GALLUP: IVF:n kivuliaisuudesta

Alkaa jännitys pikku hiljaa nousemaan ja haluaisin realistisen kuvan siitä kuinka kivulias toimenpide tulee olemaan. Eli ole hyvä ja kerro asteikolla 1-5 kuinka kipeää teki. Laita lisäksi millainen on oma kipukynnyksesi. Itselläni luulisin olevan ehkä vähän normaalia korkeampi. Kiitos kovasti jo etukäteen!
 
Ainoo mikä siinä minusta oli kivuliasta, niin oli se munasolupunktio. Mutta toisaalta se ei kestä kuin muutaman minuutin. Ennen synnytystä pidin kyseistä toimenpidettä huomattavasti kivuliaampana kuin synnytyksen jälkeen! ;) Nyt ehkä sanoisin tuolla asteikolla olevan 3 luokkaa... Henkiin jäin! Tokihan se maha on jonkun verran aristava kun niitä munasoluja kasvatellaan yms, mutta...
 
Muistelisin, että itse toimenpide ei ollut niin kivulias kuin ilta sen jälkeen. Istuminen teki tiukkaa, mutta vain sen illan. Itselläni ainakin rauhoittava toimi sen verran hyvin, etten itse punktiosta muista juuri mitään. Ehkä epämiellyttävintä koko prosessissa oli alapään pesu (rasselia koneeseen) :D
Siirrossa sama juttu, ei kivulias ollenkaan ja kipukynnys mielestäni on kohtalainen.

Ja jos kaikki sujuu hyvin ja onnistuu, niin aika kultaa muistot :)
 
Ehkä jotakin 2. Ainoa mikä sattu enemmän oli se puudutusten laitto emättimeen/kohdunkaulaan (?) punktiossa. Mielestäni mullakin melko korkee kipukynnys, endon kanssa en oo tarvinnu kertaakaan kipulääkkeitä. Vaikka eihän kaikilla kivut ookaan se pahin oire.. Synnytys ollu tähän asti pahin kipu mitä on ollu. Mutta se olikin käynnistetty ja ilman epiduraalia, voi sanoa että 5 luokkaa.
 
Kuten muutkin ovat sanoneet, punktiohan se on mikä eniten tuskaa aiheuttaa. Itse toimenpide oli minulla melko lailla kivuton, sain vahvaa särkylääkettä suoraan suoneen koko ajan ja vielä rauhoittavaakin. En edes huomannut, että homma oli jo alkanut, kun muutama munasolu oli jo napsittu!

Suurin kipu tuli operaation jälkeen. Makasin klinikan pedillä ja tuntui kuin sisukset olisi lapiolla kaivettu selkärankaan asti pois. Ehkä tuolla asteikolla kipu oli nelosen tasoa. Sain kuitenkin sitten kipulääkettä ja pahoinvointilääkettä (oksetti, ehkä johtuen juuri kivusta) ja pahin kipu siis helpotti melko nopeasti. Kaksi päivää myöhemmin oli vielä yksi kivulias päivä, kun munasolut olivat kai täyttyneet vedellä ja "poksahtelivat". Makasin pedissä koko päivän ja pidin jääpussia alavatsalla ja söin särkylääkkeitä.

Totuushan on kuitenkin se, että nämä on niin yksilöllisiä asioita, ettei tästä voi vetää mitään johtopäätöstä siihen, miltä sinusta punktio tulee tuntumaan. Se voi olla, ettei siitä aiheidu juurikaan mitään kipua. Vaikka itselläni kipuja olikin, olen silti ehdottomasti sitä mieltä, että ennakkokuvitelmani olivat paljon totuutta kauheammat. Se oli siis kuitenkin kivuttomampi toimenpide kuin ennakkoon pelkäsin.
 

Yhteistyössä