Gallup: haavan paraneminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Memmu80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Memmu80

Vieras
Heippa!
Sellasta kyselyä ajattelin pistää, että kauanko teillä on kestäny eppari-haavan / repeämän paraneminen?? Mulle tehtiin episiotomia ja silti repesin ja tikkejä tuli kahteen kerrokseen. 2 viikkoo pitää olla istumatta... Tuntuu, että tikattu alue alkaa olla parantunut, mutta häntäluun seutua ja häpyliitosta särkee edelleen... Synnytyksestä ei tosin ole vielä 2 viikkoakaan, mutta alkaa hermostuttaa ainainen särky. Olen kuullut että särky saattaa kestää kuukausia... apua! Toivon että tää särky edes vähenee niin pääsee normaalien arkiaskareiden kimppuun.

mulla ei revenny pahasti paikat eikä tullut eppariakaan, mutta pienten repeämien parantuminen kesti n. 2 viikkoo synnytyksestä. kai syöt särkylääkkeitä noihin kipuihisi?

mulla tuli jonkun verran repeämiä ja nirhaumia jotka tikattiin, meni n. 2vk et alko tuntumaan siltä et ne on vähän edes parantunut.
Toi särky tais olla vähän vajaa 2 viikkoa myös. Pitkiä matkoja ei voinut kävellä, tuntui kuin olis halolla hakattu jalkoväli, niin kauhee tunne tuli. :( Särkylääke auttoi vähän, mut meni kuitenki nopeesti ohi.
En usko että se sullakaan kauaa kestää,koita jaksaa :)

Mulle tehtiin synnytyksen yhteydessä iso episotomia ja mä olin kyllä kipee tosi kauan!! Sanoivat silloin sairaalassa, et 3-4 vkoa kestäis paraneminen, mutta mä olin kyllä lähemmäs 2 kk kipee..

En haluu pelotella.. En voinu istuu ku toisella kankulla ja käveleminen sattu, juoksemisesta ei ollu teitookaan saatikka koiran ulkoiluttamisesta. Eikä särkylääkkeet auttanu.

Lopulta joku lääkäri usko mua, et ei oo hyvä olla ja sain antibioottikuurin, jolla TULEHDUS sitte viimein lähti ja samoin kaikki kivut!

Toivottavasti sulla menee toi paraneminen nopeemmin. Luota itseesi.. jos tuntuu kovia kipuja niin ota särkylääkettä ja tarvittaessa yhteys lääkäriin. Mulle vaan sanottiin synnytyssairaalaan soittaessani, et sehän kuuluki olla kipee..

Mutta en silti vaihtais kyllä tota poikaa pois.. EN sitte ikuna ;)

Jo, särkylääkkeitä tulee syötyä joka päivä. Olen kyllä pystynyt jo hieman vähentämään niiden syöntiä... eikä ne itseasiassa edes vie kipua kokonaan pois. Ja ehdottomasti paras särkylääke on tuo oma poika. Kivut tuntuu pieneltä murheelta sen suuren ilon rinnalla!! :-) Oma tuhiseva nyytti on ehdottomasti niin rakas ja ihana, että , mielellään kärsii kaikki kivut.
Ehkäpä tämä tästä pikkuhiljaa...

Yksi juttu mua mietityttää... Mielestäni on hassua, että ei ole mitään lääkärintarkastusta, kun synnytyksestä on kulunut esim. 2 viikkoa. Entäs jos haava ei olekaan oikein parantunut, jos vaikka tikkejä on auennut yms... Jälkitarkastus on niin myöhään, että eipä ne sillon enää asialle mitään voi... No kaipa ne haavat yleensä paranee normaalisti...

Memmu80 ja poika 11pv

Kai ne olettaa, et ihmiset soittaa esim. terkkarille jos ei paraneminen suju odotetusti. Harvemmin ne kai aukeilee ne tikit.. ainaki toivottavasti.

Eikös teilläki käyny terveydenhoitaja kotona sairaalasta pääsyn jälkeen? Meillä ainaki kävi ja samalla ku terkkari tarkasti pojan kunnon niin tarkasti myös minun epparin.

Sehän niin hassua tuossa minun paranemisessa olikin, että itse haava näytti ihan siistiltä ja hyvin paranevalta. Jossain kuitenkin se tulehdus taisi olla, koska antibiootit sitten 2 kk tienoilla vei kivu samantien pois.. Tiedä siitäkään?

Tosca ja poika reilu 4kk

Minulla eppari ei ole ollut kipeä enää muutamaan viikkoon (synnytyksestä kohta neljä viikkoa).

Sensijaan kysyisinkin, että kuinka nopeasti teiltä ovat ompeleet sulaneet pois ja epparialue näyttää suht entiseltään...?

Tutkailtuani tuota alapäätä huomasin, että ompeleita tursottaa edelleen yhdestä kohtaa haavaa, joka ei ole vielä ihan kiinni?

mulla tuli suht kivuttomaksi varmaan 2 vko kuluttua, tikit repes kesken kaiken ja yks tikki jäi kiinni mutta haava parani kuitenkin, en muista koska haava olis sitten ollu entisensä, nyt ei kuitenkaan enää huomaa mitään että haavaa olis ollutkaan. Peräpukamat oli melkein kipeämmät kuin toi eppari. Terkkari katto mullakin sen haavan sillon ensikäynnillä ja vielä toisellakin kun murehdin sitä kun ne tikit aukes.

Mä sain sairaalasta tosi huonot ohjeet epparin suhteen,yks kätilö sanoi että 3 pv ei saa istua, toinen sanoi pv ennen kotiin lähtöä että kyllä nyt jo pitää alkaa harjotella istumista, renkaita ei ollu ku yks /huone jossa kaks asukasta jne. JÄlkeen päin sain kuulla että esim. siskoltani oli kielletty istuminen 2 vko.

Mulla parani epparit (2kpl) noin 2-3 viikossa, repeämässä kesti pari viikkoa pidempään. Tikkejä oli paljon ja välillä ite leikkelin niiden päitä, kun tarttuivat muuten siteeseen kiinni ja se se vasta tuntui ""kivalta""! (törröttivät pystyssä haavasta)
Ite lähdin kivuista huolimatta liikkeelle heti, sellasta älyttömän hidasta köpöttelyä ja mies joutui vielä laittaa mulle kengät jalkaan, kun en ite saanut. Istuminen oli myös kamalaa, mut ei mua kielletty yhtään istumasta, sairaalassa jo istuin heti samana päivänä kun poika syntyi.
Repeämästä jäi arpi, se oli ehkä n. 1½kk arka, esim. seksissä sattui, jos siihen osui.
Peilillä uskalsin kattoo alapäätä vasta muutama viikkoa synnytyksestä... aika kamalalta sieltä näytti, mut ihan ennalleen parani!
Kipulääkettä söin n.1½-2 viikkoa, buranaa ja panadolia molempia, sairaalassa sai molempia 3 tablettia päivässä ja pikkuhiljaa vähensin määrää kunnes pärjäs ilman niitä.

Yhteistyössä