ja 8 yksityisellä varhaisultrassa, josta sain heti lähetteet TAYS:iin lääkkeelliseen tyhjennykseen (siellä toki ultrasivat vielä uudelleen). Sitten minut ja mieheni otettiinkin jo tarkempiin selvittelyihin (verikokeita yms), näin tehdään Tampereella kolmen keskenmenon jälkeen. Niistä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Neljäs raskaus kontrolloitiin rv8 suoraan poliklinikalla, koska olin jo "vakioasiakas", ja sekin oli siis mennyt kesken. Kaikissa keskenmenoissa kontrolloitiin hcg muistaakseni useamman (3?) viikon päästä, koska kohtu tyhjeni lääkkeillä/spontaanisti joka kerta hyvin, ilman epäselvyyksiä.

Olen ollut todella tyytyväinen Tampereen yliopistosairaalan toimintaan. Siellä on aina ollut vastassa todella ystävällinen ja asiantunteva henkilökunta. Sain rauhassa itkeä itkuni, eikä kukaan antanut ymmärtää että "tässä olisi nyt vähän kiire".

Yksityisellä taas keskenmenojen toteaminen oli niillä kahdella kerralla jotenkin vaivautunutta, ei osannut lääkärit oikein suhtautua, lähettivät vain eteenpäin. TAYS:ssa keskenmenot on varmaankin jokapäiväisiä tapahtumia, joten ehkä siellä henkilökunta osaa suhtautua paremmin asiaan.

P.S. Kivikkoisesta alusta huolimatta minulla on nyt poika ja toinen kohta syntyy :)

Yhteistyössä