Gallup: Keittiökalusteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gallupeeraaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gallupeeraaja

Vieras
Te, jotka olette ottaneet keittiö-/ kiintokalusteet pienestä puusepänliikkeestä, oletteko itse tai puolisonne rakennusalalla?

Vai mistä tiesitte, että juuri niistä kannattaa ostaa?

(Kysyn tätä siksi, että tuntuu, että rakennusalan ulkopuolella olevat harvemmin tuntuvat tietävän asiaa, vaan ostavat jostain ns. merkkiliikkeestä tai halpisliikkeestä. Sitten joko maksavat ylihintaa tai kasailevat itse kasasta levyjä niitä.)

Ja juu, niille, jotka eivät ole ostaneet pienestä puusepän-/ kalusteliikkeestä... miksi ette ole ostaneet sieltä?

Minä otin halpis-liikkeestä siksi että puustellit yms...eivät osanneet nähdä visioitani oikein :)
Halpis-liikkeestä suositeltiin kokoomisporukkaa ja sain kun sainkin keittiön jota toivoin (nyt 10vuotta vanha) ja tykkään edelleen =)

Meillä juuri valmistunut tuliterä Karelia-keittiö 50-luvun rintamamiestalossa. Kalusteet Seinäjoen Keittiötukusta siksi, koska mies on varsinainen tee-se-itse-ihminen, jolta onnistuu lähestulkoon kaikki rakennushommat ja koska halusimme säästää silkkaa rahaa. Pienet puusepänliikkeet tarjoavat varmasti yksilöllisen ja laadukkaan ratkaisun mutta siitä täytyy myös sitten olla valmis maksamaan. Me saimme vuosi sitten laadukkaan ja toimivan keittiön, vaatekaapit (peililiukuovilla) kolmeen makkariin, kodinhoitohuoneen kalusteet, kalusteet kahteen vessaan sekä liukuovikaapiston kuistille hieman alle kymppitonnilla.

Meille ostettiin 4 vuotta sitten pienestä liikkeestä siksi, koska vastaava työnjohtajamme suositteli (hän tiesi mistä kannattaa ostaa). Pyysimme useasta pienestä puusepänliikkeestä tarjouksia. Halvin tarjous koko talon kiintokalusteista (keittiö, kodinhoitohuone, makuuhuoneet, wc, eteinen) oli 4200 ? rakennuspaikalle tuotuna, asennus tehtiin itse. Kalusteet oli normaaleja levyrunkoisia maalatuilla mdf-ovilla.

Mulle ei tullut mieleen kysyä alumiinilasiovia puusepänliikkeestä. Mutta en minä niitä tilannut keittiöntäydeltä edes. Mä tein itse vessantaso/kaapin :whistle: . Mutta ovivalikoimahan se määrittelee mulle usein tilauspaikan. Millaiset valikoimat pikkufirmoilla on noita ovia? Myönnän että olen epäluuloinen "sellaista perinteistä holvikaarta tai perusmelamiinia".

Mutta mä olen varma, että jos pidättäydyn päätöksessäni että lastulevyä ei tulevassa keittiörempassa meille tule, niin kalliiksi se joka tapauksessa tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Meillä juuri valmistunut tuliterä Karelia-keittiö 50-luvun rintamamiestalossa. Kalusteet Seinäjoen Keittiötukusta siksi, koska mies on varsinainen tee-se-itse-ihminen, jolta onnistuu lähestulkoon kaikki rakennushommat ja koska halusimme säästää silkkaa rahaa. Pienet puusepänliikkeet tarjoavat varmasti yksilöllisen ja laadukkaan ratkaisun mutta siitä täytyy myös sitten olla valmis maksamaan. Me saimme vuosi sitten laadukkaan ja toimivan keittiön, vaatekaapit (peililiukuovilla) kolmeen makkariin, kodinhoitohuoneen kalusteet, kalusteet kahteen vessaan sekä liukuovikaapiston kuistille hieman alle kymppitonnilla.

Aika kalliit itse kasattuna. Samalla rahalla saisi puusepänliikkeestä rungot valmiiksi kasattuinakin.
Mun mies on myös rakennusalalla, mutta ei hän todellakaan missään tapauksessa ostaisi muualta kuin noista puusepänliikkeistä. Niistä hän työssäänkin tilaa, niin kuin kaikki rakennusliikkeetkin tekevät (ja kunnat yms. ).

Meilllä omassa talossa on paikallisesta puusepänliikkeestä ostetut kalusteet; keittiö, wc, makkarin peililiukuovikaapistot, kodinhoitohuone ja eteinen. Ne on toki ostettu jo v. 2003, mutta ei ne maksaneetkaan silloin kuin 3400 e. Mies asensi tietenkin ne itse sitten paikoilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mulle ei tullut mieleen kysyä alumiinilasiovia puusepänliikkeestä. Mutta en minä niitä tilannut keittiöntäydeltä edes. Mä tein itse vessantaso/kaapin :whistle: . Mutta ovivalikoimahan se määrittelee mulle usein tilauspaikan. Millaiset valikoimat pikkufirmoilla on noita ovia? Myönnän että olen epäluuloinen "sellaista perinteistä holvikaarta tai perusmelamiinia".

Mutta mä olen varma, että jos pidättäydyn päätöksessäni että lastulevyä ei tulevassa keittiörempassa meille tule, niin kalliiksi se joka tapauksessa tulee.

Pikkufirmat käyttää ihan samoja ovitoimittajia kuin isotkin ns. merkkiliikkeet, esim. Kustavin puu, Mellano. Ja tarvittaessa tilaavat ihan minkälaiset ovet haluaa.
Kaikki kalustetoimittajat käyttää myös samoja hela- ja mekanismitoimittajiakin.

Mikä ihmeen harhaluulo tuo ovivalikoima oikein on??

Tuota Kustavin Puun sivuilta näkee muuten, mihin kaikkiin pieniinkin firmoihin toimittavat ovia. Ja kyllähän tuolta löytyy malleja joka lähtöön:

http://www.kustavinpuu.fi/index.php?13

Alkuperäinen kirjoittaja Gallupeeraaja:
Tuota Kustavin Puun sivuilta näkee muuten, mihin kaikkiin pieniinkin firmoihin toimittavat ovia. Ja kyllähän tuolta löytyy malleja joka lähtöön:

Mainos???

:laugh: :laugh:
Joo, kyllä väitän kuitenkin laminaattipintaisia kaapinovia paremmaks etenkin lapsiperheessä :hug:

On hyvä ottaa kuitenkin huomioon, että nykyisessä taloustilanteessa isot fimat ovat joutuneet laskemaan hintojaan eivätkä pienet puusepänliikkeet välttämättä pysty enää kilpailemaan hinnoissa. Näihin pienempiin puusepänliikkeisiin menee pienempiä määriä tavaraa toimittajilta, joten heidän sopimukset eivät ole samaa luokkaa kuin isoilla firmoilla. Meidän oli tarkoitus ottaa viime keväänä kaverin pienestä fimasta keittiö-ja khh-kalusteet, mutta kaveri sanoi suoraan, että eivät voi kilpailla hinnasta. Otimme kalusteet Puustellista.

Laitetaan sitten toinenkin "mainos". Tämäkin on tyypillinen toimittaja pienissä firmoissa...

http://www.mellano.fi/

Tuhatkaunolle tiedoksi: Meidän paikkakunnan pieni firma joutuu noin usein kilpailutilanteeseen Puustellin kanssa, enkä tiedä sen koskaan jääneen häviölle. Ja laatu on taatusti hyvä (tekee muuten Puustellille erikoiskalusteita).

:x Holvikaarethan sieltä loistivatkin pääosana. Mutta en kiellä, etteikö saisi muutakin. Saakohan sieltä korkeakiiltoisiakin?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

:x Holvikaarethan sieltä loistivatkin pääosana. Mutta en kiellä, etteikö saisi muutakin. Saakohan sieltä korkeakiiltoisiakin?

Tuolta Mellanolta ainakin saa... ja onhan niitä muitakin ovitoimittajia. Pienistä liikkeistä saa ihan mitä haluaa. Nehän vaikka tekevät itse jos ei muuten löydy, toisin kuin mitkään ns. merkkiliikkeet tai halpisliikkeet.

Nalkuttavalle talonmiehelle vielä piti sanoa, että laitoin tuon Kustavin Puun linkin lähinnä siksi, että siellä on aika hyvät luettelot pienistä keittiö- ja puusepänfirmoista. Monet kun ei edes tiedä lähialueellaan sellaisia olevan.

Lisäkysymys: Miksi ihmiset kuvittelevat että kalusteet pienissä puusepänliikkeissä olisivat kalliita?

Meillä on ihan vieressä pieni puusepänliike ja ainakin siellä on kalliimpaa kuin esim. IKEA:sta ostetut kalusteet.

Kun tarjouksia pyydettiin niin kaikki myyjä liikeet oli sitä mieltä ettei itse kannata kaappeja koota ja se on lisäksi vielä kuulemma vaikeaa kun on nämä tandembox laatikot ym.

Itse päätimme koota ja minä NAINEN kokosin niitä kaksituntia meidän keskikokoiseen keittiöön ja rahan säästö oli todella hyvä työmäärään nähden. Myös kalusteiden säilytys oli helpompaa koska keittiö ei ollut vielä asennus valmis kun kalusteet tuli ja saimme rakennella omaan tahtiin ettei tarvinnut päivää tietää taralleen koska kalusteet saisi tuoda.

Lisäkysymys: Miksi ihmiset kuvittelevat että kalusteet pienissä puusepänliikkeissä olisivat kalliita?

Riippuu liikkeestä, kysyppä vaikka Pentekiltä niin johan on kallista. Mustalammilla Jalasjärvellä taas on yli vuoden jono, eli joko maksat ittes kipeeksi tai odotat pari vuotta.

Mä olen ihmisten köökejä kierrellyt jonkun verran ja katsellut millaista on muutaman ajan kuluttua.
Selvästi muutamat merkit on pompanneet esiin sillä että ovat pysyneet kunnossa, toki riippunut asujistakin. Myös osa kalusteista on ollut sellaisia että muutama vuosi ja kunto on aivan karmea.
Nykyään toki puusepät on paremmin koulutettuja ja osaavat asiansa että enää ei tule niitä täytepala täytepalan vieressä olevia kaapistoja missä on jotain aivan ihme virityksiä lisänä.. |O
Osalla pikkuliikkeistä on aivan oma mallistonsa ja muutaman vuoden kuluttua sitä ei sitten olekaan enää saatavilla. Se taas on kuluttajalle huono asia mikäli haluaakin uusia ovia myöhemmin.