G: vauvan kylvetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimosa

Vieras
Olen seurannut täällä silloin tällöin pesuihin liittyviä keskusteluja ja meillä
pieni vauva kylvetettiin kerran viikossa ja nytkin kun vauva jo 8 kk kylvyssä käydään
kaksi kertaa viikossa. vaatteet toki vaihdetaan useammin nyt kun lattialla koko ajan.
iltaisin pestään nasu ja peppu ja kädet silloin kun ei kylvetä. tämä riittää meille ja vauva voi hyvin ja on puhdas.

Meillä kans kylvetys/suihku 1-2 kertaa viikossa, kesällä kun oli hikistä niin joskus päivittäinkin.
Vaatteita vaihdetaan likaisuuden mukaan, mutta aamuisin aina puhtaat vaatteet.
Pepun pesen aamulla ja illalla sekä tietysti kakan jälkeen. Naamaa ja käsiä pestään tarvittaessa päivän mittaan.
Vauva nyt siis 9,5kk

Minusta tuo kuulostaa hyvältä. Meillä vauva on pian 3 viikon ikäinen. Tuntuisi hassulta kyvelttää useammin kuin kerran, pari viikossa. Eihän pieni vauva edes hikoile juurikaan. Kahdesti viikossa kylvetään meillä. Mies kun on hygieniaintoilija, minusta kerrankin riittäisi. Kasvot, kaula, kädet pestään meillä yleensä aamulla. Peppu kerran päivässä, useammin jos tulee kakka. Näin opastettiin meitä sairaalassa.

Meillä on nyt kylvetetty 8-kuista keskimäärin joka kolmas päivä. Peppu vain kakkavaipan yhteydessä (kakkaa niin usein, että enempään pepun pesuun ei ole tarvetta).
Vaatteet joutuu välillä vaihtamaan useasti päivässä, kun soseet ei aina osu vain ruokalapulle ja kuolaaminen kastelee paidat...

Talvella mahdollisesti pitää keksiä jotain tuolle kylvylle, kun nyt on jo havaittavissa kuivuutta joissain paikoissa...

Meillä kylvetetään 5 kk ikäistä joka ilta. Aikaisemmin vain kerran viikossa. Eikä todellakaan hygieniasyistä, vaan koska vauva nauttii suunnattomasti ja kuuluu iltarutiineihin nyt. Eihän vastasyntyneen kylvettäminen ole edes mitenkään hauskaa tai helppoa, mutta nyt on vanhemmillekin ilo katsoa kun vauva nauttii ja leikkii ammeessa. Iho vauvalla on ollut aina loistokunnossa, muuten kylvettäisiin vähemmän....

Alkuperäinen kirjoittaja mimosa:
Olen seurannut täällä silloin tällöin pesuihin liittyviä keskusteluja ja meillä
pieni vauva kylvetettiin kerran viikossa ja nytkin kun vauva jo 8 kk kylvyssä käydään
kaksi kertaa viikossa. vaatteet toki vaihdetaan useammin nyt kun lattialla koko ajan.
iltaisin pestään nasu ja peppu ja kädet silloin kun ei kylvetä. tämä riittää meille ja vauva voi hyvin ja on puhdas.

Meillä on tehty aian juuri noin ja ihan puhdas vesseli meillä on ;) Kesällä tuli käytettyä lisäksi välillä suihkssa, kun oli oikein kuuma.

Tyttö 8 kk ja käydään suihkussa/kylvyssä 2 max 3 krt viikossa. Puhtaat vaatteet päivittäin ja joutuuhan niitä vaihtamaan välillä useamminkin.. Peppu pestään kakan jälkeen, siis useita kertoja päivässä. Erillistä iltapesua en harrasta. tyttö tuoksuuu puhtaalle ja on tyytyväinen. Tosin pikapuoliin pitäisi tilata hammaslääkäri (sanottiin neuvolassa) ja aloittaa kahden pikku nököhampaan pesu. Siihen yhteyteen varmaan kehitän kevyen iltapesun.

Meillä kylvetään kerran viikossa ja pyyhitään kostealla joka vaipan vaihdon yhteydessä, myös kuivataan hyvin. Kakkojen tullessa pestään kraanan alla tai pyyhitään reilusti märällä pyyhkeellä, sekä myös vauvan kosteuslapuilla. Poika 5kk.

Meillä kylvetettiin ihan pienenä (-3kk) kerran viikossa ihon kuivumisen vuoksi. Nyt kaveri on 8kk ja iho voi hyvin, kylvyssä käydään joka ilta. Lähinnä siitä on tullut rutiini ja lapsukainen nauttii vedessä lotraamisesta niin miksipä ei. Vaatteet vaihdetaan vähintään joka päivä, yleensä pari kertaa päivässä likaisuuden vuoksi... Peppu pestään kakan jälkeen ja naama syönnin jälkeen...niin kuin tietysti kädetkin. Niin ja kädet myös ulkoilun jälkeen....jos ollaan oltu esim.hiekkiksella.

Taitaa olla 5 -kuisten tapa tuo jokailtainen kylvetys :) Niin siis meilläkin! Pienempänä kylvetettiin harvemmin, nyt lähes joka ilta. Tyttö nauttii siitä niin kovasti ja polskiessa aina naurattaa! Iho ei ole kuivunut. Tämä kuuluu jokailtaisiin iltarutiineihin, mistä neiti tietää että seuraavaksi saa maitoa ja sitten rauhoitun nukkumaan.

Olen kylvettänyt lähes päivittäin alusta saakka. Iho on pysynyt hyvänä, eikä ole tarvinnut rasvata kamalasti. Ollaan kylvetty ihan siksi, että lapsi on nauttinut aina vedestä tosi riemukkaasti. Ja ihan vastasyntyneenä se rauhoitti ja auttoi kun vatsaa kipristi.

Meillä kylvetään joka ilta. Iho ollut aina todella hyvä. Meillä kylvetys kuuluu iltarutiiniin ja lapsi nauttii siitä suuresti. Ei tarvitse kuin vihjaista, että mennäänkö kylpyyn niin lapsi tallustelee raapimaan kylpyhuoneen ovea auki...

Meillä 3,5kk vauva ja 2 kertaa viikossa kylvetän. Pyllyn pesu on kerran päivässä. Vauva inhoaa kylpemistä. Kamala kiljunta. Oon yrittäny laulella ja rauhotella,mutta ei auta. Voiskohan tuo vauvan kylpemisen inho tulla niinkin kaukaa kuin synnytyslaitokselta, jossa meille opetettiin kylvetys. Itse silloin kylveti vauvan ja neuvomassa ollut hoitaja oli ihan kamala! Se riuhto mun käsiä ja kun oon pitkä niin paino mua niskasta alemmas kyyryyn jne.. Olin ihan hädissäni itsekkin ja itkinkin kylvetyksen jälkeen.. Karmaiseva kokemus ainakin minulle. Kotona on ollu sitten mukavempi kylvettää kunhan vaan vauva siihen tottus. Onko vinkkejä vai tottuuko/tykästyykö ajallaan?

Kylvetätkö vauvan selällään vai miten? Jos lasket vauvan selällään alas kohti kylpyammetta niin vauva luulee tippuvansa. Kannattaa kokeilla mahallaan ja yleensäkin eri asentoja, mistä vauva tykkää. Hieman istuvassakin asennossa voi hetken pitää jos tuntuu mukavammalta. Myöskin voitte suihkutella vauvaa niin, että vauva esim. polviesi päällä, itse istut kylpyjakkaralla ja iskä vaikka suihkuttelee. Myöskin kohtuammetta kannattaa kokeilla, jos kiinnostusta on.

Jotkut vauvat pelkäävät kylpemistä. Se on osittain ihan temperamenttijuttukin. Muitakin pelkoja saattaa olla. Oma rauhallisuus on kaiken a ja o, mutta jos vauva on ihan paniikissa kylvyssä, pitäisin ehkä pienen tauon koko hommasta ja yrittäisin joskus uudelleen. Onnistuiskohan suihkuttaminen? Vaikea sanoa, voiko pelko tulla synnäriltä. Meillä se oli kai ainoa kerta, kun vauva kylvettäessä itki. Johtui varmaan vaan yleisestä syntymisen shokista.

Kokeiles suihkua! Meillä oli ihan samanlaista alussa, vauva pelkäsi vettä kun kylpyyn mentiin, pestiin sittn vain kaksi kertaa viikossa vauva läpikotaisin...

Menkää koko perheellä suihkuun, pesydytte itse ja sitten vauva, toinen pitelee kun toinen suihkuttelee pienellä paineella ja lämpöisällä vedellä. Nyt meidän pimu tykkää suihkutella ihan joka päivä jos mahdollista ja kylpykin on ihan erilaista kuin ennen! Nauttii veden loiskeesta ja läpsyttelee vettä niin että koko kylppäri on märkä! ;)

Kohtuamme on ehdoton! Siinä vastasyntynyttäkin on helppo kylvettää, ja on taatusti turvallinen ja lämmin olo! Meillä kylvetään joka päivä koska vaavi niin tykkää.

Mulle opetettiin ja äitinikin neuvoi että aina ensin vauvan jalat kastetaan varovasti veteen! Eli ei pyllylleen tai selällään suoraan upoteta vauvaa, johan siinä säikähtää ja saa kammon!

Itte juttelin ja lauloin samalla "tule kanssani kylpyyn "-tyyliin samalla ja huljuttelin varovasti jalkateriä ja varovasti laskin vauvan veteen.

mun äiti opetti kanssa tuon "jalat edellä kylpyyn" -niksin, kun vauva muutaman kuukauden ikäisenä pelkäsi ammeeseen menoa. Hyvin toimi tuo niksi. Ensin "lilluteltiin" jalkoja vedessä niin että vauvakin näki jalkojensa liikkuvan vedessä. Siitä sitten pikkuhiljaa siirryttiin selälleen veteen.

Meillä nyt 10 kk ikäisenä käydään n. joka toinen päivä kylvyssä. Pylly pestään joka aamu ja ilta samoin kuin tietty kakan jälkeen. Kädet ja naama pestään tarvittaessa montakin kertaa päivässä :) Vaatteita vaihdetaan myös monta kertaa päivässä!

Yhteistyössä